منطقه سلطان احمد استانبول

منطقه سلطان احمد استانبول

آیا شما هم به گشت ‌و گذار در شهرهای تاریخی علاقه‌مند هستید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در سفر به استانبول از این‌که در کدام منطقه این شهر بزرگ اقامت داشته باشید سردرگم شوید؟ به نظر شما بهترین منطقه استانبول برای اقامت و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی چه منطقه‌ای است؟ اگر تا به حال در سفر به ترکیه نام منطقه سلطان احمد استانبول به گوشتان خورده باشد حتما باید بدانید که این منطقه یک مقصد تمام عیار برای گردشگرانی بوده که تنها برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به ترکیه سفر کرده‌اند. قطعا می‌دانید که استانبول شهری است که از دو بخش اروپایی و آسیایی تشکیل شده و هر یک بازدیدکنندگان خاص خود را دارند. در این میان منطقه‌ای با نام سلطان احمد در بخش آسیایی استانبول واقع گردیده که تلفیق سبک مدرنیته و سنتی در کنار یکدیگر را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل جذابیت و زیبایی این منطقه دانست.

منطقه سلطان احمد استانبول

منطقه سلطان احمد؛ قلب شهر استانبول ترکیه

منطقه سلطان احمد که به عنوان قلب تاریخی شهر استانبول از آن یاد می‌شود روزگاری پایتخت امپراطوری‌های روم شرقی و عثمانی بوده است. به طوری که پادشاهان این سلسله‌ها برای چندین قرن متوالی در قصر توپکاپی که در بخش شرقی شهر قرار دارد حکومت کرده‌اند. در هنگام بازدید از قصر توپکاپی شما با دو مرکز دیدنی دیگر در استانبول که به مسجد آبی و ایاصوفیه معروف هستند نیز مواجه خواهید شد؛ که هر یک از این‌ها جزء معروف‌ترین جاذبه‌هایی به شمار می‌روند که گردشگران از سراسر کشور حتی با دیدن تصویرشان محو زیبایی و ابهت آن‌ها گشته و قصد سفر به استانبول می‌نماید. تنگه بسفر، دهانه شاخ طلایی، موزه موزاییک و آب انبار باسیلیکا از جمله مکان‌های دیدنی منطقه سلطان احمد بوده‌اند که می‌توان از همه آن‌ها با رفتن به قصر توپکاپی دیدن نمود.

منطقه سلطان احمد؛ قلب شهر استانبول ترکیه

موقعیت قرارگیری منطقه سلطان احمد و راه های دسترسی به آن

منطقه توریستی سلطان احمد در شبه جزیره‌ای در مقتبل تنگه بسفر قرار دارد که برای دسترسی به این چشم‌اندازه زیبا و خیره‌کننده می‌توان یکی از راه‌های زیر را انتخاب نمود.

  • خرید کارت اتوبوس از فرودگاه جدید استانبول و رفتن به طور مستقیم به ایاصوفیه
  • سوار شدن بر ترمودای مدرن که در راستای شهر استانبول حرکت کرده و در ایستگاه محله سلطان احمد توقف می‌کند.

  • رفتن به میدان تقسیم از فرودگاه صبیحه و استفاده از اتوبوس و مترو برای رسیدن به منطقه سلطان احمد

جاذبه های دیدنی و گردشگری منطقه سلطان احمد

به جرأت می‌توان گفت که در منطقه کوچک سلطان احمد استانبول جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری وجود دارند که دیدن هر یک از آن‌ها همچون ماشین زمان، افراد را به گذشته‌های دور و به زمانی‌که امپراتوری‌های روم و عثمانی در این منطقه حکمرانی می‌نمودند می‌برد.

اگر تاکنون تنها یک بار در سفر به استانبول از این منطقه دیدن کرده باشید بدون شک بخشی از خود را درون این محله تاریخی باقی خواهید گذاشت و در هر بار برنامه‌ریزی برای سفر به ترکیه بازدید از این منطقه را در اولویت قرار خواهید داد. در این بهشت گمشده می‌توانید روزی خاطره‌انگیز را با پیاده‌روی در کنار دیواره‌های قدیمی شهر با ساختمان‌های مدرن و تماشای غروب آفتاب تنگه بسفر از کاخ توپکاپی به همراه نوشیدن چای ترکی و کنافه استانبولی در کافه‌های رنگارنگ و سپس مراجعه به حمام‌های ترکی برای خود بسازید. از جمله جاذبه‌های گردشگری و مناطق تفریحی محله سلطان احمد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد که با نام مسجد آبی نیز شناخته می‌شود به دلیل استفاده از کاشی‌های آبی لاجوردی در سراسر آن، به این نام معرفی گردید. این مسجد که یکی از شاهکارهای معماری منطقه به شمار می‌رود در قرن هفدهم میلادی به دستور سلطان احمد عثمانی برای شکرگزاری از خداوند ساخته شد و امروزه به عنوان یک مکان گردشگری در بین توریست‌ها شناخته شده و هر روزه افراد بسیاری از آن دیدن می‌کنند. یکی از مواردی که موجب جذاب بودن این مسجد گشته معماری خاص و خیره‌کننده آن در ساخت شش مناره، ۵ گنبد اصلی و هشت گنبد فرعی است. به طوری که دیگر مساجد معمولا‌ دارای دو یا نهایتا ۴ مناره هستند.

مسجد سلطان احمد

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا سیسترن آب انباری است که از آن برای تغذیه کاخ توپکاپی استفاده می‌کردند و قدمتی حدود ۱۵۰۰ سال دارد. این آب انبار که از یک درب ورودی کوچک به همراه ۵۲ پله سنگی و ۳۰۰ ستون تشکیل شده، به یک مخزن چشمگیر منتهی می‌شود که نشان از عظمت معماری سازه دارد. اگر در سفر به استانبول فرصت بازدید از این آب انبار را پیدا نکردید می‌توانید این شاهکار طراحی و معماری دولت عثمانی را در فیلم جیمز باند به نام از روسیه با عشق تماشا کنید.

حمام بخار ترکی

اگر به منطقه سلطان احمد استانبول سفر کردید فراموش نکنید که پس از یک روز کامل گشت ‌و گذار و بازدید از مکان‌های دیدنی و گردشگری می‌توانید با رفتن به حمام بخار ترکی خستگی را از تن خود رفع کرده و به آرامش برسید. امروزه حمام‌های بسیاری چون حمام ایاصوفیه، خرم سلطان، جاله اوغلو و جمبرلیتاش به عنوان یک مکان گردشگری مورد توجه بسیاری از توریست‌ها قرار گرفته‌اند تا با رفتن به این حمام‌ها و شستن خود در تشت‌های مسی زیبا یا مشت ‌و مال و شست‌وشو توسط یک دلاک حرفه‌ای روزی به یاد ماندنی را از سفر به استانبول برای خود رقم بزنند.

حمام بخار ترکی

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه که در گذشته یکی از کلیساهای دوران بیزانس بوده، قدمتی بالغ بر ۱۵۰۰ سال دارد که پس از روی کار آمدن دولت عثمانی به مسجد تغییر کاربری داد. اگر چه احتمالا در نگاه اول به این مسجد با معماری جذاب و زیبای آن روبه‌رو نشوید، اما کافی است تا وارد مسجد شده و معماری داخلی آن با نقش و نگار‌های منحصربه‌فرد شما را مجذوب خود کند. مسجد ایاصوفیه که امروز همچون نگینی در محله سلطان احمد می‌درخشد به دستور پادشاه ژوستینین با استفاده از ۱۰ هزار نفر کارگر و ۱۰۰ معمار در حدود ۵ سال بنا گردید که تا به امروز به لطف چندین مرمت توانسته از آشوب‌های درون شهری و زلزله در امان بماند.

بازار آستارا

اگر برای دیدن مسجد آبی به منطقه سلطان احمد استانبول بروید، در کنار آن بازاری را مشاهده خواهید کرد که به بازار آستارا شهرت داشته و به خاطر خلوت بودن نسبت به بازار بزرگ استانبول خریداران خاص خود را دارد. اگر به عنوان یک گردشگر به شهر استانبول سفر کرده‌اید می‌توانید با رفتن به بازار آستارا برای خود یا عزیزانتان اجناس مختلفی چون جواهرات، پارچه، فرش و ... را تهیه نموده و به عنوان سوغات شهر استانبول با خود ببرید. در بازدید از بازار آستارا فراموش نکنید که با رفتن به موزه هنر کوچک موجود در دل بازار می‌توانید با فرهنگ و تاریخچه کشور ترکیه بیشتر آشنا شوید.

بازار آستارا

کاخ توپکاپی

از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه سلطان احمد استانبول می‌توان به کاخ توپکاپی که در یک باغ قدیمی و زیبا از چندین ساختمان تشکیل شده اشاره کرد؛ که تماشای تمامی آن‌ها در کنار یکدیگر شما را به یاد معماری به سبک قصر ورسای خواهد انداخت. این کاخ که در ابتدا خانه سلاطین عثمانی بوده است و اکنون به موزه عمومی تبدیل شده که به عنوان گنجینه‌ای بر جای مانده و با ارزش دوره عثمانی از آن نگهداری می‌شود.

موزه باستان شناسی

برای آشنایی با تاریخ ترکیه کافیست تا به موزه باستان‌ شناسی رفته و از آثار و اشیایی که طی هزاران سال در ترکیه جمع‌آوری شده‌اند و در این موزه قرار دارند دیدن کرد. در خصوص تاریخچه موزه نیز جالب است بدانید که در سال ۱۸۱۹ فردی به نام عثمان حمدی بی به منظور نگهداری آثار باقی مانده از حکومت عثمانی موزه باستان ‌شناسی را بنا نمود.

میدان اسب دوانی

از آنجایی که امپراتوری روم علاقه بسیاری به مسابقات اسب دوانی داشت، بنابراین در منطقه سلطان احمد یک میدان اسب دوانی که به نام میدان سلطان احمد  نیز شناخته می‌شود بنا نمود تا در آن علاوه بر مسابقات ورزشی، مراسمات مهمی مانند رژه و تاج‌گذاری نیز صورت گیرد. قدمت هزار ساله این میدان به همراه کنده‌کاری‌های روی ستون که نشان از تاریخ استانبول دارد، موجب شده‌ است تا گردشگران ساعاتی از سفر خود را بازدید از میدان اسب دوانی اختصاص دهند.

میدان اسب دوانی

پارک گلخانه

در کنار جاذبه‌های تاریخی منطقه سلطان احمد جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری نیز وجود دارند که وجود آن‌ها در کنار یکدیگر منطقه سلطان احمد استانبول را به یک منطقه همه چیز تمام از نظر جاذبه‌های گردشگری و توریستی تبدیل نمود. از آنجایی که بازدید آثار تاریخی به صورت پشت سر هم ممکن است موجب خستگی و دلزدگی گردشگران شود، بنابراین افراد می‌بایست در بین مشاهده آثار تاریخی به زیباترین پارک استانبول که پارک گلخانه نام داشته و نماد عشق سلطان عثمانی به حرمسرایش بوده است سری بزنند تا با قدم زدن در میان درختان سر به فلک کشیده و گل‌های خوشبو حال و هوای خود را تغییر دهند.

خیابان بالات و فنر

خیابان‌های بالات و فنر که در منطقه سلطان احمد استانبول و در دامنه‌های کوه قرار دارند به دلی قدمت تاریخی و این‌که زمانی محل زندگی ارامنه، یهودیان و یونانی‌ها بوده‌اند به یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر استانبول تبدیل شده‌اند.

در بازدید از این مکان با خیابان‌هایی مواجه خواهید شد که عرض کمی داشته و کف آن‌ها با سنگ فرش‌های زیبا پوشانده شده است و برخی از بناهای تاریخی موجود در آن‌ها تخریب و برخی دیگر بازسازی گردیده‌اند و به کافه و رستوران‌هایی جذاب تبدیل گشته‌اند. کلیسای بلغاری افسانه‌ای سنت استفان یکی از مکان‌های تاریخی جذابی است که می‌توان آن را در طی مسیر بازدید از خیابان‌های بالات و فنر مشاهده کرد.

موزه موزاییک

موزه موزاییک منطقه سلطان احمد در قدیم شامل چندین تراس، کلیسا، قصر و پارک بوده است که اکنون تنها از این اقامتگاه اشرافی امپراتوری‌های رم چند موزاییک که قدمت آن‌ها به قرن ششم میلادی باز می‌گردد و نقش‌هایی از شخصیت‌های افسانه‌ای، گل‌ها، حیوانات، صحنه‌های مرتبط به شکار و ... روی آن‌ها نقش بسته، پیدا می‌شوند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

مسجد سوکولو محمد پاشا

یکی از مساجدی که در منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد مسجد سوکولو محمد پاشا نام داشته که در سال ۱۵۷۱ میلادی به دستور محمد پاشا ساخته شد. اگر چه این مسجد به عظمت مسجد سلیمانیه استانبول نیست اما جالب است بدانید که برخی آن را زیباترین مسجدی می‌دانند که توسط استاد سنان معمار طراحی و بنا گردید.

گالری قیصریه

اگر اهل مطالعه کتاب به خصوص کتاب‌های تاریخی هستید و می‌خواهید با تاریخ و فرهنگ ترکیه بیشتر آشنا شوید کافیست به گالری قیصریه که بهترین کتاب‌ فروشی استانبول است رفته و در آن کتاب‌های ناب تاریخی را پیدا کنید.

چهارشنبه بازار استانبول

چهارشنبه‌ها در منطقه سلطان احمد استانبول روز پر جنب ‌و جوشی خواهد بود که بسیاری از مردم خریدهای هفتگی خود را از بازار خیابانی شهر یعنی چهارشنبه بازار خریداری می‌کنند. در این بازار خیابانی غرفه‌هایی وجود دارند که از آن‌ها می‌توان تمامی مایحتاج زندگی مانند میوه، سبزیجات، ظروف خانگی یا لباس را تهیه کرد. یکی از زیبایی‌های چهارشنبه بازار استانبول لباس محلی است که بر تن فروشندگان بوده و از مشتریان نیز انتظار دارند که لباس مناسب بر تن داشته باشند.

مرکز خرید هیستوریا

اگر در منطقه قدیمی استانبول به دنبال مرکز خرید مدرن می‌گردید، می‌توانید با رفتن به مرکز خرید هیستوریا به خرید کالا‌های به‌‌روز و جدید بپردازید. همچنین در این مرکز خرید رستوران و سالن سینما نیز تعبیه شده است تا خریداران پس از بازارگردی برای استراحت و تفریح، خود را به صرف یک وعده غذای لذیذ ترکی و دیدن یک فیلم سینمایی مهمان کنند.

مرکز خرید هیستوریا

رستوران های منطقه سلطان احمد استانبول

اگر هدف شما از سفر شکم‌گردی بوده است بدون شک در استانبول شما با تنوع بی‌نظیری از غذاها و قیمت‌ها روبه‌رو خواهید شد. منطقه سلطان احمد نیز جزء آن دسته از محله‌های استانبول است که رستوران‌های متعددی را در خود جای داده و با رفتن به هر یک از آن‌ها می‌توان روزی خاطره‌انگیز را برای خود رقم زد.

رستوران چشمه استانبول

رستوران چشمه استانبول یکی از رستوران‌های ایده‌آل برای افرادی بوده که برای سرو غذا به دنبال محیطی ساکت و با آرامش می‌گردند. این رستوران که در میان رقبای خود به دلیل ارائه و پخت غذاهای لذیذ ترکی خوش درخشیده است، منوی متنوعی از غذاهای گیاهی، وگان، حلال و بدون گلوتن دارد که مراجعه‌کنندگان می‌توانند مطابق سلیقه خود هر یک از آن‌ها را سفارش دهند.

کوفته پزی سنتی سلطان احمد

اگر به خوردن کوفته مشهور ترکی علاقه دارید و می‌خواهید بهترین و لذیذترین نوع کوفته را در یکی از رستوران‌های منطقه سلطان احمد میل نمایید، کافیست به کوفته پزی سنتی سلطان احمد رفته و در کنار کوفته، طعم غذاهایی مانند لوبیا، گوشت گریل شده و کباب بره را نیز تست نمایید.

کوفته پزی

رستوران موزاییک

بدون شک صرف غذا در محیطی سنتی تجربه‌ای است که تا سال‌ها در ذهن افراد بر جای می‌ماند. از این رو در منطقه سلطان احمد استانبول رستورانی به نام موزاییک در یک خانه بازسازی شده از قرن نوزدهم میلادی وجود دارد که طراحی بسیار زیبا به همراه معماری جالب آن گردشگران را به سمت سرو انواع خوراک‌های ترکی و بین‌المللی در این رستوران سوق داده است.

رستوران های گریتلی و سیزنز

اگر در منطقه سلطان احمد به دنبال رستوران‌های شیک و گران ‌قیمت هستید کافیست به یکی از رستوران‌های گریتلی یا سیزنز رفته و از منوی آن غذاهای متنوع و لذیذی که مواد آن‌ها تماما از مزارع و باغ‌های ترکیه تامین می‌شوند سفارش دهید.

هتل های منطقه سلطان احمد

یکی از دغدغه اصلی گردشگران در سفر به هر نقطه یافتن مکانی برای اسکان است. اما به جرأت می‌توان گفت که در سفر به منطقه سلطان احمد از آنجایی که این منطقه هتل‌های بسیاری را در خود جای داده است جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد بود. بنابراین مسافران هرگز در پیدا کردن محلی برای اسکان دچار سردرگمی نخواهند شد. برخی از هتل‌های این منطقه عبارتند از:

  • اگر به دنبال هتل‌های گران قیمت و با امکانات رفاهی بی‌نظیر می‌گردید کافیست به یکی از هتل‌های فورس سیزن یا جلال سلطان رفته تا اقامتی به یادماندنی و خاص را در آن‌ها داشته باشید.
  • هتل‌های اسانس، آمیرا، دارالسعاده و آرمادا از جمله هتل‌های میان‌رده در منطقه سلطان احمد استانبول هستند که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار بوده و امکانات مورد نیاز مسافران را نیز فراهم می‌کنند.
  • در کنار هتل‌های بالا هتل‌هایی نیز با قیمتی ارزان‌تر و کیفیت خوب آماده ارائه خدمات به مسافران هستند تا گردشگران با هر بودجه‌ای نگران اقامت خود در این منطقه نباشند. از جمله هتل‌های ارزان قیمت در منطقه سلطان احمد می‌توان به هتل‌های آنر و هاندان اشاره کرد.

هتل های منطقه سلطان احمد

سخن پایانی

تماشای آثار تاریخی و باستانی و آشنا شدن با فرهنگ مردم یک کشور یکی از دلایلی است که هر یک از ما را به سفر وامی ‌دارد. در شهر استانبول ترکیه نیز منطقه‌ای با نام سلطان احمد وجود دارد که در شبیه جزیره آسیا قرار گرفته و می‌توان با رفتن به آن‌جا از بافت قدیمی این منطقه که بناهای تاریخی و خیره‌کننده‌ای را در خود جای داده دیدن کرد. بدون شک آن‌چه این منطقه را به منطقه‌ای خاص و گردشگرپذیر تبدیل کرده، تجمع آثار تاریخی و دیدنی در این منطقه بوده که برخی از آن‌ها عبارتند از: مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، موزه باستان‌شناسی، میدان اسب دوانی، حمام ترکی، چهارشنبه بازار استانبول و... . برای بازدید از منطقه سلطان احمد استانبول می‌توانید در هر فصل سال که هوای مسافرت به سرتان زد یک بلیط هواپیما تهیه کرده و با رفتن به این منطقه از سپری کردن تعطیلات خود نهایت لذت و استفاده را ببرید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها