بهترین زمان سفر به تفلیس

بهترین زمان سفر به تفلیس

اگر به دنبال سفری هیجان‌انگیز هستید گرجستان یکی از مقاصد مناسب در میان کشور‌های جهان به شمار می‌رود. طبیعت بکر و خارق‌العاده آن باعث می شود که در هر نقطه از این کشور، بتوان چهار فصل را مشاهده کنید. بهترین زمان سفر به تفلیس با توجه به ویژگی چهار فصل بودن این شهر، انتخاب را برای افراد راحت‌تر کرده است. به این صورت که بر اساس شرایط خود می‌توانید در هر زمان از سال برای سفر به تفلیس تصمیم بگیرید.

بهترین زمان سفر به تفلیس

نکات مهم قبل از سفر به تفلیس

گرجستان به عنوان یکی از محبوب‌ترین کشور‌ها برای گردشگران شناخته می‌شود که سالانه میزبان گردشگران بسیاری از تمامی نقاط جهان است. آب و هوای چهار فصل آن یکی از ویژگی‌هایی بوده که بر محبوبیت آن می‌افزاید. با سفر به گرجستان شاهد هوای تابستانی در میان نخل‌ها در کناره‌های دریای سیاه خواهید بود و همزمان با آن علف‌های تازه و گل‌های بهاری در میان تپه ماهور‌ها به چشم خواهند خورد. طبیعت بکر در کنار قدمت تاریخی این کشور بر محبوبیت آن افزوده است. وجود بنا‌های تاریخی از جمله کلیسا‌ها، صومعه‌ها و جشنواره‌های متعدد فرهنگی آن را به مقصد‌ی مهم برای گردشگری در اروپا و آسیا تبدیل کرد.

به دلیل برگزاری جشنواره‌های متنوع در این کشور و برخورداری از اقلیم منحصربه‌فرد، بهتر است قبل از نهایی کردن تاریخ سفر، بهترین زمان سفر به تفلیس را بدانید. در تفلیس شاهد کوه‌های مرتفع در کنار طبیعتی بکر و چشم‌نواز خواهید بود. تجربه‌ خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های خوش‌طعم و متنوع در رستوران‌های بسیار با کیفیت و همچنین وجود مردمان خونگرم را می‌توان از مهم‌ترین دلایل سفر به تفلیس به شمار آورد.

علاوه بر شهر توریستی تفلیس می‌توانید از دیگر شهرها مانند باتومی، اوپلیس و همچنین بسیاری از شهر‌های دیگر که هر یک جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود را دارند، دیدن نمایید. برج چاچا باتومی و همچنین کلیسای متخی، سامبا، مسجد جامع تفلیس، قلعه ناریکالا، پیست اسکی گوداری و باکوریانی و... همگی بخش کوچکی از جاذبه‌های کشور گرجستان هستند که در شهر‌های مختلف آن می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

نکات مهم قبل از سفر به تفلیس

بهترین زمان سفر به تفلیس از نظر هزینه

چنانچه قصد دارید سفری ارزان و مقرون‌به‌صرفه‌ای را به تفلیس داشته باشید، لازم است تا در ماه‌های کم توریست به گرجستان سفر کنید. به‌طور کلی هزینه‌های سفر به کشور گرجستان در ماه‌های بسیار گرم یا بسیار سرد به صورت چشمگیری کاهش می‌یابند؛ اما لازم به ذکر است که به دلیل شرایط آب و هوایی، جشنواره‌ها و همچنین فستیوال‌ها در هر فصلی برگزار نمی‌شوند.

بهترین زمان سفر به تفلیس از نظر هزینه

بهترین زمان سفر از نظر آب و هوا و جا‌های دیدنی

شهر تفلیس ضمن برخورداری از جاذبه‌های تاریخی متنوع و مراکز دیدنی از جمله حمام گوگردی، منطقه ویژه بالن ‌سواری و زیپ ‌لاین ۲۷۰ متری برخوردار بوده که به عنوان تجربیات هیجان‌انگیز در سفر به تفلیس با آن‌ها مواجه خواهید شد. اگرچه تفلیس برای سفر شهر بی‌نظیری محسوب می‌شود؛ اما بهترین مقاصد گردشگری آن در زمانی مشخص، از جذابیت‌هایی برخوردار هستند. به این معنا که در هنگامی که هوای شهر سرد شود یا درگیر بحران‌های طبیعی، سیاسی یا مشکلاتی دیگری باشد، سفر کردن برای شما تجربه‌ خوشایندی را به دنبال نخواهد داشت.

تنوع بالایی که در آب‌ و هوای این کشور وجود دارد، آن را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است. وجود کوه‌های قفقاز و دریای سیاه شرایط جوی متفاوت و خاصی را به وجود آورده‌اند. به گونه‌ای که غرب آن آب و هوایی معتدل داشته و قسمت شرقی نیز خشک‌تر و سردتر خواهد بود.

از بهترین زمان‌ها برای سفر به گرجستان از نظر آب ‌و ‌هوایی می‌توان به ماه‌های می‌ (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد)، ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) و سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) به خصوص برای بازدید از شهر تفلیس اشاره کرد؛ زیرا زمین‌های پست در این منطقه به خوبی از سرما و زمستان جلوگیری کرده و گرما و رطوبت معتدل تابستانی را بر قرار می‌کنند. به‌طور کلی شرایط جوی این کشور بسیار متغیر بوده؛ به‌‌خصوص ممکن است در فصل پاییز آفتاب با سرعت بالایی جای خود را به ابر‌های بارور دهد؛ بنابراین هر لحظه آماده خیس شدن در زیر باران باشید.

بهترین زمان سفر از نظر آب و هوا و جا‌های دیدنی

ژوئیه تا آگوست  

اوج تعطیلات گرجستان از اواسط تیر ماه تا اواسط شهریور خواهد بود؛ چراکه مناطق تفریحی و جاذبه‌های دیدنی مماو از گردشگران داخلی و خارجی است. همین موضوع باعث شده تا مناطق دیدنی شهری با مشکلات تجمع افراد و تهویه مواجه شوند؛ اما مناطق کوهستانی برای گشت‌وگذار در این ماه‌ها خلوت‌تر و خنک‌تر هستند.

سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر)

بارش برف در اوایل ماه سپتامبر در گرجستان آغاز می‌شود که یخبندان و سرمای شدیدی را در مناطق کوهستانی ایجاد می‌کند؛ اما گشت‌وگذار در دشت‌های این کشور در ماه‌های سپتامبر و اوایل اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) بسیار مطبوع خواهد بود. در این ماه‌ها در  مناطقی به غیر از کوهستان‌ها شاهد آب‌وهوایی معتدل و خنک هستید.

نوامبر تا‌ آوریل (اواسط آبان تا اواسط اردیبهشت)

ماه‌های نوامبر تا ‌آوریل که اواسط آبان تا اواسط اردیبهشت را شامل می‌شود، توریست و گردشگر کمتری به این مقصد سفر می‌کنند؛ چراکه هوا در ماه‌های دسامبر تا فوریه (اواسط دی تا اواسط اسفند) به شدت سرد و یخبندان خواهد بود. ورزش‌های زمستانی و جشن‌های زمستانه نیز در این ماه‌ها به اوج خود خواهند رسید.

می ‌(۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد)

تقریباً می‌توان گفت تا اواخر ماه آوریل هوای زمستان ادامه خواهد داشت؛ اما از ماه می ‌هوا به سمت معتدل شدن پیش خواهد رفت و بهترین زمان را برای گشت‌وگذار در مناطق کوهستانی است که تجربه‌ تفریح در هوای بارانی، معتدل و دیدن رویش گل‌های وحشی را میسر می‌کند. مسیر‌های زیادی در ماه‌های زمستانی مسدود می‌شوند که در این ماه‌ها امکان بازدید و عبور از آن‌ها برای گردشگران وجود دارد.

ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر)

این ماه بدون شک بهترین زمان برای سفر به تفلیس خواهد بود؛ چراکه هنوز گرمای شدید تابستان فرا نرسیده؛ اما هوا معتدل و گرم است و برای بازدید از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بسیار مناسب خواهد بود. به‌طور معمول درصد بالایی از گردشگران در این زمان به تفلیس و گرجستان سفر می‌کنند.

بهترین زمان سفر به تفلیس با توجه به جشنواره‌ ها

برگزاری فستیوال‌ها ‌در یاد‌آوری فرهنگ بومی و محلی یک منطقه نقش بسزایی خواهند داشت. رویداد‌های مهم و جذابی در این جشن‌ها اجرا می‌شوند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. با شرکت در این فستیوال‌ها ضمن تجربه‌ به‌وجود آمدن احساس شادی در روحیه، اطلاعات جامعی از تاریخ و فرهنگ منطقه به دست خواهید آورد. به‌طور معمول سالانه فستیوال‌های زیادی در گرجستان و تفلیس برگزار می‌گردند.

جشنواره پنیر و جشنواره جشن تولد تفلیس یا جشن تولد پایتخت گرجستان از مهم‌ترین جشنواره‌هایی هستند که در کشور گرجستان برگزار می‌شوند. ضمن این‌که در کنار این جشنواره‌ها، فستیوال‌های جذابی همچون جشنواره‌های متنوع موسیقی و جشنواره رنگ‌ها و جاده ابریشم برگزار خواهند شد. این فستیوال‌ها سبب جذب درصد بالایی از گردشگران در طول سال می‌گردند. در ادامه جشنواره‌های محبوب را شرح خواهیم داد.

بهترین زمان سفر به تفلیس با توجه به جشنواره‌ ها

عید پاک در تفلیس

یکی از فصل‌های پرجنب‌وجوشی که در آن جشنواره و فستیوال‌های زیادی برگزار می‌شوند، فصل بهار است. عید پاک محبوب‌ترین جشنواره‌های این فصل شناخته می‌شود که ماه ‌آوریل زمان برگزاری آن خواهد بود. برنامه‌های متعددی در این کلیسا‌ها برگزار می‌گردند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

عید پاک در تفلیس

توشوبا (Tushetoba)

جشنواره کوهستانی توشوبا، از جشنواره‌های باشکوهی بوده که همواره در اوایل آگوست (مرداد ماه) در منطقه توشهی برگزار می‌شود. ورزش‌های سنتی از جمله تیراندازی با کمان، اسب‌سواری، آواز‌ها و رقص‌های محلی را می‌توان از تفریحات این جشنواره فرهنگی-سنتی دانست. در صورتی که به فرهنگ‌های کهن علاقه‌مند‌ هستید، بی‌تردید این زمان مناسب‌ترین وقت برای سفر و بازدید از جشنواره خواهد بود.

جشنواره‌ های موسیقی و فرهنگی

جشنواره جاز و آرت ژن که به عنوان جشنواره‌های موسیقی و فرهنگی شناخته می‌شوند در فصل تابستان برگزار خواهند شد. در واقع می‌توان تابستان‌ها را فصل برگزاری جشنواره موسیقی و فرهنگی دانست. در این فستیوال‌ها آرت ژن، هنرمندان از تمامی نسل‌ها و کشور‌های متفاوتی از جمله اوکراین، ترکیه، چین، فرانسه و انگلستان گردهم می‌آیند و به فعالیت‌های فرهنگی زیادی می پردازند. البته تأکید این جشنواره‌ها بر فعالیت‌های فرهنگی و سنتی است.

جشنواره‌ های موسیقی و فرهنگی

جشن تولد تفلیس

ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) به عنوان جشن تولد تفلیس شناخته می‌شود. در این جشنواره مراسمات‌ شاد و مفرحی برگزار می‌گردند. میدان گرگاسالی مکان اصلی این جشن‌ها بوده که اغلب کنسرت‌ها، طبخ غذا‌های گرجی، آتش‌بازی و… در این مکان برگزار خواهند شد. در آخرین یکشنبه ماه اکتبر هر سال، زمانی که جشن تولد تفلیس یا تبلیسوبا نزدیک می‌شود، فضایی تماشایی در کشور گرجستان و به‌خصوص شهر تفلیس به‌وجود می‌آید.

جشن تولد تفلیس

فستیوال رنگ

فستیوال رنگ از مراسمات دایر در شهر تفلیس بوده که چنین جشنواره‌ای نیز در هند برقرار است. افرادی که علاقه‌مند به شرکت در این فستیوال هستند می‌بایست در دریاچه‌ای معروف به نام دریاچه لاک‌ پشت گردهم آیند و مشغول به شروع بازی شوند. با پرتاب گوله‌های رنگی، فضا طراوت و شادابی زیادی به خود می‌گیرد و همین موضوع سبب افزایش روحیه افراد می‌گردد. گروه‌های رقصنده‌ای نیز در این فستیوال حضور دارند.

فستیوال پنیر

پنیر محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین خوراکی برای تمام افراد در سراسر دنیا شناخته می‌شود. بنابراین برای علاقه‌مندان این خوراکی خوشمزه، جشنواره‌ای در این کشور برگزار می‌گردد. انواع و اقسام پنیر‌ها با ترکیباتی جالب و منحصربه‌فرد در این فستیوال وجود دارند که می‌توانید از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

فستیوال پنیر

فستیوال پازی سوبا

در ابتدا در سال ۱۹۹۲ این جشنواره فعالیت خود را آغاز نموده که با حجم بالایی از مراجع‌کنندگان مواجه گردید؛ به این علت لقب دوست‌داشتنی‌ترین جشنواره را به خود اختصاص داد. انواع و اقسام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را می‌توانید در این جشن صرف نمایید. علاوه‌بر خوردن غذاها و نوشیدنی‌های مختلف می‌توانید رقص، پایکوبی و آواز خوانی را نیز مشاهده کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

فستیوال پازی سوبا

سخن پایانی

گرجستان کشور بزرگی است که شهر‌های محبوب بسیاری را برای حضور گردشگران در خود جای داده است. تفلیس از شهر‌های محبوب آن به‌شمار می رود که همواره سالانه بخش بالایی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. در کنار این محبوبیت برای آن‌که تجربه‌ سفری خاطره‌انگیر و دلچسب را داشته باشید می‌بایست بهترین زمان سفر به تفلیس را بدانید تا به این صورت لذت بیشتری از سفر خود ببرید. با توجه به حذف ویزا در سفر به گرجستان برای ایرانیان، می‌توان گفت تفلیس گرجستان جایگزینی مناسب جهت سفر به استانبول ترکیه برای گردشگران ایرانی به‌حساب می‌آید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها