راهنمای سفر به استانبول

راهنمای سفر به استانبول

استانبول یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای ترکیه به‌حساب می‌آید که سالانه بسیاری از افراد به منظور گردش و خرید به این شهر زیبا سفر می‌کنند. یکی از نکات مهمی که لازم است پیش از سفر به هر شهر یا کشوری در نظر داشته باشید، آشنایی با شرایط و ویژگی‌های آن خواهد بود. بدین منظور لازم است راهنمای سفر به شهر استانبول را مطالعه کرده تا در خصوص شرایط این شهر اطلاعات کافی را به‌دست آورید. از جمله نکات مهمی که می‌بایست در خصوص سفر به استانبول بدانید می‌توان به راه‌های دسترسی به این شهر، حمل‌ونقل در شهر استانبول، فستیوال‌ها و جشنواره‌های آن، غذاهای خوش‌طعم و.... اشاره کرد.

معرفی شهر استانبول

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر‌های کشور ترکیه، شهر استانبول نام داشته که افراد بسیاری به بازدید از این شهر زیبا علاقه‌مند هستند. جالب است بدانید با این وجود که استانبول جزء شهر‌‌های گران کشور ترکیه به‌حساب می‌آید؛ اما با این حال تعداد گردشگرانی که هر ساله به این شهر زیبا سفر می‌کنند در حال افزایش بوده و همچنان افراد بسیاری برای سفر به این شهر در کشور ترکیه از خود علاقه نشان می‌دهند.

شهر استانبول جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده که مسافران می‌توانند در سفر خود به این شهر از تماشای این جاذبه‌ها نهایت لذت را ببرند. به‌علاوه مسافران و گردشگران می‌توانند از بازدید از مکان‌های تاریخی و طبیعی این شهر نیز بهره‌مند شوند. شاید جالب باشد بدانید که شهر استانبول از این جهت که میان دو قاره اروپا و آسیا واقع شده، از نظر جغرافیایی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

پل بسیار زیبایی به نام بسفر، دو قاره اروپا و آسیا را به یکدیگر متصل می‌کند. بنابراین مسافران قادر خواهند بود تا در سفر به این شهر علاوه‌بر بازدید از مناطق آسیایی با عبور از پل بسفر از مناطق اروپایی استانبول نیز دیدن کنند. همان‌طور که ذکر کردیم شهر استانبول از جمله شهر‌های بزرگ و وسیع ترکیه به‌حساب می‌آید و مساحت آن ۲۵۷۶ کیلومترمربع محاسبه شده است. همچنین این شهر بسیار زیبا در حدود ۱۵۲۱۴۱۷۷ نفر جمعیت دارد.

دانستنی های کاربردی سفر به استانبول

  • برای سفر به شهر استانبول به ویزا نیاز نخواهید داشت.
  • واحد پول این کشور لیر ترکیه TRY است.
  • زمان محلی این شهر GMT+3 است.
  • زبان رسمی کشور ترکیه ترکی استانبولی است.
  • اغلب مردم این کشور مسلمان هستند.
  • بهتر است اگر قصد سفر به این شهر را دارید در فصل بهار و پاییز این کار را انجام دهید.
  • جاذبه‌های این شهر شامل مکان‌های تاریخی، توریستی، تفریحات شبانه و مراکز خرید می‌شوند.
  • نوع برق شهری در این استانبول ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است.
  • شماره‌های ضروری شهر استانبول
  • کد تلفن ترکیه: ۹۰+
  • کد تلفن استانبول برای مناطق آسیایی شهر: ۲۱۶
  • کد تلفن استانبول برای مناطق اروپایی شهر: ۲۱۲
  • شماره تلفن پلیس در کشور ترکیه: ۱۵۵
  • شماره تلفن آتش‌ نشانی در کشور ترکیه: ۱۱۰

جملات و کلمات رایج ترکی برای سفر به استانبول

یکی از نکات مهمی که لازم است پیش از سفر به شهر استانبول به آن توجه نمایید این است که تا حدودی با جملات و کلمات پرکاربرد مورد نیاز در سفر به این شهر آشنا باشید. در ادامه به شرح برخی از کلمات و مهمترین سوالات و جملات ترکی که در سفر خود به آنها نیاز خواهید داشت، اشاره می‌کنیم.

  • بله: evet  اِوِت
  • خیر: hayir  هَیر
  • سلام: merhaba  مَرحَبا
  • لطفاً: lütfan لطفا
  • ببخشید: Affedersiniz آفِدِرسینیز
  • امروز: Bugün بوگون
  • دیروز: Dün دون
  • خداحافظ: Güle Güle گولَ گولَدر
  • حال شما چطوره؟: Nasılsını ناسیلسین؟
  • اسمتان چیست؟: ?Adınız ne آندینیز نِ؟
  • ساعت چنده؟: ?saat kac ساعات کاچ؟
  • کجاست؟:?Nerede نِرِدِ؟
  • چه کسی؟: Kim کیم؟
  • چند و چقدر؟: Kaç کاچ؟
  • چه مکانی تاکسی بگیرم؟: nereden taksi bulabilirim نِرِدِ تاکسی بولابیلیریم؟
  • کدام بانک نزدیکتر است؟: en yakin banka nerdedir این یِکین بانکِ نِردِنیر؟
  • ایستگاه مترو کجاست؟: Metro istasyonu nerede  مترو ایستاسیونو نِرِدِ؟
  • قیمت آن چقدر است؟: onun fiyati  nekadardir  اونون فیات نِکَدَر دی؟

راه‌ های دسترسی به شهر استانبول

به‌طور کلی روش‌های متفاوتی برای سفر به شهر استانبول وجود دارند و لازم است افراد باتوجه به شرایط و مدت زمانی که برای سفر خود در نظر گرفته‌اند، بهترین روش‌ را انتخاب کنند. یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های مراجعه به این شهر استفاده از هواپیما‌ و پرواز هوایی است. اگر قصد داشته باشید تا از تهران و با هواپیما به این شهر سفر کنید، در حدود ۲ ساعت در راه خواهید بود. یکی دیگر از روش‌های رفتن به این شهر، سفر با قطار است؛ البته در این خصوص باید توجه داشته باشید که سفر با قطار با این‌که بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده؛ اما باید مدت زمانی بیشتری را در قطار بمانید تا به مقصد برسید.

همچنین استفاده از اتوبوس نیز یکی دیگر از روش‌های سفر به استانبول است؛ البته در این روش نیز همانند سفر با قطار مدت زمان زیادی را در راه خواهید بود. همچنین اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به سفر‌های ماجراجویانه داشته باشید می‌توانید در ابتدا به‌وسیله اتوبوس خود را به شهر آنکارا ترکیه رسانده و پس از گشت‌وگذار در این شهر، بلیط هواپیما را به سمت استانبول تهیه کرده و سپس خود را به استانبول برسانید.

راه های دسترسی از فرودگاه استانبول به مرکز شهر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که لازم است در سفر خود به استانبول به آن توجه داشته باشید، طی کردن مسافت فرودگاه تا داخل شهر است. به‌طور کلی مسافران و گردشگران قادر خواهند بود تا با استفاده از روش‌های متفاوتی خود را از فرودگاه استانبول به شهر برسانند. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از اتوبوس‌هایی است که در فرودگاه وجود دارند، شما می‌توانید با استفاده از این اتوبوس‌ها خود را به نقاط مختلف استانبول برسانید.

اتوبوس‌های فرودگاه هر ۲۰ تا ۴۰ دقیقه یک‌بار به سمت داخل شهر استانبول حرکت می‌کنند. این اتوبوس‌ها دارای مقاصد متفاوتی هستند، بنابراین در هر کجای شهر که هتل داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی با استفاده از این اتوبوس‌ها خود را به آن منطقه برسانید. به‌طور کلی اگر قصد داشته باشید که از فرودگاه تا مرکز شهر بروید، با اتوبوس در حدود یک ساعت و نیم در راه خواهید بود و لازم است مبلغ ۱۸ لیر را بپردازید.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای رفتن از فرودگاه به مرکز شهر استفاده کنید، کرایه تاکسی است. تاکسی‌های بسیاری در فرودگاه استانبول قرار دارند، که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خود را به مرکز شهر یا هتل خود برسانید. البته لازم است بدانید که هزینه مورد نیاز برای کرایه تاکسی کمی بیشتر خواهد بود. البته مبلغ کرایه تاکسی‌ها با توجه به عوامل مختلفی همچون حجم بالا و بار یا مسافرت در شب افزایش خواهد یافت.

راه های دسترسی از فرودگاه استانبول به مرکز شهر

دیدنی ها و مکان های گردشگری معروف استانبول

همان‌طور که بیان شد استانبول یکی از بهترین و زیباترین شهرهای کشور ترکیه به‌حساب می‌آید و به این سبب که مکان‌های گردشگری و دیدنی بسیاری را در خود جای داد. سالانه تعداد بسیاری از گردشگران و مسافران به این شهر سفر می‌کنند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که پیش از سفر به استانبول در خصوص مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری که در این شهر وجود دارند، اطلاعاتی را به‌دست آورید تا در سفر با مشکلی مواجه نشوید و بتوانید از تمامی زمان خود به خوبی بهره ببرید. 

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه یکی از بناهای تاریخی و مذهبی بوده که قدمت بسیار زیادی دارد و از جمله معروف‌ترین بناهای شهر استانبول و به‌طور کلی کشور ترکیه به‌حساب می‌آید. شاید جالب باشد بدانید که مسجد ایاصوفیه در گذشته به دست رومی‌ها بنا شده و آنها از این بنا به عنوان کلیسا استفاده می‌کردند؛ اما هم اکنون این مسجد تبدیل به موزه زیبا و بی‌بدیلی شده و برخی از آثار باارزش در آن نگهداری می‌شوند. همچنین می‌توان از اغلب نقاط شهر مسجد ایاصوفیه را مشاهده کرد.

کاخ دلمه باغچه

یکی از کاخ‌های بسیار زیبا و سلطنتی که پیشنهاد می‌شود حتما در سفر به شهر استانبول از آن دیدن نمایید، کاخ دلمه‌ باغچه نام دارد که در زمان عثمانی‌ها بنا گردید. جالب است بدانید که این کاخ بسیار زیبا در کناره یک آبراهه بسیار معروف در استانبول واقع شده، بنابراین قادر خواهید بود تا از داخل این کاخ پرشکوه نمای بسیار زیبایی از این آبراهه‌ زیبا مشاهده نمایید.

البته لازم به ذکر است که از درون قایق‌ها و کشتی‌هایی که از این آبراه عبور می‌کنند نیز می‌توان نمای بسیار زیبایی از این کاخ مجلل و زیبا را شاهد بود. طراحی این کاخ به سبک بسیار مجلل و سلطنتی بوده؛ بنابراین چشم بسیاری از گردشگران و مسافران را به خود خیره خواهد کرد.

کشتی سواری در بسفر

یکی از بهترین و زیباترین تفریحاتی که می‌توانید در شهر استانبول و کشور ترکیه از آن بهره‌مند شوید، کشتی سواری در بسفر است. با کشتی سواری در این منطقه قادر خواهید بود نمای بسیار زیبایی از ساختمان‌های تاریخی و مشهور شهر استانبول را مشاهده کنید. همچنین مرغ‌های دریایی بسیار زیادی در این منطقه وجود دارند که بر فراز آسمان و به دنبال کشتی پرواز خواهند کرد. بنابراین می‌توانید جلوه‌های بسیار زیبایی از شهر و این پرنده‌ها را در حین کشتی سواری نظاره‌گر باشید.

گشت‌وگذار در خیابان استقلال

خیابان استقلال در استانبول یکی از بهترین خیابان‌های این شهر به‌حساب می‌آید. مسافران و گردشگران می‌توانند علاوه‌بر گشت‌وگذار و خرید در پاساژ‌ها و مغازه‌های این خیابان، از طعم بی‌نظیر غذا‌هایی که در این خیابانی طبخ می‌شوند نیز نهایت لذت را ببرند. فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که در خیابان استقلال وجود دارند، به فروش اجناس برند، بسیار باکیفیت و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه می‌پردازند. به‌علاوه اگر شما در اواخر روز به این خیابان سری بزنید از هیاهو و هیجان موجود آن شگفت‌ زده خواهید شد. شما می‌توانید با قدم زدن در این خیابان علاوه‌بر تماشای انسان‌ها، از دیدن هنرمندان خیابانی نهایت لذت را ببرید.

برج گالاتا

یکی از زیباترین و بلندترین برج‌هایی که در شهر استانبول واقع شده است، برج گالاتا نام دارد که مسافران و گردشگران می‌توانند از بالای این برج که ارتفاع آن به ۶۷ متر می‌رسد، شهر استانبول و بافت تاریخی و منظره‌های زیبای آن را مشاهده کنند. این برج در نزدیکی خیابان استقلال واقع شده و در بخش جنوبی آن بازار بسیار زیبایی قرار گرفته که به فروش ادویه‌جات و سایر خوراکی‌ها می‌پردازد. بنابراین شما می‌توانید پس از دیدن این برج به بازار ادویه استانبول نیز سری بزنید.

خرید و بازار گردی

یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید در سفر خود به شهر استانبول از آن بهره‌مند شوید، خرید و بازارگردی است. در شهر استانبول بازارها و مراکز خرید بسیار زیادی وجود دارند که به فروش اجناس متنوع و همچنین اجناس برند با قیمت‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌پردازند. بنابراین مسافران و گردشگران می‌توانند بخش بسیار زیادی از سفر خود را به خرید و بازارگردی در این شهر بسیار زیبا بپردازند.

محله بالات

پیشنهاد می‌شود در سفر به شهر استانبول، حتما سری به این محله بسیار زیبا و جذاب بزنید. جذابیت محله بالات به سبب خانه‌های رنگی رنگی و رستوران‌ها و کافه‌های دنجی است که در آن واقع شده‌اند. با ورود به این محله گویا وارد فیلم بسیار زیبایی شده‌اید و می‌توانید از دیدن مناظر خانه‌ها و ساختمان‌ها که به سبک خاصی بنا گردیده‌اند، نهایت لذت را ببرید.

قلعه دختر

 یکی از زیباترین و خاص‌ترین قلعه‌هایی که در شهر استانبول قرار گرفته، قلعه دختر نام دارد که ۹۰ درصد جذابیت این قلعه به سبب قرارگیری آن در میان آب‌ها است. بنابراین شما می‌توانید از این قلعه منظره بسیار زیبا و تکرارنشدنی را تماشا کرده و نهایت لذت را ببرید.

پارک گلخانه استانبول

اگر به فضاهای سبز و پارک‌ها علاقه‌مند هستید، پارک گلخانه یکی از زیباترین پارک‌هایی است که می‌توانید در سفر خود به شهر استانبول به آن سری بزنید. این پارک زیبا در منطقه تاریخی فاتح واقع شده و شما می‌توانید در این پارک به گردش و پیاده‌روی بپردازید و از مشاهده مناظر سرسبز و درختان زیبای این پارک نهایت لذت را ببرید.

مراکز خرید استانبول

لازم است بدانید که شهر استانبول از جمله شهرهای کشور ترکیه بوده که مراکز خرید و پاساژ‌های بسیاری را در خود جای داده است. از آنجایی که این مراکز خرید، به فروش اجناس برند با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای مشهور هستند، بسیاری از مسافران و گردشگران به منظور خرید از این پاساژ‌ها به این شهر سفر می‌کنند.

از جمله بهترین مراکز خریدی که در شهر استانبول وجود دارند می‌توان به مرکز خرید آکمرکز، مال آف استانبول، وادی استانبول، کاپیتول استانبول، ایستینیه پارک، توریوم، سیتیزن نیشانتاشی، پالادیوم، زورلوسنتر، اوت لت آسیا پارک، اوت لت ایرپورت استانبول، اوت لت کاله استانبول، مرکز خرید اوت لت پورت آسیا و... اشاره کرد. در این مراکز خرید لباس‌ها و اجناس با برندهای متنوع همچون برند ال سی وایکیکی، ماوی، دفاکتو، کوتون، ایپکیول، پنتی، دسا، لوفیان، کلزیون و برند سارا عرضه می‌شوند.

لازم به ذکر است که اگر شما به خیابان‌های معروف شهر استانبول همچون خیابان استقلال سری بزنید، می‌توانید به مراکز خرید و پاساژهای این خیابان رفته و به خرید اجناس مورد نیاز خود با بهترین کیفیت و قیمتی مقرون‌به‌صرفه بپردازید.

حمل ‌و نقل  عمومی در شهر استانبول

یکی از بهترین روش‌ها برای گردش در شهر استانبول استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است و به این سبب که با استفاده از آن‌ها در هزینه‌های شما بسیار صرفه‌جویی خواهد شد. زیرا اگر بخواهید برای حمل‌ونقل خود از وسایل شخصی استفاده کرده یا اتومبیل کرایه کنید، لازم است هزینه قابل توجهی را بپردازید. برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر استانبول لازم است استانبول کارت داشته باشید. این کارت هزینه‌ای در حدود ۱۰ لیر داشته و می‌توانید با استفاده از آن از وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون مترو، اتوبوس BRT، اتوبوس، تراموا، قایق، کشتی و تاکسی استفاده نمایید.

مترو

یکی از بهترین روش‌ها برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل در شهر استانبول استفاده از مترو است. مترو شهر استانبول دارای پنج خط مختلف بوده و مسافران و گردشگران می‌توانند از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ از این وسیله استفاده کنند. یکی از نکات مثبت استفاده از مترو هزینه بسیار کم و به‌صرفه آن است. به‌طور کلی می‌توان بیان کرد که هزینه هر سفر با مترو و استفاده از استانبول کارت در حدود ۲.۶ لیر خواهد بود. همچنین هزینه بلیط تک سفره در حدود ۵ لیتر و هزینه بلیط ده سفره در حدود ۳۲ لیر در نظر گرفته شد.

اتوبوس

یکی دیگر از کم‌ هزینه‌ترین و بهترین روشها برای گردش و رفت‌وآمد در شهر استانبول استفاده از اتوبوس است. در شهر استانبول اتوبوس‌های معمولی و اتوبوسهای BRT وجود دارند که شما می‌توانید از آنها برای رفت‌وآمد درون شهری استفاده نمایید. کرایه اتوبوس‌های عادی در حدود ۱.۶ لیر بوده در صورتی که کرایه اتوبوس‌های BRT بستگی بسیار زیادی به تعداد ایستگاه‌هایی که طی می‌کنید خواهد داشت. دارا بودن استانبول کارت برای سوار شدن بر اتوبوس‌ها الزامی و واجب خواهد بود.

تراموا

یکی از جالب‌ترین روش‌ها برای گردش در شهر استانبول استفاده از تراموا است. تراموا‌ها قرمز رنگ هستند و از خیابان‌های معروف شهر استانبول همچون خیابان استقلال عبور می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از تراموا خود را به جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبای این شهر برسانید و از آنها دیدن کنید. جالب است بدانید که تراموا‌‌ها از بخش‌های اروپایی شهر عبور خواهند کرد و هزینه لازم با استانبول کارت برای سوار شدن بر تراموا در حدود ۲.۶ لیر خواهد بود.

اتوبوس دریایی

اگر قصد دارید در طول آبراه بسفر گردش کنید یا این‌که می‌خواهید به جزیره پرنس برسید، لازم است سوار اتوبوس‌های دریایی شوید. در واقع اتوبوس‌های دریایی قایق و کشتی‌های اتوبوس عمومی استانبول هستند. می‌توانید با استفاده از استانبول کارت سوار این اتوبوس‌های دریایی شوید. به‌طور کلی هزینه قایق و کشتی‌هایی که از بسفر عبور می‌کنند، بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و کرایه شما با استانبول کارت و با استفاده از آن‌ها در حدود ۲.۶ لیر خواهد بود. در صورتی که بخواهید کرایه را به‌صورت نقدی بپردازید این هزینه به ۵ لیر می‌رسد. اگر قصد دارید خود را با استفاده از اتوبوس‌های دریایی به جزایر پرنس برسانید، لازم است در حدود ۵ تا ۷ لیر کرایه بپردازید.

دلموش

یکی دیگر از روش‌های حمل‌ونقل و گردش در شهر استانبول استفاده از دلموش‌ها است که همان ون‌های عمومی به‌حساب می‌آیند. این دلموش‌ها زرد رنگ بوده و برای استفاده از آنها لازم است تا نسبت به اتوبوس‌ها کرایه بیشتری را بپردازید. از جمله مزایای دلموش‌ها نسبت به اتوبوس‌ها می‌توان به مسیر‌های متنوع‌تری که پوشش می‌دهند اشاره کرد. تابلویی در ابتدای خط این وسایل نقلیه وجود دارند که هزینه هر مسیر روی آن درج شده است.

تاکسی‌های آنلاین

یکی از راحت‌ترین و بهترین روش‌هایی که برای گردش و حمل‌ونقل در استانبول می‌توانید از آنها استفاده کنید، تاکسی‌های آنلاین هستند. بدین منظور لازم است اپلیکیشن‌های موبایلی بی تاکسی، اوبر و کریم وجود را نصب کرده و از آنها استفاده کنید. البته اپلیکیشن بی تاکسی محبوب‌ترین و پیشرفته‌ترین اپلیکیشن تاکسی آنلاین در شهر استانبول به‌حساب می‌آیند. این امکان وجود داشته که کرایه تاکسی آنلاین را هم به‌صورت نقدی و هم به‌صورت کارت به کارت پرداخت نمایید.

سیم کارت های ترکیه

اپراتورهای مختلف و متعددی برای تلفن همراه در کشور ترکیه وجود دارند که از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به ترکسل turkcell, و دافون vodafon و آوا avea اشاره کرد. لازم به ذکر است که ترکسل یکی از معروفترین و پرطرفدارترین سیمکارت‌هایی است که می‌توانید در این کشور از آن استفاده کنید. در فرودگاه‌ها و مراکز خرید مکان‌هایی تعبیه شده‌اند که قادر خواهید بود از آنها سیم‌کارت‌ها و بسته‌های مکالمه و اینترنت را تهیه نمایید. شما می‌توانید به شعب نمایندگی اپراتورها در شهر استانبول مراجعه کرده و اقدام به خرید اینترنت و سیمکارت نمایید. در خصوص هزینه لازم برای سیم‌کارت‌های توریستی در این شهر می‌بایست هزینه‌ای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیر بپردازید.

غذاهای معروف کشور ترکیه

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به چشیدن طعم غذاهای بی‌نظیر کشورهای مختلف از جمله ترکیه را دارید، استانبول یکی از بهترین مقاصد برای شما خواهد بود. شما می‌توانید در هنگام گردش در خیابان‌های این شهر به رستوران‌ها و کافه‌های آن سری زده و از طعم بی‌نظیر غذاها، دسرها و شیرینی‌هایی که در آن‌ها سرو می‌شوند، نهایت لذت را ببرید. رستوران‌های بسیاری در این شهر وجود دارند که می‌توانید انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه ترکی را در آن‌ها سفارش دهید. اغلب غذاهای این کشور در سینی سرو شده و می‌توانید همزمان پیش غذا و غذای اصلی را در این سینی بزرگ میل کنید.

از جمله پیش غذاهای خوشمزه و معروفی که در استانبول وجود دارند و پیشنهاد می‌شود طعم بی‌‌نظیر آنها را از دست ندهید می‌توان به دلمه، سالاد، ترشی، میوه‌ها و سبزیجات اشاره کرد. طعم پیش غذا‌های این شهر بسیار بی‌نظیر بوده، به‌طوری که ممکن است حتی از آن‌ها به عنوان وعده اصلی خود استفاده کنید. وعده اصلی در رستوران‌های این شهر شامل غذاهای محبوب ترکی همچون کباب‌های بی‌نظیر این کشور می‌شوند و از جمله این کباب‌ها می‌توان به دونر کباب ترکی، اسکندر کباب و شیش کباب اشاره کرد.

اگر علاقه زیادی به کباب ندارید، می‌توانید برای غذای اصلی کوفته و پیده را سفارش دهید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید. به‌علاوه رفتن به رستوران‌ها این امکان برای شما فراهم می‌سازد که در هنگام پیاده‌روی‌های عصرانه و شبانه به خیابان‌های معروف این شهر رفته و خوراکی‌های خیابانی آن‌جا را میل کنید. از جمله این خوراکی‌ها که در خیابان استقلال و سایر خیابان‌های معروف استانبول وجود دارند، می‌توان به بورک، میدیه دولما، لحم عجین، سیمیت، بلوط بو داده، بلال کبابی، کومپیر و بستنی قیفی و... اشاره کرد.  شما می‌توانید مواد غذایی را از غرفه‌های خیابانی و دست‌فروشان خریداری کرده و میل نمایید.

به‌علاوه کافه‌های بسیار زیبا و دنجی در شهر استانبول وجود دارند که پیشنهاد می‌شود تا برای صرف یک عصرانه و  میان وعده به آنها سری بزنید. از جمله خوراکی‌های محلی که در این کافه‌ها سرو می‌گردند، می‌توان به باقلوا، کونفه و قازان دیبی اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید این دسر‌های شیرین را به همراه نوشیدنی‌های داغ ترکی میل کنید.

جشنواره ها و فستیوال های شهر استانبول

یکی از اقدامات جالب و هیجان‌انگیزی که می‌توانید در هنگام سفر به شهر استانبول انجام دهید، شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلفی است که هر طول سال در این شهر برگزار می‌شوند. از آنجایی که فضای این فستیوال‌ها و جشنواره‌ها بسیار شاد و مفرح بوده، می‌توانند خاطره بسیار خوشی را برای شما از سفرتان به این شهر بر جای بگذارند.

بنابراین لازم است پیش از سفر خود به استانبول با جشنواره‌ها و فستیوال‌هایی که در این شهر برگزار می‌گردند و همچنین زمان آنها آشنا شوید. از جمله مهمترین جشنواره‌های این شهر می‌توان به جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول، جشنواره لاله استانبول، فستیوال چیل اوت استانبول، جشنواره موسیقی جاز، مسابقات شنا در بسفر، دوسالانه بین‌المللی و هنری استانبول، جشنواره قهوه و فستیوال جاز اشاره کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم

جشنواره بین‌المللی فیلم که از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم در ترکیه به‌حساب می‌آید، توسط موسسه فرهنگی هنری سازماندهی می‌شود. این جشنواره از جذاب‌ترین و بی‌نظیر‌ترین جشنواره‌های کشور ترکیه به‌شمار می‌رود که تاریخ برگزاری آن در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. بنابراین اگر علاقه بسیار زیادی به شرکت در این جشنواره و فیلم‌های ترکی دارید، لازم است در این زمان به شهر استانبول سفر کنید. در این جشنواره جایزه لاله طلایی به برترین فیلم سال تعلق گرفته و همچنین به کارگردانان، هنرپیشه نقش اول مرد و زن و فیلم نامه‌های برتر و... نیز جوایزی اهدا می‌شود.

جشنواره گل‌‌های لاله

یکی از زیباترین و جالب‌ترین جشنواره‌هایی که در شهر استانبول و در کشور ترکیه برگزار می‌شود، جشنواره گل‌های لاله نام دارد. برای شرکت در این جشنواره لازم است در ماه اردیبهشت به شهر استانبول سفر کنید؛ چراکه این جشنواره در ماه اردیبهشت برگزار می‌گردد. در این جشنواره در مکانی گل‌های بی‌نظیر لاله که پرورش داده شده‌اند به نمایش گذاشته می‌شوند. این جشنواره در پارک امیرگان برقرار بوده و شما می‌توانید از ساعت ۷ صبح تا ده و نیم شب برای بازدید از گل‌های لاله به این جشنواره بروید.

جشنواره بین‌المللی تئاتر

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به فیلم‌ها و تئاتر دارید، پیشنهاد می‌شود در فصل بهار به شهر استانبول سفر کنید تا بتوانید در جشنواره بین‌المللی تئاتر که هر ساله در این شهر برگزار می‌گردد، شرکت نمایید. در این جشنواره بین‌المللی بهترین بازی‌های ترکیه اجرا می‌شوند و بینندگان و مخاطبان می‌توانند از تماشای آنها لذت ببرند. در خصوص تاریخ دقیق این جشنواره باید گفت که جشنواره تئاتر در شهر استانبول و در ماه ژوئن برگزار شده که در تقویم شمسی تاریخ آن بین ماه‌های خرداد و تیر خواهد بود.

جشنواره بین‌المللی جاز

جشنواره بین‌المللی جاز مناسب افرادی است که علاقه بسیاری به موزیک‌های جاز دارند. برای شرکت در این جشنواره لازم است در اواسط تیرماه یعنی در اوایل ژوئن به شهر استانبول سفر کنید. جشنواره جاز ۲۰ سال است که هر ساله به مدت ۱۹ روز در شهر استانبول برگزار می‌شود. در این جشنواره پرشکوه برترین موزیک‌های جاز اجرا شده و شما می‌توانید از شنیدن آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

جشنواره دوسالانه استانبول

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به هنر و هنرمندان دارید، پیشنهاد می‌شود شرکت در جشنواره دوسالانه استانبول را از دست ندهید. این جشنواره از سال ۱۹۸۷ هر دو سال یک‌بار در شهر استانبول برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن این است که هنرمندان بتوانند در فضای مناسب آثار خود را به مخاطبان عرضه نمایند. زمان دقیق برگزاری این جشنواره از اواسط سپتامبر تا اواسط نوامبر است. بنابراین اگر شما در این تاریخ به شهر استانبول سفر کنید، می‌توانید از شرکت در این جشنواره نهایت لذت را ببرید.

جشنواره خرید استانبول

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از افراد به قصد خرید به شهر استانبول سفر می‌کنند، بنابراین سفر به استانبول در زمانی که جشنواره خرید برپا باشد، بسیار جالب توجه خواهد بود. جشنواره خرید استانبول هر سال در پایان فصل بهار و اواسط فصل تابستان برگزار می‌شود و تخفیف‌های بسیار زیادی نیز در این جشنواره بر اجناس اعمال خواهند شد. در این جشنواره علاوه‌بر این‌که می‌توانید اجناس مورد نظر خود را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه خریداری نمایید، می‌توانید از کنسرت‌ها، مسابقات و نمایش‌های منحصر‌به‌فردی که در نقاط مرکزی شهر برگزار می‌شوند نیز نهایت لذت را ببرید.

وضعیت امنیت در شهر استانبول

به‌طور کلی پیش از سفر به هر شهری لازم است با شرایط فرهنگی و امنیت آن شهر آشنا شوید تا در هنگام سفر با مشکل مواجه نگردید. در خصوص امنیت شهر استانبول باید گفت که این شهر بسیار وسیع و بزرگ دارای امنیتی در حد مطلوب است؛ اما لازم است مواردی را رعایت کنید. برای مثال پیشنهاد می‌شود در هنگام گشت‌وگذار در شهر استانبول مدارک مهم و پول نقد زیادی به همراه خود نداشته باشید تا مشکل و خطری شما را تهدید نکند. اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به گردش در شب دارید، پیشنهاد می‌شود محله‌های شلوغ و پررفتوآمد را به این منظور انتخاب کرده و سعی کنید همراه جمعیت یا چند نفر این کار را انجام دهید. اگر شما خانم هستید و قصد دارید به تنهایی در شهر به گشت‌وگذار بپردازید، پیشنهاد می‌شود اگر مقصد شما منطقه آسیای شهر بوده، بهتر است از لباس‌های پوشیده‌‌تر استفاده نمایید.

سخن پایانی

استانبول یکی از بهترین و زیباترین شهرهای ترکیه به‌حساب می‌آید و به سبب مکان‌های دیدنی و گردشگری بسیاری که در این شهر وجود دارند، سالانه تعداد بسیاری از گردشگران و مسافران به این منطقه زیبا سفر می‌کنند. پیش از سفر به هر شهر یا کشوری باید با ویژگی‌ها و شرایط آن آشنا شوید تا در سفر خود با مشکل مواجه نشوید. پیشنهاد می‌شود پیش از سفر به شهر استانبول با راهنمای سفر به استانبول آشنا شوید. از جمله نکاتی که لازم است پیش از سفر به استانبول آن توجه نمایید حمل‌ونقل عمومی در این شهر، مکان‌های دیدنی آن، جشنواره‌ها و فستیوال‌ها، راه‌های دسترسی به استانبول و... هستند.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها