پارک ملی کائو یای تایلند

پارک ملی کائو یای تایلند

در میان جاذبه‌های دیدنی و گردشگری موجود در کشور تایلند، پارک ملی کائو یای خودنمایی می‌کند که با جذابیت‌های بسیار خود به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. این پارک اولین پارک ملی در تایلند به‌حساب می‌آید که در سال 1962 ایجاد شد. در پارک ملی کائو یای می‌توانید تفریحات مختلفی را تجربه کنید و نهایت لذت را ببرید. طبیعت‌گردی، تماشای حیات‌وحش، عکاسی، سافاری شبانه و... از انواع تفریحات موجود هستند که شما را متحیر و شگفت‌زده می‌سازند. در این پارک 7 مسیر مختلف ایجاد شده که اگر تمایل به طی مسیرهای طولانی را دارید باید از راهنما کمک بگیرید تا گم نشوید. بدون شک گردشگرانی که اهل طبیعت‌گردی و حضور در دل طبیعت هستند و تمایل به تجربه‌های جدید را دارند، پارک ملی کائو یای بهترین انتخاب برای آنها است. 

پارک ملی کائو یای تایلند

معرفی پارک ملی کائو یای

در سال 1962 پارک ملی کائو یای به عنوان اولین پارک ملی در کشور تایلند ایجاد شد و در حال حاظر سومین پارک بزرگ در این کشور به‌حساب می‌آید. پارک ملی کائو یای مساحتی بالغ‌بر 2.168 کیلومتر مربع دارد که در میان جنگل‌ها و مراتع وسیع ایجاد شده است. مرتفع‌ترین قله موجود در پارک با ارتفاع 1.351 متر خودنمایی می‌کند و میانگین ارتفاع مناطق موجود بین 400 تا 1000 متر است. این پارک ملی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کند. شاید برای شما این سوال پیش آید که معنای کائو یای چیست؟ باید گفت که معنای "کوه‌های بزرگ" را دارا است.

معرفی پارک ملی کائو یای

تاریخچه پارک ملی کائو یای

در حدود سال‌ 1922 مردم برخی از روستاهای استان ناخون نایوک تصمیم بر ساخت اقامتگاهی در جنگل‌های واقع در کوه‌های " سانکام فائنگ" گرفتند. پس از گذشت مدتی، این منطقه از سوی دولت مورد تایید قرار گرفت و به رسمیت شناخته شد. به دلیل فاصله‌ای که با شهر داشت، تبهکاران و فراریان آن را به پناهگاهی برای خود تبدیل کردند. پس از آشکار شدن این موضوع، روستاییان محل دیگری برای خود انتخاب کردند و به رسمیت شناخته شدن این منطقه نیز لغو گردید.
در سال 1959 نخست وزیر تایلند به وزرات کشاورزی و وزرات کشور اعلام کرد که باید فرآیند ایجاد و توسعه پارک‌های ملی در این منطقه در دستورکار قرار گیرد. پس از این تصمیم، پارک ملی کائو یای در 18 سپتامبر 1962 به بهره‌برداری رسید و اولین پارک ملی تایلند ایجاد شد. در سال 1984این پارک جزو میرات آسه‌آن قرار گرفت و همچنین در سال 2005 این پارک و دیگر پارک‌های منطقه نظیر «دانگ فایا ین» (Dong Phaya Yen) در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

تاریخچه پارک ملی کائو یای

امکانات پارک ملی کائو یای

پارک ملی کائو یای منطقه‌ای گردشگری به‌حساب می‌آید و به همین منظور، امکانات مختلفی را در آن قرار داده‌اند تا گردشگران بتوانند نیازات خود را رفع کنند. یکی از مهم‌ترین امکانات موجود، وجود دو مقر اصلی برای برپایی کمپ است. تعدادی رستوران، کافه و غرفه غذاخوری نیز ایجاد شده تا گردشگران بتوانند غذایی مناسب میل کنند. یکی از بهترین و جذاب‌ترین امکانات موجود در پارک، وجود شرایط مناسب برای خودروسواری یا دوچرخه‌سواری است که می‌توانید در پارک به گشت‌وگذار بپردازید. با توجه به آمار موجود، پرترددترین منطقه برای دوچرخه‌سواری، پارک ملی به‌حساب می‌آید. در زمان ورود به پارک نمی‌توانید با پای پیاده عبور کنید و باید با وسیله نقلیه باشید، چراکه بسیاری از جاذبه‌های موجود در فاصله بسیاری از هم و از ورودی قرار دارند.

امکانات پارک ملی کائو یای

انواع تورهای پارک ملی کائو یای

با توجه به جذاب بودن پارک ملی کائو یای، اپراتورها و آژانس‌های بسیاری در تایلند وجود ندارند که تورهای متنوع و مهیجی را برپا می‌نمایند. در زمان تهیه تور باید به نوع آن توجه کنید؛ چراکه برخی از آنها شامل حیات‌وحش نمی‌شوند. برخی از تورها قیمتی پایین دارند که تنها به تماشای آبشارها و نقاط مختلف می‌پردازند. اگر تمایل دارید تا تمامی بخش‌های مجموعه را مورد بررسی قرار دهید، بهترین انتخاب، تورهای خصوصی هستند. در ادامه به انواع تورهای برپا شده اشاره می‌کنیم.
•    تورهای خصوصی حیات‌وحش: با تور خصوصی می‌توانید به انعطاف‌پذیری بهتری دست یابید و از تور حیات‌وحش، تور دو و سه روزه، تور یک روزه حیات‌وحش با سافاری شبانه و... بهره ببرید.
•    تورهای گروهی: هتل‌های مختلفی وجود دارند که تورهای گروهی 10 الی 12 نفره برپا می‌کنند و می‌توانید این تورها را تهیه کنید. 

انواع تورهای پارک ملی کائو یای

آدرس پارک ملی کائو یای

برای رسیدن به پارک ملی کائو یای باید به مسیر زیر بروید تا به مقصد و طبیعتی عالی دست یابید. در واقع «پارک ملی کائو یای» (Khao Yai National Park) در منطقه‌ای با نام «ناکون راچاسیما» (Nakhon Ratchasima) قرار گرفته که در 200 کیلومتری شمال شرقی شهر بانکوک واقع شده است.
آدرس: تایلند، استان ناخون نایوک، منطقه ناکون راچاسیما، ناحیه پاک چونگ

آدرس پارک ملی کائو یای

چگونگی دسترسی به پارک ملی کائو یای

برای دسترسی به پارک ملی کائو یای باید از دو دروازه عبور کنید. در واقع مرکز بازدیدکنندگان معبد چائو پور کائو یای که در پاک چونگ از منطقه ناکون راچاسیما قرار گرفته و مرکز بازدیدکنندگان نوئن هوم در منطقه میوانگ در استان پراچینبوری خودنمایی می‌کند. در پارک ملی جاده تانارات وجود دارد که طولی معادل با 50 کیلومتر را به خود اختصاص داده که از معبد چائو پور کائو یای به پراچینبوری می‌رسد. در واقع شما می‌توانید از یکی از ورودی‌ها به مجموعه وارد و از ورودی دیگر خارج شوید. در صورت تمایل به سفر از بانکوک به پارک کلی کائو یای سه روش مختلف وجود دارد که می‌توان به خودرو شخصی، اتوبوس و قطار اشاره داشت. در ادامه به هر یک از آنها می‌پردازیم.

دسترسی به پارک ملی کائو یای با اتوبوس

اگر بخواهید خود را از بانکوک به پارک ملی کائو یای برسانید و از اتوبوس بهره ببرید، باید ابتدا سوار اتوبوس و سپس سوار تاکسی شوید. در ابتدای امر اتوبوس بانکوک-ناخون راچاسیما را سوار شوید و در پاک چونگ از آن پیاده شوید. در این مرحله سوار تاکسی شوید یا با استفاده از اتوبوسی دیگر خود را به مرکز بازدیدکنندگان معبد چائو پور کائو یای برسانید. نگران زمان‌بندی اتوبوس‌ها نباشید و خوشبختانه اتوبوس‌های مذکور هر روز از ساعت 6 تا 17و هر 30 دقیقه یک بار مسافران را می‌توانند جابه‌جا نمایند.

دسترسی به پارک ملی کائو یای خودرو شخصی

در صورت وجود خودرو شخصی می‌بایست از جاده «Phahonyothin» که در رانگسیت وجود دارد به سمت سارابوری بروید و در ادامه به بزرگراه شماره دو یا (جاده میترافاپ) برسید و تغییر مسیر دهید. در کیلومتر 23 و قبل از رسیدن به پاک چونگ به مرکز بازدیدکنندگان معبد چائو پور کائو یای خواهید رسید. در نهایت با طی 15 کیلومتر دیگر به دفتر مرکزی پارک ملی خواهید رسید که در کل باید 205 کیلومتر را طی کنید. در حالت کلی باید با خودرو به مرکز بازدیدکنندگان نوئن هوم بروید و از بزرگراه شماره یک در رانگسیت، خود را به بزرگراه شماره 33 در منطقه هین کنگ برسانید. به واسطه شهر ناخون نایوک به تقاطع نوئن هوم برسید و سپس به سمت چپ برانید و به جاده «پراچینبوری-کائو یای» (Prachinburi-Khao Yai) بروید. مسیر خود را ادامه دهید تا به مقصد موردنظر برسید که کل این مسیر 190 کیلومتر اعلام شده است.

دسترسی به پارک ملی کائو یای قطار

قطار نیز یکی دیگر از راه‌های رسیدن به پارک ملی کائو یای است که باید در ابتدا سوار خط شمال شرقی یا بانکوک-پاک چونگ شوید و سپس در ایستگاه پاک چونگ در استان ناخن راچاسیما از قطار پیاده شوید. با استفاده از اتوبوس در بازار پاک چونگ به سمت پارک ملی بروید تا خود را در مرکز بازدیدکنندگان معبد چائو پور کائو یای ببینید.

چگونگی دسترسی به پارک ملی کائو یای

بهترین زمان سفر به پارک ملی کائو یای

پارک ملی کائو یای تحت تاثیر سامانه بارشی مانسون قرار دارد و در فصول مختلف شاهد باران‌های شدید است. در نهایت باید فهمید که هوای این منطقه نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است. از اوایل اسفند ماه تا اوایل خرداد آب‌وهوایی گرم بر منطقه حاکم می‌شود و میانگین دمای هوا 25 درجه اعلام شده است. از خرداد تا اوایل مهر با هوایی بارانی روبه‌رو هستید که رطوبت به مقدار زیادی بالا می‌رود و میانگین دمای هوا به 27 درجه در روز می‌رسد. نیمه دوم سال یعنی مهر تا اسفند هوا آفتابی خواهد بود و میانگین دمای حاکم بر پارک 22 درجه در روز است. قطعا در شب‌های طول سال هوای خنک‌تری نسبت به روز شاهد خواهید بود. در این شرایط بهترین زمان برای سفر و رسیدن به پارک ملی کائو یای، مهر تا اسفند ماه است.

بهترین زمان سفر به پارک ملی کائو یای

ساعت بازدید و بلیط ورودی پارک ملی کائو یای

برای بازدید و قدم زدن در میان یکی از وسیع‌ترین پارک‌های موجود در تایلند و لذت بردن از هوای دل‌انگیز باید در زمانی مشخص راهی آن شوید. در واقع شما هر روز از سال می‌توانید از ساعت 6 الی 18 راهی پارک ملی کائو یای شوید. برای ورود به پارک نیز باید بلیط تهیه کنید که افراد بزرگسال نیاز دارند تا ۴۰۰ بات (۱۱ دلار) بپردازند و کودکان 3 تا 14 سال باید ۲۰۰ بات (پنج دلار) ارائه دهند. اگر تمایل به کمپینگ دارید باید بگوییم که بلیط تهیه شده تا سه روز اعتبار دارد و در غیر این صورت، تنها یک روز می‌توانید از آن استفاده کنید. 

ساعت بازدید و بلیط ورودی پارک ملی کائو یای

سخن پایانی

در دل تایلند و در کنار تمامی زیبایی‌های موجود در این کشور، می‌توانید راهی یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تفریحی و دیدنی شوید. پارک ملی کائو یای تایلند در 200 کیلومتری شهر بانوک قرار دارد که برای رسیدن به آنجا می‌توانید از قطار، اتوبوس یا خودرو شخصی بهره ببرید. در این پارک تفریحات مهیج بسیاری وجود دارد که برای تمامی گردشگران و مسافران بسیار مهیج و دلهره‌آور به‌حساب می‌آیند؛ پس اگر به هیجان و بالا رفتن ضربان قلب علاقه دارید می‌بایست راهی پارک ملی کائو یای شوید. تورهای مختلفی برگزار می‌شود که می‌توانید با تهیه این تورها راهی پارک شوید و روزی بسیار مهیج را تجربه کنید. از سری تفریحات موجود در پارک می‌توان به سافاری، تماشای حیات‌وحش، عکاسی و... اشاره داشت.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها