محله سیده آنتالیا

محله سیده آنتالیا

یکی از شهرهای معروف بندری که در ترکیه قرار دارد، به‌نام محله سیده میان مردم محلی مشهور است. این محله ۱۵ کیلومتر با آنتالیا فاصله داشته و در امتداد دریای مدیترانه قرار دارد. معنی اسم سیده، انار بوده و همان‌ قدر که نام آن زیباست، خود آن نیز سه برابر زیباتر است. محله سیده با داشتن طبیعتی بکر و دست نخورده مکان‌های تاریخی بسیار محبوب دارد. از مکان‌های دیدنی و مهم این محله می‌توان به ساحل شرقی، معبد آپولو و آتنا، تئاتر و موزه سیده اشاره کرد. در ادامه بیشتر با محله سیده آنتالیا آشنا خواهید شد.

محله سیده آنتالیا

معرفی محله سیده آنتالیا

شهر بندری سیده مانند شبه جزیره‌ای در ترکیه می‌درخشد. هنگام پیاده‌روی در کوچه پس کوچه‌های آن با ساختمان‌های سنتی که از رومیان باستان به‌جای مانده است، مواجه می‌شوید. این ساختمان‌های قدیمی توسط پوشش گیاهی منطقه احاطه شده‌اند و این موضوع به زیبایی محله افزوده است. بندری بودن شهر سیده باعث شده تا مکانی مناسب برای مردم ترکیه و گردشگران باشد، در این شهر بندری انواع و اقسام محصولات مانند وسایل چرمی، محصولات چوبی، جواهرات و سوغات متنوع ترکیه به‌چشم می‌خورد. این موضوع باعث شده تا محبوبیت بالایی در میان گردشگران داشته باشد. در آخرین سرشماری که در سال ۲۰۰۹ از این محله شد جمعیت این شهر به ۱۴۲۵۶ میلیون نفر می‌رسید.

محله سیده از نظر قدمت تاریخی به قرن هفتم قبل از میلاد می‌رسد و توسط مردمان یونانی که به آن مهاجرت کردند تأسیس شد. بنابر کتیبه‌های کشف شده توسط باستان شناسان در این شهر، متوجه آن شدند که تا قرن سوم پیش از میلاد زبان مخصوص و منحصربه‌فرد خود را داشته است. براساس حفاری‌هایی که به‌دست باستان‌شناسان در این شهر صورت گرفت؛ گفته می‌شود که سیده شاهد زمین‌ لرزه عظیم، آتش سوزی، بلایای طبیعی و حمله اعراب بوده و این موضوع باعث شده تا یک مدت متروکه شود و همان طور باقی بماند.

در قرن دهم پس از حمله مردم اعراب و ساکن شدن دزدان دریایی در این محله، مردمان ساکن در سیده تصمیم گرفتند تا به شهر آنتالیا مهاجرت کنند و به‌همین دلیل این شهر متروکه شد. در سال ۱۸۹۵ میلادی مردمان مهاجر ترکیه در شهری به‌نام گریت که در گوشه این شبه جزیره قرار دارد مستقر شدند و با گذر زمان تمام شبه جزیره را احاطه کردند.

معرفی محله سیده آنتالیا

جاذبه ‌های گردشگری و تفریحی سیده

شهر سیده یکی از شهرهای گردشگری و تفریحی محبوب ترکیه شناخته شده و از طبیعت و مکان‌های تاریخی منحصربه‌فردی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که هر کدام از آن‌ها می‌توانند شما را ساعت‌ها درگیر خود کنند و خاطره‌ای فوق‌العاده برای شما از مکان‌های زیبای این جزیره در ذهنتان به‌جای بگذارند. از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی محله سیده آنتالیا به‌شرح زیر هستند:

غارهای دو دنسیک

در نزدیکی شهر سویزلی که ۱۸ کیلومتر با سیده فاصله دارد، یکی از عمیق‌ترین غارهای ترکیه به‌نام غارهای دو دنسیک قرار دارند. تفریح و دیدن این غار برای غارنوردان تجربه نو و فوق‌العاده‌ای خواهد بود. این غار تا عمق ۳۳۰ متری زمین کشیده می‌شود و یک رودخانه به صورت چشمه از آن می‌گذرد.

معبد آپولو و آتنا

یکی از بزرگ‌ترین آثار باستانی که در سیده قرار داشته و قدمت آن به دوم میلادی باز می‌گردد، معبد آپولو و آتنا است‌. امروزه از این آثار تنها خرابه‌ای به‌جای مانده که باز هم زیبایی‌های خود را دارد. همچنین به‌دلیل قرارگیری در کنار دریای مدیترانه چشم‌اندازی عالی ایجاد کرده و در هنگام عصر با روشن شدن چراغ‌ها فضایی زیبا ایجاد می‌شود. این معبد دارای یک حیاط در قسمت ورودی بوده که توسط ستون‌های بلندی که ارتفاعشان به ۱۴ متر می‌رسد تزئین شده است.

معبد آپولو و آتنا یکی از مهم‌ترین مکان‌های مقدس برای یونانیان به‌حساب می‌آید. مردم یونان در زمان‌های قدیم برای دانستن آینده خود به مراسم شبانه این معبد می‌رفتند. در جاده‌ای فرعی که انتهای آن به محراب می‌رسد با یک مشعل روشن راه می‌رفتند و آواز مذهبی می‌خواندند. کاهنان به سمت چشمه رفته و با آن وضو می‌گرفتند و کمی از آب آن را می‌نوشیدند. سپس در حالت خلسه حرفایی را بازگو می‌کردند و بر این اعتقاد بودند که این حرف‌ها توسط آپولو خطاب به جمع گفته می‌شد.

موزه سیده

این موزه آثار باستانی باارزشی را در خود جای داده است. آثاری که در این موزه قرار دارند متعلق به دوران امپراتوری روم است. این ساختمان برروی خرابه‌های یک بنا باستانی ساخته شده و نمای آن از سنگ مرمر پوشیده شده است که با گذشت چند سال همچنان زیباست.

آمفی تئاتر سیده

آمفی تئاتر سیده از بزرگ‌ترین آمفی تئاترها بوده که متعلق به دوران تمدن پامفیلیا است و در محله سیده آنتالیا قرار دارد. این آمفی تئاتر در گذشته مکانی برای تماشای مبارزه گلادیاتورهای یونانی بوده و ظرفیتی برابر با ۱۵ هزار نفر را برای حضور در خود داشته است.

ساحل شرقی سیده

مهم‌ترین جاذبه‌ای که در محله سیده آنتالیا به‌چشم می‌خورد ساحل شرقی است. بیشتر گردشگران اروپایی هنگام سفر به آنتالیا به‌سراغ این ساحل برای گذراندن اوقات خود می‌آیند. در فصل تابستان در ساحل شرقی سیده بیشتر افراد در حال شنا هستند و از چترهای موجود در آن استفاده می‌کنند. همچنین در این ساحل تعدادی کافه و رستوران وجود دارد که غذاهای سنتی ترکی را سرو می‌نمایند.

استیت آگورا

استیت آگورا منطقه‌ای است که قدمت آن به دوران روم باستان باز می‌گردد و در قسمت شرقی این مکان یک ساختمان دو طبقه بنا شده که از آن به‌عنوان کتابخانه استفاده می‌شود. برروی طاقچه آن، یک مجسمه نمسیس قرار گرفته است. قدمت استیت آگورا به قرن پنجم تا دهم پیش از میلاد می‌رسد.

پارک کوپرولو کانیون

این پارک با مساحتی برابر با ۳۳۶ کیلومتر در یک دره عمیق قرار گرفته و دارای یک رودخانه زلال و درختان صنوبر است. از جذابیت این پارک باید به دره بلند و عمیق آن به‌نام کوپرولو اشاره کرد. همچنین این دره یکی از بلندترین دره‌های پله‌دار قرار گرفته در ترکیه بوده و عمقی برابر با ۴۰۰ متر دارد. پارک کوپرولو کانیون در سال ۱۹۳۷ به‌طور رسمی پارک ملی معرفی شد و اکنون جزو مناطق حفاظت شده در ترکیه است. انواع متنوعی از گیاهان و جانوران مانند درخت سرو، کاج، خرس، بزکوهی را داشته و همچنین تفریحات متنوعی مانند رافتینگ را برای گردشگران فراهم کرده است.

جاذبه ‌های گردشگری و تفریحی سیده

شرایط جوی و آب و هوای محله سیده

آب‌وهوای این منطقه مدیترانه‌ای بوده و تابستان‌هایی طولانی و گرم و زمستان‌هایی معمولی دارد. در ماه‌های جولای تا آگوست هوا بسیار گرم است و دما به ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به‌همین سبب در این ماه‌ها محله سیده آنتالیا مناسب سفر نیست اما در زمستان و در ماه‌های نوامبر تا مارس بارش‌های کوتاه و پراکنده‌ای در این محله صورت می‌گیرد.

شرایط جوی در محله سیده آنتالیا

بهترین هتل برای اقامت در محله سیده

از جمله هتل‌های موجود در این منطقهمی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هتل سوئنو بیج سیده

هتلی پنج ستاره در محله سیده آنتالیا که دارای امکانات متعددی همچون، اتاق ماساژ، حمام ترکی، سالن مرکز پرورش اندام، سالن تنیس، استخرهای سرپوشیده و سرباز بوده و هر اتاق آن یک بالکن اختصاصی، اتاق نشیمنگاه، تلویزیون، ماهواره، یخچال و یخچال خصوصی را دارا است. همچنین این هتل امکانات تفریحی مانند غواصی و موج سواری را در لیست تفریحات خود قرار داد‌ه است.

هتل نشیرا ریزورت

هتل نشیرا یک هتل ساحلی بوده و در منطقه‌ای به‌نام تیترینگول قرار دارد و دارای یک ساحل اختصاصی به همراه استخر‌های روباز و سرپوشیده با سرسره‌های آبی است. اتاق‌های این هتل دارای تلویزیون، مینی بار و تهیه هوا بوده و علاوه‌بر این موارد، حمام ترکی، اتاق ماساژ و سالن ورزشی از دیگر امکانات هتل نشیرا ریزورت هستند. صبحانه، ناهار و شام در بوفه به‌صورت سلف سرو می‌شود و علاوه‌بر آن یک رستوران وجود دارد که غذاهای بین‌المللی را سرو می‌کند.

هتل سلطان آف سیده

هتل سلطان با محله سیده ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و دارای یک رستوران با تراسی فوق‌العاده است که مشتریان می‌توانند این تراس را برای صرف غذا انتخاب کنند و منظره زیبایی را تماشا نمایند. هتل‌های این اتاق دارای مینی بار، تلویزیون و دستگاه تهویه هوا هستند و همچنین مهمانان هتل‌ می‌توانند از فعالیت‌های ورزشی این هتل استفاده کنند. از فعالیت‌های ورزشی که می‌توان در این هتل انجام داد باید به والیبال ساحلی در ساحل اختصاصی هتل، تنیس و واترپلو اشاره کرد. همچنین این هتل دارای امکاناتی چون حمام ترکی، خشک‌شویی و اتوشویی است.

هتل رامادا ریزورت

این هتل در ۱۷ کیلومتری شهر سیده واقع شده و با مرکز شهر آنتالیا حدود ۱:۳۰ فاصله دارد. همچنین فرودگاه بین‌المللی آنتالیا در ۵۵ کیلومتری هتل قرار گرفته و دارای امکانات متعددی است. امکاناتی مانند استخر روباز و سرپوشیده به‌همراه سرسره‌های آبی را داراست و همچنین هتل رامادا ریزورت یک ساحل اختصاصی نیز دارد. تمام اتاق‌های این هتل دارای دستگاه تهویه هوا، مینی بار، تلویزیون و حمام به همراه سشوار بوده و صبحانه، ناهار، شام در بوفه رستوران سرو می‌شوند. البته هتل رامادا ریزورت دارای یک رستوران است که در آن غذاهای ترکی و ایتالیایی سرو می‌شوند، اتاق ماساژ، باشگاه بدنسازی، حمام ترکی و سونا از دیگر امکانات هتل رامادا ریزورت هستند.

بهترین هتل برای اقامت در محله سیده

فاصله سیده تا شهر آنتالیا

محله سیده با شهر آنتالیا ۷۸ کیلومتر فاصله داشته و اگر قصد داشته باشید با ماشین شخصی خود به این شبه جزیره سفر کنید، از فرودگاه آنتالیا تا سیده یک‌ ساعت فاصله دارید. محله سیده جایی بوده که بهترین بیمارستان‌ها و مراکز خرید ترکیه در آن واقع شده و همچنین فرودگاه بین‌المللی آنتالیا که شما را به اروپا و شرق خاورمیانه متصل می‌کند نیز در نزدیکی این شهر قرار دارد.

فاصله سیده تا شهر آنتالیا

حمل و نقل عمومی در سیده

دلموش یک وسیله نقلیه است که در آنتالیا به‌راحتی پیدا می‌شود و با آن می‌توانید به مکان دلخواهتان بروید. این دلموش‌ها هر ده دقیقه یک‌بار از جلوی خیابان‌هایی که هتل در آن‌جا واقع شده رد می‌شوند. با استفاده از دلموش می‌توانید به شهر ماناوگات رفته و در کنار گردش در مکان‌های دیدنی، به سراغ مرکز خریدهای آن بروید و لذت ببرید. علاوه‌بر دلموش می‌توانید از مترو اتوبوس برای رفتن به‌سایر نقاط این شهر استفاده کنید که هزینه‌ای مقرون به‌صرفه دارند.

حمل و نقل عمومی در سیده

کلام آخر

محله سیده آنتالیا به‌دلیل قرار گرفتن در امتداد دریای مدیترانه مکان مناسبی برای خرید بوده و می‌توانید علاوه‌بر گردش در ساحل شرقی آن با تاریخ این شهر آشنا شوید. هنگام سفر به محله سیده آنتالیا به سراغ آمفی تئاتر آن بروید و برروی بالاترین صندلی بنشینید و به منظره کوه‌ها خیره شوید. یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در این شهر خوابیدن برروی شن‌های نرم ساحل شرقی است.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها