موزه تاریخ ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستان

در کنار تمامی زیبایی‌ها و جذابیت‌های کشور ارمنستان، داستان‌ها و جنگ‌های بسیاری بر این سرزمین حاکم بوده و شرایط آن را تحت تاثیر قرار داده است. موزه‌ها نیز به همین منظور ایجاد شده‌اند تا بتوانند تاریخ و سرگذشت کشور خود را بازگو نمایند. موزه تاریخ ارمنستان که گنجینه‌ای منحصربه‌فرد از دوران قدیم به‌حساب می‌آید، مجموعه آثار بسیار با ارزشی را ارائه می‌دهد. می‌توانید با بررسی این آثار گران‌بها بر گذشته و شرایط حاکم بر این کشور آشنا شوید. برخی از آثار موجود قدمت 5 هزار ساله دارند و بدون شک می‌توانند باعث متحیر شدن شما شوند. موزه تاریخ ارمنستان علاوه‌بر گردشگران، مردم و اهالی بسیاری را به سمت خود کشانده و در واقع، مردم ارمنستان نیز به این موزه و وجود آن افتخار می‌کنند. 

موزه تاریخ ارمنستان

پیشینه موزه تاریخ ارمنستان

در سال 1919 و در شهر ایروان، پروژه ساخت و ایجاد موزه تاریخ کلید خورد و در سال 1921 به بهره‌برداری رسید. از همان ابتدای امر، آثار کمیاب و باارزش را مورد هدف قرار می‌دادند تا اعتبار این موزه افزایش پیدا کند. نظارت و حمایت مستقیم دولت ارمنستان بر موزه تاریخ حاکم است و همین موضوع نشان دهنده اعتبار بالای این موزه به‌حساب می‌آید. هم‌اکنون بیش‌از 400 هزار اثر تاریخی باارزش و کمیاب درون موزه تاریخ وجود دارد. در موزه می‌توانید بخش‌های مختلفی را ببینید که هر یک از آنها به موضوعی می‌پردازند و آثار خاصی را ارائه می‌دهند. قوم شناسی، نیوماتیک، تاریخ مدرن، باستان شناسی و مجموعه آنلاین از اصلی‌ترین بخش‌های موجود در موزه تاریخ به‌حساب می‌آیند. یکی از مهم‌ترین نکات، انجام پروژه‌های مختلف در زمینه باستان‌شناسی است که باعث شده تا محققان به نتایج مثبتی دست یابند. 

پیشینه موزه تاریخ ارمنستان

بخش های مختلف موزه تاریخ ارمنستان

در موزه تاریخ ارمنستان بخش‌ها و مجموعه‌های مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها به موضوع و برهه‌ای از تاریخ تعلق دارند. در ادامه به هر یک از بخش‌های موجود اشاره می‌کنیم.

بخش شماره ۱؛ باستان شناسی

در بخش اول و باستان‌شناسی می‌توانید آثاری از پارینه سنگی، مس سنگی و برنز را شاهد باشید. این آثار مربوط به پادشاهی اورارتویی‌ها، قرون وسطا، هلنیستی‌ها می‌شوند و قرن‌های 4 تا 6 میلادی را دربر می‌گیرند. 

بخش شماره 2؛ سکه شناسی

سکه‌شناسی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه تاریخ ارمنستان به‌حساب می‌آید که دلیل وجود این بخش، بررسی کارشناسان و پی بردن به وضعیت تجاری ارمنستان در زمان‌های قدیم است. پس از بررسی‌های بسیار این موضوع مطرح شده است که در دوره‌های مختلف، کشور ارمنستان از نظر تجاری جزو قدرتمندترین کشورها به‌حساب می‌آمده است. از سال 1921 به بعد، تعداد سکه‌های موجود رو به افزایش بوده که تعداد آنها در سال 1926 به 1700 عدد نیز می‌رسد.
سکه‌های موجود مربوط به دوره‌های مختلفی نظیر هلنیستی‌ها، ساسانیان، مغولان و روس‌ها، قرون وسطی، سلجوقیان، صلیبیون، عثمانی‌ها و بیزانسی‌ها می‌شوند. روستایی به نام Dvin وجود دارد که مهم‌ترین سکه موجود در موزه را از این روستا استخراج کرده‌اند.

بخش شماره 3؛ قوم نگاری

در بخش قوم نگاری، به قرن‌های بین 17 تا 20 میلادی می‌روید و این قرون را در غالب شش دسته مختلف مورد بررسی قرار می‌دهید. آثار موجود در بخش قوم نگاری تزئینی هستند و برخی از آنها جزو پوشاک نیز محسوب می‌شوند. آثاری نظیر قالی، پوشاک زنان و مردان کلیسا، قالیچه‌هایی با نخ طلا، فرش، لباس‌های سنتی و ملی ارمنستان، ابزارهای چوبی جنگی، انواع ظروف و... در بخش قوم نگاری ارائه می‌شوند. 

بخش های مختلف موزه تاریخ ارمنستان

طبقات مختلف موزه تاریخ ارمنستان

آثار موجود در موزه تاریخ ارمنستان با توجه به نوع اثر، در سه طبقه وجود دارند. در هر بخش می‌توانید به آثار مختلفی چشم بدوزید و آنها را بررسی کنید. در ادامه به جزئیات هر طبقه اشاره می‌کنیم.

بررسی طبقه اول

در زمان بررسی موزه تاریخ ارمنستان باید ابتدا به طبقه اول بروید. در طبقه اول مجموعه، آثاری وجود دارند که موضوع آنها تاریخ و آداب‌ورسوم ارامنه است. آثار موجود به صورت دائمی یا فصلی هستند و نمایشگاه‌های مختلفی نیز در این بخش برپا می‌شود. درواقع می‌توانید آداب مردم موجود در قرن سوم میلادی، لباس‌های محلی مردمان قرن‌های 17 و 18، نمایشگاه دائمی فرش، نمایشگاه تاریخی و فلسفی و... را ببینید. یکی از جالب توجه‌ترین اشیاء موجود در طبقه اول به کفشی اختصاص دارد که در منطقه وایوتس پیدا شده و تخمین زده‌اند که قدمتی معادل با هزاران سال دارد. این کفش 11 سال است که در موزه نگهداری می‌شود.

بررسی طبقه دوم

در طبقه دوم موزه آثار باقی مانده از قرن 7 به بعد را می‌بینید. تفکیک تاریخی در موزه صورت گرفته تا بتوانید به راحتی آثار موجود را از هم تشخیص دهید و با قدمت هر یک آشنا شوید. در طبقه دوم سالن‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به سالن شهر باستانی آنی و سرزمین کیلیکیه اشاره داشت. در این طبقه آثاری نظیر سرامیک‌های مختلف از قرن ۹ تا ۱۹ میلادی، لباس، زیورآلات و پارچه‌های گلدوزی شده و... را ببینید. با توجه به آثار موجود در طبقه دوم می‌توان فهمید که باستانی‌ترین اشیاء در این بخش قرار دارند. 

بررسی طبقه سوم

اشیاء و آثار مربوط به پارینه سنگی ایروان و دیگر بخش‌های کشور در طبقه سوم قرار دارند. در این طبقه انواع زیورآلات زنانه و مردانه، وسایل دست‌ساز و... را خواهید دید که به دوره‌های مختلفی مربوط هستند. سالن‌های مختلفی در طبقه سوم وجود دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.
•    سالنی مربوط به عصر برنز که در آن می‌توانید وسایلی از جنس قلع و مس را ببینید.
•    وجود سالنی برای سنگ‌های باستانی که سنگ‌هایی با قدمت 4 هزار ساله در ابعاد و مدل‌های مختلف وجود دارد.
•    یکی دیگر از سالن‌ها مربوط به عصر آهن می‌شود که در آن ابزارآلاتی وجود دارد که انسان‌های آن زمان برای جنگ نیاز داشتند.
•    سالنی متعلق به فروپاشی عصر برنز است که اشیاء موجود در آن به دوره 1200 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شوند.
•    در سالن دیگر، دوره پادشاهی اورارتوها وجود دارد که در آن وسایلی مربوط به 1500 سال قبل از میلاد مسیح در معرض دید است. 

بررسی طبقه سوم

امکانات موجود در موزه تاریخ ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستان در اختیار همه قرار دارد و می‌تواند در صورت نیاز، راهنمای زبان برای شما اختصاص دهد. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی اندک، راهنمای زبان به زبان‌های ایتالیایی، ارمنی، روسی، انگلیسی، فرانسوی و... را در اختیار داشته باشید. کتابخانه آنلاین و وجود کتابخانه در محل موزه از دیگر امکانات بسیار عالی موجود هستند که می‌توانید از بهترین کتاب‌های موجود بهره ببرید. شرایط برای خرید کتاب نیز فراهم است و می‌توانید کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه نمایید. در کتابخانه موجود بیش از 50 هزار کتاب مختلف وجود دارد که قدمت برخی از آنها به قرن 15 می‌رسد و تنها می‌توانید آنها را در کتابخانه مطالعه کنید.
وجود مجله‌های آموزشی تاریخی و باستان‌شناسی، برگزاری برنامه‌های آموزشی و... از دیگر خدمات ارائه شده در موزه تاریخ ارمنستان هستند. یکی از خدمات عالی موجود در موزه، تور مجازی به‌شمار می‌آید. موزه تاریخ وبسایتی رسمی دارد که تور مجازی برگزار می‌کند. در واقع می‌توانید به وبسایت رسمی موزه تاریخ ارمنستان بروید و از موزه و بخش‌های موجود در آن دیدن کنید. اطلاعات هر اثر در کنار آن وجود دارد و شرایط فراهم است تا اطلاعات دقیقی درباره آن موزه کسب کنید. این موضوع باعث شده تا اهمیت موزه افزایش پیدا کند و مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین سبب شود تا افرادی که شرایط برای حضور در کشور ارمنستان را ندارند بتوانند با تاریخچه و قدمت این کشور آشنا شوند و به آگاهی برسند.

امکانات موجود در موزه تاریخ ارمنستان

قوانین بازدید از موزه تاریخ ارمنستان

برای بازدید و بررسی آثار موجود در موزه تاریخ ارمنستان باید قوانین و مقررات مختلفی را رعایت کنید. رعایت تمامی این نکات الزامی است و عدم رعایت آنها منجر به جلوگیری از بازدید شما می‌شود. در ادامه به قوانین بازدید از موزه می‌پردازیم.
•    شما می‌توانید تمامی بخش‌های موزه را مورد بررسی قرار دهید؛ اما در حال حاضر بازدید از بخش ترمیم موزه مهیا نیست.
•    در صورت دریافت مجوز از مسئولین موزه می‌توانید از اشیاء موجود عکس بگیرید.
•    دویدن در موزه تاریخ ممنوع است.
•    از به همراه داشتن گوشی هوشمند، خوراکی، نوشیدنی و... بپرهیزید.
•    بالا رفتن صدا و بلند صحبت کردن ممنوع است.
•    در زمان ورود به موزه، کیف و ساک بزرگ به همراه نداشته باشید.

قوانین بازدید از موزه تاریخ ارمنستان

شرایط بازدید از موزه تاریخ ارمنستان

اگر بخواهید راهی موزه تاریخ شوید باید شرایطی را درنظر بگیرید که این شرایط مربوط به موزه هستند و به راحت‌تر شدن بازدید شما می‌انجامند. در حالت کلی، موزه تاریخ در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی و یادبودها باز است و می‌توانید از آن بازدید کنید. از سه‌شنبه تا شنبه می‌توانید از ساعت 11 صبح تا 6 بعدازظهر راهی موزه شوید و در روزهای یکشنبه نیز از ساعت 11 تا 5 عصر به موزه بروید. برخی افراد متمایل هستند تا از تور گردش در موزه استفاده کنند که باید 600 هزار درام بپردازند تا بتوانند از این خدمات بهره ببرند.

شرایط بازدید از موزه تاریخ ارمنستان

مسیرهای دسترسی به موزه تاریخ ارمنستان

برای رسیدن به موزه تاریخ می‌بایست از مترو استفاده کرد. شما از هر ایستگاهی که سوار مترو شوید باید در میدان سرخ پیاده گردید و حدود 180 متر پیاده‌روی کنید تا به موزه برسید. البته اتوبوس نیز وسیله نقلیه مناسبی است که می‌توانید با استفاده از آن راهی موزه شوید. پس از سوار شدن باید در ایستگاه میدان سرخ پیاده شوید و 86 متر را پیاده طی کنید تا به مقصد خود برسید.
آدرس: ۴ Republic Square, Yerevan, Armenia

مسیرهای دسترسی به موزه تاریخ ارمنستان

جاذبه های دیدنی نزدیک موزه تاریخ ارمنستان

در نزدیکی موزه تاریخ ارمنستان می‌توانید سری به دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهر بزنید. در ادامه جاذبه‌های نزدیک و فاصله آنها تا موزه را بیان می‌کنیم.
•    فواره رقصان: ۱۴۰ متر
•    میدان جمهوری: ۱۹۰ متر
•    كتابخانه مركزی آوتیک اسحاقیان: ۲۹۰ متر
•    مؤسسه معماری تامانیان: ۳۵۰ متر
•    پارک شاهومیان: ۵۰۰ متر
•    پارک سالگرد دو هزار و هشتصد ایروان: ۸۰۰ متر

جاذبه های دیدنی نزدیک موزه تاریخ ارمنستان

هتل های نزدیک موزه ارمنستان

در نزدیکی موزه تاریخ در شهر ایروان می‌توانید هتل‌های باکیفیت بسیاری را مشاهده کنید که با توجه به شرایط و بودجه خود می‌توانید بهترین مورد را برگزینید. هتل آرمنیا ماریوت ایروان (۳۰۰ متر)، هتل حیات (۳۵۰ متر)، هتل ایبیس ایروان (۳۵۰ متر)، هتل کنگره وسترن پلاس (۷۰۰ متر)، هتل آنی پلازا (۸۰۰ متر) و هتل دابل‌تری هیلتون (۱.۲ کیلومتر) بهترین موارد موجود هستند که می‌توانید اقامتی عالی را در آنها سپری نمایید. 

هتل های نزدیک موزه ارمنستان

بهترین رستوران های نزدیک موزه تاریخ ارمنستان

تنوع غذاهای لذیذ ارمنستان بسیار است و می‌توان به اسپاس، خوروات یا کباب ارمنی، پیتزای ارمنی، خاش، باستورما، لواش ارمنی و... اشاره داشت. برای میل هر یک از این غذاهای خوش‌طعم و عالی باید رستورانی باکیفیت را مقصد خود قرار دهید. در نزدیکی موزه تاریخ ارمنستان، رستوران‌های بی‌نظیری وجود دارد که هر یک از آنها با بالاترین کیفیت، غذاهای اصیل کشور خود را ارائه می‌دهند. در ادامه به رستوران‌های موجود اشاره می‌کنیم.
•    رستوران لاهماجون: ۲۳۰ متر
•    بار و رستوران بار بار: ۵۵۰ متر
•    رستوران مینور: ۱ کیلومتر
•    رستوران کولولاک: ۱ کیلومتر
•    رستوران کتسا: ۱ کیلومتر
•    رستوران هندی میهول: ۱.۳ کیلومتر

بهترین رستوران های نزدیک موزه تاریخ ارمنستان

سخن پایانی

موزه‌گردی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به‌حساب می‌آید و دلیل این موضوع، آشنا شدن با پیشینه کشور مقصد و آگاهی از وضعیت گذشتگان است. در موزه تاریخ ارمنستان که مهم‌ترین موزه در ایروان و کل کشور به‌حساب می‌آید، می‌توانید باارزش‌ترین آثار موجود را شاهد باشید. برخی از آثار به 5 هزار سال پیش بازمی‌گردند که قدمتی باورنکردنی است. بخش‌های مختلفی در موزه وجود دارد که هر یک از آنها به موضوعی اشاره دارند و جذاب‌ترین آثار را ارائه می‌دهند. در نزدیکی موزه تاریخ می‌توانید رستوران‌ها، هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را پیدا کنید و روز خود را تکمیل نمایید.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها