شهر افسوس

شهر افسوس

یکی از شهرهای تاریخی و منحصربه‌فرد ترکیه که در زمان‌ خود یکی از عجایب هفت‌گانه را درون خود حفظ کرده بود، شهر افسوس (Ephesus) به‌حساب می‌آید. شهر افسوس در برهه‌ای از زمان، دومین شهر مهم و معروف در جهان به‌شمار می‌آمد. قدمت شهر افسوس به دوران پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و به دوران نوسنگی تعلق دارد. با سفر به شهر افسوس می‌توانید آثار مهم تاریخی و باستانی بسیاری را ببینید. از سری آثار باقی‌مانده که باعث تحیر و تعجب تمامی افراد می‌شود می‌توان به بقایای برجای مانده از معابد، کتابخانه، آمفی‌تئاتر و... اشاره داشت. در این شرایط، پس از سفر به ترکیه، بازدید از این شهر بی‌نظیر را فراموش نکنید و آن را نیز در لیست خود قرار دهید.

شهر افسوس

تاریخچه افسوس ترکیه

با بررسی منابع و آثار موجود می‌توان فهمید که این شهر از دوران نوسنگی وجود داشته است. حاکم افسوس از رومیان بوده‌اند و سبب شدند تا بر اهمیت این شهر بی‌افزایند. اهمیت افسوس به‌قدری بوده که به آن پایتخت صغیر می‌گفتند و از آن به عنوان دومین شهر مهم در زمان امپراتوری رومیان یاد می‌شود. در حقیقت، افسوس 144 سال قبل از میلاد مسیح زیر سلطه رومیان بوده و 27 سال بعد از میلاد، آن را به عنوان پایتخت آسیای صغیر اعلام کردند. شهر افسوس از نظر مذهبی نیز اهمیت بسیار بالایی داشت و بیان می‌کنند که این شهر آخرین مکانی بود که حضرت مریم در آنجا می‌زیست. 
نکته مهم این است که همچنان تاریخ‌شناسان و متخصصان در حال تحقیق و تفحص هستند تا بتوانند به حقایق جالبی دست یابند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، شواهدی وجود دارد که بیان می‌کند در زمان‌های قدیم، ساکنان این شهر افرادی تحصیل کرده و ثروتمند بوده‌اند. افسوس یکی از بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین شهرهای رومیان بوده که در شرق خاورمیانه قرار داشته و دلایل بسیاری وجود دارد که اثبات کننده مهم بودن و اعتبار بسیار آن هستند. شهر افسوس از نظر موقعیت در مکانی بسیار عالی قرار داشت و در منطقه تجاری مدیترانه خودنمایی می‌کرد و برای قرن‌ها محل اتصال شرق به غرب بود.

تاریخچه افسوس ترکیه

شهر افسوس کجاست؟

شهر افسوس که در نزدیکی چند شهر توریستی ترکیه قرار دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. افسوس بی‌نظیر 80 کیلومتر با ازمیر فاصله دارد و در جنوب این شهر قرار گرفته است. علاوه‌بر این، شما می‌توانید در 18 کیلومتری و در شمال شرقی کوش‌آداسی شاهد حضور افسوس باشید. در 4 کیلومتری سلجوک نیز افسوس قرار گرفته و فاصله اندکی با این شهر دارد. در این شرایط می‌توانید به راحتی پس از سفر به شهرهای عنوان شده، به افسوس نیز سر بزنید و مهر تاییدی بر جذابیت سفر خود زنید. 

شهر افسوس کجاست؟

جاذبه های دیدنی افسوس ترکیه

نقطه‌به‌نقطه شهر تاریخی افسوس پر از دیدنی و جاذبه‌های تاریخی و مهم است و تنها باید راهی این شهر شوید تا کل روز خود را در حال بررسی آثار موجود باشید. برخی از آثار موجود به خرابه تبدیل شده‌اند اما بازمانده‌های موجود نیز می‌توانند شما را متحیر سازند. 

معبد آرتمیس (Artemis Temple)

معبد آرتمیس باعث شده تا شهر افسوس بتواند اعتبار و جایگاه بسیاری داشته باشد. در حقیقت، این معبد منحصربه‌فرد است که به افسوس کمک کرده و آن را جزو مهم‌ترین‌ها به‌شمار آورده است. آرتمیس که یکی از الهه‌های یونانی به‌شمار می‌آید، ارزش و اعتبار بسیاری در میان مردم دارد و معبد او نیز جزو مکان‌های بسیار باارزش به‌حساب می‌آید. در زمان طراحی و ساخت معبد آرتمیس، تزئینات و تجهیزات به‌کار رفته دو برابر تمامی معابد موجود در یونان بود که به معبد آرتمیس اختصاص داده‌ بودند. در زمان‌های دور، این معبد جزو عجایب هفت‌گانه به‌حساب می‌آمد اما در حال حاضر تنها یک ستون و فونداسیون از معبد آرتمیس باقی مانده است. 
بر اساس نظریات موجود بیان می‌شود که این معبد از 127 ستون تشکیل شده بود و هر ستون ارتفاعی معادل با 18.3 متر و قطری برابر با 1.2 متر داشت. با توجه به خاص بودن معبد، نظر بر این است که زمان بسیاری برای ساخت این معبد صرف شده اما در قرن چهارم با آتش‌سوزی گسترده‌ای که صورت گرفت این معبد از بین رفت و دچار آسیب‌های بسیار شد. هروستراتوس فردی بود که برای معروف شدن معبد را به آتش می‌کشد. در طول زمان‌های بسیار معبد را مورد بازسازی قرار دادند اما باز هم نتوانستند از آن مراقبت کنند و شرایط فعلی برای آن ایجاد شد. در موزه بریتانیا برخی از آثار باقی‌مانده معبد وجود دارد که می‌توانید آنها را مورد بررسی قرار دهید. 

معبد آرتمیس (Artemis Temple)

آمفی‌تئاتر بزرگ افسوس (The Great Theatre of Ephesus)

بزرگی آمفی‌تئاتر بزرگ افسوس شما را متحیر می‌سازد و تخمین زده‌اند که این مجموعه ظرفیت 25 هزار نفری دارد. برخی از مورخان نیز بر این باور هستند که آمفی‌تئاتر افسوس در زمان خود بزرگ‌ترین بوده است. اجراها و نمایش‌های بسیاری در این مجموعه برپا می‌شد که در ابتدا، اجراهای درام انجام می‌گرفت. با گذر زمان مبارزات گلادیاتورها انجام می‌شد و خوانش  موعظه‌های انجیل نیز در این آمفی‌تئاتر انجام می‌گرفت. 

آمفی تئاتر اودئون افسوس (Odeon Amphiteatre)

احتمال می‌رود که 150 سال قبل از میلاد، آمفی‌تئاتر اودئون ایجاد شده و مجموعه‌ای سرپوشیده است. بزرگی این آمفی‌تئاتر به اندازه آمفی‌تئاتر بزرگ افسوس نیست اما می‌توانید در این مجموعه یکی از خاص‌ترین شگفتی‌های معماری را شاهد باشید. از آمفی‌تئاتر اودئو برای برگزاری کنسرت و برخی بازی‌ها استفاده می‌شده و ظرفیت 500 نفر برای آن اعلام شده است. 

آمفی تئاتر اودئون افسوس (Odeon Amphiteatre)

کتابخانه سلسوس (Celsus Library)

یکی از زیباترین بخش‌های شهر افسوس، کتابخانه سلسوس به‌حساب می‌آید که یکی از سه کتابخانه بزرگ جهان باستان محسوب می‌شده است. امروزه تنها نمای این کتابخانه قابل رویت است اما باز هم از زیبایی و جذابیت این مجموعه کاسته نشده و می‌توانید شاهد بنایی بی‌نظیر باشید. این کتابخانه حدود 125 سال بعد از میلاد ایجاد شده و یادبودی برای یکی از دولت‌مردان آن زمان به همین نام بود. در این مجموعه می‌توانید آرامگاه سلسوس را نیز ببینید. یکی از اقدامات عالی، بازسازی کتابخانه سلسوس است که در تلاش هستند تا بتوانند با قطعات اصلی موجود آن را مورد مرمت قرار دهند.

معبد هادریان (Hadrian Temple)

بدون‌شک نام هادریان را شنیده‌اید و دروازه هادریان یکی از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی موجود در آنتالیا به‌حساب می‌آید. معبد هادریان که در شهر افسوس قرار دارد، در قرن دوم میلادی ایجاد شده و در طول زمان آسیب‌های بسیاری را دیده است. در قرن چهارم تصمیم بر بازسازی این معبد گرفته می‌شود و برخی از بخش‌ها و آثار مربوط به معبد را می‌توانید در موزه باستان‌شناسی ببینید.

معبد هادریان (Hadrian Temple)

دلیل متروکه شدن شهر افسوس

فرازونشیب‌های بسیاری پیش روی افسوس بوده و در طول تاریخ با مشکلات و بلایای بسیاری روبه‌رو شده است. در حالت کلی دو دلیل اصلی و عمده وجود دارد که باعث متروکه و خراب شدن افسوس شده‌اند. اولین دلیل، زمین لرزه بسیار شدید در قرن‌های شش و هفت میلادی بود که خرابی‌های بسیاری را ایجاد کرد. دومین مورد نیز حمله گات‌ها به‌شمار می‌آید که باعث شد بخش عظیمی از شهر ویران شود و به خرابی‌های گسترده برسد.

دلیل متروکه شدن شهر افسوس

هزینه ورودی و ساعت بازدید از شهر افسوس

برای وارد شدن به شهر افسوس باید مبلغی را بپردازید که افراد زیر 8 سال می‌توانند به صورت رایگان وارد شهر شوند. این مبلغ برای افراد بالای 8 سال 400 لیر درنظر گرفته شده است. اگر به خانه‌های تراس مراجعه کنید نیز افراد زیر 6 سال می‌توانند رایگان وارد شوند. برای بازدید از شهر نیز باید در بازه زمانی 8 صبح تا ساعت 20 را درنظر بگیرید و گشت‌وگذار خود را آغاز کنید.

هزینه ورودی و ساعت بازدید از شهر افسوس

سخن پایانی

شهر افسوس در دل ترکیه توانسته جذابه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای دهد. در این شهر می‌توانید منحصربه‌فردترین جاذبه‌های تاریخی را ببینید که در زمان‌های قدیم یکی از عجایب هفت‌گانه در این شهر قرار داشت. بخش وسیعی از شهر و جاذبه‌های موجود ویران شده‌اند اما باز هم می‌توانید بناهای منحصربه‌فرد بسیاری را ببینید. از سری جاذبه‌های تاریخی موجود می‌توان به خانه‌های تراس رومانی (Roman Terrace House)، معبد سباستوی (Sebastoi Temple)، کتابخانه سلسوس (Celsus Library) و... اشاره داشت. دلیل متروکه شدن این شهر نیز به زلزله و حمله گات‌ها مربوط می‌شود. شما می‌توانید شهر افسوس را در فاصله کمی با برخی از شهرهای توریستی ترکیه ببینید و پس از بازدید از این شهرهای توریستی راهی شهر افسوس شوید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها