جاهای دیدنی تفلیس

جاهای دیدنی تفلیس

گرجستان یکی از پرطرفدارترین اماکن گردشگری در آسیا به‌شمار می‌رود. در طول سال گردشگران بسیاری برای تفریح و گذران اوقات فراغت خود به شهر جذاب و دیدنی تفلیس سفر می‌کنند. مردم ایران بعد از لغو ویزا برای سفر به این کشور، بیش از پیش از سفر به گرجستان و تفلیس استقبال کرده‌اند. تفلیس به عنوان بهترین گزینه برای تفریح، کار، تجارت و حتی مهاجرت در کشور گرجستان خواهد بود. در زمان سفر به تفلیس یکی از گزینه‌های مهمی که باید مد نظر قرار دهید، بازدید از جاهای دیدنی آن است. در زمان سفر به این شهر از گردش و بازدید از جاهای دیدنی تفلیس غافل نشوید. در ادامه 10 مورد از بهترین گزینه‌های تفریحی در تفلیس را به شما معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی تفلیس

شناخت کوتاهی از تفلیس

تمامی شهرهای گرجستان مملو از جاذبه‌های گردشگری هستند؛ اما تفلیس به عنوان پایتخت این کشور در عرصه گردشگری بسیار توسعه یافته است. به همین علت بیشتر گردشگران تفلیس را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. همچنین تفلیس با جمعیتی 1.500.000 میلیون نفری به عنوان بزرگ‌ترین شهر کشور گرجستان شناخته شده است. تفلیس توانسته به عنوان قطب اصلی گردشگری و زیبایی گرجستان شناخته شود. رود متکواری که 5 قرن بعد از میلاد مسیح و در زمان شاه اختانگ اول ایجاد شد، از وسط این شهر می‌گذرد و سبب زیبایی چشم‌گیر فضای شهر شده است. تفلیس به لحاظ موقعیت جغرافیایی، با دریای سیاه 250 کیلومتر و با کوه قفقاز نیز 120 کیلومتر فاصله دارد.

شناخت کوتاهی از تفلیس

خیابان روستاولی تفلیس

اولین گزینه‌ای که باید در سفر به تفلیس حتما از آن دیدن کنید، خیابان روستاولی است. روستاولی به عنوان اولین و پرترددترین خیابان شهر تفلیس شناخته می‌شود. محلی‌های شهر به این خیابان گلوینی (نام شاعر بزرگ گرجستانی) نیز می‌گویند. این خیابان تا 1.5 کیلومتر ادامه دارد. در زمان گذر از این خیابان میدان تاویسوپلبا، مترو روستاولی و خیابان کوستاوا را نیز خواهید دید.

در بدو ورود به تفلیس درخواهید یافت که تمامی مراکز دولتی و... تفلیس در خیابان روستاولی واقع شده‌اند. در دل این خیابان کافه‌ها، رستوران‌ها، پاساژها و مراکز خرید مختلف و شیکی قرار دارند. علاوه‌بر این‌ مهم‌ترین آثار تاریخی گرجستان نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند. با توجه به این‌که این شهر خوش آب‌وهوا بوده، بدون شک قدم زدن در روستاولی و لذت بردن از مناظر اطراف آن برای شما خاطره‌انگیز خواهد بود. از جمله دیدنی‌های این خیابان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پارلمان کشور گرجستان
  • سالن اپرا و باله تفلیس
  • دادگاه عالی
  • کلیسای کاشوتی
  • موزه مردمی کشور گرجستان
  • آکادمی تئاتر تفلیس
  • آکادمی علوم کشور گرجستان

خیابان روستاولی تفلیس

محله حمام ها در تفلیس

محله حمام‌های تفلیس از تاریخی‌ترین قسمت‌های شهر به‌شمار می‌رود. این محله یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر است. محله حمام‌های تفلیس در قسمت راست رودخانه زیبای متکواری قرار گرفته و در این محله چشمه‌های آب گرم طبیعی قرار دارند که سبب شده‌اند تا این منطقه در میان گردشگران بسیار پرطرفداری باشد. در زمان‌های قدیم این محله، محل برگزاری جشن‌های مختلفی بوده است. با رفتن به محله حمام‌های تفلیس می‌توانید تجربه یک حمام متفاوت با آب گرم طبیعی را داشته باشید. اهالی گرجستان و شهر تفلیس بر این باور هستند که علت وجود چشمه‌های آب گرم در این محله، شکل‌گیری شهر تفلیس است. همچنین تمامی تاریخ‌دانان، افرادی که در قدیم به این شهر سفر داشته و همه جغرافی‌دانان گرجی به‌ وجود این چشمه‌های آب گرم طبیعی در گذشته اشاره کرده‌اند.

محله حمام ها در تفلیس

قلعه تاریخی ناریکالا

قلعه ناریکالا جزء بافت تاریخی و بسیار قدیمی شهر تفلیس به‌شمار می‌رود. این قلعه از مهم‌ترین گزینه‌های معرفی تفلیس و حتی کشور گرجستان است. قلعه ناریکالا توسط پادشاهان ایرانی و در قرن 4 در شهر تفلیس بنا شده است. این قلعه نیز مانند تمامی قلعه‌های قدیمی در ابتدای ساخت و در دوران خود به عنوان یک قلعه نظامی کاربرد داشته و در زمان حال به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس تبدیل داده است.

قلعه تاریخی ناریکالا

پل زیبای صلح تفلیس

مدرن‌ترین جاذبه گردشگری شهر تفلیس که در سال 2010 و به دست طراح ایتالیایی ساخته شد، پل صلح تفلیس است. با ساخت پل صلح دو قسمت قدیمی و مدرن شهر تفلیس به یکدیگر متصل شده‌اند. این پل روی رودخانه زیبای کورا بنا گردید. پل به‌گونه‌ای طراحی شده که در حدود 150 متر طول دارد. پل صلح در شب بسیار دیدنی‌تر از روز خواهد بود. این پل با 1208 جعبه نور و 6040 لامپ LED در طرح‌های گوناگون تزیین شده است. همچنین شکل ظاهری پل صلح شبیه به حیوانات دریایی است.

پل زیبای صلح تفلیس

دریاچه لیسی در تفلیس

یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین دریاچه‌های تفلیس که در شمال شرق این شهر قرار دارد دریاچه لیسی تفلیس است. این دریاچه با مساحت 16 کیلومتری و عمق 4 متری به عنوان یکی از گزینه‌های مهم و پرگردشگر شهر شناخته می‌شود. آب این دریاچه از طریق برف و باران و آب‌های زیرزمینی تأمین می‌گردد. در فصولی که باران بیشتر می‌بارد عمق دریاچه بیشتر خواهد شد.

دریاچه لیسی هم در صنعت گردشگری و هم در اقتصاد شهر تفلیس بسیار تأثیرگذار بوده است. صید و پرورش ماهی در این دریاچه تاثیر به‌سزایی در اقتصاد تفلیس دارد. آب دریاچه لیسی شور است و جاذبه‌های گردشگری و رفاهی چندانی در اطراف این دریاچه قرار ندارند. شما می‌توانید ماهی کبابی خوشمزه‌ای را به عنوان ناهار در این دریاچه میل کنید.

دریاچه لیسی در تفلیس

پارک ریکه در تفلیس

در زمان سفر به تفلیس در فصل‌های بهار و تابستان تجربه یک پینیک هیجان‌انگیز در پارک ریکه تفلیس را از دست ندهید. پارک ریکه در قلب شهر تفلیس قرار دارد. در فصول بهار و تابستان این پارک از هر زمان دیگری زیباتر خواهد شد. رقص آب‌نما و نواختن موسیقی‌های زیبا از جذابیت‌های این پارک در فصل بهار و تابستان به‌شمار می‌روند.

راه رسیدن به پارک ریکه بسیار آسان است. شما می‌توانید با گذر از پل صلح وارد منطقه قدیمی تفلیس شوید و از آن‌جا به پارک ریکه برسید. در این پارک فرصت استثنایی برای بازدید از مجسمه مادر گرجستان در تفلیس را نیز خواهید داشت. برای رسیدن به این مجسمه اعجاب‌انگیز تنها باید با تله‌کابین پارک ریکه به سمت مجسمه و حتی قلعه ناریکالا بروید.

پارک ریکه در تفلیس

شهر سنگی اوپلیستیخه تفلیس

شهر سنگی اوپلیستیخه تفلیس از مهم‌ترین اماکن گردشگری و تاریخی این شهر به‌شمار می‌رود. معماری زیبا و رویایی این شهر هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. شهر سنگی در 10 کلیومتری تفلیس واقع گردید. اوپلیستیخه بزرگ‌ترین شهر سنگی جهان شناخته شده و معنای آن معبد خدایان است. طبق کاوش‌های صورت گرفته در این شهر، قدمت آن به دوره برنز بازمی‌گردد و هزار سال قبل به دست شاهان آن زمان بنا شده است. این شهر سنگی حیرت‌آور تا قرن 13 محل سکونت افراد بوده؛ اما بعدها و با گسترش و پیشرفت تفلیس خالی از سکنه شده و امروزه تنها به عنوان مکانی گردشگری و تاریخی شناخته می‌شود.

براساس آنچه که در تاریخ کشور گرجستان آمده شهر سنگی اوپلستیخه از قرن 6 تا 11 میلادی مهم‌ترین مرکز دینی و سیاسی، کارتلی این کشور به‌شمار می‌رفت. این شهر به حالت غار ساخته شده که مساحتی بالغ بر 40 هزار مترمربع دارد. شهر سنگی تفلیس به 3 قسمت زیرین، میانی و رویی تقسیم شده است. در قسمت بالایی شهر قصر بزرگی وجود داشته که قدمت آن به زمان مسیحیت و قرن 10 میلادی بازمی‌گردد.

براساس تمامی کاوش‌های صورت گرفته و تاریخچه این شهر مشخص شده که معابد بسیاری در پرستش خدای خورشید در این شهر قرار دارند. تمامی آثار و لوازم به‌دست آمده از این شهر به عنوان آثار ملی کشور گرجستان به ثبت رسیده‌اند. اهمیت شهر سنگی اوپلیستیخه به علت آمدن دین مسیحیت به گرجستان کم‌کم از بین رفته و امروزه این شهر به یکی از گزینه‌های مهم گردشگری در تفلیس تبدیل شده است.

شهر سنگی اوپلیستیخه تفلیس

آکوا پارک تفلیس و امکانات آن

یکی از جذاب‌ترین پارک‌هایی که در تفلیس می‌توان یافت؛ آکوا پارک است. جذابیت‌های جالب و طبیعی این پارک می‌توانند گزینه خوبی برای تفریحات آبی شما باشند. آکوا پارک در سال 2006 میلادی تاسیس و شروع به فعالیت کرد. پارک آکوا از پارک‌های روباز تفلیس به‌شمار می‌رود. آکوا پارک تفریحات و امکانات مختلفی را در خود جای داد.

سرسره‌های آبی، استخرهای مخصوص برای بزرگسالان و کودکان و... تنها چند نمونه کوچک از امکانات تفریحی این پارک هیجان‌انگیز هستند. برای رفتن به این پارک بهترین زمان ماه خرداد تا مهر خواهد بود. البته در تمامی فصول سال گردشگران و افراد بومی بسیاری برای تفریح و سرگرمی در این پارک به تفلیس سفر می‌کنند. همچنین ساعت کاری پارک آکوا از 9 صبح الی 17 است.

آکوا پارک تفلیس و امکانات آن

کلیسای جامع تثلیث در تفلیس

یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی تفلیس، کلیسای جامع تثلیث نام دارد. ساخت این کلیسا در سال 1995 آغاز گردید و تا سال 2004 ادامه داشت. کلیسای تثلیث تفلیس بزرگ‌ترین کلیسای مذهب ارتدکس در تمامی دنیا است. همچنین از نظر ارتفاع این کلیسا در جایگاه سوم قرار دارد. بالاترین ظرفیتی که این کلیسا می‌تواند تحمل کند 15 هزار نفر خواهد بود.

کلیسای تثلیث را با نام دیگر سامبا نیز می‌خوانند. این کلیسا در مهم‌ترین منطقه تفلیس واقع گردید. معماری این کلیسا ترکیبی از معماری سنتی و تاریخی کشور گرجستان بوده و ارتفاع آن به 98 متر می‌رسد. در ساخت کلیسای جامع تثلیث از معماری بیزانس بهره‌ گرفه شد. کلیسای جامع در اصل از 9 کلیسای کوچک در طبقات بالاتر و 5 کلیسای دیگر در طبقات پایینی تشکیل شده است. از جمله بناهای مهم و اصلی در این کلیسا ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آکادمی علوم دینی
  • فرهنگستان الهیات
  • کارگاه آموزشی
  • اقامتگاه اسقف اعظم
  • برج ناقوس
  • صومعه کلیسا
  • استرحتگاه
  • گنبد مخروطی با 9 ستون و جنسی از طلا

نکته قابل توجه در رابطه با این کلیسا، معماری خاص آن است که سبب شده این بنا یکی از گران‌بهاترین آثار معماری در دنیا به‌شمار رود.

کلیسای جامع تثلیث در تفلیس

بازار درای دریج در شهر تفلیس

یکی از اماکن مهم و پرطرفدار در بین گردشگران شهر تفلیس، بازار درای دریج این شهر است. اجناس این بازار برای سوغاتی بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه هستند. بازار دریج در کناره‌های پل درای قرار دارد و تمامی محصولات مختلف محلی و... را در خود جای داده است. پیشنهاد می‌شود تا جهت خرید سوغات و محصولات گرجی در سفر به تفلیس به بازار درای دریج تفلیس مراجعه کنید. تمامی محصولات شامل جواهرات، ظرف‌های نقره، آثار بر جای مانده از شوروی، وسایل تزئینی و... را می‌توانید به‌راحتی در این بازار بیابید.

بازار درای دریج در شهر تفلیس

دیگر اماکن گردشگری تفلیس

از جمله دیگر جاهای دیدنی تفلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطار کابلی تفلیس
  • شهر قدیمی تفلیس
  • کلیسای متخی
  • مجسمه کارتلیس ددا
  • دریاچه لاکپشت
  • مرکز خرید سنترال تفلیس
  • شهربازی متاتسمیندا تفلیس
  • خیابان پکینی
  • بازار میدان شهر تفلیس
  • سالن تئاتر گابریازده
  • میدان آزادی
  • برج ساعت
  • آتشگاه شهر تفلیس
  • مسجد جامع تفلیس
  • معبد سامتاورو تفلیس
  • یادبود بزرگ تاریخ گرجستان در تفلیس
  • موزه ملی کشور گرجستان
  • موزه هنر تفلیس
  • خانه اپرای پالیاشویلی
  • دریای تفلیس
  • سد ژینوالی
  • میدان لیبرتی
  • بنای یادبود شاه واختانگ

دیگر اماکن گردشگری تفلیس

کلام پایانی

تفلیس، پایتخت زیبای کشور اصیل گرجستان است. این شهر از گذشته تاکنون اصالت و زیبایی خود را حفظ کرده و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های انتخابی گردشگران برای تفریح و گذران اوقات فراغت به‌حساب می‌آید. سراسر تفلیس مملو از جاذبه‌های گردشگری است. در بافت قدیمی این شهر می‌توانید از پارک ریکه و محله حمام‌ها که از جاهای دیدنی تفلیس هستند، دیدن کنید. با گذر از پل صلح می‌توان به بافت مدرن شهر رسید. قلعه ناریکالا و مجسمه کارتلیس ددا در نزدیکی پاریک ریکه و قسمت قدیمی شهر قرار دارند. خیابان زیبای روستاولی، برج ساعت و میدان آزادی نیز از مناطق مهم شهر تفلیس به‌شمار می‌روند. در سفر به تفلیس از رفتن به دریاچه لیسی و شهر سنگی آن غافل نشوید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها