راهنمای سفر به باتومی

راهنمای سفر به باتومی

در زمان سفر به باتومی نکات مهمی وجود دارند که آگاهی از آن‌ها سبب می‌گردد تا سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. در راهنمای سفر به باتومی اطلاعاتی مناسب در رابطه با راه‌های دسترسی به این شهر و دیدنی‌های معروف آن به‌دست خواهید آورد. پیش از سفر به باتومی پیشنهاد می‌شود تا از وضعیت حمل‌ونقل در این شهر و فستیوال‌ها و جشنواره‌هایی که سالانه در آن برگزار می‌شوند آگاهی یابید. در این صورت می‌توانید برای برنامه‌ریزی بهتر جهت سفر به این شهر اقدام نمایید.

 

معرفی شهر باتومی

باتومی به عنوان یکی از شهر‌های ساحلی و سرسبز که در مجاورت دریای سیاه قرار دارد شناخته می‌شود. سالانه تعداد بسیار زیادی از مسافرن و گردشگران برای گذراندن اوقات فراغت خود به این شهر سفر می‌کنند. البته بسیاری از مسافرن نیز برای استفاده از تفریحات آبی عازم شهر باتومی می‌شوند. این شهر در بخش غربی کشور گرجستان واقع شده و از نظر جغرافیایی در قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است.

به همین دلیل به آن یک کشور اوراسیایی گفته می‌شود. این شهر جمعیتی در حدود ۱۶۶ هزار نفر را در خود جای داده است. از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با شهر باتومی وجود دارد می‌توان به عدم نیاز به ویزا برای مسافرت به آن اشاره کرد. واحد پول شهر باتومی لاری گرجی است. بهترین زمان سفر به شهر باتومی در فصول بهار و تابستان بوده و از بهترین تفریحات این شهر می‌توان به شنا و استفاده از امکانات آبی اشاره کرد.

 

اقلیت مردم این شهر مسیحی هستند و در زمان سفر به این شهر می‌توانید از انواع سوغاتی‌های متنوع و باکیفیتی مانند چاقو‌های دست‌ساز و رومیزی‌هایی با طرح سنتی استفاده کنید. البته از سوغاتی‌های محلی این شهر می‌توان به پاپاخی نیز اشاره کرد. پاپاخی به کلاه‌های پشمی و بزرگ گفته می‌شود. ادویه‌های گرجی نیز از شهرت بسیار زیادی در این شهر برخوردار هستند و به عنوان یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های باتومی شناخته می‌شوند. برای اقامت در شهر باتومی می‌توانید به اطراف بلوار باتومی و ساحل این شهر بروید.

 

مسیر‌های دسترسی به شهر باتومی

برای دسترسی به این شهر نیاز است اقدام به رزرو بلیط هواپیما کنید. البته پرواز‌های تهران باتومی هر روزه به مقصد این شهر انجام می‌شوند. در واقع این پرواز‌ها به‌صورت فصلی هستند؛ اگر در فصل سفر موفق به دریافت بلیط هواپیمایی نشده‌اید می‌توانید با پرواز تفلیس به پایتخت کشور گرجستان سفر نمایید، سپس با استفاده از وسایل حمل‌ونقل دیگری مانند اتوبوس یا ماشین‌های سواری خود را به شهر باتومی برسانید.

پیشنهاد می‌شود اگر به‌دنبال یک سفر ارزان هستید از اتوبوس‌های تهران باتومی استفاده نمایید. در صورتی که با ماشین شخصی اقدام به مسافرت می‌کنید باید ابتدا وارد کشور ترکیه شده و سپس از مرز ترکیه و گرجستان به این شهر سفر نمایید.

 

مکان ‌های دیدنی شهر باتومی

باتوجه به این‌که بسیاری از مسافرن و گردشگران برای دیدن مکان‌های دیدنی و تفریحی به این شهر سفر می‌کنند. بنابراین نیاز است تا پیش از سفر به باتومی اطلاعات مناسبی را نیز در رابطه با دیدنی‌های معروف این شهر به‌دست بیاورید. علی‌رغم کوچک بودن شهر باتومی دیدنی‌های بسیار مناسبی در آن به چشم می‌خورند. از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به مجسمه علی و نینو و تله‌کابین آرگو اشاره کرد. باغ گیاه‌شناسی باتومی نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی معروف در این شهر شناخته می‌شود.

 

مجسمه علی و نینو

مجسمه علی و نینو به عنوان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مجسمه‌های موجود در شهر باتومی به‌شمار می‌رود. این مجسمه هفت متر ارتفاع داشته و متحرک است. مجسمه علی و نینو در طول روز یک مسیر نیم‌دایره‌ای را طی خواهد کرد و پس از طی کردن این مسیر دو مجسمه همدیگر را در آغوش خواهند گرفت. این مجسمه مطابق با شخصیت‌های یک رمان ساخته شده و به عنوان یکی از رمان‌های عاشقانه گرجی شناخته می‌شود.

تله‌کابین آرگو

یکی دیگر از جاذبه‌های بسیار مهمی که طرفداران بسیار زیادی نیز در باتومی دارد تله‌کابین آرگو است. این تله‌کابین یکی از معروف‌ترین مناطق تفریحی در شهر باتومی شناخته می‌شود. در زمان استفاده از آن می‌توانید از منظره بسیار زیبا و بی‌بدیل دریای سیاه لذت ببرید. همچنین پس از استفاده از این تله‌کابین می‌توانید در ‌ایستگاه دوم پیاده شوید.

 

بلوار باتومی

بلوار باتومی فرصتی بسیار مناسبی را در اختیار افرادی که علاقه زیادی به پیاده‌روی دارند قرار می‌دهد. البته در این بلوار امکاناتی نیز برای دوچرخه ‌سواری و استراحت در نظر گرفته شده‌اند. طول این بلوار در حدود ۷ کیلومتر بوده و در مسیر تعداد زیادی نیمکت تعبیه شده تا مسافرن و گردشگران و افرادی که به منظور پیاده‌روی و ورزش به این بلوار مراجعه می‌کنند بتوانند برای رفع خستگی از آن‌ها بهره‌مند شوند.

در اطراف این بلوار می‌توانید انواع کافه‌ها و رستوران‌های باکیفیت باتومی را مشاهده کنید. در بخش شمالی این بلوار نیز یک چرخ‌وفلک بسیار بزرگ و مشهور را شاهد خواهید بود. یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با بلوار باتومی این است که مجسمه معروف علی و نینو در مجاورت و نزدیکی این بلوار قرار دارد؛ بنابراین در صورتی که به این بلوار سفر می‌کنید می‌توانید از سایر جاذبه‌های دیدنی شهر باتومی نیز دیدن نمایید.

باغ گیاه‌شناسی باتومی

مطمئناً تمام افرادی که برای بار دوم به باتومی سفر می‌کنند از این باغ گیاه‌شناسی دیدن کرده‌اند. این باغ یک فضای بسیار زیبا و سرزنده را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که علاقه زیادی به گل‌ها و انواع گیاهان دارید پیشنهاد می‌شود تا از باغ گیاه‌شناسی باتومی دیدن کنید.

به‌دلیل موقعیت قرارگیری و جغرافیای این باغ گیاه‌شناسی می‌توانید از سواحل زیبای دریای سیاه نیز لذت ببرید. همچنین اگر به‌دنبال اقامت و کمپینگ هستید از این مکان می‌توانید استفاده کنید. در باغ گیاه‌شناسی باتومی مکان‌هایی برای احداث کمپینگ در نظر گرفته شده‌انداند.

 

ساحل سحرآمیز

به عقیده و باور بسیاری از مردمان شهر باتومی، شنا کردن و آفتاب گرفتن در این ساحل باعث درمان بسیاری از مشکلات مفصلی خواهد شد. ساحل سحرآمیز دارای آبی بسیار آرامش‌بخش است و به همین دلیل این ساحل از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جا‌های دیدنی شهر باتومی به‌شمار می‌رود. بسیاری از مسافران و مردمان محلی شهر باتومی برای گذراندن اوقات فراغت و شنا کردن در دریای سیاه و آفتاب گرفتن به این ساحل سفر می‌کنند.

میدان اروپا

این میدان به عنوان میدان اصلی باتومی معرفی می‌شود. بسیاری از افراد که حتی با تور به این شهر سفر می‌کنند از این میدان عبور خواهند کرد. در میدان اروپا بسیاری از جشنواره‌ها و کنسرت‌های مختلف و بزرگ خوانندگان مانند گروه بنا ویستا و آندریا بوچلی برگزار می‌گردند. در نزدیکی و مجاورت این میدان پارکی به چشم می‌خورد که به عنوان یکی از مکان‌های مناسب شهر باتومی در شب شناخته می‌شود.

 

میدان پیازا

در صورتی که به‌دنبال یکی از زیباترین معابر شهر باتومی هستید که دارای معماری و سبک ایتالیایی باشد، پیشنهاد می‌شود تا از میدان پیازا دیدن کنید. در این میدان هتل‌ها و رستوران‌های بسیار باکیفیت و زیادی به چشم می‌خورند؛ به‌گونه‌ای که دورتادور این میدان به‌واسطه هتل و رستوران احاطه شده است. در این میدان موسیقی‌های خیابانی و در کافه‌های آن موسیقی‌های زنده اجرا می‌شوند؛ به همین دلیل در بین بسیاری از مسافران و گردشگران حائز اهمیت و جالب هستند.

آکواریوم باتومی

در شهر باتومی آکواریومی وجود دارد که تنها به منظور نمایش ماهی و آبزیان ساخته نشده؛ بلکه به‌دلیل معماری و بنای مدرنی که دارد به شهرت بسیاری دست یافته است. برای ساخت این آکواریوم از سنگ‌ریزه‌های ساحلی باتومی استفاده شده است. در نمای بیرونی این آکواریوم می‌توانید نمایی مشابه با چهار سنگ بزرگ را مشاهده نمایید که در داخل هر یک از آن‌ها گونه‌های خاصی از آبزیان زندگی می‌کنند و امکان دیدن آن‌ها نیز وجود دارد.

مجسمه مده آ

افسانه‌ها و داستان‌های زیادی در شهر باتومی وجود دارند که یکی از آن‌ها، افسانه مده آ است. مردم محلی شهر باتومی برای زنده نگهداشتن این افسانه اقدام به ساخت یک مجسمه با همین نام کرده‌اند. در اسطوره‌های یونانی مده آ زنی بود که در گرجستان زندگی می‌کرد. در آن زمان رهبر پهلوانان یونانی شخصی به نام یاسون بود. این شخص برای این‌که بتواند تخت پادشاهی پدر خود را پس بگیرد عازم سفر می‌شود.

مده آ پس از دیدن یاسون عاشق او شده و پس از فرار موفق به ازدواج با یاسون می‌شود؛ اما پس از مدتی یاسون او را ر‌ها کرده و عاشق دختر دیگری می‌شود. مده آ به‌دلیل خشم و کینه‌ای که از معشوق خود داشته اقدام به کشتن یاسون و فرزندان خود می‌کند.

 

کلیسای جامع مادر مقدس

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر باتومی کلیسای جامع مادر مقدس نام دارد. این کلیسا در خیابان بارتا شویلی واقع شده است. از دلایل محبوبیت و شهرت این کلیسا می‌توان به معماری داخلی و بیرونی آن اشاره کرد. این کلیسا به سبک معماری گوتیک بنا گردید. در این کلیسا دو برج دوقلوی بلند و انواع پنجره‌های رنگی را می‌توانید مشاهده نمایید. مجسمه‌های سنگی و نقاشی‌های دیواری موجود در این کلیسا توجه تمامی بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند.

جشنواره دریای سیاه جاز

به‌طور کلی هر ساله جشنواره‌ها و فستیوال‌های زیادی در شهر باتومی برگزار می‌شوند. به بیان دیگر یکی از دلایل مسافرت بسیاری از افراد به این شهر شرکت در انواع فستیوال‌ها و جشنواره‌های موجود است. در ماه جولای در این شهر جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره بین‌المللی جاز دریای سیاه برگزار خواهد شد.

در این فستیوال از معروف‌ترین و بهترین خوانندگان و نوازندگان موسیقی جاز بهره گرفته می‌شود. در طول زمان برگزاری این جشنواره گروه‌های موسیقی و علاقه‌مندان به موسیقی جاز نیز حضور دارند. در این ماه حال‌وهوای باتومی تغییر خواهد کرد.

 

آب و هوای شهر باتومی

پیش از این‌که به شهر باتومی سفر کنید باید اطلاعاتی را نیز در رابطه با آب‌وهوای این شهر به‌دست بیاورید. باتومی این شهر دارای آب‌وهوایی نیمه مرطوب دریای ساحلی است. در زمستان‌ها شاهد هوایی سرد خواهید بود و همچنین در تابستان‌ها هوایی گرم در این منطقه حکمرانی می‌کند. میزان بارش سالانه در باتومی 2.560 میلی‌متر و میزان رطوبت در این شهر ۸۱ درصد است.

در طول سال باران‌های مکرری در این شهر می‌بارند؛ اما به ندرت می‌توانید شاهد بارش برف بود. اگرچه پس از بارش برف به‌دلیل گرمای زمین به سرعت این برف‌ها آب خواهند شد؛ اما همچنان دیدن بارش برف در این شهر برای بسیاری از مسافران و گردشگران لذت‌بخش است. در شهر باتومی می‌توانید یک دریاچه طبیعی کوچک را نیز مشاهده کنید. در این شهر باغ‌های زیادی مانند باغ‌های مرکبات نیز به چشم می‌خورند.

 

هزینه اقامت در شهر باتومی

بسیاری از مسافران و گردشگران که به شهر‌های توریستی مختلفی سفر می‌کنند در رابطه با اخذ اقامت و هزینه‌های آن همواره با چالش‌های روبه‌رو می‌شوند؛ اما در شهر باتومی هتل‌های دو ستاره و پنج ستاره بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه خود از آن‌ها استفاده کنید. اقامتگاه‌هایی که در این شهر اقدام به ارائه خدمات به مسافران و گردشگران می‌نمایند از نظر اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

امکانات مناسبی نیز در اقامتگاه‌ها برای مسافران در نظر گرفته شده‌اند. یکی از بهترین هتل‌های ۵ ستاره در باتومی هتل شرایتون نام دارد. این هتل دارای امکاناتی مانند پارکینگ رایگان و ساحل اختصاصی است. اتاق‌های راحت و مجلل یکی دیگر از مزایای اقامت در این هتل به‌شمار می‌روند. از دیگر هتل‌های پیشنهادی در باتومی می‌توان به هتل سوئیت دیوان اشاره کرد.

در این هتل نیز امکانات بسیار مناسبی در نظر گرفته شده‌اند و به همین دلیل گردشگران و مسافران زیادی قصد اقامت در این هتل را دارند. البته هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون نیز به عنوان هتل‌های معروف و مشهور در باتومی شناخته می‌شوند. این هتل‌های ۵ ستاره دارای امکاناتی مانند اتاق‌های شیک و سالن‌های ورزشی و سرویس‌های مناسب هستند. البته ساحل اختصاصی یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های هتل‌های زنجیره‌ای محسوب می‌شود.

 

هزینه ‌های خورد و خوراک در شهر باتومی

یکی از ویژگی‌های شهر‌های توریستی وجود رستوران‌ها و کافه‌های باکیفیت است. در واقع امکانات و غذا‌های مختلفی با کیفیت‌های گوناگون در شهر باتومی به چشم می‌خورند. در صورتی که بخواهید در رابطه با هزینه خورد‌وخوراک و غذا در رستوران‌های باتومی اطلاعات مناسبی را به‌دست بیاورید در وهله اول باید محل قرارگیری رستوران و کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید.

به‌طور میانگین می‌بایست برای یک صرف یک وعده غذایی در رستوران‌های ارزان شهر باتومی مبلغی در حدود ۱۴ تا ۲۰ لاری را پرداخت نمایید. این هزینه برای رستوران‌های معمولی از ۲۰ تا ۳۰ لاری متفاوت خواهد بود؛ اما رستوران‌های لوکس و باکیفیت این شهر دارای هزینه‌های مختلف و متفاوتی هستند که معمولاً از ۳۰ لاری آغاز می‌گردند. در شهر باتومی فست فود‌های زیادی نیز وجود دارند. نرخ آن‌ها از ۱۰ تا ۱۵ لاری متفاوت است.

 

برای استفاده از بهترین پیشنهاد برای صرف غذا در رستوران‌های باتومی می‌توانید به رستوران شمیخده مراجعه کنید. این رستوران به عنوان یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های شهر باتومی شناخته می‌شود و امکان صرف غذا در وعده‌های غذایی مختلف صبحانه، ناهار و شام در این رستوران وجود دارد. در رستوران شمیخده انواع غذا‌های سنتی کشور گرجستان نیز طبخ می‌شوند.

یکی دیگر از رستوران‌های بسیار محبوب و معروف در باتومی رستوران بولوار قدیمی نام دارد. این رستوران دارای فضای آرام و دلنشین است و در آن انواع غذا‌های بین‌المللی و سنتی یافت می‌شوند؛ البته در این رستوران یک منوی مخصوص برای افراد گیاهخوار نیز در نظر گرفته شده است. امکان صرف غذا در هر سه وعده غذایی در این رستوران وجود دارد و به‌دلیل فضایی آرام و دلنشین و همچنین نواختن موسیقی پیانو یکی از بهترین رستوران‌های باتومی به‌شمار می‌رود.

 

حمل و نقل در باتومی

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در راهنمای سفر به باتومی باید به آن توجه داشته باشید شرایط حمل‌ونقل در این شهر است. اولین نکته‌ای که بسیار مهم بوده در رابطه با عدم وجود مترو در شهر باتومی است. در شهر باتومی مترو وجود ندارد و این شهر از یک سیستم حمل‌ونقل سنتی استفاده می‌کند. در باتومی برای جابه‌جایی باید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کرد.

اتوبوس یکی از وسایل حمل‌ونقل پرکاربرد در شهر باتومی است؛ اما خطوط اتوبوس نیز در این شهر محدود هستند در عین حال برای دیدن بسیاری از مناطق و جا‌های دیدنی باتومی و استفاده از امکانات آن مناسب خواهند بود. در شهر باتومی علاوه‌بر اتوبوس می‌توانید از مینی‌ بوس‌هایی که برای حمل‌ونقل مسافران در نظر گرفته شده‌اند استفاده کنید.

 

برای دسترسی به شهر باتومی می‌توانید از ماشین شخصی خود نیز استفاده نمایید. برای این کار نیاز است تا از ارمنستان یا آذربایجان به سمت باتومی حرکت کنید. یکی دیگر از مسیر‌های دسترسی به شهر باتومی ‌ایستگاه قطار خواهد بود. راه آهن گرجستان بین شهر‌های باتومی و تفلیس دارای‌ ایستگاه قطار بوده که همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از گردشگران و مسافران برای مسافرت به این شهر از قطار استفاده کنند.

این قطار‌ها در ساعت 22:25 دقیقه حرکت می‌کنند و در ساعت 7:05 دقیقه به باتومی می‌رسند. یکی دیگر از راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل به شهر باتومی هواپیما است. البته این راه از راحت‌ترین راه‌ها برای سفر به شهر باتومی به‌حساب می‌آید. در واقع از شهر‌های مختلفی به باتومی از طریق فرودگاه بین‌المللی آن پرواز دارند.

 

هزینه تفریحات در باتومی

برای انجام برخی از تفریحات و استفاده از امکانات در نظر گرفته شده در این شهر نیازمند صرف برخی از هزینه‌ها هستید. به‌طور مثال هزینه بلیط پارک آبی باتومی چهل لاری و هزینه بلیط تور‌های رفتینگ در این شهر از ۴۰ تا ۱۰۰ لاری متفاوت خواهد بود. علاوه‌بر این در صورتی که قصد قایق سواری در باتومی را داشته باشید باید مبلغی در حدود ۵ لاری را در پرداخت نمایید.

هزینه بلیط فلای بورد از ۵۰ تا ۱۳۰ لاری متفاوت است و هزینه بلیط دلفیناریوم باتومی نیز بین ۱۵ تا ۲۰ دلاری متغیر خواهد بود. در زمان سفر به شهر باتومی پیشنهاد می‌شود تا از غذا‌های محلی این شهر نیز استفاده کنید. از موارد بسیار مهمی که در زمان سفر به باتومی باید به آن توجه داشته باشید بازدید از پارک گیاه‌شناسی این شهر است. بسیاری از مسافران و گردشگران برای چشیدن طعم پنیر گرجی به این شهر سفر می‌کنند؛ لذا پیشنهاد می‌شود تا از پنیر‌های گرجی نیز غافل نشوید.

 

شب‌های باتومی زیبایی بسیار زیادی دارند و برای افراد علاقه‌مند به پیاده‌روی، فضایی کاملاً متفاوت و دلنشین را فراهم می‌آورند. در زمان سفر به باتومی و استفاده از تفریحات مختلف باید به شرایط آب‌وهوایی و فصول مختلف این شهر نیز توجه داشته باشید. شهر باتومی یکی از مرطوب‌ترین شهر‌های کشور گرجستان است؛ به‌طوری که در تمامی فصول سال امکان بارش باران در این شهر دور از انتظار نخواهد بود. دمای هوا در باتومی به ۲۵ درجه سانتی‌گراد و در فصل زمستان به ۷ درجه بالای صفر می‌رسد.

 

کلام پایانی

باتومی یکی از شهر‌های توریستی کشور گرجستان است که به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار به محبوبیت زیادی در میان گردشگران دست یافت. بسیاری از گردشگران و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند به‌دنبال استفاده و لذت بردن از سواحل بی‌نظیر و تفریحات آبی این شهر هستند. در شهر باتومی انواع تفریحات آبی در نظر گرفته شده که این موضوع به‌دلیل وجود سواحل متعدد و زیاد در این شهر است. علاوه‌بر سواحل زیبا در این شهر شما می‌توانید از انواع جاذبه‌های تفریحی و گردشگری آن نیز دیدن نمایید. به عنوان مثال از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر باتومی می‌توان به بلوار باتومی یا تله‌کابین آرگو اشاره کرد. بهترین زمان سفر به باتومی از نظر شرایط آب‌وهوایی اواسط بهار تا اواخر مهرماه خواهد بود.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها