معابد خاجوراهو

معابد خاجوراهو

پیش از سفر به هندوستان باید لیستی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این مجموعه را جمع‌آوری کنید تا بتوانید با برنامه‌ریزی مناسبی به سفری بی‌نظیر بروید. یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های موجود در هندستان که می‌تواند نفس را در سینه شما حبس کند، معبد خاجوراهو به‌شمار می‌آید. در این معبد خاص که برای همگان آشنا است و شهرت جهانی پیدا کرده می‌توانید بی‌نظیرترین طراحی و تزئینات را ببینید. درواقع خاجوراهو یکی از شهرهای این کشور به‌شمار می‌آید که از مجموعه‌ای از معابد ایجاد شده است. برخی از معابد موجود قدمتی بسیار دارند و به قرون وسطی بازمی‌گردند. معبد خاجوراهو نیز جزو همین معابد به‌حساب می‌آید که در سده 10 و 11 میلادی ایجاد شد و به دلیل وجود زیبایی‌های بسیار خارق‌العاده در یونسکو نیز به ثبت رسید.

معابد خاجوراهو

آشنایی با شهر خاجوراهو

یکی از شهرهای کشور هندوستان که در 620 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر دهلی قرار گرفته، خاجوراهو به‌حساب می‌آید. در پس‌زمینه این شهر می‌توانید رشته‌کوه ویندهیا را ببینید که به زیبایی چشم‌انداز این شهر افزوده است. شهر خاجوراهو فاصله نسبتا زیادی با جاذبه‌های دیدنی و تاریخی موجود در هندوستان دارد اما وجود خاص‌ترین دیدنی‌ها و آثار تاریخی باعث شده تا گردشگران بسیاری راهی این شهر شوند. مجموعه معابد موجود که شامل سنگ‌نگاری‌ها و مجسمه‌هایی که با ظرافت بسیار ایجاد شده‌اند، زیباترین چشم‌انداز خواهد بود. 

آشنایی با شهر خاجوراهو

تاریخچه معابد خاجوراهو

افسانه‌های مختلفی وجود دارد که می‌گویند شهر خاجوراهو توسط چان دراوارمان ایجاد شده است. گفته می‌شود که او پسر خدای ماه یعنی چاندرا بود که در زمانی که از سرزمین خدایان به زمین می‌آمد دختری را در رودخانه دید که در حال حمام کردن بود و پس از دیدن او، عاشق دل‌باخته شد. خدای دل‌باخته تصمیم به ایجاد شهری می‌گیرد که امروزه به آن خاجوراهو می‌گویند. تاریخ معابد موجود در شهر خاجوراهو به قرن‌های بین 9 تا 13 بازمی‌گردد. پادشاهان سلسله چاندلا بر منطقه باندلخاند در حال حکومت بودند که باعث ایجاد این آثار تاریخی و معابد بی‌نظیر شدند. در حقیقت، سلسله چاندلا در تاریخ هند معروف به هنر، خلاقیت و معماری بوده و بزرگ‌ترین دستاورد و هنرنمایی آنها به معابد خاجوراهو مربوط می‌شود. 
شهر خاجوراهو و معابد موجود در این شهر تا اواخر سده 12 میلادی یکی از پررفت‌وآمدترین مکان‌ها بودند و محلی بی‌نظیر برای عبادت خداوند و پرستش و رازو‌نیاز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. یکی از ابهامات موجود این است که هیچ اطلاعات دقیق و موثقی وجود ندارد که تایید کننده باشد که این شهر پایتخت سلطنت چاندلا بوده یا خیر. از قرن 12 تا قرن 18 حکومت منطقه به دست سلطنت دهلی افتاد و این حکومت که اسلامی بود، بخش بسیار وسیعی از معابد را از بین برد. در واقع، 85 معبد ایجاد شده بود که تنها 20 معبد باقی مانده است. 
در قرن 19 میلادی بخشی از ساختمان‌ها و معابد به زیر خاک رفتند و پوشیده از جنگل‌های انبوه گردیدند. تا اینکه چندین سال بعد به‌طور اتفاقی چندین شکارچی بریتانیایی این معابد را پیدا کردند. پس از کشف آنها، دولت تمام تلاش خود را کرد تا تمامی معابد و ساختمان‌ها را از زیر خاک بیرون کشد که در حال حاضر می‌توانید آنها را شاهد باشید که بازسازی شده‌اند.

تاریخچه معابد خاجوراهو

معماری معابد خاجوراهو

در تمامی معابد موجود از سبکی یکسان استفاده شده که در معماری شمال هند از آن با نام ناگارا یاد می‌شود. در تمامی ساختمان‌ها از طرحی هندسی به نام واستو پوروشا ماندالا استفاده شده که این الگو در تمامی معابد قابل رویت است. در واقع در این سبک می‌توانید ساختمانی بلند را در کنار چند ساختمان کوچک فرعی ببینید که تمامی این مجموعه بر روی سکویی عظیم از جنس سنگ ایجاد شده است. منارهای ساختمانی موجود را با استفاده از بلوک‌های سنگی و پر کردن آنها ایجاد کرده‌اند.

معماری معابد خاجوراهو

بررسی معابد خاجوراهو

در حالت کلی معابد موجود در خاجوراهو به سه بخش اساسی تقسیم می‌شوند. بخش غربی، شرقی و جنوبی اصلی‌ترین بخش‌های موجود به‌حساب می‌آیند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

بخش غربی

در بخش غربی می‌توانید خیره کننده‌ترین معابد خاجوراهو را ببینید که وضعیت بسیار خوبی دارند و دچار خرابی و فرسودگی نشده‌اند. معابد اصلی بخش غربی توسط دیوارهایی احاطی شده‌اند تا از گزند دشمنان و مشکلات در امان بمانند. دو معبد اصلی که در بخش غربی وجود دارد شامل موارد زیر هستند.
•    مبعد لاکش مانا: ایجاد شدن این معبد به مدت 20 سال طول کشید و به ‌خوبی از گزند مشکلات در امان مانده است. بر روی سنگ‌های موجود می‌توانید نقوش بسیاری را ببینید که شامل نبردها، سبک زندگی، معاشقه‌ها و... است که مربوط به سلسله چاندلا می‌شود.
•    معبد کنداریا ماهادو: بین سال‌های 1025 تا 1050 این معبد بنا شد که ارتفاع 30.5 را برای آن درنظر گرفتند. در معبد کنداریا می‌توانید شاهد نقطه عطف هنر معماری سلسله چاندلا باشید و بزرگ‌ترین معبد در کل مجموعه خاجوراهو به‌حساب می‌آید.
•    دیگر جاذبه‌ها: در بخش غربی در برخی از مناسبت‌های سال می‌توان شاهد برپایی مراسم ترکیبی نور و صدا بود. این مراسم پس از غروب آفتاب برپا می‌شود و راوی برنامه هنرپیشه معروف هندی یعنی آمیتاب باچان است. در ماه فوریه نیز خاجوراهو میزبان مهمانی یک هفته‌ای رقص سنتی هندی است. هنرمندان در این فستیوال شرکت می‌کنند و انواع رقص‌های هندی را به نمایش می‌گذارند. در کنار این نمایشگاه، نمایشگاه صنایع دستی نیز برپا می‌گردد. 

بخش شرقی و جنوبی

در بخش شرقی این شهر می‌توانید چندین معبد مختلف را ببینید که در اطراف روستایی قدیمی وجود دارند که مربوط به آیین جین هستند. این معابد توسط هندمندانی نامی تزئین و تراش‌کاری شده‌اند. در بخش جنوبی خاجوراهو دو معبد مختلف وجود دارد که همانند دیگر بخش‌ها معروف نیستند و جذابیت بسیاری نیز ندارند. 

بررسی معابد خاجوراهو

جاذبه های شگفت انگیز معبد خاجوراهو

در معبد خاجوراهو بی‌نظیرترین و خیره کننده‌ترین جاذبه‌ها را خواهید دید که شما را حیرت‌زده می‌سازند. از معابد موجود گرفته تا دژها و جاذبه‌های طبیعی موجود که ترکیبی بی‌نظیر را ایجاد نموده‌اند. معبد خاجوراهو به دلیل معماری و شگفتی‌های بسیاری که در خود جای داده مورد توجه عکاسان بوده و هست و هزاران گردشگر را به سمت خود می‌کشاند. با بررسی جاذبه‌های شگفت‌انگیز موجود در معبد خاجوراهو می‌توانید به بی‌نظیر بودن این مجموعه پی ببرید.

مجسمه های موجود در خاجوراهو 

اصلی‌ترین معبد خاجوراهو به عشق و هوس و شهوت‌رانی معروف است و این موضوعات را به نمایش گذاشته است. مجسمه‌های موجود در معبد خاجوراهو باعث شهرت این معبد شده‌اند. یکی از موضوعات عجیب در خاجوراهو، پرداختن به موضوع امیال جنسی و زندگی شخصی هندی‌ها است که به نمایش گذاشته است. با توجه به صحنه‌های به نمایش گذاشته شده در معابد خاجوراهو، افراد بسیاری بر این باور هستند که این تصاویر توهین‌آمیز و نامناسب بوده و مطلوب نیستند. برخی دیگر بر این باور هستند که باید به هدف ساخت معابد توجه داشت و توجهی به تصاویر موجود نداشت. برخی از مجسمه‌ها و نقوش موجود بر روی دیوارها به امور مقدس و خدایان مربوط هستند. در واقع، مفهوم این معابد به این صورت است که آنها این عقیده را دارند که باید مردم در خارج از معابد به زندگی روزمره خود بپردازند و در زمان ورود به معابد به فکر خدایان و ترک تمامی لذت‌های دنیایی باشند.

نمایش صدا و نور در معبد خاجوراهو

در بخش گردشگری باغ غربی معبد خاجوراهو می‌توانید شاهد برپایی نمایش صدا و نور سازماندهی شده باشید که تاریخ خاجوراهو و سلسله حاکم سابق یعنی Chandelas را به نمایش می‌گذارد. صدای موجود در پس‌زمینه نمایش، صدای اسطوره بالیوود یعنی آمیتاب باچان است که این نمایش 50 دقیقه‌ای را روایت می‌کند و نکات آموزشی و سرگرم کننده را ارائه می‌دهد. برای تماشای این اجرا می‌توانید هر شب به معبد بروید که به دو زبان هندی وانگلیسی روایت می‌شود. برای حضور در نمایش باید بلیط تهیه کنید که 300 روپیه برای گردشگران هندی و 700 روپیه برای گردشگری خارجی تعیین شده است؛ همچنین زمان‌بندی دقیق‌تر اجرا به شرح زیر است.
•    اکتبر تا فوریه: ۶:۳۰ بعدازظهر تا ۷:۲۵ بعدازظهر به زبان انگلیسی و ۷:۴۰ بعدازظهر تا ۲۰:۳۵ به زبان هندی

•    مارس تا سپتامبر: ۷:۳۰ بعدازظهر تا ۸:۲۵ بعدازظهر به زبان انگلیسی و ۸:۴۰ شب تا ۲۱:۳۵ به زبان هندی

نمایش صدا و نور در معبد خاجوراهو

پارک ملی پانا

افرادی که عاشق الماس هستند، بدون‌شک نام معادن پانا را شنیده‌اند. در نزدیکی معبد خاجوراهو می‌توانید پارک ملی پانا را شاهد باشید که زیستگاه حیوانات مختلف و وحشی بسیاری نظیر ببر به‌شمار می‌آید. این پارک در منطقه چاتیسگاره مادیا پرادش قرار گرفته و مقصدی عالی برای توقف به‌حساب می‌آید که در فاصله 57 کیلومتری از معبد خودنمایی می‌کند.

موزه هنرهای عامیانه و قبیله‌ای  Adivart

یکی از مکان‌ها و بخش‌های موجود در معبد خاجوراهو که کمتر شناخته شده اما ارزش بسیار بالایی دارد، موزه هنرهای عامیانه و قبیله‌ای به‌شمار می‌آید. در این بخش می‌توانید اشیاء و اجسام مختلفی را ببینید که توسط جمعیت قبیله‌ای ساخته و به‌نمایش گذاشته شده‌اند. این مکان آرام مملو از فلزکاری، نقاشی، سفال، مجسمه‌های چوبی و... است و می‌توانید با مراجعه به مجتمع فرهنگی Chandela از مجموعه بازدید نمایید.

آبشار رانه

گردشگران به دنبال ماجراجویی هستند و به همین دلیل نیز راهی کشورهای مختلف می‌شوند. آبشار رانه یکی از بهترین محیط‌های موجود در هندوستان به‌شمار می‌آید که شما را به ماجراجویی بی‌نظیری می‌برد. منظره بی‌نظیر و عالی آبشاری خروشان در کنار صخره‌هایی باصلابت و جنگلی پوشیده از درختان، منظره‌ای خیالی را برای شما تداعی می‌کند. شما می‌توانید بعد از ماه آگوست راهی آبشار رانه شوید و هیجانی وصف‌نشدنی را تجربه نمایید.

سد بنی ساگار

اگر به دنبال منطقه‌ای آرامش‌بخش برای استراحت هستید می‌توانید سد بنی ساگار را انتخاب کنید. در این محل آرامش‌بخش فضایی عالی برای پیاده‌روی وجود دارد که می‌توانید تمامی انرژی‌های منفی را از خود دور سازید. محیط سد بنی ساگار برای پیک‌نیک، قایق‌رانی و شنا عالی است.

قلعه آجایگار

قرن‌ها پیش سلطنت خاجوراهو به دست خاندان چاندلا افتاد و در همان زمان قلعه آجایگار در کوه‌های ویندیا ایجاد گردید. این قلعه بر روی یک سایت مسطح و در ارتفاع 206 متری قرار گرفته و نمونه‌ای منحصربه‌فرد از نبوغ و هنرنمایی معماری صنعتگران آن زمان به‌شمار می‌آید. پس از رسیدن به قلعه آجایگار می‌توانید از منظره رودخانه کن که در نزدیکی آن در جریان است لذت ببرید و ثبت خاطره نمایید.

قلعه آجایگار

هزینه ورودی به معبد خاجوراهو

هزینه ورودی معبد خاجوراهو اندک تعیین شده تا تمامی افراد بتوانند از آن دیدن نمایند. برای تهیه بلیط باید به دفتر موجود در محل بروید و تعداد بلیط خود را تعیین و مبلغ مربوطه را بپردازید. شرایط برای تهیه بلیط به صورت اینترنتی نیز وجود دارد که در برخی وب‌سایت‌ها ارائه می‌گردد که گفته می‌شود قابل اعتماد نیستند. برای هر بلیط، هر فرد خارجی باید 250 روپیه بپردازد.

هزینه ورودی به معبد خاجوراهو

راه‌های دسترسی به معبد خاجوراهو

با توجه به آنکه معبد خاجوراهو کمی دور است اما می‌توانید با گزینه‌های روی میز یکی از راه‌ها را انتخاب و راهی معبد شوید. در ادامه به تمامی وسایل نقلیه و راه‌های مراجعه به معابد را بیان می‌کنیم.
•    رسیدن به خاجوراهو با قطار: ارزان‌ترین مسیر برای رسیدن به معبد، قطار به‌حساب می‌آید که می‌توانید از هر شهری راهی خاجوراهو شوید. پس از رسیدن به ایستگاه، با استفاده از تاکسی می‌توانید خود را به معابد برسانید.
•    رسیدن به خاجوراهو با هواپیما: سریع‌ترین راه برای رسیدن به خاجوراهو، استفاده از هواپیما است که می‌توانید در فرودگاه هر شهر سوار و در فرودگاه خاجوراهو پیاده شوید. 
•    رسیدن به خاجوراهو با تور یک‌روزه: تورهای یک‌روزه ساده‌ترین راه برای رسیدن به خاجوراهو به‌شمار می‌آیند که می‌توانید انواع تور را در سایت‌های هندی پیدا و راهی معابد شوید. 

راه‌های دسترسی به معبد خاجوراهو

اقامت در اطراف معبد خاجوراهو

در نزدیکی معبد خاجوراهو می‌توانید طیف وسیعی از هتل‌ها را پیدا کنید که برای اقامت گزینه‌ای بی‌نظیر به‌شمار می‌آیند. این هتل‌ها از امکانات مطلوبی برخوردار هستند و می‌توانند شما را برای بازدید از معابد و دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری موجود کمک کنند. در ادامه لیست هتل‌های موجود را بیان می‌کنیم.
•    هتل رادیسون جاس، اقامتگاه لوکس خاجوراهو
•    هتل رامادا، اقامتگاه میان رده خاجوراهو
•    هتل این، اقامتگاه ارزان‌قیمت خاجوراهو

اقامت در اطراف معبد خاجوراهو

سخن پایانی

معابد موجود در هندوستان می‌توانند شما را با دنیایی جدید روبه‌رو سازند و باعث شگفتی شما شوند. معابد خاجوراهو نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می‌توانند شما را با شگفتی‌های بسیاری روبه‌رو سازند. تنوع معابد موجود در این بخش از هندوستان بسیار است و می‌توانید کنده‌کاری‌ها و نقاشی‌های بسیار منحصربه‌فردی را ببینید. بخش‌های مختلفی در معابد خاجوراهو وجود دارد که هر بخش شامل تعداد وسیعی معبد متفاوت می‌شود. اصلی‌ترین معبد موجود به عشق و شهوت‌رانی معروف است و با نقاشی‌ها و مجسمه‌های موجود می‌تواند شما را با این موضوع آشنا سازد.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها