تنگه بسفر

تنگه بسفر

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا استانبول از اهمیت بالایی برخوردار است و گردشگران بسیاری راهی این شهر می‌شوند؟ در واقع این شهر منحصربه‌فرد ترکیه از بسیاری از جهات یک تقاطع به‌شمار می‌آید؛ تقاطع اروپا و آسیا، تقاطع دریا و خشکی، تقاطع گذشته و حال، معماری بیزانس و معماری اسلامی. همین تفاوت‌ها و در عین حال یکپارچگی موجود است که سبب شده تا زیبایی‌های این شهر افزایش پیدا کند و گردشگران بسیاری را به سمت خود بکشاند. تنگه بسفر اولین مکانی است که پس از فکر کردن به استانبول به ذهن می‌رسد و توانسته پلی میان آسیا و اروپا باشد. این تنگه بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است و باریک‌ترین تنگه جهان به‌شمار می‌آید.

تنگه بسفر

آشنایی با تنگه بسفر

علاوه‌بر بسفر، نام تنگه استانبول نیز بر روی این تنگه گذاشته شده و مسیری آبی و بین‌المللی در شمال غرب ترکیه به‌شمار می‌آید. این تنگه معروف و باریک دو قاره اروپا و آسیا را از هم جدا می‌سازد و دریای سیاه و مرمره را به هم متصل می‌کند. در تنگه بسفر شرایط برای کشتی‌رانی وجود دارد و در این تنگه کشتی‌ها و قایق‌های بسیاری را مشاهده خواهید کرد. کرانه تنگه بسفر به حالت مسکونی درآمده و حدود 17 میلیون از مردم استانبول در اطراف تنگه زندگی می‌کنند. هر دو سمت تنگه از زیبایی باورنکردنی‌ای برخوردار هستند و وجود جاذبه‌های گردشگری و تفریحی عالی در اطراف و نزدیکی تنگه بسفر، این مکان را به مقصدی عالی برای گردشگران تبدیل کرده است. این تنگه طولی معادل با 32 کیلومتر دارد و از دل شهر استانبول عبور کرده و دو منطقه اروپایی و آسیایی را از هم جدا نموده است. تعدادی پل بر روی تنگه ایجاد شده که این دو بخش شهر را به هم متصل می‌کنند.

آشنایی با تنگه بسفر

جاذبه های گردشگری تنگه بسفر

در نزدیکی تنگه بسفر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری وجود دارد که می‌توانند در کنار منظره بی‌نظیر تنگه، شما را شگفت‌زده سازند. این جاذبه‌های دیدنی و گردشگری دست‌دردست هم داده‌اند تا کل زمان سفر را تحت پوشش قرار دهند و شما را به خوبی سرگرم و متحیر سازند. در ادامه به جاذبه‌های گردشگری تنگه بسفر اشاره می‌کنیم.

آب انبار باسیلیکا

آب‌انبار باسیلیکا که در دوران حکومت امپراتور بیزانسی ساخته شده، شباهت بسیاری به دخمه مردگان پاریس دارد. این سازه یکی از چندین سازه ساخته شده در زیر زمین و در منطقه قسطنطنیه به‌شمار می‌آید که با دیزاین خود همگان را متحیر ساخته است. طراحی داخلی و ستون‌های موجود در آب‌انبار باسیلیکا با ظرافت بسیاری ایجاد شده‌اند و حرکت آب روان از آنجا توانسته لوکیشنی خاص باشد.

کشتی‌های تفریحی کروز

مقاومت در برابر حضور پیدا نکردن در کشتی‌های کروز تنگه، با آن منظره و آب‌وهوای دل‌انگیز غیر ممکن است. بدون‌شک زمانی که خود را به تنگه برسانید، اولین اقدامی که انجام می‌دهید، تهیه بلیط کشتی و دل سپردن به آب‌های آبی است. حضور پیدا کردن در حدفاصل بین اروپا و آسیا و به نظاره نشستن دورنمای استانبول، خاطره‌ای هستند که هیچ وقت از ذهن نمی‌روند. کشتی‌های تفریحی کروز بسیار باکیفیت و مجلل هستند و عکاسی بسیار منحصربه‌فردی را تقدیم شما می‌کنند.

کاخ توپکاپی

یکی از جاذبه‌های گردشگری تنگه بسفر که بزرگ‌ترین کاخ استانبول به‌شمار می‌آید، توپکاپی است که 400 سال سکونتگاه سلاطین عثمانی بود. در حال حاضر این کاخ به موزه‌ای ارزنده تبدیل شده و نشان از تجمل‌گرایی و افراط رهبران پیشین ترکیه است. کاخ توپکاپی در سال 1985 در فهرست میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید و اعتبار آن افزایش یافت.

کاخ توپکاپی

برج دختر

برج دختر از آن دست جاذبه‌هایی به‌حساب می‌آید که داستان‌های بسیاری درباره آن وجود دارد. اگر بخواهید خود را به این برج برسانید باید سوار بر کشتی‌های تفریحی شوید. در میان آب‌های آبی حرکت کنید و داستانی از امپراتور، دختر بخت بازگشته و پیش‌گو را بشنوید که راهنمای تور در حال گفتن آن است. برج دختر که یکی از جاذبه‌های گردشگری تنگه بسفر به‌حساب می‌آید، شما را به سمت خود جذب می‌کند و می‌توانید از درون آن دیدن کنید و از بالکن موجود، شهر را نظاره نمایید.

بندر شهر استانبول

تنها جاذبه‌هایی که در امتداد ساحل تنگه هستند، جذابیت ندارند و خود بندر نیز می‌تواند لوکیشنی دیدنی باشد. بندر دقیقا در دل شهر قرار گرفته و مغازه‌ها، رستوران‌ها و... را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. بدون‌شک قدم برداشتن در بندر و استشمام هوایی مطبوع در کنار چشم‌اندازی بی‌نظیر می‌تواند خاص و منحصربه‌فرد باشد. عکاسی در این بخش از تنگه بسیار پر رونق است و می‌تواند تصاویر زیبایی را به ثبت برسانید.

بندر شهر استانبول

برج گالاتا

یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های تنگه بسفر به برج گالاتا اختصاص دارد. برج 9 طبقه گالاتا توانسته یکی از زیباترین چشم‌اندازهای استانبول را با نمای 360 درجه‌ به شما تقدیم کند. یک رستوران و کافه در طبقات بالایی برج وجود دارد که می‌توانید در کنار تماشای چشم‌اندازی خیره کننده، از طعم غذایی لذیذ لذت ببرید. برای بالا رفتن از برج می‌توانید از دو آسانسور موجود استفاده کنید و به راحتی به طبقات بالایی بروید.

قلعه رومی

یکی از اتفاق‌نظرهای میان مردم و اهالی استانبول و گردشگران این است که قلعه رومی می‌تواند نمای بسیار خاصی از شهر را به همگان تقدیم کند. در باریک‌ترین نقطه از تنگه بسفر شاهد حضور قلعه رومی خواهید بود که دفاع از این منطقه برای سلاطین عثمانی از اهمیت بالایی برخوردار بود. قلعه رومی در سال 1541 ایجاد شد و می‌توانید از این منطقه به راحتی تنگه را نظاره کنید. سه برج اصلی در این بخش از قلعه وجود دارد که به نام سازندگانشان خوانده می‌شوند و 13 برج دیده‌بانی نیز وجود دارد که دورتادور آن دیوارهایی ضخیم خودنمایی می‌کند.

کلیسای ایاصوفیه

در میان کلیساهای مختلفی که در ترکیه وجود دارد، کلیسای ایاصوفیه از معروفیت بسیار برخوردار است و اهمیت و اعتبار بیشتری دارد. بعد از گذشت مدتی، کلیسای ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد و امروزه به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود. موزه ایاصوفیه یادآور ساکنان مسیحی است که در زمان‌های قدیم در این منطقه زندگی می‌نمودند. تا قبل از بنا شدن کلیسای جامع سویا، این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای موجود در جهان بود. 

کلیسای ایاصوفیه

آکواریوم استانبول

در آکواریوم استانبول می‌توانید وسیع‌ترین و گسترده‌ترین موجودات دریایی را ببینید که باعث شده تا یکی از عالی‌ترین آکواریوم‌های موجود در جهان باشد. این مجموعه دیدنی نسبت به دیگر جاذبه‌های نام‌برده شده، فاصله کمتری تا تنگه دارد و می‌توانید آن را مقصد خود قرار دهید. بدون‌شک تجربه رفتن به آکواریوم استانبول می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد و باعث شود تا بتوانید به دنیای زیر آن بروید و تجربه‌ای متفاوت داشته باشید.

مسجد سلیمانیه

یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین بناهای تاریخی موجود در ترکیه و استانبول، مسجد سلمانیه به‌حساب می‌آید. در این بنا می‌توانید ترکیبی از معماری بیزانس و اسلامی را ببینید که با مناره‌های بلند و چند گنبد مختلف تزئین شده است. در مسجد سلیمانیه از تزئینات بسیار چشم‌گیری استفاده شده که توانسته آن را خاص‌تر جلوه دهد. استفاده از هنر هندسه اسلامی سبب شده تا چشم هر بیننده‌ای به آن خیره بماند. یکی از دلایل اهمیت مسجد سلیمانیه آن است که می‌توانید به وضوح، فرهنگ ترکی را در آن ببینید.

کاخ بیلربیی

در سال 1865 به منظور محلی مناسب برای اقامت تابستانی سلطان عبدالعزیز کاخ بیلربیی ایجاد شد. از نظر معماری می‌توانید شاهد شباهت بسیار بین این بنا و قصر دلمه‌باغچه باشید که تنها در ابعاد کوچک‌تر ایجاد شده است. معماری موجود ترکیبی از معماری ترکی و اروپایی است و استفاده از لوسترهای کریستال، سقف‌های رنگی و پرزرق‌وبرق، ستون‌های مرمر و... باعث شده تا این سبک از معماری به خوبی به‌نمایش گذاشته شود. 

کاخ بیلربیی

ساریِر

منطقه ساریر در یکی از شمالی‌ترین مناطق مسکونی قرار دارد که توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کند. در منطقه ساریر می‌توانید حس‌وحال یک دهکده ماهیگیری را تجربه کنید و دلیل این موضوع، بنا شدن بر روی یک بندر کوچک است که وجود رستوران‌های دریایی این حس‌وحال را ایجاد کرده‌اند. در خط ساحلی خانه‌های بزرگ و اشرافی مختلفی وجود دارد که از چوب ساخته شده‌اند و بازمانده زمان امپراتوری هستند. 

موزه ثاقب سابانجی

یکی از بهترین موزه‌های خصوصی موجود در استانبول که از نظر موقعیت مکانی و برگزاری نمایشگاه‌های بسیار در سطح جهانی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، موزه ثاقب سابانجی به‌حساب می‌آید. در بخش اصلی موزه نقاشی‌هایی از پایان قرن نوزدهم و اوایل ایجاد ترکیه جمهوری‌خواه وجود دارد. در واقع، می‌توانید مجموعه‌ای بسیار کمیاب از خطاطی‌های دوران عثمانی و لوازم خانگی آنتیک و لوکس خانواده سابانجی را ببینید که در معرض دید قرار دارند.

اورتاکوی

یکی از مناطق فریبنده و منحصربه‌فرد موجود در تنگه بسفر اورتاکوری است که شب‌های تابستانی بسیار جذابی را ارائه می‌دهد. به همین منظور، تعداد وسیعی از رستوران‌ها و کافه‌ها در این منطقه ایجاد شده‌اند که دور میدانی کوچک قرار دارند. در این میان، مسجد اورتاکوی نیز بر زیبایی منظره و چشم‌انداز کافه‌ها افزوده و باعث شده تا مردم و اهالی راهی این منطقه شوند و به سپری کردن اوغات فراغت خود بپردازند. این مسجد به دست معماری آمریکایی بنا شد و فردی بود که قصر دلمه‌باغچه را نیز طراحی کرد. درواقع اگر تمایل دارید تا به امتحان کردن غذاهای خیابانی بپردازید باید به اورتاکوی بیایید و غذای خیابانی کومپیر یا همان سیب‌زمینی پخته شکم‌پر را امتحان کنید. بدون‌شک پس از میل کردن این غذای خیابانی، به دنبال دستور پخت آن خواهید رفت. 

اورتاکوی

نحوه دسترسی به تنگه بسفر

در صورت تمایل به حضور پیدا کردن در تنگه بسفر می‌توانید از سه طریق اقدام کنید. برای رسیدن به تنگه اتوبوس‌هایی درنظر گرفته شده که ایستگاهی در میدان تکسیم و بشیکتاش دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. از ایستگاه تراموا کاباتاش نیز می‌توانید به تنگه بسفر برسید یا از فری‌های اسکودار و کادیکوی که در اسکله بشیکتاش لنگر انداخته‌اند نیز می‌توانید کمک بگیرید و خود را به مقصد، یعنی تنگه بسفر برسانید.

نحوه دسترسی به تنگه بسفر

رستوران های موجود در نزدیکی تنگه بسفر

اگر تمایل دارید تا بعد از گشت‌وگذار در دل استانبول، غذایی ترکی و باکیفیت را میل کنید، باید به سراغ رستوران‌های موجود در این منطقه بروید. بهترین رستوران‌های استانبول در این منطقه قرار دارنند و می‌تواند بهترین طعم را به شما ارائه دهند. رستوران‌هایی نظیر موزدچانگا، بابا آدم، خانه کافه، توگرا، رستوران چینار آلتی (زیر چنار) و... جزو بهترین‌ها به‌شمار می‌آیند.

هتل‌های تنگه بسفر

با توجه به وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری که در نزدیکی تنگه بسفر وجود دارند، اقامت گزیدن در این بخش از شهر خالی از لطف نیست و می‌تواند در هزینه‌های سفر و حمل‌ونقل کمک شایانی به شما کند. هتل‌های بسیاری در این منطقه وجود دارد که خوشبختانه کیفیت بالایی را ارائه می‌دهند. هتل فور سیزن بسفر، هتل خانه بسفر، هتل کمپینسکی قصر چراغان، هتل W و... را می‌توانید انتخاب کنید و اقامتی بی‌نظیر را تجربه نمایید.

هتل‌های تنگه بسفر

سخن پایانی

تنگه بسفر از آن دست جاذبه‌های دیدنی و گردشگری موجود در استانبول است که می‌تواند روزها شما را درگیر خود کند و دیدنی‌های بسیاری را ارائه دهد. تنوع جاذبه‌های دیدنی و گردشگری نزدیک تنگه به‌قدری است که کل زمان سفر شما را پوشش می‌دهند. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا کرده و دریای سیاه و دریای مرمره را به هم متصل می‌کند. این تنگه، کوچک‌ترین تنگه در جهان به‌حساب می‌آید که بین‌المللی است و کشتی‌های بسیاری از آن عبور می‌کنند. از سری جاذبه‌های دیدنی این تنگه می‌توان به کشتی‌های کروز، کاخ توپکاپی، برج دختر، بندر شهر، آب‌انبار باسیلیکا و... اشاره داشت. در زمان سفر به استانبول، حضور در تنگه را فراموش نکنید و خود را در حدفاصل آسیا و اروپا قرار دهید و تجربیات جدیدی کسب کنید.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها