آتن

برترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در آتن

یکی از باقدمت‌ترین شهرهای موجود در جهان که آوازه بسیار دارد و مورد توجه بوده است، شهر آتن در یونان به‌حساب می‌آید. این شهر باستانی در طول هفت تپه قرار گرفته و جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. وجود کوه‌های مختلف در اطراف آتن باعث شده تا موقعیت جغرافیایی این منطقه بهترین شرایط را داشته باشد و چشم‌اندازهای جذابی را ارائه دهد. تخمین زده شده که شهر آتن بیش‌از 3 هزار سال است که محل سکونت بوده و قدمتی بسیار دارد. شهر آتن زادگاه دموکراسی نامیده می‌شود و به واسطه جاذبه‌های تاریخی و دیدنی موجود به شهرت بسیار رسیده است. از سری جاذبه‌های دیدنی و تاریخی موجود در این شهر می‌توان به تئاتر دیونیسوس (Theatre of Dionysus)، بازار رمی Roman Agora))، سازه آتن (Athena Nike) و... اشاره داشت.

برترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در آتن

تئاتر دیونیسوس (Theatre of Dionysus)

در حقیقت تئاتر، در یونان زاده شده و به هنر ششم معروف است. این هنر قدمتی چند هزار ساله دارد و اسم آن نیز از کلمه‌ای یونانی استخراج شده است. یکی از عظیم‌ترین و برترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در آتن، تئاتر دیونیسوس به‌حساب می‌آید. این بنا با قدمتی 2700 ساله به مکانی پرآوازه و مشهور تبدیل شده است و هنرمندان بسیاری در این تئاتر بر روی سن آمده‌اند و هنرنمایی کرده‌اند. تئاتر دیونیسوس اولین تئاتر ساخته شده در دنیا به‌حساب می‌آید که آن را به خدای میگساری، خدای زراعت انگور و هنر پیشکش نمودند. 
یکی از جذاب‌ترین موضوعات در خصوص تئاتر دیونیسوس این است که طراحی آن به‌ گونه‌ای بود که صدا می‌توانست در کل مجموعه پخش شود و به 13 هزار نفر برسد. بر اساس نظر کارشناسان، در ابتدای امر صندلی‌های موجود در سالن از چوب بودند و پس از ماجرایی، آنها را تعویض نمودند و صندلی‌های سنگی قرار دادند. گفته می‌شود که این مکان، محل تولد بسیاری از اولین‌های دنیای تئاتر بوده و بازیگران بسیاری را پرورش داده است. در واقع از تئاتر دیونیسوس به عنوان زادگاه نخستین تراژدی‌ها یاد می‌شود. اولین جلوه‌های ویژه، اولین گریم، اولین پشت صحنه و... در این بنا بوده است. پس از گذشت زمان، این تئاتر دچار آسیب‌های مختلفی شد اما دولت یونان در سال 2009 تصمیم به بازسازی آن گرفت و مجموعه را سروسامان داد.

تئاتر دیونیسوس (Theatre of Dionysus)

سازه آتن (Athena Nike)

یکی از سازه‌های معروف در آتن، سازه آتن به‌شمار می‌آید که کلمه Nike در زبان یونانی به معنای "پیروزی" است. مردمان آتن در این مکان جمع می‌شدند و برای پیروزی کشور و آتن دست به دعا می‌نشستند. گفته می‌شود که قدمت سازه آتن به سال 430 قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در قرن هفدهم شاهد تخریب بخش‌هایی از سازه بودیم که پس از مدتی آن را بازسازی نمودند. سازه آتن به قدری جذاب و منحصربه‌فرد است که جزو اصلی‌ترین بخش‌های گردشگری به‌شمار می‌آید. 

تپه فیلوپاپوس (Philopappos Hill)

در غرب آکروپولیس و شمال شرقی پارتنون می‌توانید یکی از سه تپه موجود را شاهد باشید که تپه فیلوپاپوس نام دارد. در دوران باستان به این تپه معروف، تپه میوز (الهه شعر و موسیقی) می‌گفتند که بعد از ساخته شدن بنای یادبود فیلوپاپوس در این منطقه، نام آن تغییر یافت. زمانی که بالای تپه قرار می‌گیرید می‌توانید نمای فوق‌العاده‌ای از آکروپلیس آتن را شاهد باشید. این مکان بهترین موقعیت برای عکاسی و ثبت خاطرات است که گردشگران از آن استقبال بسیار می‌کنند. بر روی تپه فیلوپاپوس می‌توانید شاهد بزرگ‌ترین فستیوال بادبادک‌ها در آتن باشید. در زمان قرون وسطا، این تپه به عنوان شاه خدایان به‌شمار می‌رفت و یونانیان بر این عقیده بودند که این تپه محل زندگی 9 میوز به نام‌های ائوترپه، ملپومن، پلی‌هیمنیا، ترپسیکور، تالیا، اورانیا، کالیوپه، کلیو و اراتو بوده است. 
تپه فیلوپاپوس ارتفاعی بالغ‌بر 147 متر داشته و دو تپه دیگر نیز در کنار آن حضور دارد. در تپه‌های موجود می‌توانید پارکی وسیع که برای سپری اوغات فراغت مناسب است را ببیند؛ همچنین وجود بنای یادبود فیلوپاپوس نیز باعث اهمیت بسیار تپه شده است. بنای فیلوپاپوس آتن “Philopappos Monument ” یکی از باشکوه‌ترین جاذبه‌های دیدنی موجود در کشور به‌شمار می‌آید که از اهمیت بسیار برخوردار است. در واقع، جولیوس آنتیوخوس فیلوپاپوس یکی از شاهزادگان کوماژن بود که در سال 116 درگذشت. این فرد در میان مردم از اعتبار بالایی برخوردار بود و به‌منظور قدردانی از آن، یادبوی برای او ایجاد کردند. فیلوپاپوس یکی از نخبگان قدرتمند زمان خود بود که فردی خیرخواه و هنر دوست به‌شمار می‌آمد. سعی او بر این بود که از تمامی نمایش‌های برپا شده حمایت مالی کند و در این موضوع نیز بسیار موفق بود. همین ویژگی‌های عالی سبب شد تا بنای یادبودی برای فیلوپاپوس ایجاد شود و نام آن بر روی زبان‌ها باقی بماند.

بازار رمی (Roman Agora)

بازار رمی یا آگورا نبض زندگی در آتن بوده و در قلب مردم جریان داشت. قبل از ورود به بازار بهتر است که از بالا آن را ببینید که باید به سمت دیوار شمالی آکروپولیس بروید؛ سپس از دروازه شمالی وارد خیابان آدریانو شوید و به بازار ورود کنید. معنای کلمه آگورا "دور هم جمع شدن و سخنرانی کردن" است و دقیقا این مکان به همین منظور ایجاد شده است. در واقع، سخنرانی‌های عمومی در بازار رمی انجام می‌گرفت و همچنین مسابقات ورزشی و نمایش‌های مختلف نیز در این مجموعه برپا می‌شد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در آگورا، دالان آتالوس به‌حساب می‌آید که احتمال می‌رود که دادگاه سقراط در سال 399 پیش از میلاد مسیح در این مکان بوده است.
بخش دیگری که در بازار رمی وجود دارد و توانسته به جاذبه‌ای دیدنی تبدیل شود، معبد هفستوس به‌حساب می‌آید. در قرن پنجم قبل از میلاد، این معبد ایجاد شد و با بررسی دیگر معابد موجود در یونان می‌توان فهمید که معبد هفستوس وضعیت بهتری دارد. یکی از فاکتورهای مهم که به وضعیت بهتر معبد منتهی می‌شود، تبدیل شدن آن به کلیسا است که چند سال بعد از ایجاد آن صورت گرفت. همین موضوع است که باعث شده تا این مجموعه در امان باشد و مورد حمله قرار نگیرد و آسیبی نبیند. 

بازار رمی (Roman Agora)

آنافیوتیکا (Anafiotika)

یکی از محله‌های جذاب و قدیمی موجود در آتن که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است، محله آنافیوتیکا به‌شمار می‌آید. در این محله که بیشتر ساختمان‌های موجود به رنگ سفید هستند می‌توانید قدم بزنید و از شهر رویایی آتن لذت ببرید. این محله که در پایین آکروپلیس قرار گرفته، در شمال منطقه تاریخی پلاکا خودنمایی می‌کند. خانه‌های بسیاری در این محله بودند که در دهه 1950 به دلیل حفاری‌های باستانی نابود شدند و تنها 45 خانه قدیمی وجود دارد و باقی مانده است. رستوران‌های بسیاری در محله آنافیوتیکا وجود دارد که ترکیب آنها با موسیقی محلی یونانی سبب شده تا جذابیت سفر شما چند برابر گردد. بدون‌شک در محله آنافونیکا می‌توانید با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم آتن و یونان آشنا شوید و مهرتاییدی بر سفر لوکس خود زنید.

معبد زئوس (Olympian Zeus)

معبد زئوس که یکی از خدایان یونان باستان بود، بزرگ‌ترین معبد در آن زمان به‌شمار می‌آمد. در حال حاضر معبد پارتنون در وضعیت بهتری به‌سر می‌برد اما در قرن ششم قبل از میلاد وضعیت و صلابت معبد زئوس بیشتر بود. بدون‌شک پس از نگاه کردن به معبد زئوس و خرابه‌های برجای مانده می‌توانیم به عظمت و صلابت این معبد پی ببریم. بیش از صد ستون عظیم و بزرگ مرمری در این معبد وجود داشته که تنها 15 ستون باقی مانده است. در کنار معبد، حمام‌های معروف رومی قرار دارند که نماد تمدن و معماری پیشرفته هستند.

پلاکا (Plaka)

اگر از بازدید از آثار باستانی خسته شده‌اید و تمایل دارید تا با وجهه جدید و مدرن شهر روبه‌رو شوید، باید به محله پلاکا بروید. فضایی روستایی و دلنشین بر این منطقه حاکم شده و ترکیب آن با پیاده‌روهای سنگ‌فرش شده و رستوران‌های رنگارنگ و... بهترین جلوه را نمایان می‌سازد. محله پلاکا در نزدیکی تپه‌های شمالی آکروپلیس قرار دارد و باعث می‌شوند تا بتوانید به دیگر جاذبه‌های دیدنی موجود در آتن دسترسی داشته باشید. 

پلاکا (Plaka)

موزه آکروپلیس جدید (Acropolis Museum)

در موزه آکروپلیس بدون‌شک باارزش‌ترین آثار موجود در یونان و آتن وجود دارد که در معرض نمایش قرار گفته‌اند. موزه موجود طراحی مدرنی دارد که در دل یکی از محله‌های قدیمی آتن ایجاد شده است. در سبک معماری و طراحی موزه می‌توانید زیر کف‌پوش شیشه‌ای ورودی مجموعه، سنگ‌فرش‌های باستانی و قدیمی را ببینید که جذابیت موزه را چند برابر کرده‌اند. در دل موزه آکروپلیس بیش از 4 هزار شی عتیقه و اثر باستانی وجود دارد که در 5 طبقه مختلف قرار دارند. مهم‌ترین چیزی که در موزه وجود دارد، مسجمه آتنا، الهه محافظ شهر است که می‌توانید این مجسمه را در شکل‌های مختلف در موزه ببینید. 

آکروپلیس (Acropolis)

یکی از عجایب جهان باستان، آکروپلیس در شهر آتن به‌حساب می‌آید که شما را شگفت‌زده می‌سازد. درواقع، افرادی که به تاریخ و باستان‌شناسی نیز علاقه ندارند باز هم بازدید از این مجموعه را فراموش نمی‌کنند و این مجموعه را در لیست خود قرار می‌دهند. قدمت آکروپلیس به 2500 سال پیش بازمی‌گردد و از آن زمان، آکروپلیس مورد توجه قرار گرفته تا آسیبی نبیند. گفته می‌شود که آکروپلیس نگین درخشان آتن به‌حساب می‌آید و باعث شده تا دموکراسی در این شهر متولد شود. برجسته‌ترین و جذاب‌ترین ساختمان موجود در این مجموعه به پارتنون احتصاص دارد که همان معبد الهه خرد و جنگ یعنی آتنا است و باعث شده تا نام شهر نیز به احترام او نام‌گذاری شود. 
ساختمان معبد بیش از 2 هزار تن وزن دارد و از سنگ مرمر سفید ایجاد شده است. به قدری آکروپلیس جذاب و لوکس دیده می‌شود که به نمادی تحسین برانگیز تبدیل شده و یکی از بهترین دستاوردهای بشریت به‌حساب می‌آید. این بنا در سال‌های 447 تا 338 قبل از میلاد ایجاد شده و باعث تحیر گردشگران شده است. جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز در این بخش وجود دارد که می‌توان به معبد نایکی سا، الهه پیروزی اشاره کرد که جلو درب ورودی مجموعه قرار دارد. ارشیتون نیز یکی دیگر از جاذبه‌های موجود است که بین سال‌های 421 تا 395 ایجاد شده و به جذاب‌تر شدن آکروپلیس افزوده است.

آکروپلیس (Acropolis)

جزایر سارونیک (Saronic islands)

اگر تمایل دارید تا به تفریحی عالی و مهیج بپردازید، باید به نزدیک‌ترین سواحل آتن بروید. جزایر سارونیک در ایام تعطیلات و روزهای آخر هفته بسیار شلوغ هستند و می‌توانید شاهد در جریان بودن زندگی باشید. وجود محیطی نشاط‌آور، آب‌های زلال و شفاف، موجودات دریایی و... دست‌دردست هم داده‌اند تا شما بتوانید از سفر خود لذت ببرید. جزایر سارونیک متشکل از چند جزیره مختلف هستند که می‌توان به آجینا (Aegina)، آنجیستری (Angistri)، هایدرا (Hydra)، پوروس (Poros)، سالامینا (Salamina)، و سپتسس (Spetses) اشاره داشت. اگر تمایل دارید تا به دوچرخه‌سواری بپردازید و از غذاهای دریایی لذت ببرید، باید به جزیره آجینا بروید. برای شنا کردن در دریا نیز باید جزیره هایدرا را مقصد خود قرار دهید و از کافه‌های موجود بهره ببرید و نوشیدنی دل‌انگیزی را میل کنید. 

استادیوم المپیک و استادیوم پاناتنایک (Panathenaic Stadium)

یکی از سوالات اساسی در ذهن بسیاری از افراد این است که بزرگ‌ترین ساختمان در آتن باستان کدام بنا به‌حساب می‌آید؟ استادیوم پاناتنایک بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین ساختمان موجود در آتن باستان است که ظرفیتی معادل با 60 هزار نفر را دارد. این بنا در سال 335 قبل از میلاد مسیح ایجاد شد و در سال 140 بعد از میلاد به دستور پادشاه یونان یعنی هرودوس اتیکوس مورد بازسازی قرار گرفت. پادشاه دستور داد که صندلی‌های موجود در استادیوم باید از مرمر ساخته شوند. در آن زمان از استادیوم برای برپایی مبارزات گلادیاتورها استفاده می‌شد اما پس از سقوط امپراتوری روم، هیچ‌گونه استفاده‌ای از استادیوم نشد. 

استادیوم المپیک و استادیوم پاناتنایک (Panathenaic Stadium)

سخن پایانی

در میان شهرها و کشورهای بسیاری که در جهان وجود دارد، شهر آتن جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است. در این شهر باستانی و تاریخی می‌توانید بهترین و قدیمی‌ترین آثار و بناها را ببینید که قدمتی دیرینه دارند. سالن تئاتر دیونیسوس قدیمی‌ترین سالن موجود در جهان است که با طراحی و تکنولوژی خاصی ساخته شده و می‌تواند صدا را به 7 هزار نفر ارائه دهد. از جمله برترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در آتن می‌توان به آکروپلیس (Acropolis)، ارختئوم (Erechtheum)، میدان سینتاگما (Syntagma Square)، سازه زئوس (Olympian Zeus) و... اشاره داشت. بدون‌شک با تماشای هر یک از این جاذبه‌های دیدنی و تاریخی می‌توانید به قدمت و اصالت شهر آتن پی ببرید.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها