قاب دبی

قاب دبی

بدون شک حضور پیدا کردن در بزرگ‌ترین قاب عکس دنیا می‌تواند جذاب و منحصربه‌فرد باشد. در شهر دبی می‌توانید بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین قاب عکس دنیا را شاهد باشید که شهرتی جهانی پیدا کرده و موجب زیباتر نمودن شهر شده است. در قسمت بالایی قاب دبی می‌توانید قدم بردارید و از ارتفاعی قابل توجه به نظاره شهر بنشینید. این بنای مدرن و منحصربه‌فرد تصویری از گذشته و آینده را به نمایش گذاشته و توانسته تصویری بی‌نظیر را به تماشاگران ارائه دهد. اما دلیل ساخت قاب دبی چه بوده و هدف از این این بنا چیست؟ چگونه باید خود را به قاب دبی رساند و بخش‌های مختلف این قاب بی‌نظیر چه هستند؟ قاب دبی می‌تواند در سفر، شما را به فکر فرو برد و شما را میان گذشته و آینده خود قرار دهد.

قاب دبی

معرفی قاب دبی

ابعاد در نظر گرفته شده برای قاب دبی 150 متر ارتفاع و 95.5 متر عرض است. این بنا جزو آسمان‌خراش‌های دبی به‌شمار می‌آید که با طراحی مدرن خود توانسته خوش بدرخشد و نظر گردشگران بسیاری را جلب نماید. این قاب توانسته رکورد بزرگ‌ترین قاب در جهان را بزند و از 2 هزار تن فولاد استفاده شده تا بتوانند چنین قاب منحصربه‌فردی ایجاد نمایند. نام‌های مختلفی بر روی قاب دبی نهاده شده که می‌توان به دبی فریم و پرواز دبی نیز اشاره داشت. این قاب 9.900 مترمربع وسعت دارد و جذابیت وصف‌نشدنی به‌شمار می‌آید. در واقع به قاب دبی لقب "پل میان دبی قدیم و جدید" داده می‌شود و دلیل این موضوع این است که اگر در بالاترین طبقه قاب قرار بگیرید می‌توانید از یک سمت بخش‌های جدید و مدرن شهر را شاهد باشید و از طرف دیگر، بخش‌های قدیمی شهر را نظاره نمایید. نقوش زیبا ایجاد شده بر روی قاب و استفاده از رنگ طلایی، به ارزش والای آن اشاره دارد.

معرفی قاب دبی

تاریخچه قاب دبی

تاریخچه و دلیل ایجاد قاب دبی به بلند پروازی و تصمیمات مقامات دبی مربوط می‌شود. آنها بر این تمایل هستند که سازه‌های خاص و منحصربه‌فرد ایجاد نمایند و از دیگر کشورها پیشی گیرند. در این میان، در سال 2009 مسابقه‌ای ایجاد شد که طراحان می‌توانستند ایده‌های خود را ارائه دهند و برنده جایزه 100 هزار دلاری شوند. این مسابقه میان 926 طرح برگزار شد و در نهایت طرح "فرناندو دونیس" انتخاب گردید و جایزه مربوطه به او اختصاص یافت. برای برگزیدن طرح منتخب از 11 معمار بین‌المللی کمک گرفته شد و به عنوان هیئت داوران بر تمامی ایده‌ها نظارت نمودند. در نهایت این قاب بی‌نظیر در سال 2013 کلید خورد و سپس در سال 2018 به بهره‌برداری رسید.

تاریخچه قاب دبی

معماری قاب دبی

پس از بررسی پروژه و آنالیز از تمامی بخش‌ها و زوایا، تصمیم گرفته شد که قاب به‌گونه‌ای ساخته شود که دروازه پارک زعبیل باشد و گردشگران و بازدیدکنندگان بتوانند بعد از عبور از قاب وارد پارک شوند. برای ساخت قاب از مصالحی نظیر شیشه، آلومینوم، فولاد و... استفاده شده تا علاوه‌بر ارائه زیبایی و جذابیت، استحکام و مقاومت بالایی نیز داشته باشد. دلیل استفاده از شیشه، ایجاد نمایی مدرن و لوکس بود؛ همچنین با استفاده از شیشه می‌توان محله‌های قدیمی شهر را به نمایش گذارد و به همگان نشان دهد. رنگ طلایی استفاده شده در قاب دبی، توانسته توازن و تعادل زیبایی ایجاد کند و طراحی این بنا را مجلل‌تر جلوه دهد.

معماری قاب دبی

دلیل ساخت قاب دبی

دلیل اصلی ساخت و بنا قاب دبی این بود که بتوانند نماد جدیدی برای شهر دبی ایجاد کنند. این قاب، همانند قاب عکسی باشکوه و زیبا در مکانی قرار گرفته که می‌تواند پیشرفت و ترقی شهر را به‌نمایش بگذارد و به بازدیدکنندگان و گردشگران نشان دهد. تماشای دبی از درون بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین قاب دنیا سبب شده تا برای این ایده خاص بودجه کلانی درنظر گرفته شود و مقامات تصمیم بر ایجاد آن بگیرند. یکی دیگر از دلایل ساخت قاب دبی، جذب گردشگر و وجود جاذبه‌ای متفاوت در شهر به‌حساب می‌آمد.

دلیل ساخت قاب دبی

قسمت های مختلف قاب دبی

درون قاب دبی می‌توانید بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی را شاهد باشید. تمامی بخش‌های موجود دست‌دردست هم داده‌اند تا بهترین مجموعه تفریحی و گردشگری را ایجاد نمایند. در ادامه به تمامی بخش‌های موجود در قاب دبی اشاره می‌کنیم.

ورودی

برای وارد شدن به قاب باید بلیط تهیه نمایید که دروازه یا گیت شماره چهار پارک زعبیل بلیط مربوطه را ارائه می‌دهد. بعد از تهیه بلیط قاب، وارد محوطه‌ای روباز می‌شود که پس از پیاده‌روی اندکی می‌توانید وارد ورودی ساختمان شوید. در این بخش درختان نخل توانسته‌اند حس‌وحال ناب کشور امارات را برای بازدیدکنندگان ایجاد کنند و آنها را با زیست‌بوم این منطقه آشنا نمایند. در این قسمت از دبی می‌توانید به اوج شکوه و زیبایی قاب دبی پی ببرید؛ در واقع ساختمانی طلایی و لوکس که با دو آسانسور شیشه‌ای در انتظار شما قرار دارد.
با استفاده از پله‌برقی‌های موجود می‌توانید به طبقه بالا بروید که در این طبقه دکوراسیونی مدرن حاکم است. وجود تابلوهایی از بزرگان شهر باعث شده تا گردشگران با پیشینه کشور آشنا شوند و با دوران گذشته امارات ارتباط برقرار کنند. بسیاری از تابلوهای موجود به بازار قدیم دبی تعلق دارند و چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، سه بعدی و متحرک بودن تابلوها است. گردش در لابی و طبقه اول این بخش باعث می‌شود تا گردشگران خود را برای بازدید از طبقه آخر آماده کنند.

آسانسور

آسانسورهای موجود در قاب دبی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موجود در مجموعه هستند که به آنها اسکای‌دک می‌گویند. زمانی که درون آسانسور قرار می‌گیرید می‌توانید فضای بزرگ پارک زعبیل و ایستگاه مترو الجافلیه را ببینید که در نزدیکی قاب قرار دارند. قاب دبی 48 طبقه دارد که می‌توانید با استفاده از آسانسور موجود این مسافت را طی 75 ثانیه طی کنید. 

گالری

در بالاترین طبقه قاب دبی، گالری بسیار باشکوهی خودنمایی می‌کند که در ضلع بالایی قاب قرار دارد. این بخش از قاب طولی معادل با 95 متر را دارا است و همانند یک تونل طراحی شده و زیبایی مجموعه را بیشتر کرده است. در گالری موجود می‌توانید اطلاعاتی درباره رکوردهای دبی، برنامه‌های آتی، سرنوشت شهر، تاریخچه کشور و... کسب کنید. کف گالری از شیشه ایجاد شده تا بتواند بازدیدکنندگان را کمی بترساند. اگر به زیرپاهای خود نگاه کنید می‌توانید حوضچه و محوطه روباز قاب را شاهد باشید. ظرفیت گالری 200 نفر درنظر گرفته شده که می‌توانید بدون نگرانی از بابت شلوغی راهی قاب دبی شوید. 

قسمت های مختلف قاب دبی

تفریحات موجود در قاب دبی

درون قاب دبی شرایطی فراهم آمده تا بتوانید خوش بگذرانید و ساعات خوشی را در کنار عزیزان خود سپری کنید. کافه، فروشگاه سوغاتی، عکاسی و تماشای آب‌نما از تفریحات عالی موجود در قاب هستند. درواقع، کنار قاب دبی آبنمایی وجود دارد که با رقص نور و ایجاد فضایی دل‌انگیز می‌تواند شما را سرگرم سازد. این تماشا در شب می‌تواند برای همیشه در ذهن باقی بماند و تصویری رویایی را به ثبت برساند. در طبقه آخر قاب دبی، فروشگاهی ایجاد شده که سوغاتی‌های مختلف و متنوعی را ارائه می‌دهد. اگر تمایل به خرید سوغاتی دارید، باید به این بخش از قاب مراجعه کنید و با اجناس لوکس و جذاب بسیاری روبه‌رو شوید.

تفریحات موجود در قاب دبی

حقایق جالب درباره قاب دبی

حقایق جالبی درباره قاب دبی وجود دارد که می‌تواند شما را شگفت‌زده سازد. در ادامه به جالب‌ترین حقایق پیرامون قاب دبی اشاره می‌کنیم.
•    ارتفاع قاب دبی 150 متر و عرض آن 95 متر درنظر گرفته شده است.
•    در دو سمت قاب، دو برج ایجاد شده که طولی 95 متری دارند و می‌توانند نمای 360 درجه را به گردشگران ارائه دهند.
•    با استفاده از آسانسور با نمای 360 درجه می‌توانید به طبقه آخر قاب بروید. 
•    هزینه ساخت قاب دبی 260 میلیون درهم بوده تا بتوانند حال و آینده دبی را به نمایش بگذارند.
•    برای ساخت قاب از 3600 مهندس، کارگر، تکنسین و... کمک گرفته شده تا بهترین مجموعه با بالاترین کیفیت ایجاد شود.
•    برای ساخت قاب از 2600 متر مربع شیشه استفاده شده است.
•    پوشش خارجی قاب شامل 15000 متر مربع به‌حساب می‌آید که از روکش فلزی ضدزنگ ایجاد شده است.
•    برای جابه‌جایی مصالح موردنیاز برای ساخت قاب، از دو جرثقیل غول‌پیکر استفاده شد که توانایی جابه‌جایی 12 تن بار را داشتند.

حقایق جالب درباره قاب دبی

آدرس و ساعت بازدید قاب دبی

قاب دبی یا برج پرواز در پارک زعبیل قرار گرفته است. این پارک در فاصله کمی از ایستگاه مترو «الجافلیه» (Al Jafilia) ایجاد شده و می‌توانید دسترسی ساده‌ای به قاب و پارک داشته باشید. برای بازدید از قاب دبی باید بین ساعات 6 الی 21 اقدام به حضور نمایید تا از فرصت موجود بهره ببرید و بنایی مدرن و بی‌نظیر را شاهد باشید.
آدرس: امارات متحده عربی، دبی، پارک زعبیل، دروازه چهارم (گیت چهار)

آدرس و ساعت بازدید قاب دبی

چگونگی دسترسی به قاب دبی

راه‌های مختلفی برای رسیدن به قاب دبی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید. استفاده از تاکسی، مترو و اتوبوس راحت‌ترین وسایل نقلیه هستند که شما را در زمانی کوتاه به قاب می‌رسانند. در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها اشاره می‌کنیم.
•    تاکسی: تاکسی‌های مختلف در سطح شهر وجود دارند که می‌توانید با بیان نام قاب دبی یا پارک زعبیل به مقصد خود برسید.
•    اتوبوس: ایستگاه‌های اتوبوس مختلفی هم در اطراف قاب دبی و هم در سطح شهر ایجاد شده تا گردشگران بدون نگرانی خود را به قاب برسانند.
•    مترو: بدون شک بهترین و ارزان‌ترین راه برای رسیدن به قاب دبی، استفاده از مترو است. ایستگاه مترو الجافلیه فاصله کمی با قاب دارد که باید در این ایستگاه پیاده شوید و وارد دنیای جدیدی گردید.

چگونگی دسترسی به قاب دبی

هزینه بلیط قاب دبی

برای بازدید از قاب دبی باید بلیط تهیه نمایید. ساعت بازدید از مجموعه 9 الی 21 است که بدون شک، صبح و هنگام غروب بهترین تصویر را پیش‌روی خود خواهید دید. بهتر است که در تعطیلات آخر هفته به قاب مراجعه نکنید، چراکه شلوغی در این زمان شاید کمی ناخوشایند باشد. برای بزرگسالان باید 50 درهم بپردازید و برای کودکان سه تا 12 سال 20 درهم. کودکان زیر سه سال می‌توانند به صورت رایگان وارد قاب شوند و نیازی به تهیه بلیط ندارند.

نکات بازدید از قاب دبی

در زمان بازدید از قاب دبی باید نکاتی را رعایت کنید و آنها را مورد توجه قرار دهید. اگر در زمان ورود به لابی دبی چمدان در دست داشته باشید، باید آن را تحویل دهید. علاوه‌بر چمدان، هر نوع خرید یا کوله‌پشتی و... را باید تحویل دهید و تنها کیف دستی در اختیار داشته باشید. ورود حیوانات خانگی ممنوع است و نباید آنها را با خود همراه داشته باشید. بهتر است که بلیط خود را اینترنتی و قبل از ورود به قاب تهیه کنید؛ مخصوصا آخر هفته که تجمع افراد برای حضور در قاب بالا می‌رود و نیاز است تا برای تهیه بلیط به صورت حضوری در صف طولانی قرار بگیرید. قاب دبی شرایط را برای تمامی افراد با هر نوع ویژگی ایجاد کرده است؛ پس اگر فردی مسن یا ناتوان همراه دارید می‌توانید به راحتی آنها را به قاب ببرید. طبق قانون حاکم، باید لباسی بر تن شما باشد که زانوان و شانه‌های شما دیده نشود.

نکات بازدید از قاب دبی

سخن پایانی

همه شما تمایل دارید تا برای یک بار هم که شده خود را در قاب دبی ببینید. قاب دبی می‌تواند تصویری از قدیم و آینده باشد و شما را به فکر فرو برد. برای ایجاد این قاب 926 طرح پیشنهادی ارائه شد که پس از بررسی‌های فراوان، ایده فرناندو دونیس انتخاب گردید. برای ساخت قاب دبی از 2 هزار تن فولاد استفاده شده تا بنایی مدرن و لوکس ایجاد گردد. بر روی قاب از نقوش بسیار منحصربه‌فردی استفاده شده که جلوه خاصی به آن بخشیده است. قاب دبی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که می‌توانید از هر یک از آنها بهره ببرید. برای ورود به قاب باید بلیط تهیه کنید تا شرایط برای حضور شما فراهم شود. توجه داشته باشید که زمان بازدید خود را به روزهای تعطیل موکول ننمایید؛ چراکه شلوغی قاب می‌تواند آزاردهنده باشد.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها