ساحل شیله استانبول

از ساحل شیله به عنوان یکی از سواحل بکر و دیدنی در شهر استانبول می‌توان نام برد. این ساحل دارای چشم‌انداز‌های جنگلی و طبیعی بسیاری است. وجود پلاژ‌های تفریحی باعث شده تا گردشگران در روز‌های آفتابی در آن‌ها استراحت کرده و آفتاب بگیرند. امروزه ساحل شیله استانبول، ساحلی جذاب فیروزه‌ای رنگ و یکی از مکان‌های دیدنی و بکر ترکیه محسوب می‌شود.

معرفی ساحل زیبای شیله استانبول

ساحل شیله به عنوان یکی از ساحل دریای سیاه در شهر استانبول، محسوب می‌شود. این ساحل یکی از جاذبه‌های مهم قاره آسیا به شمار می‌رود. جهت رفتن به این سواحل، باید راهی استانبول شوید. استانبول در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری و از جمله شهر‌های مهم و مدرن دنیا شده است. وجود فروشگاه‌ها و جاذبه‌های لاکچری، این منطقه را به مقصد تفریحی خوبی برای گردشگران ایرانی تبدیل می‌کند. این ساحل در میان سواحل استانبول با درخشش فیروزه‌ای خود چشم‌اندازی بی‌همتا را خلق کرده که چشم همگان را مجذوب خود می‌نماید.

دلایل جذابیت ساحل فیروزه‌ای رنگ شیله

آب‌های فیروزه‌ای رنگ در کنار سواحل شنی سفید، چتر‌های آفتابی، پلاژ‌های زیبا با برنامه‌های جذاب، وجود چندین رستوران لوکس دریایی، همگی در کنار هم باعث افزایش زیبایی ساحل فیروزه‌ای رنگ شیله شده است. این ساحل به دلیل داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع محبوبیت زیادی دارد.

در ساحل شیله استانبول بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید شنا کردن را تجربه نمایید، ساعت‌ها در ساحل پیاده‌روی داشته باشید، حمام آفتاب بگیرید و با ورزش‌های آبی خود را سرگرم کنید. همچنین از پلاژ‌های ساحل استفاده نمایید. در این پلاژ‌ها تمام امکانات هیجان‌انگیز تفریحی همچون اجرای موسیقی زنده و… را می‌توانید نظاره‌گر باشید. همچنین در رستوران‌های ساحل شیله می‌توانید انواع غذا‌های دریایی و بین‌المللی را میل کنید.

امکانات ساحل شیله استانبول

ساحل شیله از جمله سواحل شناخته شده در دنیاست که با توجه به امکانات و جذابیت‌های تفریحی که برای گردشگران دارد، مقصد بسیاری از آن‌ها شده است. وجود امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی همچون پلاژ‌ها و رستوران‌های معروف، در کنار طبیعت زیبای این ساحل کافه‌های سنتی و مدرن نیز بر محبوبیت این ساحل می‌افزاید. می‌توانید در این رستوران‌ها طعم غذا‌های دریایی همچون اختاپوس خرچنگ و انواع ماهی‌های دریای آزاد را بچشید. وجود دومین فانوس دریایی مرتفع قاره اروپا در این ساحل باعث جذابیت بیشتر ساحل شیله استانبول می‌شود.

پلاژ‌های ساحل شنی شیله

وجود پلاژ‌های استراحت در ساحل شیله باعث شده تا امکانات رفاهی در آن بیشتر شود و در نهایت جذب گردشگران در این ساحل را افزایش دهد. در این ساحل پلاژ‌های زیادی وجود دارد که دو پلاژ لایف بیچ و آکوابیچ در این میان شناخته‌ شده‌ هستند. آکوابیچ یکی از پلاژ‌های پرطرفدار این ساحل بوده که برای روز‌های تعطیل می‌بایست از قبل آن را رزرو نمایید. برای رفتن به این پلاژ باید مبلغی که به عنوان وروردی پرداخت کرده تا از فضای داخل پلاژ، دوش و غریق نجات‌ها بهره‌مند شوید.

جهت استفاده از امکانات دیگرمثل تخت و چتر پلاژ باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید. پلاژ لایف بیچ دیگر پلاژ شناخته شده در این ساحل است. این پلاژ ضمن امکانات رفاهی، دی جی و موسیقی زنده هم دارد. به جز این پلاژ‌ها، پلاژ‌های ارزان‌تری هم در این ساحل دیده می‌شود که در آن‌ها نیز دوش، تخت و چتر وجود دارد.  البته ناگفته نماند که از نظر کیفیت و امکانات، کمی سطح آن‌ها پایین‌تر از این دو پلاژ است.

بهترین زمان سفر به ساحل شیله

شیله نام دهکده‌ای جذاب در ساحل دریای سیاه استانبول بوده که نام آن برگرفته از یک نام یونانیست که در زبان ترکی به معنای نوعی گل است. این دهکده دارای خانه‌های روستایی زیبایی بوده که ماه‌های ژوئن و سپتامبر، تور‌های گردشگری، گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. به گونه‌ای که جمعیت این دهکده در این ماه‌ها بسیار افزایش می‌یابد.

در میان مناطق گردشگری، منطقه شیله به دلیل زمستان‌های سرد دریای سیاه در شمال، فصل تعطیلات آن نسبت به دریای اژه بسیار کوتاه‌تر است. چنانچه در فصل تابستان به این ساحل بروید از هوای مطبوع دریا و شنا کردن یا آفتاب گرفتن می‌توانید لذت ببرید.

چگونه به ساحل شنی شیله برویم؟

شیله در شمالی‌ترین نقطه استانبول در بخش آسیایی و در حدود ۶۵ کیلومتری (۴۰ مایلی) شمال شرقی مرکز شهر قرار دارد. ساحل شنی شیله در واقع همان ساحل دریای سیاه بوده که در منطقه آسیایی شهر دو قاره‌ای استانبول قرار می‌گیرد. جهت رفتن به این ساحل در صورت نداشتن وسیله نقلیه شخصی، باید سوار مترو میدان تقسیم شده و به سمت ‌ایستگاه لونت حرکت نمایید.

سپس در این‌ ایستگاه از مترو پیاده شده و از مترو خارج شوید و با اتوبوس خط 522ST به مسیرتان ادامه دهید. در نهایت در ‌ایستگاه حضور محلسی Huzur Mahallesi خط اتوبوس‌تان را تعویض کرده و سوار خط  139T  شوید. حال باید در‌ ایستگاه اوزکودار جادسی که نزدیک ساحل شیله است پیاده شوید.

 

نزدیک ‌ترین جاذبه جاذبه‌های ساحل شنی شیله

قلعه شیله یا قلعه اجاکلی آدا Ocaklı Ada دارای ۱۰۰ متر مربع مساحت و ۱۲ متر ارتفاع است. این قلعه یکی از برج‌های مراقبت و اسکان سربازان در گذشته بوده که اکنون از جاذبه‌های مشهور در این ناحیه محسوب می‌شود. فانوس دریایی شیله که به شکل برج بوده، در سال ۱۸۵۹ در زمان امپراتوری عثمانی در دریای سیاه احداث شد. این فانوس دارای ارتفاع ۱۱۰ سانتی‌متری از سطح دریا بزرگ‌ترین فانوس دریایی در ترکیه و دومین فانوس دریایی در جهان شناخته می‌شود.

در گذشته امنیت سواحل دریای سیاه با داشتن نقش استراتژیک خاص خود، تأمین شده بود. در صورتی که از این منطقه بازدید داشتید، توصیه می‌کنیم ثبت منظره‌ای پانوراما از تنگه بسفر از قسمت بالایی فانوس دریایی، پیاده‌روی در محیط اطراف آن یا استراحت در محیط اطراف را تجربه کنید.
قلعه ساریکاواک Sarıkavak، حمام عثمانی، دره یازده دریاچه در روستای حاجیلی Hacilli، تپه قرمز نارنجی رنگ (علت تغییر رنگ آن به سبب وجود آلیاژ آهن و مس در خاک است که برخی برای آن خواص درمانی قائل شده‌اند) و مقبره کوم بابا، دریاچه شاکلی Saklı (که یک سد مصنوعی است) و کرایینگ راکز Crying Rocks به معنای سنگ‌های گریان که در فاصله ۶۰۰ متری با فانوس دریایی است، جشنواره فرهنگ و هنر شیله که با پارچه که جزء صنایع دستی این منطقه محسوب می‌شود ارتباط دارد، از دیگر جاذبه‌های محبوب ساحل شیله است.

منطقه ساحلی آوا

یکی از مناطق پرجمعیت ساحلی در کرانه دریای سیاه منطقه ساحلی آوا است که بین دو رودخانه‌ شیلچای Yeşilçay (در شرق) و گوکسو Göksu (در غرب) قرار دارد. این ساحل به عنوان مقاصد تفریحی منطقه شیله شناخته می‌شود. ابتدا مردم ترکمن در دوران عثمانیان و سپس یونانیان و ترک‌های یونانی در این منطقه مستقر شدند.

آوا با برخورداری از ساحل 5.2 کیلومتری، تعداد زیادی اقامتگاه و رستوران، مناظر طبیعی زیبا همچون رودخانه گوکسو نزد گردشگران محبوبیت بالایی دارد. منبع درآمد مردم این منطقه از گردشگری، فروش زغال چوب، کشت سبزیجات و میوه و بافتن پارچه‌های پنبه‌ای به دست می‌آید.

 

جمع بندی

شهر شیله که در ساحل دریای سیاه در شمال شرقی منطقه مرمره قرار دارد که در آن شاهد دهکده‌های کوچک و سواحل طبیعی هستیم. به طور کلی ۸۰ درصد مساحت منطقه شامل جنگل می‌شود. شیله از نظر شرایط جوی تحت تأثیر آب و هوای مدیترانه‌ای و دریای سیاه بوده و توده‌های هوای مرطوب که از سمت دریای سیاه به سوی این شهر می‌آیند منجر به رطوبت نسبی در همه فصل‌های سال می‌گردد. در حال حاضر ساحل شیله استانبول، ساحل جذاب فیروزه‌ای رنگ ضمن برخورداری از امکانات رفاهی، دارای محبوبیت زیادی در بین گردشگران است.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها