غارهای الورا

غارهای الورا

بدون شک سفر به هندوستان توانسته یکی از هیجان‌انگیزترین سفرها باشد و دلیل این موضوع، وجود قدمتی بسیار دیرینه و وجود جاذبه‌های بسیار منحصربه‌فرد است. غارهای الورا یکی از همین جاذبه‌های دیدنی و تاریخی به‌شمار می‌آیند که می‌توانند با دیدنی‌های بسیاری در هندوستان رقابت کنند. غار الورا جزو میراث جهانی محسوب می‌شوند و در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. غارهای الورا از بیش از 100 غار تشکیل شده و تنها می‌توانید به 34 غار موجود در این مجموعه دسترسی داشته باشید. غارهای الورا در 30 کیلومتری اورنگ‌آباد و در ایالت ماهاراشترا قرار گرفته‌اند که می‌توانید در زمانی کوتاه خود را به آنجا برسانید. 

غارهای الورا

معرفی غارهای الورا

غارهای الورا با هنر و ظرافت بسیاری ایجاد شده‌اند و این همه زیبایی و خلاقیت در یک مکان غیر قابل تصور است. غارهای موجود و تزئینات زیبا در دل کوه توانسته‌اند تا دیگران را متحیر سازند و مهر تاییدی بر سفری بی‌نظیر باشند. غارها الورا در ایالت مهاراشترا و در غرب هند قرار گرفته‌اند و می‌توانید به سادگی خود را از بمبئی و پونا به غارها برسانید. مساحت غارهای موجود 2 کیلومتر می‌شوند و می‌توانند روزی بی‌نظیر را خلق نمایند. بدون شک غارهای الورا یک غار ساده نیستند و شما می‌توانید با باشکوه‌ترین سازه‌های موجود در جهان روبه‌رو شوید. سنگ‌های موجود که تراشکاری بر روی آنها ایجاد شده بازالتی هستند که زیبایی غارها را نیز افزایش داده‌اند.

معرفی غارهای الورا

تاریخچه غارهای الورا

تاریخچه و قدمت غارهای الورا به قرن پنج تا ده میلادی باز می‌گردد. در این مجموعه وسیع می‌توانید 100 غار را شاهد باشید که 34 مورد از آنها در دسترس هستند و می‌توانید بازدید از آنها را در برنامه خود بگنجانید. از این 34 غار موجود 12 مورد متعلق به آیین بودایی، 17 مورد مربوط به هندوها و 5 مورد مربوط به مذهب جین است. تمامی این غارهای موجود با هنر و ظرافت بسیاری ایجاد شده‌اند و می‌توانند جاذبه‌ای بسیار منحصربه‌فرد باشند. غارهای موجود هر یک در بازه زمانی مشخصی ایجاد شده‌اند و با گذشت زمان گردهم آمده‌اند و غارهای الورا را ایجاد کرده‌اند. قدمت غارهای بودا به قرن شش و هشت میلادی باز می‌گردد و غارهای هندو متعلق به قرن‌های شش و نه هستند؛ همچنین قدمت غارهای جین نیز مربوط به قرن‌های شش و نه می‌شود.
غارهای الورا در سال 1983 در یونسکو به ثبت رسیدند و شهرت جهانی یافتند. گردشگران بسیاری به دلیل وجود جذابیت‌های بسیار خاص و متحیر کننده راهی هندوستان و غارهای الورا می‌شوند تا دیدگان خود را به این همه زیبایی معطوف کنید. معمولا مردم و اهالی برای رازونیاز و نیایش به غارهای الورا مراجعه می‌کنند و همین موضوع باعث اهمیت این مجموعه شده است. توجه داشته باشید که برخی از غارهای الورا محلی برای زندگی راهبان نیز به‌حساب می‌آیند و دلیل این موضوع، تفکرات قدیمی مذهبیون بوده است. در واقع این تفکر وجود داشته که هرچه زندگی با مشقت بیشتری پیش برود، عبادت آنها بهتر پذیرفته می‌شود. علاوه‌بر این، در غارهای الورا می‌توان شاهد برگزاری کلاس‌های بسیاری از سوی مبلغان دینی بود که دین خود را به دیگران آموزش می‌دادند و آمیزه‌های دینی را به علاقه‌مندان و شاگران خود ارائه می‌کردند.

تاریخچه غارهای الورا

بررسی غارهای الورا

با توجه به تنوع بالا و تعداد بسیار غارهای موجود، در زمان مراجعه به غارهای الورا به شما نقشه راهنما داده می‌شود. غارهای قابل دسترس با عدد شماره‌گذاری شده‌اند تا بتوانید خود را به سادگی به آنها برسانید. در نقشه راهنما می‌توانید برخی از ویژگی‌های غارها را ببینید تا بتوانید تصمیم درستی در زمان مراجعه بگیرید. با توجه به سه آیین موجود در غارهای الورا، یعنی آیین بودا، هندو و جین، باید برای مراجعه به غارهای بودایی به غارهای شماره 1 تا 12 که در جنوب مجموعه هستند مراجعه کنید.
غارهای 13 تا 29 متعلق به غارهای هندو هستند که در مرکز مجموعه قرار گرفته‌اند؛ همچنین 5 غار جین نیز به غارهای 30 تا 34 تعلق دارند. یکی از جالب توجه‌ترین موضوعات موجود در این مجموعه، تعداد غارهای موجود، تندیس‌های بزرگ، مجسمه‌های غول‌پیکر و... است که همگی با دست ساخته شده‌اند و هیچ ابزار تراشکاری در آن دوران وجود نداشته است. در هندوستان غارهای بسیاری وجود دارد اما غارهای الورا به دلیل همین زیبایی و جذابیت توانسته‌اند نظر بسیاری را به خود جلب و جزو بهترین و خاص‌ترین غارها باشند.

بررسی غارهای الورا

جذابیت های غار های الورا

جذابیت‌های غار الورا هند به‌قدری زیاد است که می‌تواند به خوبی با بسیاری از آثار موجود در این کشور رقابت کند. دلیل این همه زیبایی و خاص بودن، کنده‌کاری‌های هوشمندانه و تبحر و خلاقیت آنها به‌حساب می‌آید که چگونه توانسته‌اند با دست خالی و کمترین تجهیزات، تراشکاری‌هایی با آن همه شکوه ایجاد کنند. بدون‌شک پس از بررسی حکاکی‌ها و فکر کردن به این موضوع که چگونه این اتفاق رخ داده، شما را شگفت‌زده می‌سازد. اسناد و شواهد بسیاری وجود دارد که بیان می‌کند ساخت و تراشیدن غارهای الورا حدود 250 سال زمان نیاز داشته تا ایجاد شود. 
برخی از غارهای موجود حکاکی ساده‌تر و برخی دیگر شامل حکاکی‌های خاص و منحصربه‌فرد هستند. زمانی که به غارهای الورا در هند سفر کنید، شاهد عددگذاری آنها خواهید بود. غار شماره 16 در میان تمامی غارها از کنده‌کاری و حکاکی خاص‌تر و بیشتری برخوردار است؛ دقیقا غار شماره 16 در مقابل غار شماره یک قرار دارد. هر چه غار شماره یک ساده و بی‌آلایش است، غار شماره 16 بسیار جذاب و خاص جلوه می‌کند. در این غار می‌توانید بزرگ‌ترین سنگ حکاکی شده در دنیا را شاهد باشید. غار شماره 16 با گچ سفید رنگ شده که همانند کوهی پوشیده در برف خودنمایی می‌کند. این غار نمایانگر خانه خدای شیوا و کوه کایلاش است. 
قدیمی‌ترین و بااصالت‌ترین غار موجود در میان غارها، به شماره 21 اختصاص دارد که برای مذهب هندو است؛ البته گفته می‌شود که قدیمی‌ترین غارهای موجود به شماره‌های یک تا ده اختصاص دارند اما می‌توان گفت که غار شماره 21 نیز جزو قدیمی‌ترین غارهای موجود به‌شمار می‌آید. مجسمه‌های بزرگ و عظیمی در این غار وجود دارد که به عنوان نگهبانان درب ورودی ایجاد شده‌اند. زیبایی‌های بی‌شماری نیز در غار شماره 29 خودنمایی می‌کند که می‌توان به یک جفت مجسمه شیر اشاره داشت که حکم نگهبانان غار را دارند. گفته می‌شود که غار شماره 29 شباهت بسیاری به غار شماره 21 دارد و جذابیت هر دو بسیار زیاد است. در غار 29 می‌توانید سه مسیر مختلف را ببینید که با دو مجسمه شیر محافظت می‌شوند. اصلی‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه موجود در غارها، به نقاشی‌های موجود بازمی‌گردد که علاقه‌مندان به تاریخ پس از نگاه کردن به این نقاشی‌ها، در آنها غرق می‌شوند و لذت می‌برند.

جذابیت های غار های الورا

دلیل ساخت غارهای الورا

غارهای الورا برای اهالی هندوستان محلی برای عبادت و نیایش بوده‌اند. برخی از غارهای موجود صومعه بودند و راهبان بودا و هندو در آنجا زندگی می‌کردند. در برخی از قسمت‌های موجود در غار، مکان‌های ایجاد شده بود که پیروان هر مذهب می‌توانستند به تحصیل و زندگی بپردازند. با توجه به موقعیت قرارگیری غارها که در مسیر جاده تجاری تاریخی آسیای جنوبی قرار دارد، می‌توان فهمید که غارهای الورا شاهد تاجران بسیار بوده‌اند و همین موضوع سبب شده تا این غارها به مرکز تجاری بسیار مهمی تبدیل شوند. با توجه به حائز اهمیت بودن غارهای الورا برای ایالت مهاراشترا، دولت هندوستان به طور مستقیم بر روی غارها نظارت دارد و بودجه موردنیاز آن را تامین می‌کند.

دلیل ساخت غارهای الورا

بهترین زمان سفر به غار های الورا

کشور هندوستان آب‌وهوای مناسبی دارد و می‌توانید در تمامی روزهای سال راهی این کشور شوید. غارهای الورا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شرایط برای حضور در آنها در تمامی سال ایجاد شده است. در حالت کلی، بهترین زمان سفر به غارهای الورا در هندوستان، ماه‌های نوامبر تا مارچ است. در این ماه‌ها می‌توانید هوایی خنک و دل‌انگیز را شاهد باشید که به کیفیت سفر شما دامن می‌زند و می‌توانید به سادگی و در شرایطی عالی تمامی بخش‌های غار را مورد بررسی قرار دهید. 

چگونه خود را به غارهای الورا برسانیم؟

اگر بخواهید خود را از شهر بمبئی به غارهای الورا برسانید باید حدود 400 کیلومتر را طی نمایید؛ همچنین فاصله غارها با شهر پونا نیز 250 کیلومتر است و می‌توانید با استفاده از اتوبوس یا قطار خود را به مجموعه برسانید. نزدیک‌ترین ایستگاه قطار نزدیک به مجموعه، ایستگاه موجود در اورانگاباد به‌حساب می‌آید که تنها با 45 دقیقه رانندگی می‌توانید به غارها برسید. در صورتی که تمایل داشته باشید که از بمبئی خود را به غارها برسانید باید 7 الی 6 ساعت در قطار باشید تا به ایستگاه اورانگاباد برسید. توجه داشته باشید که در صورت تمایل به سفر با قطار بهتر است تا صبح زود حرکت کنید تا روز خود را از دست ندهید و به خوبی بتوانید تمامی بخش‌های غارهای الورا را تماشا نمایید. شما می‌توانید با استفاده از هواپیما نیز خود را به اورانگاباد برسانید؛ در واقع این شهر فرودگاه نیز دارد و در صورت عدم وجود مشکل مالی و پرداخت هزینه‌های اضافه می‌توانید از هواپیما نیز بهره ببرید. 

چگونه خود را به غارهای الورا برسانیم؟

ساعت بازدید از غارهای الورا

برای بازدید از غارهای الورا می‌توانید از طلوع خورشید تا غروب آن راهی مجموعه شوید و جذاب‌ترین غارهای دنیا را ببینید. توجه داشته باشید که تنها روزهای سه‌شنبه شرایط برای بازدید از غارها وجود ندارد و باید دیگر ایام هفته را انتخاب کنید. این غارها در زمان‌های گذشته، محلی برای نیایش و عبادت بوده‌اند، در این شرایط فضایی سحرآمیز بر غارها حاکم است. به یاد داشته باشید که هر چه زودتر راهی غارها شوید، با محیطی خلوت‌تر روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید به خوبی تمامی بخش‌های غارها را بررسی کنید و ریزه‌کاری‌های موجود و حکاکی‌های خاص را نگاه نمایید. 

ساعت بازدید از غارهای الورا

امکانات موجود در اطراف غارهای الورا

باید بدانید که اطراف غارهای الورا کاملا بکر و دست‌نخورده هستند و در این شرایط فروشگاه یا مرکز خریدی وجود ندارد. به همین منظور، باید برای چند ساعتی که در این منطقه قرار دارید آب و خوراکی فراهم کنید و با خود به مجموعه ببرید. در منطقه اورانگاباد فروشگاه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید نیازات خود را در آنجا رفع کنید. اگر تمایل داشته باشید که شب را در این منطقه ساکن شوید، باید به اورانگاباد بروید و اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. 

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به غار های الورا

با توجه به وجود تعداد زیاد غارهای موجود، باید پیاده‌روی بسیاری انجام دهید، در این شرایط داشتن کفش مناسب و راحت الزامی است. آفتاب هندوستان سوزان است و می‌تواند پوست شما را اذیت کند که باید لباس نازک و خنک بر تن داشته باشید. به همراه داشتن کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و... نیز از واجبات است. یکی از نکات مهم، به همراه داشتن چراغ قوه خواهد بود. در واقع غارهای موجود بسیار بزرگ هستند و هیچ روزنه نوری در آنها وجود ندارد. در این شرایط محیطی تاریک در برخی از غارها حاکم است و باید با خود چراغ قهوه همراه داشته باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به غار های الورا

سخن پایانی

در کشور هندوستان، مهد ادیان مختلف می‌توانید به غارهای الورا مراجعه کنید. این غارها قدمتی طولانی دارند و قرن‌ها طول کشیده تا این غارهای اعجاب‌انگیز ایجاد شوند. در این مجموعه بیش از 100 غار وجود دارد که شما تنها می‌توانید 34 مورد از آنها را مورد بررسی قرار دهید. از این 34 غار، 12 تای آنها مربوط به بودایی‌ها، 17 تا مربوط به هندو و 5 مورد مربوط به جین می‌شوند. در کنار هم قرار گرفتن آیین‌های مختلف در این مجموعه باعث شده تا نظر بسیاری از افراد جلب شود و یکپارچگی زیبایی ایجاد گردد. شما می‌توانید هم از شهر بمبئی و هم پونا خود را به غارهای الورا برسانید. استفاده از اتوبوس، قطار و... بهترین موارد پیش‌رو هستند.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها