کاسکاد ارمنستان

کاسکاد ارمنستان

کاسکاد که به آبشارهای کوچک معنی می‌شود، در پایتخت ارمنستان، این کشور باشکوه و پرمخاطب خودنمایی می‌کند. افراد بسیاری در طی سفر خود به ایروان از کاسکاد بازدید می‌کنند و نام هزار پله را بر روی آن نهاده‌اند. وجود مجسمه‌های خاص و متنوع، آبنماهای متفاوت، موزه‌ای ستودنی، طبیعتی سرزنده و چشم‌انداز و زیبا باعث شده تا افراد زیادی این لوکیشن را مقصد خود قرار دهند و ساعاتی از سفر خود را در این مکان مهم سپری کنند. پس از بالا رفتن از پلکان موجود می‌توانید به پارک هافتناک برسید و از بالا به منظره پیش‌رو بنگرید و زیبایی وصف‌نشدنی‌ای را تجربه کنید.

کاسکاد ارمنستان

تاریخچه کاسکاد ارمنستان

در حقیقت کاسکاد ارمنستان توانسته پیوندی میان خیابان مانیومنت و مرکز شهر ایروان ایجاد کند. این ایده در سال 1970 و در زمان حکومت جمهوری شوروی مطرح گردید. در آن زمان، الکساندر تامانیان که معمار ارشد شهر ایروان به‌حساب می‌آمد این پیشنهاد را داد که با احداث مجموعه‌ای فاخر بتوانند ناحیه شمالی را به مرکز شهر وصل کنند. با توجه به اینکه این ایده بسیار جذاب و منحصربه‌فرد بود اما تا مرز فراموشی رفت و تنها بر روی کاغذ ایجاد شد. در سال‌های پایانی دهه 1970 بحث ایجاد این اثر جذاب پیش کشیده شد که توسط یکی دیگر از معمارهای ارشد شهر به نام جیم توروسیان این اتفاق رخ داد. با تلاش‌های این معمار خوش‌نام، ساخت کاسکاد کلید خورد. در ابتدای امر، نظر و ایده اصلی برای طراحی مجموعه از الکساندر تامانیان الهام گرفته شد اما ایده‌ها و نظرهای خود را نیز در مجموعه پیدا کرد.
توروسیان نقشه‌ای که ترسیم کرده بود شامل ایجاد پیوند میان بخش شمالی شهر و مرکز آن می‌شد که از یک پلکان بزرگ و عظیم و زنجیره‌ای از پلکان‌های درون مجموعه‌ای تشکیل می‌گردید. با توجه به این طرح و ایده، نه تنها این دو بخش شهر به هم متصل نمی‌شدند بلکه شهروندان به سادگی می‌توانستند به مرکز شهر دسترسی داشته باشند. در طراحی توروسیان علاوه‌بر پلکان بیان شده، ایده‌هایی نیز برای نمای بیرونی وجود داشت؛ استفاده از مجسمه‌ها و تندیس‌های مختلف که بتوانند تصویرگر میراث فرهنگی و تاریخی شهر و کشور باشند. حتی این معمار مشهور پیش‌بینی‌هایی را انجام داده بود که شامل ایجاد پله برقی می‌شود. احداث مجموعه کاسکاد در دهه 1980 کلید خورد که بر مبنای نقشه توروسیان بود. در چند سال نخست فرآیند ساخت با پیشرفت بسیار عالی پیش رفت که در سال 1988 زلزله‌ای رخ داد و در سال 1991 حکومت جماهیر شوروی سقوط نمود و روند پیش‌برد مجموعه کنسل شد.
با توجه  به مشکلات بسیار برای ارمنستان، این کشور به فکر پیش‌برد ساخت و اتمام کاسکاد نبود و به مشکلات اساسی و مهم‌تری می‌اندیشید. تکمیل پروژه کاسکاد با یک دهه تعویق در سال 2002 کلید دوباره‌ای خورد. بنیان‌گذار نهاد خیریه کافسجیان یعنی جرارد کافسجیان در ایروان این مجموعه عظیم را افتتاح کرد و این مجموعه به یکی از مهم‌ترین کانون‌های هنری جهانی بدل شد. در زمان ساخت‌وساز کاسکاد در سال 2002 تقریبا تمامی قسمت‌های آن مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت تا جلوه بی‌نظیری به خود بگیرد.

تاریخچه کاسکاد ارمنستان

مشخصات کاسکاد

مجموعه کاسکاد با 572 پله که به هزار پله نیز معروف است، با عرض پلکان معادل با 50 متر خودنمایی می‌کند. اگر بخواهید از پایین‌ترین بخش کاسکاد خود را به بالاترین بخش برسانید، ارتفاعی معادل با 302 متر را باید درنظر بگیرید. قسمت نیمه‌کاره موجود در کاسکاد نیز مساحتی بالغ بر 78 متر دارد که در دست ساخت‌وساز است. درواقع بنا بر این بوده که در بالاترین بخش کاسکاد موزه‌ای تمام شیشه‌ای ایجاد شود که کار احداث آن کلید خورده اما به پایان نرسیده است. ارتفاع تراس موجود 118 متر درنظر گرفته شده و شیب سازه 15 درجه است.

فضای بیرونی کاسکاد

جلو مجموعه کاسکاد محوطه سرسبزی ایجاد شده که با قدم زدن در این مجموعه روح شما به پرواز درخواهد آمد. در واقع به دلیل وجود سرسبزی نشاط‌آور، آسمانی آبی، هوایی تمیز و آفتابی دل‌انگیز می‌توانند تمامی انرژی منفی، خستگی و افسردگی را از تن و وجود شما دور کنند. این فضای سبز در مساحت‌های کوچک ایجاد شده که فضایی چشم‌نواز را ایجاد کرده و با گل‌هایی رنگارنگ و شاداب تزئین شده‌اند. وجود مجسمه‌هایی با اشکال مختلف سبب شده تا به طور قابل توجهی سرگرم این مجسمه‌ها شوید و از گذر زمان غافل گردید. علاوه‌بر اینکه مجسمه‌های موجود از نظر قیمتی بسیار ارزشمند هستند، اما از نظر هنری نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. مجسمه‌های موجود به دست هنرمندان صاحب‌نام و مشهوری طراحی و ایجاد شده‌اند که می‌توان به استانیسلاو لیبنسکی و ياروسلاو بريختوا، لین چادويک، بری فلاناگان، فرناندو بوتیرو، پل کاکس و جیومه پلنسا اشاره داشت.

فضای بیرونی کاسکاد

آثار معروف کاسکاد ایروان

مجسمه‌های بسیار باارزش و فاخری در کاسکاد ایروان قرار دارد که توسط هنرمندان نام‌آشنایی ایجاد شده‌اند. همین مجسمه‌های ارزنده هستند که توانسته‌اند بخش عظیمی از معروفیت کاسکاد را فراهم آورند و مهر تاییدی بر حضور گردشگران از سراسر جهان باشند. تمامی آثار معرفی شده در باغ تندیس کافسجیان قرار دارند که در ادامه به تعدادی از مجسمه‌های معروف و مشهور مجموعه کاسکاد اشاره می‌کنیم.
•        اثر «پلکان‌ها»، «دو بیننده» و «ژست نشستن» از لین چادویک
•        اثر «پنجره باز» از استانیسلاو لیبنسکی و ياروسلاو بريختوا
•        اثر «آکروبات‌بازها» و «خرگوش در حال پريدن از ناقوس» از بری فلاناگان
•        اثر «گربه سیاه» درست در جلوی مجموعه و اثر «جنگجوی رومی» در بالای مجموعه از فرناندو بوتیرو
•        یک قایق کارتونی به نام «آهوی» از پل کاکس

آثار معروف کاسکاد ایروان

موزه هنر کافسجیان

علاوه‌بر وجود منظره‌ای چشم‌نواز و زیبنده می‌توانید از موزه هنر کافسجیان بازید کنید و روح خود را به پرواز درآورید. در واقع، هدف از ایجاد این موزه، معرفی بهترین و باارزش‌ترین آثار هنری به گردشگران و شهروندان ارمنستانی است تا بتوانند با این آثار به اوج برسند. یکی از بخش‌های قابل توجه و ارزنده در این موزه، بخش فروشگاه به‌حساب می‌آید. در این بخش می‌توانید برخی از آثار را خریداری کنید و از زیبایی و هنرنمایی هنرمندان نام‌آشنا لذت ببرید. در این مجموعه آثار هنری و صنایع دستی مختلفی از هنرمندان اقسا نقاط جهان جمع‌آوری شده‌اند تا بتوانید آنها را خریداری نمایید.
در موزه کافسجیان چندین گالری و نمایشگاه به صورت دائمی برپا هستند که طبق آمار بیان شده، در بازه زمانی سال 2011 تا 2015 بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر به آنها مراجعه کرده‌اند. در ادامه به چندی از گالری‌های موجود در موزه اشاره می‌کنیم.
•    گالری شماره یک: اگر به بلور و آبگینه‌سازی علاقه بسیار دارید باید از گالری شماره یک بازدید کنید. در این بخش آثار هنرمندان معروف نظیر ژان زوریکاک (Jan Zoricak)، هرب باکوک (Herb Babcock)، جان کوهن (John Kuhn)، پاول ترنکا (Pavel Trnka)، جارومیر ریباک (Jaromir Rybak)، ایوان مارس (Ivan Mares) و برتیل والین (Bertil Vallien) وجود دارد که می‌تواند بازدید از این مجموعه بسیار ارزشمند باشد.
•    گالری ساسونتسی داویت: در این گالری نیز می‌توانید آثار معروف و هنرمندانه آبگینه‌سازی هنرمندانی از جمهوری چک را شاهد باشید که استانیسلاو لیبنسکی و ياروسلاو بريختوا هنرمندان نام‌آشنا این آثار هستند.
•    گالری کانجیان و گالری عقاب: در این مجموعه از کافسجیان می‌توانید آثاری از کلکسیون خصوصی هنرمندان ارمنستانی نظیر پوقوس هایتایان (Poghos Haytayan) که تاریخ‌شناس عرصه هنر؛ روبرت الیباکیان (Robert Elibakian) که نقاش ارمنستانی و اوشین یقیازاریانتز (Oshin Yeghiazariantz) که معمار بود را ببینید.
•    گالری باغ عقاب و گالری اسواراوسکی

موزه هنر کافسجیان

ایستادن بر روی پلکان بالایی کاسکاد

برخی افراد سوالی در ذهن خود دارند که می‌گوید، دلیل بالا رفتن از این همه پله و رساندن خود به پلکان بالایی مجموعه کاسکاد چیست؟ در حقیقت زمانی که خود را به بالای مجموعه می‌رسانید و سختی بسیاری را تحمل می‌کنید می‌توانید زیبایی وصف‌نشدنی‌ای را تقدیم دیدگان خود کنید. توریستان بسیاری از سرتاسر جهان به کاسکاد می‌آیند تا شاهد این منظره منحصربه‌فرد باشند. زمانی که بارانی بر کاسکاد و شهر می‌ریزد و فضایی مه‌آلود ایجاد می‌شود، تصویری پیش روی شما قرار می‌گیرد که در هیچ‌جای دنیا همانند آن را نخواهید دید.
عاشقان بسیاری به بالای کاسکاد می‌روند و به عشق دیرینه و دل‌ربای خود می‌اندیشند. کاسکاد توانسته جزو آن دست از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری باشد که حتی در فصل زمستان و برف و باران نیز دل هر گردشگری را می‌برد و می‌تواند روزی متفاوت برای او ایجاد کند. اکثر مردم شهر ایروان و ارمنستان بالای پله‌های کاسکاد را نمادی از آرامش، امنیت و سکوت می‌دانند و در حقیقت افرادی که به دنبال خلوت کردن و سکوت هستند، بالای پلکان را انتخاب می‌کنند.

ایستادن بر روی پلکان بالایی کاسکاد

کاسکاد ایروان کجا قرار دارد؟

کاسکاد، این پروژه چشم‌نواز و کم‌نظیر در قلب شهر ایروان و در خیابان تامانیان قرار گرفته است. مترو بهترین وسیله نقلیه برای رسیدن به کاسکاد به‌شمار می‌آید که ایستگاه مترو یریتاسارداکان در فاصله 650 متری و همچنین ایستگاه مارشال باقرامیان در فاصله یک کیلومتری با کاسکاد قرار دارند. به دلیل موقعیت عالی و بی‌نظیر کاسکاد می‌توانید بدون فوت وقت و در زمانی کوتاه خود را به آن برسانید و از دیدنی‌های موجود و همچنین چشم‌انداز شهر لذت ببرید.

کاسکاد ایروان کجا قرار دارد؟

دسترسی به کاسکاد

اگر بخواهید خود را به کاسکاد، این مجموعه منحصربه‌فرد و دل‌انگیز برسانید می‌توانید از هر قسمت شهر به کاسکاد بروید. در حقیقت مجموعه کاسکاد از جنوب با خیابان‌های تامانیان  ایسهاکیان و میدان فرانسه، از غرب با خیابان مارشال باغرامیان و از شرق با خیابان مسروپ مشتوتس در همسایگی قرار دارد. پارک پیروزی ایروان در فاصله کمی با کاسکاد و از سمت شمال قرار گرفته و همچنین میدان جمهوری نیز در فاصله یک‌ونیم کیلومتری هزارپله قرار دارد.

دسترسی به کاسکاد

ساعت بازدید از کاسکاد

شما هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به هزارپله ارمنستان بروید و از منظره، طبیعت و هوایی دل‌انگیز نهایت لذت را ببرید. بازدید از این مجموعه کاملا رایگان است و مجسمه‌های باارزش حضور دارند تا بتوانید عکس‌های یادگاری بسیاری را به ثبت برسانید. برای بازدید از موزه هنر کافسجیان باید در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه و در بازه زمانی 10 الی 20 اقدام نمایید.

جاذبه های دیدنی نزدیک کاسکاد

اگر بخواهید در کنار لذت بردن از مجموعه کاسکاد از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری موجود در ایروان بهره ببرید، می‌توانید چندین مورد را برگزینید. در نزدیکی کاسکاد جاذبه‌هایی نظیر تئاتر اپرای ایروان (۸۵۰ متر)، پارک عشاق (۱٫۴ کیلومتر)، پارک پیروزی (۲٫۹ کیلومتر)، کلیسای جامع سن گرگوری روشنگر (۳ کیلومتر) و باغ گیاه شناسی ایروان (۷ کیلومتر) وجود دارند که می‌توانید روزی متفاوت را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک کاسکاد

هتل ها و رستوران های نزدیک کاسکاد ایروان

پس از تماشای این منظره چشم‌نواز می‌توانید به غذاخوری‌ها و رستوران‌های باکیفیت موجود در نزدیکی کاسکاد بروید و از غذاهای ارمنستانی و ایرانی نهایت لذت را ببرید و تجربه‌ای متفاوت را احساس کنید. رستوران کاسکاد بالکن (۴۰۰ متر)، رستوران غذاهای ایرانی آریا (۶۵۰ متر)، رستوران پاندوک ایروان (۷۵۰ متر) از بهترین موارد پیش‌روی شما هستند.
هتل‌هایی که در نزدیکی کاسکاد قرار دارند و می‌توانید در آنها اقامتی عالی را پشت‌ سر بگذارید می‌توان به هتل مگ، میهمانپذیر سبک بالان (لایت وینگز)، هتل کاسکاد و هتل اپرا سوئیت ایروان اشاره نمود. خدمات ارائه شده در هر یک از این هتل‌ها در بالاترین حد ممکن هستند و شرایطی عالی را برای شما رقم می‌ز‌نند.

هتل ها و رستوران های نزدیک کاسکاد ایروان

سخن پایانی

در پایتخت ارمنستان یعنی ایروان یکی از آثار برجسته جهانی به چشم می‌خورد که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است. کاسکاد با پشت سر گذاشتن پیچ‌وخم‌های بسیار و طی مسیری دشوار، توانست در شهر ایروان خودنمایی کند و باعث اقتدار و صلابت این کشور شود. کاسکاد که به هزار پله نیز معروف است، 572 پله را در خود جای داده و بخش شمالی شهر را به مرکز متصل می‌کند. برای آنکه بتوانید خود را به بالای مجموعه برسانید هم می‌توانید از پله‌های موجود و هم از پله برقی بهره ببرید. بخش‌های مختلفی در کاسکاد وجود دارد که می‌توانند شما را سرگرم و جذب کنند.

 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها