محله ببک استانبول

آیا تاکنون به شهر زیبای استانبول سفر کرده‌اید؟ به نظر شما بهترین، شیک‌ترین و پرامکانات‌ترین محله استانبول کدام محله است؟ آیا می‌دانید که به کدام محله استانبول لقب بهشت کوچک در آغوش تنگه بسفر داده‌اند؟ اگر تاکنون به استانبول رفته یا نظرات افرادی که به این شهر سفر کرده‌اند را شنیده باشید حتماً در میان صحبت‌های آن‌ها نام محله ببک به گوشتان خورده است. ببک همان محله لوکس و بالانشین شهر استانبول بوده که به خاطر چشم‌انداز زیبایی که به تنگه بسفر دارد آن را بهشتی کوچک در آغوش تنگه بسفر می‌دانند. این محله که در قسمت اروپایی استانبول قرار گرفته، بخشی از منطقه بزرگ بشیکتاش محسوب شده و به دلیل امکانات تفریحی و رفاهی بی‌نظیر خود هر توریست و گردشگری با هر سلیقه‌ای را به سمت خود جذب می‌کند تا خاطره‌ای فراموش نشدنی از سفر به ترکیه را برای او باقی بگذارد.

محله ببک در ترکیه

همان‌ طور که می‌دانید از گذشته تا به امروز شهر استانبول به دلیل جاذبه‌های خاص و مناطق گردشگری که در خود جای داده به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در میان تمام مردم جهان شناخته شده است. در میان محله‌های مختلف استانبول محله‌ای به نام ببک وجود دارد که به جرأت می‌توان گفت سفر به استانبول بدون بازدید از این منطقه لطفی نخواهد داشت. از این رو هر فردی که به استانبول سفر می‌کند در برنامه خود یک روز را برای بازدید از محله لوکس و جذاب ببک قرار می‌دهد؛ تا این‌گونه لذت سفر خود را با بازدید از این منطقه به همراه جاذبه‌های منحصربه‌فرد آن تکمیل نماید.

طبیعت زیبا و چشم‌نواز، کافه‌ها و رستوران‌های لوکس، آب ‌و هوای مطبوع و دلپذیر، خانه‌های مسکونی مدرن و دیدنی‌ها و تفریحات متنوع در ببک، این محله را به یکی از مشهورترین جاهای دیدنی استانبول تبدیل کرده‌اند. در زبان ترکی ببک به معنای مردمک چشم است، از طرفی این کلمه معنای کودک نیز می‌دهد. از این رو مردم استانبول ببک را همچون کودکی می‌بینند که در آغوش دریای آرام جای گرفته و چشم‌انداز بی‌نظیری به تنگه بسفر دارد.

محله ببک در ترکیه

تاریخچه محله ببک

اگر شما نیز عاشق مطالعه تاریخ کشورها، شهرها و محله‌های قدیمی هستید مطمئناً با دیدن محله ببک کنجکاو خواهید شد که تاریخچه آن را مطالعه نمایید. اگر بخواهیم به‌طور مختصر تاریخچه محله ببک را برای شما شرح دهیم می‌توان این‌ گونه گفت که این محله قدیمی پیش از فتح استانبول به دست عثمانی‌ها تنها یک روستای کوچک بوده که ماهیگیران یونانی در آن زندگی می‌کردند. محله ببک از آنجایی که تاریخچه‌ای دیرینه دارد، قرن‌ها میزبان انسان‌هایی با ملیت‌های مختلف بوده و واقعه‌های تاریخی بسیاری را به چشم دیده است. پس از فتح استانبول به دست فاتیح محله ببک به یکی از مناطق مورد علاقه پادشاهان، ثروتمندان و اشرافیان عثمانی تبدیل گردید؛ تا جایی که آن‌ها ببک را بهشت کوچک استانبول می‌دانستند و برای گذراندن تعطیلات تابستانه خود در آنجا کاخ‌ها و ویلاهای باشکوهی را بنا کردند.

در اواسط قرن ۱۹ میلادی محله ببک به عنوان منطقه‌ای محبوب در میان مردم شناخته شد؛ که به موجب آن نه تنها در فصل تابستان و تعطیلات به آن سفر می‌کردند، بلکه این منطقه در تمام فصول سال به یک منطقه تفریحی و دیدنی تبدیل گشته بود. پس از آن افرادی با ملیت‌های مختلف آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی در ببک ساکن شدند. از آنجایی که هر یک از ملت‌ها سبک خاصی در معماری و ساخت زیر بنا داشتند، بنابراین اکنون با قدم زدن در این محل می‌توان ساختمان‌هایی با معماری‌های مختلف را مشاهده نمود که هر یک زیبایی ببک را چندین برابر کرده‌اند.

جاذبه های دیدنی محله ببک

بدون شک بازدید از جاذبه‌های دیدنی یک کشور، شهر یا محله اولین دلیلی است که افراد را به سفر وا می‌دارد. محله ببک نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در حالی که خود یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به حساب می‌آید؛ به دلیل جاذبه‌ها و مناطق دیدنی شگفت‌انگیزی که در خود داده، توانسته محبوبیت دوچندانی در میان گردشگران پیدا کند. برخی از جاذبه‌های دیدنی این محله لوکس عبارت‌اند از:

پارک ببک

پارک تورکان سابانجی یکی از وسیع‌ترین و باصفا‌ترین پارک‌های استانبول است که به دلیل قرارگیری در محله ببک به نام پارک ببک نیز شناخته می‌شود. این پارک با مساحتی بالغ بر ۱۶ هزار مترمربع یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های محله ببک بوده که می‌توان در آنجا ساعاتی آرامش‌بخش زیر سایه درختان و به دور از هیاهوی شهر را تجربه کرد. در پارک ببک بیش از ۳۰۰ اصله درخت از گونه‌های مختلف به همراه گل‌ها و گیاهان بسیار زیبایی وجود دارند که در کنار زمین‌های بازی و مسیرهای مخصوص پیاده‌روی برای افراد و حیوانات خانگی توانسته‌اند فضای دلنشینی را ایجاد نمایند. در این پارک فضاهایی مناسب برای نشستن و استراحت کردن نیز تعبیه شده تا مردم بتوانند با نوشیدن یک فنجان قهوه و نشستن روی نیمکت‌های پارک از طبیعت زیبای پارک تورکان سابانجی لذت ببرند.

پارک ببک

پل بسفر

اگر به ترکیه سفر کنید قطعاً نام پل بسفر یا پل شهدای ۱۵ جولای به گوشتان خواهد خورد. این پل که یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین پل‌های استانبول محسوب می‌شود، چشم‌انداز بی‌نظیری داشته که اکثر گردشگران سعی می‌کنند با سفر به استانبول و قدم زدن روی پل بسفر، لذت سفر خود را تکمیل نمایند. چرا که با ایستادن روی پل بسفر گویی تمامی بخش آسیایی و اروپایی استانبول در زیر پایشان قرار دارد. محله ببک از آن جهت که در مجاورت تنگه بسفر قرار گرفته و امکان دسترسی افراد به این پل را میسر ساخته، همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است.

پل بسفر

موزه آشیان

اگر به بازدید از مکان‌های فرهنگی علاقه‌مند هستید در سفر به استانبول فراموش نکنید که حتماً به موزه آشیان سری بزنید زیرا که به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ادبی ترکیه شناخته شده است. این مکان که در ابتدا زادگاه و محل زندگی توفیک فیکرت بود، در سال ۱۹۴۰ توسط شهرداری استانبول خریداری و به عنوان موزه در اختیار مردم قرار داده شد. اکنون شما می‌توانید با رفتن به موزه آشیان فرصت خوبی برای آشنایی با ادبیات ترکی پیدا کنید. نقاشی‌های رنگ و روغن، کتب شعر و دفاتر خاطرات از جمله وسایل شخصی متعلق به توفیک فیکرت، عبدالحق حمید طارهان، نیگار خانوم و دیگر سرایندگان شعر نو است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

کنسولگری مصر

اگر در یک عصر تابستانی یا پاییزی شروع به قدم زدن در محله ببک استانبول نمایید قطعاً یکی از ساختمان‌هایی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، عمارتی سفید رنگ یا همان کنسولگری مصر است. این ساختمان که یکی از بناهای قدیمی و باشکوه در محله ببک استانبول بوده معماری بسیار فوق‌العاده‌ای دارد که هر بیننده‌ای را محو در زیبایی‌ خود می‌کند. این بنا که قدمت آن به سال ۱۹۰۲ باز می‌گردد از آن جهت که نمای بیرونی آن سراسر سفید رنگ است، به عمارت سفید شهرت یافته و در ساحل تنگه بسفر و مجاورت پارک ببک قرار دارد.‌ فراموش نکنید که عکاسی در کنار این بنای قدیمی و زیبا می‌تواند در آینده خاطراتی خوش از سفر به محله ببک را برای شما تداعی نماید. اکنون در کنسولگری مصر کارهایی مرتبط با ویزای توریستی، تجاری و کاری انجام می‌شود؛ اما هیچ توریستی اجازه ورود به آن را نداشته و تنها می‌تواند از معماری بی‌نظیر این عمارت دیدن کرده و لذت ببرد.

کنسولگری مصر

مسجد ببک

در سال ۱۹۱۳ میلادی مسجدی زیبا به همراه شیشه‌های فیروزه‌ای رنگ در محله ببک استانبول ساخته شد که به عنوان یکی از ده مسجد زیبا و کوچک ترکیه جایگاه ویژه‌ای در بین اهالی استانبول و ببک دارد. اگر بازدید از مکان‌های مذهبی موجب آرامش خاطر شما می‌شود بهتر است که در سفر به استانبول حتماً سری به مسجد ببک بزنید.

دانشگاه بوغازایچی

از دیگر مکان‌های دیدنی محله ببک می‌توان به دانشگاه بوغازایچی که یکی از برترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه به حساب می‌آید، اشاره کرد که در تپه‌های محله ببک واقع شده است. این دانشگاه که تاسیس آن در سال ۱۸۶۳ صورت گرفته در کلیه مقاطع کارشناسی تا دکترا در رشته‌های مدیریت، مهندسی، مترجمی زبان، روانشناسی و دبیری دانشجو می‌پذیرد.

امکانات تفریحی و رفاهی محله ببک استانبول

در سفر به یک شهر یا کشور هدف از سفر هر چه که باشد لازم است تا اوقاتی به خوشگذرانی و تفریح اختصاص داده شود؛ تا این‌ گونه خستگی کار و زندگی روزمره رفع شده و بتوان برای شروع مجدد خود را آماده کرد. شهر استانبول نیز از نظر مکان‌های تفریحی و رفاهی دست کمی از شهرهای اروپایی نداشته و با استفاده از امکانات تفریحی و سرگرمی‌های متنوعی که دارد می‌تواند لحظاتی خوش و به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم زند. از جمله سرگرمی‌های محله ببک استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرید و بازار گردی

از آنجایی که در خیابان‌های محله ببک استانبول فروشگاه‌ها و مراکز خرید بسیار زیبا و متنوعی وجود دارند؛ یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند بازارگردی و خرید از این مراکز است. در این منطقه لوکس و گران قیمت شما می‌توانید هر آنچه که مد نظر دارید اعم از لباس، لوازم آرایشی، کیف، کفش، وسایل دکوری، لوازم منزل، وسایل زینتی و ... را خریداری نموده و به یادگار به منزل خود ببرید. فراموش نکنید که در بازارگردی محله ببک می‌توانید سوغاتی‌های جذابی را برای عزیزانتان تهیه کرده و آن‌ها را خوشحال نمایید.

خرید و بازارگردی

شکم گردی در کافه ها و رستوران های ببک

بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین و دوست داشتنی‌ترین قسمت‌های سفر به استانبول و محله ببک رفتن به کافه‌ها و رستوران‌های لاکچری آن بوده؛ تا با دیدن چشم‌انداز زیبای تنگه بسفر خود را مهمان یک فنجان قهوه یا یک وعده غذایی خوش‌عطر و طعم ترکی نمایید. اگر در سفر به استانبول به محله ببک سری زدید فراموش نکنید برای شکم‌گردی و نوشیدن یک فنجان قهوه ترک در یک عصر پاییزی می‌توانید به یکی از کافه‌ها یا رستوران‌های معروف ببک که چیلای، آتیه، مانگری، ببک نرو، ببک قهوه، لا سیرین، لوکا، آنچلو، گراند و ... نام دارند سری بزنید.

دوچرخه سواری و پیاده روی در ساحل تنگه بسفر

یکی از تفریحات بسیار ساده و بدون هزینه یا با کم‌ترین هزینه در محله ببک استانبول، دوچرخه ‌سواری و پیاده‌روی در ساحل تنگه بسفر است. اگر تاکنون به استانبول سفر کرده باشید حتماً افراد زیادی را دیده‌اید که در هر ساعتی از شبانه‌ روز مشغول قدم زدن یا دوچرخه‌ سواری در ساحل تنگه بسفر هستند. تماشای چشم‌انداز دریای زیبا در هنگام غروب خورشید، تنفس در هوای پاک و تازه به همراه تماشای دریای مواج لذتی دارد که هرگز نمی‌توان آن را در کلمات گنجاند.

قایق سواری میان آب های تنگه بسفر

یکی از تفریحات بسیار لذت‌بخش که هرگز نمی‌توان در سفر به استانبول از آن گذشت، گشت‌ و گذار و قایق ‌سواری در آب‌های تنگه بسفر است. در این خصوص لازم است توجه داشته باشید که پیش از سوار شدن به قایق‌های تفریحی از قیمت آن مطلع شوید. چرا که در برخی از ایام سال کرایه این قایق‌ها بالا بوده و هر فردی بودجه پرداخت آن را نخواهد داشت.

سخن پایانی

شما برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات خود ترجیح می‌دهید به کدام شهر یا کشور سفر کنید؟ آیا دوست دارید که مقصد شما تمامی امکانات تفریحی، رفاهی و دیدنی را در کنار یکدیگر داشته باشد؟ اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است باید بگوییم که بهترین گزینه برای شما سفر به استانبول و چند شب اقامت در محله ببک خواهد بود. چرا که در این منطقه لوکس و اعیانی‌نشین شهر استانبول شما می‌توانید در روز به دیدن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن رفته تا با آداب‌ و رسوم مردم آشنا شوید و عصرها با قدم زدن در ساحل تنگه بسفر به همراه نوشیدن یک فنجان قهوه ترکی به تماشای غروب آفتاب بنشینید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها