نووارا الیا

نووارا الیا

در ییلاقات استان مرکزی کشور زیبای سریلانکا، شهری خاص و منحصربه‌فرد وجود دارد که می‌تواند شما را مجذوب سازد. نووارا الیا که به معنای "شهری روی دشت" یا "شهر نور" است، دمایی معتدل و بی‌نظیر دارد و با چشم‌اندازهای خاص و منحصربه‌فرد توانسته گردشگران بسیاری را به سمت خود بکشاند. نووارا الیا در ارتفاع 1868 متری از دریا قرار دارد و در زمینه تولید چای فعالیت می‌کند. در این منطقه می‌توانید دشتی پوشیده از چای را ببینید که سرسبزی ایجاد شده روح را نوازش می‌دهد. بلندترین کوه سریلانکا که به نام پیدوروتالاگالا است نیز بر نووارا الیا اشراف دارد و توانسته چشم‌اندازی بی‌نظیر را ایجاد کند. یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا این شهر مورد توجه و استقبال قرار بگیرد، متعدل بودن آب‌وهوا به‌شمار می‌آید که در کنار مناظر بی‌همتا توانسته جلب توجه کند.

نووارا الیا

تاریخچه شهر نووارا الیا

در سال 1846 ساموئل بیکر تصمیم بر پایه‌گذاری شهر نوواررا الیا گرفت و آن را به پناهگاهی برای کشاورزان بریتانیایی و مقامات مدنی تبدیل نمود. به نووارا الیا انگلستان کوچک نیز گفته می‌شود و این مکان، ییلاقی برای استعمارگران انگلیسی بود که به دلیل آب‌وهوای عالی و سرگرمی‌های متنوعی که داشت، مورد توجه قرار گرفته بود. سرگرمی‌های موجود شامل شکار روباه، فیل، آهو و بازی‌هایی نظیر چوگان، گلف و... می‌شدند. شاید فردی انگلیسی شهر نووارا الیا را در قرن نوزدهم پایه‌گذاری کرد اما امروزه می‌توانید مسافران بومی بسیاری را ببینید که راهی این شهر می‌شوند و از این منطقه منحصربه‌فرد لذت می‌برند. 
ساختمان‌های ایجاد شده در نووارا الیا ظاهر و معماری دوران استعماری را دارند که می‌توان به کلبه ملکه، خانه ژنرال، هتل سنت اندرو و... اشاره داشت. هتل‌هایی که امروزه نیز ایجاد می‌شوند، معماری دوران استعماری را دارند که می‌توانند خاطرات بسیاری را برای افراد تازه کنند. خانه‌های موجود نیز معماری انگلیسی دارند و از چمن و باغ‌ ایجاد شده‌اند.

تاریخچه شهر نووارا الیا

آشنایی با آب و هوای نووارا الیا

نووارا الیا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا شاهد آب‌وهوای کوهستانی نیمه گرمسیری باشید. میانگین دمای اعلام شده برای نووارا الیا 16 درجه سانتی‌گراد است که هوایی معتدل را ارائه می‌دهد. در ماه‌های نوامبر تا فوریه می‌توانید شاهد بارندگی‌های بسیار باشید و وجود مه در این منطقه، فضایی رازآلود را ایجاد می‌کند. در فصل زمستان گاهی آب به هنگام شب یخ می‌زند اما در طول روز به دلیل تابش خورشید، هوا کمی گرم‌تر می‌گردد.

آشنایی با آب و هوای نووارا الیا

زبان و جمعیت نووارا الیا

دو زبان اصلی مردمان و اهالی نووارا الیا سینهالی و تامیلی است. اگر با این زبان‌ها آشنا نیستید می‌توانید به زبان انگلیسی صحبت کنید. مردم محلی نیز به صورت گسترده برای برقراری ارتباط از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. بیشتر جمعیت حاضر در نووارا الیا سینهالی Sinhalese هستند و بخش دیگری از مردم نیز در گروه قومی تامیل جای می‌گیرند. قوم‌های دیگری نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که جعیت نووارا الیا را ایجاد کرده‌اند.

جاذبه های گردشگری و تفریحی نووارا الیا

یکی از دلایل اصلی مورد توجه قرار گرفتن نووارا الیا، وجود جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیار در این شهر به‌شمار می‌آید. در ادامه به بررسی انواع جاذبه‌های موجود می‌پردازیم.

باغ های هاکگالا Hakgala Gardens))

در 10 کیلومتری جنوب شرقی نووارا الیا می‌توانید شاهد باغ‌های هاکگالا باشید. این منطقه با القا آرامشی وصف‌نشدنی می‌تواند روح را به پرواز درآورد و شما را سرمست نماید. افسانه‌ای برای این منطقه وجود دارد که می‌گوید، هانومن که خدای میمون بود، به واسطه راما به هیمالیا فرستاده شد تا به دنبال گیاهی دارویی بگردد. در زمان رسیدن به هیمالیا، او فراموش کرد که چه گیاهی مورد نیاز است و یک تکه از هیمالیا را کند و با خود آورد تا گیاه را بتواند در آن رشد دهد. با استفاده از اتوبوس می‌توانید خود را باغ‌های هاکگالا برسانید و لذت ببرید.
•    هزینه پذیرش: 1100 روپیه بزرگسال و 550 روپیه کودک
•    ساعات بازدید: 7.30 صبح تا 5.30 بعدازظهر

آبشار (lovers Leap)

اگر بخواهید از املاک چای پدرو خود را به آبشار برسانید، با تنها 5 دقیقه پیاده‌روی به مقصد می‌رسید. از سمت کارخانه چای حرکت کنید و از خیابان اصلی عبور نمایید تا به کمک علامت‌ها به خانه ییلاقی مدیر برسید. در اولین تقاطع باید به سمت چپ بپیچید و در سه راهی پیش‌رو، مسیر میانه را انتخاب کنید و ادامه دهید. پس از گذشت 15 دقیقه، به پارکینگ خاکی می‌رسید که در سمت چپ می‌توانید مسیری پیاده را ببینید که از میان باغ‌های چای به سمت جنگل امتداد دارند. مسیر را پیش بگیرید تا به زیارتگاه کوچک شیوا برسید که با آبشارهای زیبا و بی‌نظیر تزئین شده است و محیطی دل‌انگیز را ایجاد نموده تا لذت ببرید.

آبشار (lovers Leap)

پارک ویکتوریا Victoria Park

در مرکز شهر نووارا الیا می‌توانید پارک منحصربه‌فرد ویکتوریا را ببینید که یکی از بهترین و خاص‌ترین پارک‌های جنوب آسیا به‌حساب می‌آید. این پارک مورد توجه بوده و به بهترین نحو از آن مراقبت نموده‌اند. زمانی که در اطراف پارک به گشت‌وگذار می‌پردازید، بدون‌شک از طبیعت و آب‌وهوای عالی موجود لذت خواهید برد. در ماه‌های مارچ تا می و آگوست پارک ویکتوریا جانی دوباره می‌گیرد و زنده می‌شود؛ در واقع با وجود گل‌های شاداب و سرزنده این اتفاق رخ می‌دهد. پارک ویکتوریا در منطقه‌ای قرار دارد که تعدادی از پرندگان در آن رشد می‌کنند و زادگاه آنها به‌حساب می‌آید که می‌توان به مرغ مگس‌خوار کشمیری، تیت خاکستری و... اشاره داشت. 
•    هزینه پذیرش: 300 روپیه
•    ساعات بازدید: 7 صبح تا 6 بعدازظهر

معبد سیتا امان Seetha Amman Temple

در مسیر رسیدن به باغ‌های هاکگالا می‌توانید معبد سیتا امان را ببینید که معبدی رنگارنگ است و خودنمایی می‌کند. داستان‌هایی وجود دارد که می‌گویkد این معبد در مکانی ایجاد شده که سیتا توسط پادشاه شیطان راوانا اسیر شده بود و در طول شبانه‌روز دعا می‌کرد که راما آن را نجات دهد. در آن طرف رودخانه جبهه‌های سنگی وجود دارد که مردم بر این باور هستند که جای پای فیل است. 

معبد سیتا امان Seetha Amman Temple

پارک ملی سرزمین گالوی Galway’s Land National Park

یکی جدیدترین پارک‌های ملی موجود در این منطقه که در سال 2006 ایجاد شد و مساحتی بالغ بر 29 هکتار دارد، پارک ملی سرزمین گالوی است. این پارک بخشی از جنگل‌های مرتفع به‌حساب می‌آید که در شرق شهر قرار دارد و در فاصله اندکی از شهر خودنمایی می‌کند. این پارک به دلیل موجودات مختلف موجود شناخته می‌شود که می‌توان به آهوی کوهی، پرندگان، پستانداران، گراز وحشی و... اشاره داشت. شما در این پارک می‌توانید مسیری بالغ‌بر دو کیلومتر را شاهد باشید که برای پیاده‌روی بهترین انتخاب است.

دریاچه گرگوری Gregory Lake

در دریاچه گرگوری شرایط فراهم است که دل به دریاچه بسپارید و در قایق‌های پدالی موجود پا بزنید و لذت ببرید. وجود مسیرهای سنگ‌فرش شده برای پیاده‌روی باعث شده تا بتوانید در دل طبیعت و نسیم باد جانی دوباره بگیرید. اسب سواری و یورتمه رفتن در زمین‌های موجود نیز جذابیت بسیاری دارد. شما می‌توانید برای اجاره قایق به مجاور دریاچه بروید و قایق موردنیاز خود را دریافت کنید. 
•    هزینه تهیه قایق: 200 روپیه بزرگسال و 20 روپیه کودک، قایق پدالی 500 روپیه برای نیم ساعت، قایق موتوری 1500 روپیه برای نیم ساعت، اسب 300 روپیه برای 15 دقیقه
•    ساعات بازدید: 8 صبح تا 6 بعدازظهر

دریاچه گرگوری Gregory Lake

هتل های موجود در نووارا الیا

هتل‌های بسیاری در این منطقه از سریلانکا وجود دارد که با کیفیت عالی آماده خدمت‌رسانی هستند. هتل‌های موجود از پنج ستاره شروع می‌شوند و به سه ستاره ختم می‌گردند. خدمات ارائه شده با توجه به نوع هتل متفاوت است اما در حالت کلی بهترین خدمات با بالاترین کیفیت و مرغوبیت به مسافران ارائه می‌شود. هتل ویندسر، د آلپین، اشفرد هتل، هتل کلوب، بلاکپول هتل، ستیش پلانتر گلندون و... از بهترین هتل‌های موجود به‌حساب می‌آیند.

هتل های موجود در نووارا الیا

سخن پایانی

یکی از خاص‌ترین و منحصربه‌فردترین شهرهای سریلانکا که توانسته نظر بسیاری را جلب کند و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیار را ارائه دهد، نووارا الیا به‌حساب می‌آید. در این شهر سرسبز و دل‌نواز مزارع چای سبز خودنمایی می‌کنند که باعث نشاط‌بخشی و آرامش در این منطقه شده‌اند. در زمان‌های قدیم، نووارا الیا به دست فردی انگلیسی پایه‌گذاری شد و در این منطقه می‌توانید شاهد معماری انگلیسی نیز باشید. آب‌وهوای معتدل و کوهستانی این شهر فضایی رویایی را ایجاد کرده تا دل طبیعت به نوای پرندگان گوش بسپارید و جانی تازه کنید. 
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها