کلیسای جامع کازان

کلیسای جامع کازان

برخی از جاذبه‌های تاریخی در برخی از کشورها ارزشی بسیار دارند و گاهی گردشگران چندین بار از یک جاذبه دیدنی و گردشگری دیدن می‌کنند. کلیسای جامع کازان نیز همین ویژگی را دارا است و جزو جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی به‌شمار می‌آید. در دل سن پترزبورگ می‌توانید کلیسای جامع کازان را ببینید که با موقعیت جغرافیایی بسیار عالی، آماده پذیرایی از گردشگران است. علاوه‌بر آنکه این جاذبه دیدنی جزو بهترین‌ها در زمینه تاریخی به‌شمار می‌آید، از نظر معماری نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. در برخی از روزهای ماه، می‌توانید شاهد صف طولانی افراد برای حضور پیدا کردن در کلیسا باشید. این کلیسای زیبا، هم از بیرون و هم از داخل جزو بی‌نظیرترین‌ها به‌حساب می‌آید. 

کلیسای جامع کازان

آشنایی با کلیسای جامع کازان

در قلب شهر سن پترزبورگ روسیه، کلیسایی منحصربه‌فرد وجود دارد که با بنایی خاص خودنمایی می‌کند. تورهای بسیاری برای بازدید از داخل کلیسا برپا می‌شود تا بتوانند این بنای تاریخی مهم را به همگان بشناسانند. کلیسای جامع کازان فاصله اندکی با کلیسای خون ریخته شده دارد و همین موضوع می‌تواند گردشگران بسیاری را به آنجا بکشاند. بخش‌های مختلفی در کلیسا وجود دارد که از تزئینات بسیار منحصربه‌فرد و طلاکاری استفاده شده تا خاص بودن کلیسا نمایان شود.

آشنایی با کلیسای جامع کازان

تاریخچه کلیسای جامع کازان

بین سال‌های 1801 تا 1811، کلیسای بی‌نظیر کازان ایجاد شد و تمام مجموعه به دست فردی با نام آندره ورونیخین (Andrey Voronikhin) طراحی شد. این کلیسا با نام دیگری یعنی "بانوی کازان" نیز شناخته می‌شود و دلیلی پشت ساخت این کلیسا وجود داشت. در واقع، تصمیم بر آن بود که این کلیسا به بزرگ‌ترین کلیسای ارتدوکس در کشور روسیه تبدیل شود. پس از پایان یافتن جنگ 1812 میلادی و شکست ناپلئون، کلیسای جامع کازان به نمادی تبدیل شد که آن نماد، نماد پیروزی بود؛ همچنین به دلیل اهمیت بسیار زیاد کلیسا در میان مردم، جنگجویی با نام میخائیل کوتوزوف نیز در آنجا به خاک سپرده شد که یکی از جنگجویان اصلی روسیه به‌شمار می‌آمد. در سال 1932 تغییر کاربری صورت گرفت و کلیسا به موزه تاریخ کفر و مذهب تبدیل گردید؛ اما در سال 1992 شاهد تبدیل مجدد مجموعه به کلیسا بودیم. در حال حاضر، کلیسای جامع کازان مادر تمامی کلیساهای سن پترزبورگ بیان می‌شود.

تاریخچه کلیسای جامع کازان

معماری کلیسای جامع کازان 

آندره ورونیخین با خلاقیت، هوش و ابتکار خود طراحی کلیسای جامع کازان را انجام داد و بنایی بسیار جذاب را ایجاد نمود. سبک معماری بنا به سبک امپراتوری اجرا شده و برای این بنا مساحتی بالغ‌بر 6200 مترمربع درنظر گرفته شده است. یکی از جالب‌ترین نکات درباره کلیسای کازان، ارتفاع آن به‌حساب می‌آید که بلندترین نقطه در این کلیسا ارتفاعی معادل با 71.6 متر دارد. سازه سنگی ایجاد شده، از کلیسای سن پترز رم الهام گرفته و ایجاد گردیده که باغی بسیار خاص و زیبا را در خود جای داده است. 
زمانی که فضای داخلی مجموعه را نگاه می‌کنید، گویی به کاخی باعظمت و صلابت پا گذاشته‌اید. وجود ستون‌های مختلف و متعدد، گچ‌بری‌های خاص و چشم‌نواز، نقاشی‌های بسیار خلاقانه و... دست‌دردست هم داده‌اند تا کلیسا را به کاخی مجلل تبدیل نمایند. طول سالن موجود 69 متر و ارتفاع سقف 62 متر درنظر گرفته شده است. در محیط کلیسا مجسمه‌های بسیاری وجود دارد که همگی هنر دست هنرمندان بزرگ و نامی هستند که در کلیسا خودنمایی می‌کنند و جانی به کلیسا داده‌اند. درب‌های موجود در کلیسای جامع کازان برنزی هستند و یکی از 4 نمونه درب باپتیستری به‌حساب می‌آیند که در ایتالیا و فلورانس ایجاد شده است. سه نمونه درب موجود در موزه هنر نلسون اتکینز کانزاس سیتی، کلیسای جامع گریس سان فرانسیسکو و تعمیدگاه شهر فلورانس قرار دارند.

معماری کلیسای جامع کازان 

طراحی کلیسای جامع کازان

برای طراحی بیرونی و درونی کلیسای جامع کازان تلاش‌های بسیاری شده و می‌توانید زیباترین تزئینات را شاهد باشید. در ادامه به تمامی طراحی‌های صورت گرفته اشاره می‌کنیم.

حجاری های باس در نمای بیرونی بنا

بیرون مجموعه تزئینات بسیار خاصی وجود دارد که شما را متحیر می‌سازد. زمانی که بیرون از کلیسا قرار می‌گیرید و به بنا نگاه می‌کنید، از تزئینات موجود، مجسمه‌ها و سنگ‌تراشی‌های ایجاد شده لذت خواهید برد. 

کف و سقف کلیسای کازان

کفپوش موجود در کلیسا با استفاده از موزاییک تزئین شده و کف کلیسا را بسیار زیبا ارائه می‌دهد. سقف کلیسا نیز مورد توجه قرار گرفته و نقاشی‌های بسیار هنرمندانه‌ای بر روی بخش‌های مختلف آن ایجاد شده است. گنبد کلیسا نظر شما جلب خواهد کرد؛ چراکه ارتفاع درنظر گرفته شده برای گنبد 71.6 متر است که قطری معادل با 17 متر دارد و دور و اطراف آن پوشیده از نقاشی‌های منحصربه‌فرد است. 

هنرهای روی دیوارها

در کلیسای جامع کازان می‌توانید کامل‌ترین و خلاقانه‌ترین نقاشی‌ها را ببینید. بر روی دیوارهای موجود نیز نقاشی‌های هنرمندانه‌ای ایجاد شده که یکی از زیباترین و خاص‌ترین آنها، تصویری از عیسی مسیح است که به صلیب کشیده شده و تصویری غریب به‌حساب می‌آید. علاوه‌بر این، نقاشی دیگری نیز وجود دارد که نورانی و روشن طراحی شده و به جای مجسمه مورد استفاده قرار گرفته و باعث تزئین دیوارها شده است. 

طراحی کلیسای جامع کازان

نکات مهم بازدید از کلیسای جامع کازان

در صورت تمایل به بازدید از کلیسا باید نکاتی را رعایت کنید و آنها را مدنظر قرار دهید. پوشاندن موها از سوی بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است. در زمان برپایی مراسمات مختلف، برای ادای احترام بهتر است که عکاسی نکنید و پس از پایان یافتن مراسم به عکاسی بپردازید. در زمان عکاسی نیز به یاد داشته باشید که استفاده از فلش ممنوع است و به تزئینات موجود در بنا آسیب وارد می‌کند.

نحوه دسترسی و ساعت بازدید از کلیسا جامع کازان

آدرس کلیسای جامع کازان بسیار خوب است و می‌توانید به سادگی خود را به مجموعه برسانید. این کلیسا در خیابان نوسکی پروسپکت قرار دارد و در میدان کازان اسکایا خودنمایی می‌کند. برای رسیدن به کلیسا باید از مترو استفاده کنید و به سمت ایستگاه نوسکی پروسپکت بروید تا به مقصد برسید. از روزهای دوشنبه تا جمعه همه روزه از ساعت ۰۸:۳۰ صبح تا ۸:۰۰ بعدازظهر و در روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۰۶:۳۰ تا ۰۸:۰۰ صبح شرایط فراهم شده تا بتوانید به کلیسا مراجعه کنید. 

نحوه دسترسی و ساعت بازدید از کلیسا جامع کازان

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از کلیسای جامع کازان

یکی از بهترین مزایای کلیسای جامع کازان، رایگان بودن آن است که باعث شده تا محبوبیت کلیسا چند برابر گردد. در حقیقت، بسیاری از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری موجود در سن پترزبورگ نیاز به ورودی و تهیه بلیط دارند اما کلیسای جامع کازان از این قاعده مستثنی است و بدون پرداخت هزینه، گرشگران را به درون خود راه می‌دهد. توجه داشته باشید که کلیسای جامع کازان بسیار شلوغ است و برای حضور پیدا کردن در آن، باید زمان بیشتری را درنظر بگیرید. حداقل 2 ساعت زمان نیاز است تا بتوانید کلیسا را مورد بررسی قرار دهید و از بخش‌های مختلف آن عکس بگیرید و ثبت خاطره کنید.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از کلیسای جامع کازان

بهترین زمان بازدید از کلیسای جامع کازان

در حالت کلی کشور روسیه و شهر سن پترزبورگ آب‌وهوای سردی دارند و در تمام سال، سرما بر شهر و کشور حاکم است. در این شرایط باید فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید تا هوایی معتدل‌تر بر شهر حاکم باشد. در این فصل از سال می‌توانید شاهد آفتاب 24 ساعته باشید و شب‌های سفید شهر شما را متحیر و شگفت‌زده می‌سازند. توجه داشته باشید که این فصل از سال شهر شاهد گردشگران بسیاری است و شلوغی بر شهر حاکم می‌شود.

بهترین زمان بازدید از کلیسای جامع کازان

جاذبه های دیدنی نزدیک کلیسای جامع کازان

در صورت تمایل به سر زدن به جاذبه‌های دیدنی و گردشگری موجود در اطراف کلیسا می‌توانید مقاصد متعددی داشته باشید. در ادامه به جاذبه‌های دیدنی نزدیک کلیسا اشاره می‌کنیم.
•    موزه رکوردوف: ۴۵۰ متر
•    سالن تئاتر میخائیلوسکی: ۶۵۰ متر
•    میدان کاخ: ۸۰۰ متر
•    موزه آرمیتاژ: ۱.۱ کیلومتر

جاذبه های دیدنی نزدیک کلیسای جامع کازان

هتل ها و رستوران های نزدیک کلیسای جامع کازان

هتل‌های مختلفی در نزدیکی کلیسا وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. هتل راپسودی، هتل راشمانینوف، هتل گوستوی کومناتی و هتل وینوود در نزدیکی کلیسا قرار گرفته‌اند که می‌توانید به دلخواه هر یک را انتخاب کنید. رستوران‌های موجود نیز شامل رستوران مامالیگا، رستوران تراسا، کافه رستوران سولیکو و رستوران کامانز می‌شوند که شرایط فراهم است تا بتوانید بهترین غذاهای روسی را میل کنید و با انواع غذاهای موجود آشنا شوید.

هتل ها و رستوران های نزدیک کلیسای جامع کازان

سخن پایانی

کلیسای جامع کازان یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های تاریخی موجود در سن پترزبورگ به‌حساب می‌آید که مادر تمامی کلیساهای موجود در شهر است. این کلیسای خاص، به دست فردی به نام آندره ورونیخین طراحی شد که از سبک معماری امپراتوری بهره برده و گویی در کاخی مجلل قرار دارید. استفاده از تزئینات لوکس، ستون‌های بلند و مجسمه‌های خاص، کلیسایی بسیار منحصربه‌فرد را ایجاد کرده است. مجسمه‌های موجود در کلیسا به دست هنرمندان نامی روس ساخته شده‌اند که به اعتبار کلیسا افزوده‌اند. شما می‌توانید در فصول گرم سال یعنی تابستان راهی سن پترزبورگ شوید و این کلیسای تاریخی و بی‌نظیر را نظاره کنید. به دلیل مهم و باارزش بودن کلیسا و همچنین رایگان بودن، گردشگران بسیاری را در مسیر کلیسا می‌بینید و بهتر است که برای بازدید، زمان بیشتری را درنظر بگیرید تا تمامی بخش‌های مجموعه را بررسی کنید.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها