معبد پناهگاه حقیقت

معبد پناهگاه حقیقت

شگفتی‌های بسیاری در شهر پاتایا در انتظار شماست که می‌توانند هوش را از سر ببرند. یکی از اعجاب‌انگیزترین جاذبه‌های تاریخی و دیدنی موجود در این شهر، معبد پناهگاه حقیقت به‌حساب می‌آید که با عظمت و شکوهی که دارد می‌تواند برای چند صدم ثانیه قلب شما را از تپش باز دارد. معبد پناهگاه حقیقت که در قلب همه مردم رخنه کرده و جایگاه ویژه‌ای دارد، توانسته نظر گردشگران و مسافران را نیز به خود جلب کند. بی‌شک پس از تماشای این معبد که از چوب ساخته شده، به فکر فرو خواهید رفت و در حیرت می‌مانید که چگونه توانسته‌اند با این همه ظرافت، چنین معبد عظیمی را بسازند.

معبد پناهگاه حقیقت

پیشینه معبد پناهگاه حقیقت

استارت ایجاد و ساخت معبد پناهگاه حقیقت در سال 1981 زده شد و همچنان می‌توان شاهد اضافه شدن به بخش‌های معبد بود. گفته می‌شود که معبد در سال 2025 تکمیل خواهد شد و می‌توانید به طور کامل از شگفتی‌های معبد لذت ببرید. معبد پناهگاه حقیقت از چوب ساخته شده و تمامی بخش‌های موجود نیز با بهره بردن از چوب توانسته مفهوم و عقاید مختلفی را به مخاطبان برساند. در حقیقت هنرمندان و سازندگان معبد با بهره گرفتن از عقاید و تفکرات خود، حکاکی‌ها و نقاشی‌های موجود را ایجاد نموده‌اند. اگر بخواهید از سبک معماری و طراحی معبد مطلع شوید باید بدانید که سبک مورد استفاده برای این معبد کاملا تایلندی است. سازندگان مجسمه‌ها با دقت، تمرکز و ظرافت بسیاری پیش به سوی طراحی و حکاکی رفته‌اند تا بتوانند چشم‌نوازترین معبد را ایجاد کنند.
تعدادی از مجسمه‌های موجود و در حال ساخت معبد چهره‌هایی از اسطوره‌های نام‌آشنا و مهم مذهب هندو و بودای این شهر و کشور هستند. دلایل بسیاری وجود دارد که دولت دست به ساخت چنین معبدی زده که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، توجه و به نمایش گذاشتن هنر، فرهنگ و فلسفه شرقی به‌حساب می‌آید. پس از آنکه به معبد پناهگار حقیقت سر بزنید و از این مجموعه ارزنده دیدن کنید، به دنیای دیگری پا می‌گذارید و در فکر فرو می‌روید و باعث می‌شود تا در زندگی و روش پیش‌گرفته خود تجدید نظر کنید. ارتفاع درنظر گرفته شده برای معبد 105 متر است و توانسته نمادهای مذهبی را به‌نمایش بگذارد. معبد پناهگاه حقیقت یکی از خاص‌ترین و منحصربه‌فردترین معابد موجود نه تنها در کشور تایلند بلکه در کل جهان است. در میان عموم نام معبد "وانگ بروان" نیز به‌حساب می‌آید و در زبان تایلندی به این معبد "پراسات ساتچتم" می‌گویند. پراسات به معنای قصر و ساتچتم به معنای فلسفه است.

پیشینه معبد پناهگاه حقیقت

معماری معبد پناهگاه حقیقت پاتایا

زمانی که از دور به معبد پناهگاه حقیقت نگاه می‌کنید گمان خواهید کرد که معبد بر روی آب قرار دارد. در زمان طراحی و معماری معبد تصمیم بر آن گرفته شد که معبد در کنار خلیج تایلند ایجاد شود. با توجه به این شرایط، از حصارهای بتی برای ایجاد معبد استفاده شده تا از مقاومت بالایی بهره ببرد. بلندترین قسمت سازه ارتفاعی معادل با 105 متر دارد که توانسته جلوه خاصی به معبد بدهد. سبکی که بر معبد حاکم است از هنر بصری نشات گرفته که می‌تواند پیغام سازنده را به خوبی به بیننده انتقال دهد. یکی از نکات جالب توجه و حائز اهمیت در معبد که توانسته معماری آن را منحصربه‌فردتر نماید، اتصالات قطعات به هم است. چوب مورد استفاده برای معبد از درخت ساج بهره برده شده که چوبی بسیار مرغوب و باکیفیت است تا در برابر تغییرات آب‌وهوایی مناسب عمل کند.
در واقع برای متصل کردن تمامی قطعات به یکدیگر از هیچ پیچ، میخ یا چسبی استفاده نشده و برای این امر از اتصالات تایلندی بهره برده شده است. اتصالات تایلندی شامل کام و زبانه می‌شوند که توانسته به خوبی همه قطعات را در کنار هم قرار دهد. برای آنکه بتوانید وارد معبد شوید، 4 دروازه مختلف طراحی شده که بر روی تمامی قسمت‌های دروازه‌ها از تزئینات سنتی شرقی استفاده گردیده که جذابیت آن را به سر حد اعلا رسانده است. اگر این 4 دروازه را امتداد دهید به 4 سالن باشکوه می‌رسید که سالن‌های شرقی، غربی، شمالی و جنوبی هستند که در نهایت همگی آن‌ها به سالن مرکزی معبد می‌رسند. 

معماری معبد پناهگاه حقیقت پاتایا

بخش های مختلف معبد پناهگار حقیقت

اگر بخواهید وارد معبد پناهگاه حقیقت شوید، قسمت‌های مختلفی پیش‌روی شما قرار دارد که باید از یکایک آن‌ها دیدن نمایید. تمامی این قسمت‌ها می‌توانند داستان‌های بسیاری را برای شما بازگو کنند و شما را غرق در شگفتی و زیبایی نمایند. قسمت‌های مختلف معبد پناهگاه حقیقت به شرح زیر هستند.

سالن اول؛ منشا

اولین سالنی که پیش‌روی شما قرار دارد و جزو مهم‌ترین سالن‌های موجود در معبد است، سالن منشا به‌حساب می‌آید. وجود صدها مجسمه باشکوه که همگی آن‌ها نشان دهنده منشا حیاط هستند، می‌توانند خودنمایی کنند. با توجه به همین موضوع، پس از حضور پیدا کردن در سالن نخست می‌توانید شاهد عناصر حیاط نظیر آب، باد، آتش، زمین و ستارگان باشید که به وفور وجود دارند. آیین بودا بر این اساس است که برای عناصر موجود بر روی زمین خدایانی را انتخاب می‌کنند. هر یک از عناصر نظیر آب یا آتش خدایی منحصربه‌فرد دارد و در این سالن می‌توانید با خدایان این آیین آشنا شوید و از نزدیک آن‌ها را ببینید. جالب توجه است که بودایی‌ها بر این عقیده هستند که افرادی که مرتکب جرم می‌شوند، به زوال عقل و سیطره جهل دچار می‌گردند. با توجه به این موضوع می‌توانید مجسمه‌هایی را در بخش نخست ببینید که موضوعی بر همین اساس دارند. سقف سالن منشا نیز بسیار دیدنی است و کنده‌کاری‌های این قسمت شما را متحیر خواهند کرد.

سالن دوم؛ تابش خورشید و خاموشی ماه

سالن دوم بر اساس عقیده و فلسفه‌ای بسیار منحصربه‌فرد ایجاد شده است. عقیده‌ای که بیان می‌کند خورشید باعث ایجاد روز و شب می‌گردد و در عوض ماه می‌تواند باعث خاموشی شود و تابش ستارگان را در معرض دید قرار دهد. در این شرایط روزها در حال آمدورفت هستند و تنها انسان با اعمال، اخلاق، نیکی و درستی باقی می‌ماند که همین موضوع می‌تواند باعث نجات یک مملکت یا از بین رفتن آن مملکت شود. حکاکی‌هایی که در سالن دوم وجود دارد و خودنمایی می‌کند به همین موضوعات اشاره دارند و بیانگر این موضوعات هستند.

سالن دوم؛ تابش خورشید و خاموشی ماه

سالن سوم؛ عشقی بی پایان

با توجه به این موضوع که زندگی در هر کجای دنیا به صورت جمعی است و خانواده در شرایط و زندگی فردی اثرات بسیاری دارد و می‌تواند تاثیر مستقیم بر فرد و جامعه بگذارد، سالن سوم ایجاد شده است. در حقیقت همه اعضای خانواده باید در کمال صلح و دوستی با هم زندگی کنند و پدر و مادر که منشا اصلی خانواده هستند، باید مورد احترام قرار بگیرند. در عوض پدر و مادر نیز به فرزندان خود اهمیت بسیاری می‌دهند. در آیین بودا نیز گفته می‌شود که باید بین اعضای خانواده صلح و عشقی بی‌پایان وجود داشته باشد. برای همین منظور نیز راهکارهای بسیاری را ارائه داده تا افراد در آرامش باشند و به هم احترام بگذارند. حال مجسمه‌هایی که در این بخش قرار دارند به موضوع عشق به پدر و مادر اشاره دارند و این موضوع را به گردشگران گوش‌زد می‌کنند.

سالن چهارم؛ بخشش، قربانی و عشق و مهربانی

افرادی که تمایل دارند تا فردی مهم در آئین خود شوند باید ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی را دارا باشند. خصوصیاتی نظیر عشق، محبت، فداکاری، توانایی خدمت به دیگران و... مواردی هستند که باید هر فردی آن‌ها را دارا باشد. افرادی که از این موضوعات برخوردار باشند می‌توانند جهان را زیباتر کنند و آن را به سمت پیشرفت و موفقیت سوق دهند. در سالن چهارم نیز می‌توانید شاهد بیان این موضوعات باشید که به جسارت توانسته‌اند آن را به نمایش بگذارند.

سالن چهارم؛ بخشش، قربانی و عشق و مهربانی

سالن میانی

یکی دیگر از سالن‌های حائز اهمیت در معبد پناهگاه حقیقت، سالن میانی به‌حساب می‌آید که به هدف اصلی و مهمی در آیین بودا اشاره دارد. در آیین بودا توجه بسیاری بر دوری از خودخواهی، توجه به دیگران و کمک به افراد است که می‌تواند باعث تعالی افراد شود. برای آنکه بتوان به دیگران کمک کرد باید از بند هوا و هوس و امیال دنیوی رهایی پیدا کرد و سپس درصدد کمک و خدمت به دیگران بود. در سالن میانی نیز می‌توانید همین موضوع را شاهد باشید که مجسمه‌های موجود توانسته‌اند این مبحث را به خوبی به نمایش بگذارند. در کنار به نمایش گذاشتن این موضوع، راه‌های رهایی پیدا کردن از بند هوا و هوس نیز بیان شده و می‌توانید تصویری باشکوه از بهشت و جهنم را نیز شاهد باشید که برای همه گردشگران و مسافران خاص و جذاب به‌شمار می‌آید.

فضای بیرونی معبد

ورودی محوطه و ساختمان اصلی مجموعه فاصله زیادی با هم دارند که در زمان طی کردن این مسیر می‌توانید دیدنی‌های جالبی را تماشا کنید. در محوطه حیاط می‌توانید دو درخت با برگ‌های مصنوعی ببینید که بیان می‌شود جزو یادگاری‌های دو پادشاه از دست رفته کشور تایلند به‌حساب می‌آیند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای، یکی از برگ‌های طلایی را تهیه کنید و دلنوشته یا جمله دلخواه خود را بنویسید و آن را به درخت آویزان نمایید. فضای سبز موجود در محوطه میزبان حیوانات مختلفی نظیر بز و خرگوش است که فضایی دل‌انگیز را ایجاد نموده تا بتوانید از آن بهره ببرید. کمی آن طرف‌تر از ساختمان اصلی، کارگاه چوب‌تراشی پناهگاه وجود دارد که می‌توانید به این مجموعه مراجعه کنید و از روند کار مطلع شوید. شما می‌توانید در این بخش، کارگران مشغول به کار را شاهد باشید که در حال ساخت‌وساز هستند و می‌توانید نحوه اتصالات را نیز در این بخش ببینید.

فضای بیرونی معبد

سرگرمی‌ های اطراف پناهگاه حقیقت

یکی از دلایل عمده‌ای که باعث می‌شود گردشگران بسیاری راهی پناهگاه حقیقت شوند، وجود تفریحات بسیار جذاب است که باعث می‌شود تا در کنار لذت بردن از این همه هنر و شکوه، از تفریحات مهیج بسیاری نیز بهره برد. ماساژ پا، تماشای مراسم مذهبی، کالسکه سواری، عکاسی با مجسمه‌ها و... مواردی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. از دیگر تفریحات و سرگرمی‌هایی که در اطراف این معبد اعجاب‌انگیز وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

اسب سواری

در نزدیکی معبد اصطبل‌هایی وجود دارد که می‌توانید با کرایه اسب‌های آموزش دیده، از سواری لذت‌بخشی بهره ببرید. برای آنکه بلیط‌های مربوطه را تهیه کنید باید برای بزرگسالان 700 بات تایلند و برای کودکان 450 بات تایلند را پرداخت کنید.

موتور سواری

یکی از تفریحات هیجان‌انگیز موتور سواری به‌حساب می‌آید که می‌توانید از سرعت و آدرنالین بالا سرشار شوید. در نزدیکی معبد شرایطی وجود دارد که می‌توانید موتورهای چهار چرخ را کرایه کنید و تجربه‌ای عالی را کسب نمایید. هزینه بلیط موتورهای چهارچرخ برای بزرگسالان 700 بات و برای کودکان 450 بات است.

قایق و قایق موتوری

در اطراف معبد پناهگاه حقیقت می‌توانید با استفاده از قایق یا قایق موتوری لحظاتی عالی را سپری کنید. با توجه به وجود دریاچه در اطراف معبد سبب می‌شود تا بتوانید در این دریاچه لذتی وصف‌نشدنی را تجربه کنید و خاطره‌سازی نمایید. هزینه بلیط برای بزرگسالان 850 بات و برای کودکان 600 بات است.

فیل سواری

یکی از تفریحات بسیار عجیب و جذاب که می‌تواند خاطرات عالی را در ذهن شما به ثبت برساند، فیل سواری در دل پاتایا و در کنار معبد پناهگاه حقیقت است. وجود فیل‌های بزرگ در اندازه‌های مختلف که باعث می‌شود تا بتوانید ثبت خاطره کنید. شرایط برای بزرگسالان و کودکان فراهم است تا بتوانند فیل سواری کنند؛ همچنین نیاز است تا برای تهیه بلیط بزرگسالان 800 بات و برای کودکان 500 بات بپردازید.

فیل سواری

دلایل اهمیت و حضور در معبد پناهگاه حقیقت

دلایل بسیاری وجود دارد که اثبات کننده حائز اهمیت بودن معبد پناهگاه حقیقت است. دلایلی که اثبات می‌کنند که شما در مکانی خاص و حیرت‌انگیز قرار دارید؛ موارد زیر به همین موضوع اشاره دارد.
•    این معبد بزرگ‌ترین قلعه تمام چوب در جهان به‌حساب می‌آید.
•    وجود صدها مجسمه که همگی چوبی هستند و داستان‌های با ارزشی را روایت می‌کنند.
•    زیباترین معبد موجود در جهان به‌شمار می‌آید.
•    معبد پناهگاه حقیقت مهم‌ترین جاذبه دیدنی در شهر پاتایا به‌حساب می‌آید.
•    بعد از بازدید از معبد می‌توانید با هنر برجسته تایلند و هنرهای سنتی و مذاهب موجود در این کشور آشنا شوید.

دلایل اهمیت و حضور در معبد پناهگاه حقیقت

زمان بازدید و هزینه حضور در پناهگاه حقیقت

برای آنکه بتوانید از پناهگاه حقیقت، این اثر هنری و منحصربه‌فرد دیدن کنید می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 17 عصر مراجعه نمایید. حضور برای عموم آزاد است اما به دلیل آنکه در فضایی مذهبی قرار می‌گیرید باید پوشش مناسبی داشته باشید. برای ورود به معبد باید بزرگسالان مبلغی معادل با 450 بات و کودکان 225 بات بپردازند.

قوانین ورود به معبد پناهگاه حقیقت

قوانین مختلفی در پناهگاه حقیقت وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع شوید و در زمان حضور خود در این معبد آن‌ها را رعایت نمایید. قوانین حائز اهمیت به شرح زیر هستند.
•    بخش مرکزی معبد یکی از قابل ارزش‌ترین بخش‌های موجود است، در این شرایط نباید با کفش وارد آن شوید.
•    پوشش بانوان باید مناسب باشد و نباید زانوان آن‌ها در حین بازدید مشاهده شود.
•    مسافران نباید به مجسمه‌ها و کنده‌کاری‌های موجود دست بزنند.
•    استعمال دخانیات در معبد ممنوع است.
•    اشاره کردن به مجسمه‌ها آن هم با پا ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

قوانین ورود به معبد پناهگاه حقیقت

سخن پایانی

اگر بخواهید به یکی از خاص‌ترین و منحصربه‌فردترین معابد موجود در جهان مراجعه کنید و خاطرات خوشی را به ثبت برسانید باید راهی معبد پناهگاه حقیقت در شهر پاتایا شوید. این معبد باشکوه از چوب ساخته شده و وجود مجسمه‌های مختلف که نشات گرفته از خدایان و بودا هستند، محیطی خیره کننده را ایجاد کرده‌اند. تمامی مجسمه‌های موجود و کنده‌کاری‌ها به دست هنرمندان مشهور این شهر و کشور بوده و توانسته‌اند تصورات ذهنی خود را به نمایش بگذارند. در کنار تماشای این همه زیبایی و هنر می‌توانید از تفریحات موجود در اطراف معبد لذت ببرید که شامل فیل سواری، قایق سواری، موتور سواری و... می‌شود. رعایت برخی نکات نیز در معبد پناهگاه حقیقت از واجبات است و باید آن‌ها را رعایت نمایید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها