میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم استانبول

آیا به دیدن مکان‌های دیدنی استانبول علاقه‌مند هستید؟ آیا پیاده‌روی در استانبول را تجربه کرده‌اید؟ از مکان‌های توریستی استانبول می‌توان به میدان تکسیم اشاره کرد. اگر به ‌دنبال قلب استانبول هستید میدان تکسیم گزینه درستی است. این میدان مکانی برای تجمع مردم استانبول در مواقع جشن و سرور به ‌حساب می‌آید. اگر قصد سفر به استانبول را دارید بازدید از میدان تکسیم را از دست ندهید؛ زیرا زیبایی‌های بی‌نظیری را در این مکان شاهد خواهید بود.

میدان تکسیم استانبول

 

میدان تکسیم را بشناسید

میدان تکسیم در شهر استانبول و کشور ترکیه و در محله بی‌اوغلو که بخش اروپایی ترکیه به حساب می‌آید، بنا گردید. وقتی به این میدان قدم می‌گذارید در هر طرف آن یک مکان دیدنی یافت می‌شود. در آنجا از عتیقه‌جات گرفته تا نان‌های تازه و خوش‌بو که هر عابری را به سمت خود جذب می‌کند، به چشم خواهید دید. برای رسیدن به این میدان می‌توانید از هر محله استانبول که در آن قرار دارید به این مکان راه پیدا کنید. ناگفته نماند عبور خودرو در میدان تکسیم ممنوع است و فقط تراموای نوستالژیک شهر اجاره عبور خواهند داشت.

میدان تکسیم را بشناسید

 

تاریخچه میدان تکسیم

میدان تکسیم را میدان تقسیم نیز می‌خوانند. مجسمه وسط میدان تکسیم اولین چیزی خواهد بود که با آن روبه‌رو می‌شوید. این مجسمه در سال ۱۹۲۸ رونمایی شد که آن را نماد احترام نیز می‌دانند که پنجمین بزرگداشت تشکیل جمهوری ترکیه را که پس از جنگ استقلال این کشور در سال 1923 اتفاق افتاد، زنده نگه داشته است. یکی از خیابان‌هایی که به میدان تکسیم می‌رسد، خیابان استقلال نام دارد که کاملا سنگ فرش شده و وجود خوانندگانی که در این خیابان مشغول به فعالیت هستند حالت نوستالژیک بیشتری به این میدان می‌دهد و یادآور قدمت ترکیه است.

تاریخچه میدان تکسیم

 

میدان تکسیم در کدام محله استانبول قرار دارد؟

افرادی که برای اولین بار به ترکیه سفر می‌کنند، اولین سوالی که ذهن آن‌ها را درگیر خواهد کرد این است که میدان تکسیم در کدام محله استانبول قرار دارد؟ همان‌ طور که گفتیم این میدان در قلب شهر مستقر شده و در منطقه بی‌اوغلو قابل دیدن خواهد بود. علت قرارگیری آن در مرکز شهر نیز این بوده که بتواند برای گردشگران به راحتی قابل دسترسی باشد؛ همچنین در هنگام تجمع این میدان مکانی برای گردهمایی مردم به حساب می‌آید.

معروف ترین سواحل نزدیک میدان تکسیم

شهر استانبول سواحل زیادی را در دل خود جای داده که از جمله نزدیک‌ترین سواحل به میدان تکسیم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ساحل آتارلی  (Atarlı Beach)
  • ساحل فلوریا گونش  (Florya Gunes Beach)
  • یشیلکوی چیروز  (Yesilkoy Ciroz)
  • جاده بستان  (Caddebostan)
  • های بیچ کلاب  (High Beach Club)
  • ساحل بدون توقف  (Non- Stop Beach)
  • ساحل سوما (Suma)

معروف ترین سواحل نزدیک میدان تکسیم

 

اماکن دیدنی اطراف میدان تکسیم

اماکن دیدنی زیادی از جمله پارک گزی، مسجد تکسیم، خیابان استقلال، برج گالاتا، محله جهانگیر و چوکورجوما مرکز فرهنگی آتاتورک در میدان تکلسیم استانبول قرار دارند که توضیحات آن‌ها به شرح زیر است:

  • پارک گزی:

از منطقه‌های خوش آب‌ و هوا و سرسبز استانبول می‌توان به پارک گزی اشاره‌ کرد که از کوچک‌ترین پارک‌های استانبول به‌ حساب می‌آید. این پارک در میدان تکسیم شهر استانبول واقع شده است.

  • خیابان استقلال:

شهرت میدان تقسیم یا تکسیم به‌ دلیل وجود خیابان استقلال است. اولین سکونت‌گاه مسلمان‌ها در استانبول همین خیابان بوده که در حدود ۲ کیلومتر وسعت دارد. در قرن ۱۶ میلادی این خیابان مملو از خانه‌ها، مغازه‌ها و کارگاه‌ها شد و به ‌عنوان مکانی برای صنایع دستی و تجارت شناخته گردید.

  • مسجد تکسیم:

مسجد تکسیم در میدانی با همین نام بسیار خودنمایی می‌کند و معروفیت و محبوبیت زیادی در بین مردم استانبول برخوردار است. این مسجد در سال ۲۰۲۱ و در روز ۸ ماه مه توسط رئیس جمهور کشور ترکیه افتتاح گردید که نزدیک به ۴۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.

  • برج گالاتا:

در ۲.۵ کیلومتری میدان تکسیم برج گالاتا قرار دارد. ارتفاع این برج چیزی نزدیک به ۶۱ متر است و ضخامت دیوارهای آن به ۴ متر می‌رسد. در گذشته این برج به‌ عنوان فانوس دریایی برای دریانوردان کاربرد داشت. بعد از ورود عثمانی‌ها به این شهر برج گالاتا به رصدخانه تبدیل گردید. همچنین در قرن ۱۹ یک بالکن به این برج افزوده شد که از آن برای پیدا کردن آتش‌سوزی در شهر کمک می‌گرفتند.

  • محله جهانگیر و چوکورجوما:

قهوه‌خانه فیروز آقا در محله جهانگیر قرار دارد که در طول شبانه روز این مکان مملو از جمعیت خواهد بود. همچنین مغازه‌های عتیقه فروشی و کافه‌های متعددی قابل دیدن در این محله به چشم می‌خورند.

  • مجسمه میدان تکسیم:

برای گرامی‌داشت مصطفی کمال آتاتورک و یادبودی برای استقلال ترکیه این مجسمه ساخته شد.

  • مرکز فرهنگ آتاتورک:

مرکز فرهنگ آتاتورک در طی ۱۳ سال ساخت شده که در سال ۱۹۶۹ با نام کاخ فرهنگی استانبول افتتاح گردید. در سال ۱۹۷۰ در این مکان آتش‌سوزی رخ داده و دچار آسیب بسیاری شد. در این مرکز فرهنگی کنسرت‌ها، تئاترهای دولتی، نشست‌ها و... نیز برگزار می‌شوند.

اماکن دیدنی اطراف میدان تکسیم

 

چرا میدان تکسیم بین مردم استانبول محبوبیت دارد؟

میدان تکسیم یک منطقه تجاری، تفریحی مناسب برای گردشگران و برای افرادی است که دوست‌دار پیاده‌روی هستند. حالت تفریحی این میدان آن را در دسته اماکن مشهور ترکیه قرار داده و سالانه جمعیت زیادی از مردم به دیدن این مکان می‌روند. همچنین وجود رستوران‌های باشکوه، کافه‌ها، سواحل، موزه‌ها و... در معروفیت میدان تقسیم نیز بی‌اثر نبوده‌اند. از دیگر دلایل مهم که میدان تکسیم را برای گردشگران بسیار محبوب می‌کند وجود زیرساخت حمل و نقل توسعه یافته آن است که از هر قسمت استانبول می‌توان به این میدان رسید.

رستوران‌ های میدان تکسیم

اگر دوست‌دار غذاهای ترکی هستید حتماً به رستوران‌های میدان تکسیم سری بزنید تا طعم غذای‌های خوشمزه ترکی را بچشید. از سری رستوران‌های میدان تکسیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران Otantik Anadolu Yemekleri: این رستوران در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از میدان تکسیم واقع شده است. در این رستوان انواع کباب‌ها، شیرینی‌ها و غذاهای محلی ترکی سرو می‌شوند.

  • رستوران Tomtom Kebab: آری رستوران Tomtom kebab بهترین کباب‌ها را پخت می‌کند. در این رستوران مکان دنج و خوبی برای مهمان‌ها فراهم آمده که لذت غذا خوردن را دوچندان خواهد کرد.
  • رستوران Hacı Abdullah Lokantası: در این رستوران همه چیز از انواع سالاد گرفته تا کباب یافت می‌شوند؛ که می‌طلبد هر فرد یک‌بار هم شده از آنجا دیدن کند. در این رستوران غذاهای سنتی که در دوران عثمانی وجود داشته‌اند نیز سرو خواهند شد.
  • رستوران Eleos: از بهترین رستوران‌هایی که در آن غذاهای دریایی و سنتی یونانی سرو می‌شوند، می‌توان به این رستوران اشاره کرد. همچنین از نظر اقتصادی نیز از مابقی رستوران‌ها مناسب‌تر خواهد بود.
  • رستوران Nizam Pide: مردم محلی شهر استانبول این رستوران را به‌ عنوان پاتوق خود می‌دانند. در رستوران Nizam pide  انواع غذاها مثل لوبیا، برنج، غذاهای گوشتی، غذاهای محلی و... سرو می‌شوند.

رستوران‌ های میدان تکسیم

 

هتل های میدان تکسیم

در شهر استانبول هتل‌های زیادی وجود دارند که هر کدام برای مهمانان امکانات مخصوص به خود را فراهم می‌کنند. از سری هتل‌هایی که به میدان تکسیم نزدیک هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل رزیدنس: اگر به دنبال نزدیک‌ترین هتل‌ به میدان تکسیم هستید هتل رزیدنس بهترین انتخاب خواهد بود. فاصله این هتل تا میدان تقسیم تنها ۵ دقیقه است. همچنین برای یک شب اقامت در این هتل مجلل مبلغی در حدود ۷۱۰ الی ۹۲۰ لیر را باید در نظر گرفت.
  • هتل سیتی‌سنتر: در این هتل خدمات منحصربه‌فرد‌ی دیده می‌شود که امکانات رفاهی را برای تمامی مهمان‌ها فراهم آورده است. به‌طور متوسط هزینه یک شب اقامت در این هتل ۱۷۸۰ الی ۲۰۰۰ لیر خواهد شد.
  • هتل اکسپرس تکسیم: این هتل از دسته هتل‌های لوکس به ‌شمار می‌رود که در نزدیکی مراکز خرید قرار گرفته است. اگر بخواهیم هزینه یک شب اقامت در این هتل را بیان کنیم چیزی در حدود ۹۹۰ الی ۱۳۰۰ خواهد شد.
  • هتل گزی بسفروس: در نزدیک ساحل بسفر و ایستگاه مترو هتل گزی قرار دارد. هر ساله مسافران زیادی به این هتل جذب می‌شوند زیرا از منظره خوبی برخوردار است. هزینه یک شب اقامت در این هتل ۷۰۰ الی ۹۰۰ لیر خواهد بود.

هتل های میدان تکسیم

 

آدرس میدان تکسیم

ترکیه، استانبول، ناحیه بی‌اوغلو، محله گوموشسویو، میدان تقسیم

کلام پایانی

میدان تکسیم استانبول یک جاذبه دیدنی از کشور ترکیه بوده که در دل خود زیبایی‌های بی‌نظیری را جای داده است. شهرت این میدان همان‌ طور که بیان گردید به دلیل وجود خیابان استقلال و مجسمه میدان تکسیم است که در بین مردم نامی آشنا بوده و اکثریت استانبول را با این جاذبه‌ها می‌شناسند. میدان تکسیم در شب بسیار دیدنی می‌شود؛ هنگامی که ماه وسط آسمان خودنمایی می‌کند، قدم زدن در خیابان استقلال برای هر گردشگری جذابیت خواهد داشت.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها