منطقه فاتح استانبول

منطقه فاتح استانبول

باتوجه به اینکه شهر استانبول یک شهر توریستی بوده و گردشگران زیادی دارد، دارای مکان‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری است. علاوه‌بر این مکان‌ها یک‌سری از منطقه‌ها در شهر استانبول وجود دارند که برای گردش بسیار مناسب هستند. هنگام گردش در منطقه فاتح استانبول می‌توانید به‌سراغ موزه‌ باستان‌شناسی و ایاصوفیه بروید و از آن‌ها دیدن کنید. به‌همین دلیل بسیاری از هتل‌ها با شرایط عالی در این منطقه قرار گرفته و باعث شده‌اند تا دیگر دغدغه اقامت نداشته باشید. دیدنی‌های معروفی چون مسجد سلیمانیه و بازار بزرگ را در هنگام سفر به محله فاتح استانبول مشاهده خواهید کرد.

منطقه فاتح استانبول

معرفی منطقه فاتح استانبول

منطقه فاتح استانبول در مرکز شهر قرار داشته و در ترکیه به‌عنوان یک شبه جزیره شناخته می‌شود و از چند محله جداگانه تشکیل شده است. در اطراف این منطقه، منطقه‌های معروفی همچون زیتین برنو، ایوپ، تنگه بسفر، گلدن هورن و دریای مارمارا قرار دارد. این منطقه توسط یونانیان کشف شد و در ابتدا بایزنتوم نام داشت اما با امپراتوری که رومیان بر این منطقه داشتند نام آن تغییر یافت و کانستنتینیپول تبدیل شد.

در دوران اولیه منطقه فاتح که به نام بازنتوم بود مرکز فرهنگ یونانی و مسیحیت قرار گرفت و سلطان محمت فاتح اقدام به ساخت این منطقه کرد و این منطقه را در سال ۱۴۵۳ میلادی به تصاحب خود درآورد‌. در همان سال‌ها از مردمان اروپایی برای زندگی در این منطقه دعوت به‌عمل آورد تا بتواند یک جامعه شهری تشکیل دهد. او پس از ده سال مسجد فاتح را ساخت و روز به روز به محبوبیت این منطقه افزوده گشت و به‌عنوان یک منطقه توریستی و گردشگری در استانبول شناخت شد.

ساختار شهری منطقه فاتح استانبول چگونه است؟

در ساخت بناهای منطقه فاتح از معماری یونانی و یهودی بهره گرفته شده و منطقه بالات که در فاتح قرار دارد، یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق استانبول است. در هنگام گردش در این منطقه شما با افرادی که لباس‌هایشان را در بالکن و بچه‌هایشان در کوچه بازی می‌کنند مواجه می‌شوید. منطقه فاتح در استانبول در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده و از آن به عنوان بهشت گمشده استانبول یاد می‌کنند. همچنین این سازمان بناهای خراب شده را بازسازی کرده و هیچ‌گونه تغییر در ساختار تاریخی آن‌ها ایجاد نکرده است. منطقه بالات را در شمار شهرهای توسعه حمل و نقل قرار دارد و این موضوع مورد پسند مردم آن منطقه و دوست‌داران آثار تاریخی نیست.

ساختار شهری منطقه فاتح استانبول چگونه است

در سفر به منطقه فاتح تفریحات زیر را از دست ندهید

هرگاه به منطقه فاتح استانبول سفر کردید، لذت بازدید از محله‌های رنگارنگ، آثار تاریخی و خرید را از دست ندهید. تفریحاتی که باید در سفر خود به این مکان تجربه کنید به شرح زیر هستند:

از منطقه فاتح استانبول کتاب بخرید

خرید هر وسیله در ه رجا لذت‌بخش است و در همین حین می‌توانید در هنگام سفر به فاتح استانبول به‌سراغ خرید کتاب بروید. این کار مطمئنا برای شما بسیار خاطره‌انگیز خواهد شد. بازار فروش کتاب‌های دست دوم در کنار مسجد تاریخی بایزید قرار گرفته است که به راحتی می‌توانید کتاب مدنظر خود را خریداری نمایید. در دوران عثمانی بازاری به‌نام ساهافلار ساخته شد که روشنفکران و نویسندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند. در این بازار شما می‌توانید متون باستانی، کتاب‌های دست دوم و نقشه‌های تاریخی و را تهیه کرده و از دیگر اقلام ارزشمندی که در این بازار قرار دارند دیدن بفرمایید.

از مسجد سلیمان منطقه فاتح استانبول بازدید کنید

این مسجد به‌دست فردی به‌نام سلطان محمت فاتح در سال‌های ۱۴۶۲ تا ۱۴۷۰ میلادی بنا گشت. مسجد فاتح در قسمت بالای بلندترین تپه شهر و در کنار محل دفن امپراتورهای روم شرقی قرار دارد. امروزه مسجدی که شما مشاهده می‌کنید نسبت به گذاشته خود تغییرات بسیاری داشته که علت آن زمین‌لرزه‌های شدید است. سبک معماری باروک این مسجد را بسیار منحصربه‌فرد و خاص کرده و شما می‌توانید پس از تماشای معماری داخلی این مسجد، به‌سراغ مقبره سلطان محمت که در پشت مسجد قرار دارد، بروید.

محله فنر؛ محله ای رنگارنگ در فاتح

عموم افراد محله فنر را با محله بالات اشتباه می‌گیرند. محله فنر یک محله تاریخی و یونانی‌نشین بوده و به اسم فاناریوس نیز شناخته می‌شود. در سفر شما به فاتح هرگاه که متوجه باریک شدن جاده و افزایش شیب آن شدید، بدین معناست که به منطقه فنر رسیده‌اید. در هنگام گردش در این محله شما با خانه‌های رنگارنگ، کلیسای مسیحی اسقف اعظم و کلیسای جامع سنت که از مراکز مهم مسیحیت است، روبه‌رو خواهید شد. همچین مردم محلی که در تکاپوی زندگی روزمره خود هستند را مشاهده خواهید کرد. البته جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این منطقه نیز در نوبه در انتظار شما هستند.

محله فنر

از بازار مصری های منطقه فاتح استانبول خرید کنید

اگر به دنبال تجربه حس و حال مشرق زمین هستید حتما به بازار مصری‌ها سری بزنید. در محله امینونو یک بازار به‌نام بازار مصری‌ها قرار دارد. شما می‌توانید در هنگام گردش در این بازار مشغول به خرید کالاهایی چون سبزی خشک و معطر، ادویه‌جات، میوه‌جات، مربا، آجیل، قهوه و دیگر خوراکی‌های ترکیه‌ای شوید. در قسمت غربی این بازار انواع خوراکی‌های منطقه آناتولی مانند انواع پنیر به فروش می‌رسند.

ازرستوران ها غافل نشوید!

هر زمان در هنگام گردش در میان خانه‌ها و مکان‌های تاریخی یا بازارهایی که در منطقه فاتح استانبول قرار دارند، خسته شدید و احساس گرسنگی کردید می‌توانید به سراغ رستوران‌های متعدد این منطقه بروید و انواع مختلف غذاهای دریایی را میل کنید. اگر به دنبال منظره‌ای برای تماشای منطقه سلطان احمد هستید، می‌توانید به رستورانی در پشت بام هفت تپه سری بزنید. تا پیش از غروب آفتاب نمایی زیبا ار اینمنطقه پیش روی شما قرار دارد.

محله ساماتیا را فراموش نکنید!

منطقه ساماتیا نیز در فاتح استانبول قرار دارد که می‌توانید در هنگام سفر به بازدید ازآن بپردازید. ساماتیا به معنی مکان ماسه‌ای بوده و در بیشتر نقشه‌ها مشاهده نمی‌شود. علت این امر تغییر نام منطقه به مصطفی پاشا است. این محله شباهت زیادی از نظر تاریخی و فرهنگی با محله فنر دارد و از منطقه‌های پرطرفدار برای گروه‌های فیلم‌برداری محسوب می‌شود. در زمان‌های گذشته یونانی، ارمنی و ترک در صلح تمام در کنار یک‌دیگر زندگی می‌کردند؛ به‌همین دلیل منطقه ساماتیا یک قطب فرهنگی در ترکیه محسوب می‌شود. در این محله تعداد زیادی از کلیساها و صومعه‌ها قرار دارند، حتماً قبل از رفتن به بازار ماهی‌ها برای گردش به‌سمت خانه‌های چوبی و سنتی ارمنیان بروید.

فاتح استانبول

به بازدید از منطقه سلطان احمد بپردازید

پس از گذراندن روزی پر تفریح و میل یک عصرانه خوشمزه، حتما به منطقه‌ سلطان احمد برای ادامه گردش و تفریح خود بروید. شما در منطقه سلطان احمد معماری و گنجینه‌های تاریخی شگفت‌انگیزی در مکان‌هایی مانند مسجد ایا صوفیه، مسجد آبی و کاخ موزه توپکاپی را مشاهده خواهید کرد. پس از گردش در این مکان‌ها می‌توانید روز خود را باتماشای بهترین حمام‌های ترکی کامل کنید.

تماشای مراسم سماع و موزه زباله ها منطقه فاتح استانبول

حاجی پاشا به عنوان یک مرکز فرهنگی در این منطقه قرار دارد. این مرکز در ابتدا یک حمام بود؛ اما امروزه مورد بازسازی قرار گرفته و مراسم رقص سماع در آن برگزار می‌شود. در هر روز عصر رقص سماع درویشان در این منطقه به اجرا گذاشته می‌شود. اگر مشتاق دیدن این مراسمات نیستید می‌توانید به بازدید از موزه زباله‌ها بپردازید. در موزه زباله‌های تکه‌ای مواردی مانند از قوطی نوشابه، فیلتر سیگار، کاغذ مچاله شده که در بیش‌تر خیابان‌ها قرار دارند را مشاهده خواهید کرد.

معرفی هتل ‌های منطقه فاتح استانبول

باتوجه به استقبال تعداد بسیار زیادی از گردشگران از این منطقه، هتل‌های مختلفی با بهترین امکانات در آن وجود دارند. چندتا از بهترین هتل‌هایی که در منطقه فاتح استانبول قرار دارند به‌شرح زیر هستند:

  • هتل آکگون
  • هتل کراون پلازا
  • هتل لگاسی اتومان
  • هتل دابل تری بای هیلتون اولد تاون
  • هتل آجوا

دسترسی به فاتح استانبول

چگونه از میدان تکسیم به منطقه فاتح استانبول برویم

فاصله این دو منطقه از هم تقریباً سی دقیقه بوده و برای اینکه بتوانید از این میدان به منطقه فاتح استانبول بروید لازم است خود را به ایستگاه تارلاباشی برسانید. در هنگام رسیدن به تارلاباشی سوار یک اتوبوس شوید و به ایستگاه Oğuzhan بروید. فاصله این ایستگاه با منطقه فاتح تنها ده دقیقه بوده و امکان پیاده‌روی تا آن وجود دارد. با رسیدن به منطقه فاتح با سیستم حمل و نقل عمومی این مکان آشنایی پیدا خواهید کرد.

کلام آخر

منطقه فاتح استانبول جزء بهترین و سنتی‌ترین مناطق این استان بوده که همواره مورد استقبال گردشگران خارجی قرار دارد. هنگام گردش در منطقه فاتح می‌توانید به‌ خرید، تماشای مکان تاریخی و مذهبی، موزه‌گردی و کافه‌گردی بپردازید. به‌دلیل اینکه این منطقه از محله‌های متنوع تشکیل شده است، شاهد فرهنگ‌های رومی، یونانی و ترکی خواهید بود.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها