قلعه ناریکالا تفلیس

قلعه ناریکالا تفلیس

در پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان می‌توانید جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیار ارزنده‌ای را شاهد باشید که معجزه‌گر هستند و زیبایی‌های بسیاری را به نمایش می‌گذارند. قلعه ناریگالا تفلیس یکی از همین جاذبه‌های دیدنی به‌شمار می‌آید که می‌تواند نفس‌ها را در سینه حبس کند. این قلعه بی‌نظیر یکی از آثار باستانی قدیمی شهر به‌حساب می‌آید که در دوره ساسانیان ایجاد شده و مجموعه‌ای بی‌نظیر به‌حساب می‌آید. بازدید از قلعه ناریکالا رایگان است و پس از بالا رفتن از تپه‌های موجود می‌توانید نمایی عالی از شهر تفلیس را به دیدگان خود تقدیم کنید و خاطرات بسیاری را به ثبت برسانید. قلعه ناریکالا معماری بسیار منحصربه‌فردی دارد که این معماری باعث شده تا این بنا تاکنون باقی بماند و آسیبی به آن وارد نگردد.

قلعه ناریکالا تفلیس

آشنایی با قلعه ناریکالا تفلیس

قلعه ناریکالا یکی از قدیمی‌ترین و با اصالت‌ترین بناهای تاریخی شهر تفلیس است که در قرن چهارم میلادی ایجاد شده و در منطقه‌ای عالی خودنمایی می‌کند. قلعه موجود استحکاماتی نظامی بوده که بر روی تپه‌ای میان حمام گوگردی تفلیس و باغ گیاه‌شناسی این شهر قرار دارد. در حیاط قلعه می‌توانید کلیسای سنت نیکولاس را ببینید که در سال 1996 بنا گردید. یکی از نکته‌های بسیار جذاب درباره قلعه ناریکالا این است که منطقه قرارگیری آن در زمان‌های دور زیر سلطه ایران بود و این قلعه نیز به دست ایرانیان و در زمان ساسانیان ایجاد شده است. قلعه ناریکالا تفلیس در طول حضور خود چندین بار مورد حمله قرار گرفته و به دست دولت‌های مختلفی تسخیر شده است، اما با بازسازی‌های مختلفی که صورت گرفته باز هم می‌توان صلابت و اقتدار آن را شاهد بود. این قلعه در شهر تفلیس با عنوان قلعه مادر یاد می‌شود و شهرت بسیاری دارد.

آشنایی با قلعه ناریکالا تفلیس

تاریخچه قلعه ناریکالا تفلیس

قلعه ناریکالا تفلیس یکی از قلعه‌های منحصربه‌فرد دنیا به‌شمار می‌آید که به دست ایرانیان بنا شده و سبک معماری ایرانی را به‌نمایش گذاشته است. وجود ارگ‌های بلند در این قلعه باعث شده تا بتوانید شباهت قلعه با بناهای ایرانی را بهتر درک کنید. در زمان ساسانیان این بخش از تفلیس متعلق به ایران بود و از این مجموعه برای دیدبانی و دفاع مورد استفاده قرار می‌گرفت. می‌توانید بخش‌های مختلفی نظیر زندان و سیاه‌چاله را نیز در قلعه ناریکالا ببینید. پس از تغییر سلسله در ایران و روی کار آمدن امویان، قلعه تغییر کاربری داد و دیوارهای مختلفی در آن ایجاد گردید. در درون قلعه کاخی برای امیر ایجاد شد تا بتواند از این منطقه لذت ببرد. با روی کار آمدن هر پادشاه و هر سلسله، تغییراتی در قلعه ناریکالا ایجاد می‌شد. در زمان حمله مغول‌ها به ایران، قلعه مورد حمله قرار گرفت و خوشبختانه آسیبی به آن وارد نشد و در امان ماند. در پی این حمله، مغول‌ها نام قلعه را به نارین تغییر دادند و با گذر زمان و در پی تاثیرات بسیار گویش‌های مختلف بر روی این نام، نارین به ناریکالا تبدیل شد. در نتیجه، در سال 1827 میلادی زلزله‌ای وسیع و گسترده رخ داد که بخش عظیمی از قلعه نابود شد. در پی بازسازی‌های بسیار می‌توانید قلعه ناریکالا تفلیس را در بهترین شرایط ببینید.

تاریخچه قلعه ناریکالا تفلیس

قسمت های مختلف ناریکالا تفلیس

یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار موجود در قلعه ناریکالا، کلیسای سنت نیکلاس (St. Nicholas church) به‌شمار می‌آید. این کلیسای کوچک در حیاط قلعه خودنمایی می‌کند که قدمت آن به قرن دوازدهم بازمی‌گردد. در حقیقت این کلیسا به دستور شاه وایت چهارم که بر شهر تفلیس حکمرانی می‌کرد ایجاد شد. در پی زلزله رخ داده در سال 1827، بخش وسیعی از کلیسا از بین رفت و تمامی لوح‌ها و دست‌نوشته‌های باارزش از بین رفتند و زیر خاک مدفون گشتند. در سال 1966 گروهی از کاوشگران دست‌دردست هم دادند و با جست‌وجو بسیار، لوح‌هایی را از زیر خاک بیرون کشیدند و کلیسا را نیز مورد بازسازی قرار دادند. در کلیسای سنت نیکلاس سه ورودی مختلف می‌بینید که پس از وارد شدن به کلیسا می‌توانید حکاکی‌های بسیار ارزنده‌ای را شاهد باشید. بر روی دیوارهای کلیسا نقاشی‌هایی وجود دارد که از کتاب مقدس و تاریخ گرجستان الهام گرفته‌اند.

قسمت های مختلف ناریکالا تفلیس

بهترین زمان بازدید از قلعه ناریکالا تفلیس

شهر تفلیس در نیمکره شمالی و در جنوب منطقه قفقاز خودنمایی می‌کند و در میان دریای سیاه و کوه‌های قفقاز قرار دارد. اقلیم حاکم بر شهر گرمسیری و مرطوب است و همین موضوع سبب شده تا تابستان‌های شهر گرم و زمستان‌های معتدل را شاهد باشید. در بیشتر روزهای سال هوایی بارانی را خواهید دید و نمی‌توان ماهی بدون بارش را در شهر دید. با توجه به معتدل بودن هر چهار فصل، می‌توانید هر تاریخی را برای سفر به قلعه ناریکالا تفلیس انتخاب کنید و راهی قلعه‌ای منحصربه‌فرد شوید؛ اما بهترین زمان برای سفر به تفلیس را می‌توان فصل بهار و اوایل تابستان درنظر گرفت.

بهترین زمان بازدید از قلعه ناریکالا تفلیس

چگونگی دسترسی به قلعه ناریکالا تفلیس

منطقه‌ای که برای بنا و ایجاد قلعه ناریکالا تفلیس انتخاب شده، کوه متاتسمیندا به‌حساب می‌آید. شما بر روی این کوه می‌توانید قلعه‌ای بااصالت را ببینید. برای رسیدن به قلعه باید کوه‌پیمایی کنید که این کوه‌پیمایی بسیار ساده و راحت است. علاوه‌بر کوه‌پیمایی می‌توانید از تله‌کابین نیز بهره ببرید. برای این امر باید به پارک رایک بروید و با پرداخت هزینه‌ای تعیین شده، سوار بر تله‌کابین شوید. مسیر تله‌کابین جذاب است و از روی رودخانه عبور می‌کند که می‌تواند منظره‌ای زیبا را تقدیم دیدگان شما نماید. پس از طی مسیر موجود در نزدیکی قلعه پیاده خواهید شد. شما با استفاده از تاکسی، اتوبوس، مترو و... می‌توانید به سادگی خود را به کوه برسانید و سپس با طی مسیری سهل، به بالای کوه بروید. این کوه در مرکز شهر قرار دارد و مسیری طولانی در پیش ندارید. بازدید از قلعه رایگان است و طی یک الی دو ساعت می‌توانید کل قلعه را مورد بررسی قرار دهید.
•    آدرس: Narikala Hill, Georgia
•    تلفن: ۰۰۹۹۵۵۹۸۸۶۶۸۶۶

چگونگی دسترسی به قلعه ناریکالا تفلیس

جاذبه های دیدنی نزدیک قلعه ناریکالا تفلیس

به دلیل کم بودن زمان مورد نیاز برای بازدید از قلعه ناریکالا تفلیس، شما می‌توانید جاذبه‌های دیدنی که در نزدیکی قلعه قرار دارند را نیز مقصد خود قرار دهید. در ادامه به نزدیک‌ترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری قلعه ناریکالا اشاره می‌کنیم.
•    کلیسای ارمنی سنت جرج (Saint George Armenian Cathedral): ۸۷ متر
•    مسجد جامع تفلیس (Jumah Mosque): ۴۰۰ متر
•    حمام های گوگردی تفلیس (Sulfur Baths Tbilisi): ۴۰۰ متر
•    تندیس کارتلیس ددا (Kartlis Deda): ۵۰۰ متر
•    باغ گیاه شناسی ملی گرجستان (National Botanical Garden of Georgia): ۷۰۰ متر

جاذبه های دیدنی نزدیک قلعه ناریکالا تفلیس

هتل ها و رستوران های نزدیک قلعه ناریکالا تفلیس

به دلیل آنکه قلعه ناریکالا در مرکز شهر قرار دارد پس می‌توانید هتل‌ها و رستوران‌های بسیاری را در اطراف آن ببینید. معمولا بهترین هتل‌ها و رستوران‌ها در مرکز شهر قرار دارند تا نیازات افراد را برطرف نمایند. بهترین رستوران‌های موجود شامل رستوران و بار سونا، رستوران دلیسیو، رستوران سباتونو، رستوران ملاگرانو و رستوران باربارستان هستند. بهترین هتل‌های نزدیک قلعه ناریکالا تفلیس که می‌توانند خدماتی بی‌نظیر را به شما ارائه دهند و اقامتی عالی را فراهم آورند به شرح زیر هستند.
•    هتل قصر تفلیس: ۵۰۰ متر
•    هتل تفلیس ماریوت: ۱٫۹ کیلومتر
•    هتل بزرگ شراتون: ۲٫۴ کیلومتر
•    هتل رادیسون: ۲٫۶ کیلومتر
•    هتل تفلیس: ۴٫۷ کیلومتر

هتل ها و رستوران های نزدیک قلعه ناریکالا تفلیس

سخن پایانی

در قلب تفلیس، پایتخت گرجستان می‌توانید قلعه‌ای با بنای ایرانی را ببینید که قلب شما را تسخیر می‌نماید. با کمی توجه به ارگ‌های موجود در قلعه ناریکالا تفلیس می‌توانید شباهت آن را با بناهای ایرانی درک نمایید. این قلعه بی‌نظیر بر روی کوه بنا شده و در زمان ساسانیان جزئی از ایران بوده است. برای رسیدن به قلعه هم می‌توانید به صورت پیاده و هم از تله‌کابین بهره ببرید. دسترسی به قلعه بسیار ساده است و اتوبوس، مترو و تاکسی بهترین وسایل نقلیه برای رسیدن به قلعه ناریکالا هستند. از بالای تپه می‌توانید دیدی 360 درجه به شهر داشته باشید و چشم‌اندازی جذاب را ببینید. در نزدیکی قلعه نیز رستوران‌ها و هتل‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید برای اقامت و صرف ناهاری دل‌انگیز از آنها بهره ببرید و طعمی عالی از غذاهای گرجی را بچشید. 
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها