راهنمای سفر به گرجستان

راهنمای سفر به گرجستان

آن دسته از افرادی که قصد سفر با ویزا به گرجستان را دارند، تنها می‌توانند 45 روز در این کشور اقامت داشته باشید. گرجستان در نقطه‌ای قرار گرفته که اروپا و آسیا را به یکدیگر متصل می‌کند. همچنین از نظر امنیت گرجستان جزء 5 کشور امن جهان به‌حساب می‌آید. برای رفتن به این کشور به‌طور قطع به یک راهنمای سفر به گرجستان نیاز خواهید داشت. در این راهنما شما باید با اماکن گردشگری گرجستان، هزینه‌های سفر در این کشور، نحوه رانندگی در خیابان‌های گرجستان، رویدادهای مختلفی که در این کشور روی می‌دهند و... آشنا شوید.

 

کدام فصل ها برای سفر به گرجستان بهتر هستند؟

گرجستان نیز مانند ایران کشور چهار فصل با آب‌وهوایی  مختلف است؛ در نتیجه هر زمان از سال برای سفر به این کشور مناسب خواهد بود. اگر بخواهید به سوی تفلیس بروید ماه‌های ژوئن و سپتامبر بهترین زمان برای سفر به گرجستان هستند. در این دو ماه هوای گرجستان بسیار مطبوع بوده و از گرمای زیاد هوا در کنار رطوبت و همچنین سرمای بسیار هوای زمستان در امان خواهید بود. فصل پاییز وقتی که کشاورزان در تاکستان‌ها، کاکتی برداشت می‌کنند نیز زمان مناسبی برای سفر به گرجستان است.

هوای گرجستان در تابستان بسیار گرم و خشک خواهد بود و در مقابل فصل پاییز هوایی مطبوع و خنک دارد. در پاییز طبیعت گرجستان بسیار تماشایی است. درخت‌ها با برگ‌هایی رنگارنگ، زیبایی خاصی به طبیعت این کشور می‌بخشند. در فصل زمستان نیز در گرجستان همواره برف می‌باید. کسانی که به برف و تفریحات مرتبط با آن علاقه‌مند هستند؛ زمستان بهترین زمان برای سفر این افراد به گرجستان محسوب می‌شود.

 

هتل های خوب و ارزان گرجستان

در گرجستان هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های زیادی وجود دارند. چند نمونه از مهم‌ترین هتل‌ها با قیمت‌های مناسب در این کشور عبارتند از:

  • هتل ماریوت در تفلیس:

هتل ماریوت جزء هتل‌های 5 ستاره شهر تفلیس به‌شمار می‌رود. این هتل در قرن 20 ساخته شده و به‌طور کلی تا فرودگاه 25 دقیقه فاصله دارد. همچنین به برخی از مکان‌های مهم تفلیس مانند کلیسای کاشوتی، میدان آزادی و مترو نیز نزدیک است. تمامی اتاق‌های هتل ماریوت دارای آپشن‌هایی مانند تهویه هوا، تلویزیون، تخت‌های زیبا، قهوه‌ساز، مینی بار، بالکن و... هستند. این هتل از سرویس‌های صبحانه و میان وعده رایگان برخوردار است. مسافران می‌توانند از پارکینگ و وای فای رایگان هتل ماریوت تفلیس استفاده کنند. همچنین اتاق‌های 2 تخته این هتل از شبی 160 دلار آماده حضور مسافران بوده‌اند.

  • هتل رومز در شهر تفلیس:

هتل رومز یکی دیگر از هتل‌های خوب شهر تفلیس با 4 ستاره بر سر در خود است. این نیز در حدود 20 دقیقه تا فرودگاه فاصله دارد. سالن کنسرت شهر تفلیس و مترو نیز به این هتل نزدیک هستند. هتل رومز امکاناتی مانند صبحانه و اینترنت پرسرعت رایگان، رستوران، سالن‌های ورزشی مانند بدنسازی و پارکینگ رایگان را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. همچنین تمامی اتاق‌های دو نفره هتل رومز از شبی 160 دلار در اختیار مسافران قرار می‌گیرند.

  • هتل رومز انگین واقع در تفلیس:

بر سر در هتل رومز انگین 3 ستاره نقش بسته‌اند. این هتل در خیابان الکساندر پوشکین که به میدان آزادی تفلیس نزدیک بوده واقع شده است. هتل رومز انگین اینترنت رایگان با سرعت بالا را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. همچینین اتاق‌های دو نفره این هتل با یک امکان ویژه (اضافه کردن یک تخت دیگر) با شبی 60 دلار به مسافران خدمات ارائه خواهند داد.

در زمان سفر به گرجستان هر چقدر که علاقه‌مند هستید می‌توانید در شهر تفلیس اقامت کنید و به میل خود هزینه‌هایی را صرف نمایید. شما می‌توانید به‌راحتی با کمک سایت‌های مختلف املاک و حتی بنگاه‌های محلی خانه‌های مد نظر خود را برای اقامت در شهر زیبای تفلیس برگزینید. در تفلیس به‌راحتی می‌توان تخت‌هایی را در برخی از خوابگاه‌ها با شبی 4 تا 5 دلار اجاره کرد. حتی در برخی از مهمان‌خانه‌ها نیز می‌توان با شبی تنها 12 دلار اقامت داشت. از آنجایی که مردم گرجستان و شهر تفلیس، مردمانی مهمان‌واز هستند می‌توانید برخی از شب‌ها را در خانه‌های آن‌ها بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای مهمان باشید.

 

هزینه های سفر در گرجستان

در زمان سفر به گرجستان باید برای هزینه‌های خود و میزان پولی که در نظر گرفته‌اید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید تا در حین سفر با مشکلات مالی مواجه نشوید. شما باید سعی کنید که در طول روز در حدود 25 دلار در این کشور هزینه نمایید. این مقدار براساس هزینه دیگر گردشگران تخمین زده شده است. معمولا برای وعده‌های غذایی در روز شما براساس واحد پول گرجستان به 12 لاری نیاز خواهید داشت.

همچنین برای رفت‌وآمد نیز در حدود 19 لاری باید در نظر داشته باشید. هزینه اقامت در یک هتل متوسط برای یک زوج حدودا شبی 17 دلار خواهد بود. به‌طور کلی یک زوج برای سفری 7 روزه به کشور گرجستان در حدود 334 دلار یا 981 لاری باید هزیه کنند. البته تمامی هزینه‌های گفته شده تخمینی از سفر دیگر گردشگران به این کشور است.

گرجستان که در بین کشورهای قفقازی عنوان رنگارنگ‌ترین را به خود اختصاص داده، از زیبایی قابل وصفی برخوردار است. این کشور دارای شراب‌های ناب، خوش‌طعم‌ترین غذاها، گوش‌نوازترین موسیقی‌های دنیا و مرغوب‌ترین ادویه‌ها است. بدون شک گرجستان گزینه خوبی برای ماجراجویی، بوم‌گردی در دل روستاهای زیبای گرجی، تماشای سواحل دل‌چسب، نوشیدن شراب‌های ناب، کوهنوردی و... خواهد بود.

موقعیت قرارگیری گرجستان

نحوه قرارگیری کشور گرجستان به‌گونه‌ای است که در تقاطع دو قاره اروپا و آسیا واقع گردید. این کشور از سوی غرب به دریای سیاه، از طرف شمال با کشور روسیه، از سمت جنوب با ارمنستان و ترکیه و از سوی جنوب شرق با کشور آذربایجان مرز مشترک دارد. تنوع آب‌وهوایی در گرجستان به قدری بالاست که جنگل‌های نیمه گرمسیری، قله‌های پوشیده از برف و جنگل‌های سوزنی برگ، همگی در این کشور گردهم آمده‌اند. همچنین ارمنستان و گرجستان دو کشور مطرحی هستند که دین مسیحی را به عنوان یک دین دولتی معرفی کرده‌اند.

اگر قصد دارید تا به‌صورت انفرادی به گرجستان سفر کنید به مبلغی در حدود 167 دلار یا 490 لاری نیاز خواهید داشت. همچنین در صورتی که قصد داشته باشید تا به همراه خانواده به این کشور سفر نمایید، هزینه شما کمی کاهش خواهد یافت؛ چراکه هزینه بلیط کودکان کمتر است و اتاقی که در هتل در آن اقامت دارید برای کودکان مشترک خواهد بود.

نماد پولی در گرجستان GEL بوده که به معنای لاری است. سکه‌های 1.2، 1.20 و 50 تتری از سکه‌های رایج در این کشور هستند. همچنین راهنمای پولی این کشور به صورت زیر است:

  • اسکناس 5 لاری، قهوه‌ای
  • اسکناس 10 لاری سورمه‌ای
  • اسکناس 20 لاری کهربایی
  • اسکناس 50 لاری سبز
  • اسکناس 100 لاری قرمز، نارنجی و سبز یشمی

البته در گرجستان اسکناس‌های 200 و 500 لاری نیز بسیار کم یافت می‌شوند. حتما در زمان سفر به گرجستان با خود دلار به همراه داشته باشید. بعد از رسیدن به مقصد دلارهای خود را در صرافی‌های معتبر به لاری تبدیل نمایید.

 

خدمات بانکی گرجستان برای گردشگران

گردشگران می‌بایست در زمان سفر به گرجستان تمامی کارهای خود را با واحد پولی لاری انجام دهند. براساس آخرین قانون پولی گرجستان تمامی کالاها و خدمات ارائه شده در این کشور باید با پول رسمی یعنی لاری انجام گیرند. البته در بیشتر فروشگاه‌های گرجستان قیمت‌ها به دلار و یورو به خریداران عرضه می‌شوند. باید بدانید که یک دلار در گرجستان برابر با 2.65 لاری است. دو نوع کارت اعتباری و دبیت کارت بسیار گسترده در کشور گرجستان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه‌های عابربانک به‌طور متعدد در شهرهای بزرگ یافت می‌شوند و این میزان در شهرهای کوچک کمتر خواهد بود. حساب باز کردن برای گردشگران در این کشور دارای برخی از محدودیت‌هاست و حتی می‌توان گفت امکان‌پذیر نیست. برای افتتاح هرگونه حسابی در این کشور به کارت اقامت کشور گرجستان نیاز خواهید داشت. همچنین باید بیان کرد که افتتاح حساب در کشور گرجستان تنها با واحد پولی لاری امکانپذیر بوده و این امکان با دلار وجود ندارد.

 

خدمات درمانی برای گردشگران در گرجستان

در کشور گرجستان خدمات بیمه در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. بیمه در این کشور از به‌روزترین قوانین و استانداردهای جهانی و صندوق بین‌المللی پول پیروی می‌کند. تمامی مردم گرجستان از بیمه و خدمات درمانی دولت استفاده می‌نمایند. برخی از شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده بیمه در گرجستان برای گردشگران این کشور نیز برخی از خدمات بیمه‌ای و درماین را در نظر گرفته‌اند. از آنجایی که گردشگران اقامت گرجستان را ندارند، قادر خواهند بود تا در ازای پرداخت روزانه 1.5 الی 3 لاری از خدمات درمانی و بیمه این کشور استفاده کنند.

 

نحوه اجاره خودرو در گرجستان

شما برای اجاره خودرو در باتومی، تفلیس و کوتایزی می‌توانید با کمک سایت europcar.com، خودرو مد نظر خود را کرایه نمایید. این امر معمولا آن دسته از گردشگرانی مناسب و کاربردی خواهد بود که به رفت‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی عادت ندارند و می‌خواهند هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی در طول سفر را به اجاره خودرو اختصاص بدهند؛ همچنین به‌دنبال راحتی در طول سفر هستند. برای کرایه اتومبیل در گرجستان بهترین گزینه سایت معرفی شده است.

شما می‌توانید خودروهای ارزان‌تری را در گرجستان اجاره کنید و از سفر خود بیشتر لذت ببرید. یکی از ویژگی‌های خوب اتومبیل‌های اجاره‌ای در گرجستان داشتن بیمه کامل آن‌ها است. البته این بیمه شامل جریمه‌های رانندگی نخواهد بود. همچنین در زمان اجاره خودرو باید تمامی هزینه را در همان ابتدا پرداخت نمایید. در زمان تحویل خودرو به عنوان ضمانت از شما پول یا مدرک شناسایی دریافت نخواهد شد. همچنین این امکان فراهم بوده تا خودرویی با راننده کرایه نمایید.

 

یک برنامه مناسب برای گردشگری یک روزه در گرجستان

در زمان سفر به گرجستان شما می‌توانید تورهای گشت‌وگذار روزانه را برگزینید. این تورها شامل دو دسته می‌شوند که به شرح زیر هستند.

  • تور برای بازدید از غار واردیزا:

در زمان سفر به گرجستان حتما از غار واردیزا دیدن کنید. تمام هزینه سفر برای بازدید از این غار شگفت‌انگیز تنها به تهیه بلیط مینی‌بوس ختم می‌شود. با پرداخت تنها 6 لاری می‌توانید با اولین مینی‌بوسی که در ساعت 10:30 صبح در ایستگاه مشخص توقف می‌نماید به سمت این غار بروید. برای برگشت به شهر نیز می‌توان به‌راحتی با مینی‌بوس راس ساعت 3 بعدازظهر، از غار واردیزا به سوی تفلیس بازگشت. همچنین برای رفت‌وبرگشت با هزینه بیشتر می‌توان از تاکسی نیز استفاده کرد.

  • تور غذا و خوراکی:

هنگامی که در گرجستان اقامت دارید هرگز از تورهای ملی غذای گرجستان غافل نشوید. با حضور در این تور تجربه یک جشن با طعم خوشمزه را کسب خواهید کرد. معمولا تور خوراکی‌ها در شهر تفلیس برگزار می‌گردد. مهم‌ترین گزینه در رابطه با غذاهای اصیل گرجی، اختلاف میان مزه و تندی آن‌ها است. گرجی‌ها در ترکیبات غذاهای خود از مواد و محصولاتی استفاده می‌کنند که در دنیا با عنوان غذاهای قفقازی شناخته می‌شوند. به‌طور معمول بیشتر غذاهای اصیل گرجی‌ها از ترکیباتی مانند گوشت و سبزیجات معطر در کنار اودیه‌های مخصوص و پنیرهای مختلفی تهیه خواهند شد.

 

جاذبه های گردشگری گرجستان و شهرهای مهم آن

همان‌طور که می‌دانید گرجستان کشوری در دل صخره‌ها و سنگ‌های سخت است. در این کشور در دوره قرون وسطی و قبل و بعد آن آثار گران‌بهایی ساخته شده‌اند. صومعه سراها و کلیساهایی بر تپه‌ای زیبا، قلعه‌های محکم و... همگی از آثار برجای مانده از آن دوران هستند. علاوه‌بر آثار باستانی و تاریخ در این کشور، آثار طبیعی و مصنوعی بسیاری نیز توجه گردشگران را به خود جلب کرده‌اند.

  • غارهای واردزیا:

مجموعه غارهای واردزیا در جنوب کشور گرجستان و نزدیک به آسپیندزا واقع شده است. شاید با نگاه اول فکر کنید که این غارها جزئی از خانه دورف‌ها در فیلم ارباب حلقه‌ها هستند؛ اما این‌گونه نیست و این غارهای محل زندگی راهبان بسیاری بوده‌اند. در قره 12 میلادی به دستور شاه تامار این غار، شهر و صومعه آن بنا گردیده‌اند. بعد از زمین لرزه شدیدی که رخ داده این شهر تا حد زیادی از بین رفت؛ اما امروزه به عنوان یکی از آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

  • شهرک غاری:

در گرجستان چندین نوع شهرک غاری وجود دارند. این شهرک‌ها معمولا از قدمتی بیش از 3000 سال برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین غارها در نزدیکی شهر تفلیس و شرق کشور گرجستان واقع شده است. این شهرک بیش از 1000 سال قبل از میلاد مسیح بنا گردده و تا قرن 13 نیز مردم در آن زندگی می‌کردند.

این شهرک در حدود 40.000 هزار مترمربع مساحت دارد و تخمین زده شده که در حدود 20.000 هزار نفر در آن زندگی می‌کردند. این شهرک غاری دارای امکاناتی مانند داروخانه، نانوایی، زندان، آمفی تئاتر و... بوده است. همچنین کلیسایی در قرن 9 در این شهرک بنا گردیده که در ساخت آن از رنگ‌های مختلفی استفاده شده است.

 

گرجستان دو شهر مهم و پرگردشگر دارد که به شرح زیر هستند.

  • تفلیس:

شهر تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان شناخته می‌شود. این شهر در سواحل رودخانه کورا قرار دارد که کوه‌ها و تپه‌های زیبا آن را محاصره کرده‌اند. تفلیس از قرن 5 تاکنون توانسته عنوان پایتخت گرجستان را برای خود حفظ کند. نحوه معماری و فضای شهر نشان‌دهنده قدمت و کهن بودن پایتخت این شهر است. در سفر خود به گرجستان حتما سری به تفلیس و محله‌های قدیمی آن بزنید.

  • باتومی:

باتومی شهر مدرن و نوساز گرجستان است که در سواحل دریای سیاه قرار دارد. باتومی بعد از تفلیس دومین شهر بزرگ این کشور به‌شمار می‌رود. در زمان اقامت در باتومی احساس می‌کنید که در یکی از شهرهای ترکیه در حال گشت‌وگذار هستید. بیشتر اوقات صدای ناقوس کلیسا و صدای موذن ترکیب می‌شوند. این شهر در ساختمان‌سازی کاملا از ترکیب معماری اروپایی و آسیایی بهره برده است. باتومی بناهایی زیبا و شگفت‌انگیزی را در خود جای داده که تمامی آثار موجود در این شهر توسط برجسته‌ترین معماران و هنرمندان ساخته شده‌اند. تماشای باتومی و قدم زدن در خیابان‌های زیبا آن در شب بدون شک شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

 

جشنواره های گرجستان

در گرجستان در طول سال در حدود 12 جشنواره با موضاعات متفاوت برگزار می‌شوند. سعی کنید برنامه سفر خود را با این فستیوال‌ها هماهنگ کرده و از آن‌ها لذت ببرید:

  • فستیوال بالن‌های آسمان:

معمولا در ماه سپتامبر از یکم تا سوم در باغ Callaway و کوه Pine، جشنواره‌ای با نام، جشنواره بالن‌های آسمان برگزار می‌گردد. حضار در این جشنواره در هوایی گرم و مطبوع، معمولا در اوایل صبح یا عصرها همزمان با غروب خورشید بالن‌های رنگارنگ و زیبای خود را به سمت آسمان هدایت می‌کنند. به مناسبت هفته کارگر این جشنواره تدارک دیده شده است.

  • فستیوال و جشنواره جیپ فست:

جشنواره جیپ فست از 31 آگوست الی 3 سپتامبر برگزار می‌شود. در این زمان هزاران هزار جاسپر برای این جشنواره گردهم می‌آیند. معمولا این جشنواره برای حمایت از زوج‌های جوان کشور گرجستان و بنیاد کلیسای شهر Pickens برگزار می‌گردد. اگر شما هم در زمان برگزاری این فستیوال به گرجستان سفر کرده‌اید و در رانندگی جیپ مهارت خاصی دارید حتما در این جشنواره ثبت‌نام نمایید.

  • جشنواره باربیکیو در فضایی آزاد:

به‌طور طبیعی جشنواره باربیکیو در روزهای 8 و 9 ماه سپتامبر در فضایی آزاد و در مناطق جنوبی گرجستان برپا می‌شود. شرکت‌کنندگان در این فستیوال در آخرین روز هفته در محیطی باز و آزاد گوشت‌های که دارند را به‌صورت باربیکیو طبخ می‌کنند. برای ورود به جشنواره باربیکیو در فضایی آزاد باید بلیط داشته باشید.

 

به غیر از جشنواره‌ها و فستیوال‌های ذکر شده، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بسیاری نیز هرساله در گرجستان برگزار می‌شوند که عبارتند از:

  • نمایشگاه آموزش عالی و حرفه‌ای و خدمات دانشجویی:

این نمایشگاه معمولا در روزهای 22 و 23 ماه فوریه در مرکز نمایشگاهی ExpoGeorgia برگزار می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌ها و دیگر موسسات آموزش عالی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و سعی می‌کنند برنامه‌ها و فرصت‌های خوبی را برای دانشجویان جهت تحصیل در گرجستان یا دیگر کشورها ارائه دهند.

  • نمایشگاه بزرگ Caucasus Build:

این نمایشگاه مربوط به کارهای معماری و دکوراسیون‌های داخلی است. نمایشگاه Caucasus Build جزء یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین جشنواره‌های صنعتی در منطقه قفقاز به‌شمار می‌رود. این جشنواره در تفلیس پایتخت کشور گرجستان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه بزرگ معمولا مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشین‌آلات مرغوبی را به نمایش می‌گذارند.

  • نمایشگاه هنر تفلیس:

این نمایشگاه برای به رخ کشیدن موقعیت ویژه تاریخی منطقه جورجیا که شرق و غرب گرجستان را به یکدیگر متصل می‌کند برگزار می‌گردد. در این نمایشگاه هنر تمامی کشورهای منطقه قفقاز، خاورمیانه و اروپای شرقی به نمایش گذاشته می‌شوند. به غیر از گرجستان که میزبان این جشنواره است 9 کشور ایران، ارمنستان، ترکیه، روسیه، لهستان، آذربایجان، استونی، لاروس و رومانی نیز در نمایشگاه هنر تفلیس حضور دارند.

 

گردشگری مذهبی در گرجستان

گرجستان کشوری است که در آن هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب مختلف بسیار راحت به چشم می‌خورد. یکی از شهرستان‌های مهمی که قلب دین در گرجستان نامیده می‌شود؛ شهر Mtskheta نام دارد. پیش از تغییر پایتخت گرجستان به شهر تفلیس این شهرستان پایتخت سیاسی گرجستان بوده است. در این شهرستان آثاری کشف شده‌اند که نشان‌دهنده زندگی انسان‌ها در 4000 سال قبل در این منطقه هستند. به‌طور کلی کشور گرجستان 3 کلیسای مهم به نام‌های Svetitskhoveli، Jvari و Samtavro دارد که هر سه در شهر Mtskheta قرار گرفته‌اند.

هدایت‌گر بزرگ مردم گرجی "سنت نینو" در این شهر می‌زیسته و از مقدس‌ترین افراد این کشور به‌شمار می‌رود. مردم گرجستان نام دختران خود را سنت نینو می‌گذارند. سنت نینو زنی دینی بوده که توانست مردم گرجی را به مسیحیت هدایت کند و موفق شده بود که در سال 330 دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی و دولتی گرجستان به ثبت برساند. در گرجستان ورود به کلیسا آداب خاص خود را دارد. مردان نمی‌توانند در زمان ورود به کلیسا کلاه یا شلوارک بر تن کنند. زنان نیز باید دامن بلند به همراه روسری بپوشند.

  • مسجد جامع تفلیس:

در مسجد جامع تفلیس تمامی مراسمات مذهبی مسلمانان گرجستان برگزار می‌شود. در قرن 17 این مسجد در انتهای باغ گیاه‌شناسی تفلیس بنا گردید. همچنین از قرن 17 تا به امروز چندین بار این مسجد مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. مسجد جامع تفلیس 8 مناره بلند و زیبا دارد. مسلمانان اهل تشیع و سنت، مراسم‌های مخصوص خود را در این مکان برگزار می‌کنند.

 

گردشگری درمانی در گرجستان

در زمان سفر به کشور گرجستان پیشنهاد می‌شود تا برنامه یک سفر به منطقه جورجیا را در نظر داشته باشید. در منطقه جورجیا قله‌های برفی، یخچال‌های طبیعی، دریاچه‌های طبیعی، رودخانه‌های زیبا و کوه‌هایی با چشمه‌های آب گرم و آب‌های معدنی وجود دارند. تمامی چشمه‌های آب گرم موجود در این منطقه دارای خواص درمانی هستند. یکی از معروف‌ترین این چشمه‌ها، هفت چشمه جورجیا است.

  • حمام سولفور تفلیس:

تفلیس هم پایتخت گرجستان بوده و هم یک‌سری مجموعه‌های آبگرم را در خود جای داده است. در منطقه اروپا تنها دو شهر بوداپست و تفلیس دارای حمام‌های آب گرم هستند. در تفلیس چشمه‌های آب گرم آب سولفوریک وجود دارند که تمامی آب‌های این حمام‌ها از زیرزمین خارج می‌شوند. زمانی که به تاریخچه تفلیس نگاهی بیندازیم در خواهیم یافت که نام این شهر به چشمه‌های موجود در آن مرتبط است. گرجستان در گذشته به حمام‌های گوگرد در تمام خاورمیانه معروف بوده است. ژان شاردن، جوزف تورنفور و الکساندر پوشکین از جهانگردان، گیاه‌شناسان و شاعران بزرگ روس، زمانی که در قرن‌های 17 و 18 به این کشور سفر کرده بودند در رابطه با این چشمه‌ها در خاطرات خود مطالبی را ذکر کردند.

  • چشمه‌های آبگرم Tskaltubo:

چشمه آب گرم Tskaltubo از چشمه‌های معروف در کوتایسی در گرجستان به‌شمار می‌رود. در تابستان این منطقه مملو از جمعیت خواهد بود. چشمه آب گرم Tskaltubo دارای خواص درمانی زیادی است. عوامل طبیعی سبب شده‌اند تا امکاناتی برای گردشگران فراهم شوند تا بتوانند به‌راحتی از این چشمه استفاده کنند.

 

سخن پایانی

اگر در زمان سفر به گرجستان یک راهنمای سفر به گرجستان داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید یک برنامه‌ریزی مناسب برای یک سفر خوب و دل‌انگیز را تعبیه نمایید. از آنجایی که گرجستان به ایران نزدیک است و دردسرهای گرفتن ویزای آن آسان بوده، بیشتر مردم خواستار سفر به آن هستند. در سفر به گرجستان با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید هزینه‌های خود را کنترل کنید. برای داشتن سفری راحت می‌توانید از طریق سایت‌های آنلاین در گرجستان خودرو اجاره نمایید. همچنین برای بیمه خود و همراه با پرداخت 1.5 تا 3 لاری تا پایان سفر از خدمات بیمه‌ای برخوردار خواهید بود. در زمان سفر به گرجستان از چشمه‌های آب گرم و شهرک‌های غاری این کشور دیدن کنید و از جشنواره‌ها، فستیوال‌ها و همایش‌ها نیز غافل نشوید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها