معبد پورا بساکی

معبد پورا بساکی

معابد بسیاری در بالی اندونزی وجود دارند که مردم و اهالی به آنها پورا می‌گویند. معبد بساکی نیز به همین دلیل به پورا بساکی معروف است و به مکانی مقدس برای پیروان آیین هندو تبدیل شده است. در میان تمامی پوراهای موجود، پورا بساکی بزرگ‌ترین معبد موجود به‌حساب می‌آید که به آن معبد مادر بالی نیز می‌گویند. در بخش شرقی بالی می‌توانید این معبد بزرگ و منحصربه‌فرد را ببینید که در حوالی جنوب غربی کوه آگونگ خودنمایی می‌کند. در این شرایط و با توجه به مهم بودن معبد پورا بساکی، توجه گردشگران به این محل جلب شده و افراد بسیاری در طول سال راهی این مجموعه می‌شوند و مراسمات مختلف برپا شده را نگاه می‌کنند.

معبد پورا بساکی

معرفی معبد پورا بساکی

فردی هندی در قرن دهم میلادی تصمیم به ساخت معبدی منحصربه‌فرد را گرفت. این تصمیم در گرو داستان‌هایی صورت گرفته و رسی مارکاندیا از سوی خداوند دستور ساخت معبد را می‌گیرد. درحقیقت رسی مارکاندیا در شرق جزیره جاوه در حال مدیتیشن و مراقبه بود که تصمیم می‌گیرد تا به مرکز جاوه حرکت کند. در این راه از خدا دستور می‌گیرد که معبدی بسازد و آن را وقف پیروان آیین هندو کند. همین موضوع باعث شد تا پیروان این فرد که 8 هزار نفر بودند به سمت بالی حرکت کنند و بزرگ‌ترین معبد این شهر را ایجاد نمایند.

در طی روند ساخت معبد، افراد زیادی بر اثر بیماری یا حمله حیوانات وحشی از دنیا رفتند اما پس از گذشت مدتی روند ساخت معبد به‌پایان رسید. پس از تمام شدن ساخت تصمیم گرفت که نام معبد را باسوکی بگذارد که با گذر زمان و چرخیدن این نام بر روی زبان‌ها، به بساکی تغییر کرده است. در معبد پورا بساکی سه خدای شیوا، ویشنو و برهما وجود دارد که در کنار معماری بسیار منحصربه‌فرد و مجذوب کننده توانسته‌اند اهمیت بسیار معبد را به نمایش بگذارند. معبد در فضایی کاملا آرامش‌بخش در ارتفاعات 1000 متری و در کوهپایه آتشفشان آگونگ قرار گرفته است. 

معرفی معبد پورا بساکی

بخش‌های مختلف معبد پورا بساکی

با کمی دقت به معابد موجود در بالی به یک قانون واحد می‌رسید که در تمامی این معابد از سه بخش مختلف استفاده شده است. معبد پورا بساکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و سه بخش موجود را دارا است. بخش خارجی تمامی معابد بالی را بخش نیستا ماندالا می‌گویند. این بخش فضایی روباز را شامل می‌شود که در آن اجراها و نمایش رقص‌های مذهبی اجرا می‌گردد. در نیستا ماندالا معبد بساکی می‌توانید فضایی سرسبز و بزرگ را ببینید که پلکانی بزرگ نیز در آن وجود دارد. این پلکان بخش خارجی را به میانی متصل می‌کند تا رفت‌وآمد به سادگی انجام گیرد.

بخش میانی موجود در معبد را مادیا ماندلا می‌نامند که مربوط به فعالیت‌های خدماتی نظیر آشپزخانه، محل استراحت و محل ملاقات می‌شود. اصلی‌ترین و مقدس‌ترین بخش معبد پورا بساکی اوتاما ماندالا به‌حساب می‌آید که پیروان آیین هندو در آن به عبارت و رازونیاز می‌پردازند. در بخش اصلی می‌توانید 18 معبد دیگر را ببینید که اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین آنها معبد پورا پناتاران آگونگ به‌شمار می‌آید. این معبد دقیقا در مرکزی‌ترین بخش معبد پورا بساکی قرار گرفته و دیگر معابد، آن را دربر گرفته‌اند.

بخش‌های مختلف معبد پورا بساکی

جشن ها و مراسم مذهبی معبد پورا بساکی

در سرتاسر سال جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی بسیاری در پورا بساکی برپا می‌شود که همین مراسم‌ها هستند که می‌توانند گردشگران به این مجموعه بکشانند. معروف‌ترین و مشهورترین جشن سالانه که در بالی و در معبد برپا می‌شود، براتارا تورون کبه به‌حساب می‌آید. مردم بالی بر این موضوع عقیده دارند که در زمان برپایی این جشن، تمامی خدایان به زمین می‌آیند و به همین جهت مراسمی مفصل و باشکوه در معبد پورا بساکی برپا می‌گردد. یکی دیگر از مراسم‌های برپا شده در معبد، پانسا والی کراما به‌شمار می‌آید که هر 10 سال یک‌بار برپا می‌شود. یکی دیگر از جالب‌ترین مراسم‌های برپا شده در معبد هر 100 سال یک‌بار برگذار می‌شود و نام اکا داسا رودرا بر روی آن گذارده‌اند.

جشن ها و مراسم مذهبی معبد پورا بساکی

بهترین زمان بازدید از معبد پورا بساکی

قبل از رفتن به معبد باید بهترین زمان را انتخاب کنید تا با شلوغی و آب‌وهوایی نامساعد روبه‌رو نگردید. این معبد به دلیل طبیعت بی‌نظیری که دورواطراف خود دارد می‌تواند بهترین لوکیشن باشد و منظره‌ای سحرآمیز را ارائه دهد. برای بازدید از معبد باید در بازه زمانی 8 الی 5 عصر راهی شوید. اگر یکی از مراسم‌های مهم در حال برپایی باشد این مجموعه 24 ساعته باز است و می‌توانید در هر زمان راهی معید پورا بساکی شوید.

بهترین زمان بازدید از معبد پورا بساکی

قوانین بازدید از معبد پورا بساکی

شما به عنوان گردشگر می‌توانید به راحتی وارد معبد پورا بساکی شوید اما باید قوانین این معبد را به طور کامل رعایت کنید. یکی از موضوعات مهم و عجیب درباره ورود به معبد، مربوط به افرادی می‌شود که تازه کسی را از دست داده‌اند. پیروان آیین هندو بر این عقیده هستند که این افراد باری از انرژی منفی را در خود دارند و بر روی تعادل روحانی معبد اثرات منفی می‌گذارند. در زمان ورود به معبد پورا باید پوششی مخصوص برتن کنید تا اجازه ورود داشته باشید. 

قوانین بازدید از معبد پورا بساکی

سخن پایانی

در بالی، معابد بسیار منحصربه‌فردی وجود دارد که می‌توانند در زمان سفر شما را همراهی کنند. معبد پورا بساکی یکی از بی‌نظیرترین و بزرگ‌ترین معابد موجود در بالی است که به دست فردی هندی ایجاد شد. این فرد الهاماتی را دریافت کرد و باعث شد تا تصمیم به ساخت معبد بگیرد. به دلیل اهمیت بسیار زیاد معبد پورا بساکی، مراسم‌ها و جشن‌های مختلفی در آن برپا می‌شود که برخی از آنها هر 100 سال برپا می‌گردد. برای بازدید از معبد باید بین ساعات 8 تا 5 عصر اقدام کنید اما اگر مراسم‌های مهم در حال برپایی باشد می‌توانید 24 ساعته از این مجموعه بهره ببرید و هر ساعتی که تمایل داشتید به معبد بروید. این معبد عالی و بی‌نظیر بخش‌های مختلفی دارد که می‌توانید چندین معبد دیگر را در دل معبد بساکی شاهد باشید.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها