معبد وات آرون

معبد وات آرون

در هر کجای این جهان خاکی که باید، حضور در معابد یا کلیساها تجربه‌ای خاص به‌شمار می‌آید که شما را به شگفتی وا می‌دارد. حتی اگر به معبدهای داخل کشور نیز سر بزنید، با تجربیات جدیدی آشنا می‌شوید و می‌توانید با شرایط متفاوتی روبه‌رو شوید. سفر به کشوری هزار رنگ با عقاید، آداب‌ورسوم، تفکرات و... متفاوت، یکی از جذابیت‌های آن به‌شمار می‌آید. در این میان باید در کشور یا شهر مقصد نیز به معابد موجود سر بزنید و با دنیایی متفاوت روبه‌رو شوید. معبد وات آرون بانکوک با نمای بیرونی بسیار حیرت‌انگیز  شما را به شگفتی دعوت می‌کند. معمولا به دلیل زیبایی و خاص بودن این معبد باشکوه، گردشگران در تلاش هستند تا در زمان سفر به شهر بانکوک از غروب و طلوع آفتاب در کنار معبد وات آورن نهایت لذت را ببرند.

معبد وات آرون

معرفی معبد وات آرون؛ زیبایی بی حد و مرز

معبد وات آرون در شهر بانکوک و در محله وات چانگ قرار گرفته که دقیقا در قسمت غربی رودخانه چائو پرایا قرار دارد. معبدی که در کنار آب‌های روان رودخانه بنا شده و به صورت قلعه‌ای باعظمت، باصلابت و باشکوه خودنمایی می‌کند. در حقیقت نام دیگری که برای این معبد انتخاب کرده‌اند به راستی بسیار زیبا و پسندیده به‌حساب می‌آید؛ در حقیقت نام دیگری که به معبد نسبت می‌دهند، معبد سفیده دم است که دلیل این موضوع نیز بسیار حیرت‌انگیز به‌حساب می‌آید. اگر شما در زمان طلوع یا غروب خورشید در کنار معبد وات آورن قرار بگیرید می‌توانید شاهد ترکیب رنگی بسیار زیبا و درخشش معبد در نور خورشید باشید. این معبد در ساعات طلوع و غروب خورشید می‌تواند تصویری بسیار باشکوه را به نمایش بگذارد و همین زمان، بهترین شرایط برای عکاسی و ثبت خاطرات است. معبد سپیده دم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دلیل این موضوع، عبادت کردن پیروان بودا به‌حساب می‌آید. معبد وات آرون با مناری مخروطی و با ارتفاع 70 متر طراحی شده که باعث خاص بودن معبد گردیده است.
معبد وات آرون شامل پلکانی است که شما را به بالاترین قسمت خود می‌برد تا بتواند منظره‌ای چشم‌نواز را تقدیم دیدگان شما کند. با بالا رفتن از پلکان پرشیب این معبد می‌توانید از زیبایی رودخانه چائوپرایا و همچنین کاخ برج و معبد وات فو لذت ببرید. مسیر موجود کمی دشوار است اما در حین مسیر می‌توانید با دیدن انواع مجسمه‌ها نظیر سربازان چینی، حیوانات مختلف و... سرگرم شوید. پس از بالا رفتن از پلکان می‌توانید وارد سالن اصلی معبد وات آرون شوید. با ورود پیدا کردن به داخل سالن، مجسمه طلایی بودا را خواهید دید که تمام قد جلو شما ایستاده است و جلب توجه می‌کند. پس از روی برگرداندن و تماشای دیوارهای معبد، به نقاشی‌هایی چشم خواهید دوخت که بسیار با ارزش، باشکوه و زیبا هستند. این نقاشی‌های قدیمی بیانگر داستان‌های بسیار و همچنین مهمی به‌شمار می‌آیند که می‌توانند ساعت‌ها شما را درگیر خود کنند تا غرق در رویاهای خود می‌شوید.

معرفی معبد وات آرون؛ زیبایی بی حد و مرز

تاریخچه معبد وات آرون

ایجاد معبد وات آرون به سالیان بسیار دور باز می‌گردد. در بین سال‌های 1351 تا 1767 میلادی سلطنت آیوتایا بر این منطقه حکمرانی می‌کرد که در این بازه زمانی نامی از معبد وات آرون برده نمی‌شود. پس از به اوج رسیدن سلسله آیوتایا، معبد نیز ایجاد می‌شود و به معبد وات ماکوک نیز شهرت پیدا می‌کند. این سلطنت در سال 1767 میلادی توسط شاه تسکین فروپاشی می‌شود و این معبد نیز در جای خود باقی می‌ماند. به قدری معبد وات آرون در آن زمان با اهمیت بود که شاه تصمیم می‌گیرد سلطنت و تاج و تخت خود را در نزدیکی معبد بنا کند. پس از بنا کردن پایتخت پادشاهی خود در نزدیکی معبد، نام آن را به وات پنگ تغییر می‌دهد و معبد را به عنوان معبدی پادشاهی به همگان معرفی می‌کند. مردم بانکوک و تایلند بر این عقیده هستند که زمان سر رسیدن پادشاه و سپاه بزرگ و قدرتمند آن به شهر، در زمان غروب خورشید بوده است. پس از رسیدن شاه و سپاهیان خود، دستور می‌دهد تا فرا رسیدن طلوع خورشید معبد باید مرمت و بازسازی شود. همین اتفاق نیز افتاد و تا قبل از سپیده دم معبد وات آرون مرمت گردید.

تاریخچه معبد وات آرون

معماری و نماد های باشکوه معبد وات آرون

معماری و نمادهایی که در گوشه و کنار معبد وجود دارد مصداق بارز هنر، ابتکار، خلاقیت و هنرمند بودن مردمان آن زمان است. زمانی که به نمای بیرونی معبد نگاه می‌کنید، از این همه خلاقیت به شوق خواهید آمد. معبد وات آرون از یک برج بلند و چهار مناره کوچک‌تر تشکیل شده است. برج مرکزی معبد ارتفاعی معادل با 66 تا 86 متر را دارد که با کاشی‌های رنگی و از جنس موزائیک و سرامیک تزئین شده است. در تمام قسمت‌های معبد و در نمای آن می‌توانید این موزائیک‌های زیبا و رنگی را شاهد باشید که باعث خاص بودن معبد شده است. در چهار قسمت معبد می‌توانید پلکانی را ببینید که به 4 سطح برج دسترسی دارند و می‌توانید به کمک هر یک، خود را به بالای برج برسانید. سطح اول این سازه طبقه همکف را شامل می‌شود که با 4 سازه مناره‌ای شکل تزئین شده است. برج‌های کوچکی که خودنمایی می‌کنند تندیسی از فرا فای، خدای بادها را به نمایش گذاشته‌ که سوار بر اسبی سفید است. در میان طبقه‌های هر برج طاقچه‌هایی طراحی شده که با موجودات نیم انسان تزئین شده‌اند.
در طبقه دوم معبد وات آرون کیناری و کیناراها را خواهید دید که در ادبیات تایلندی به خانم‌های جوان و فرشته مانند اطلاق می‌شود. کیناری و کیناراها که نیم‌تنه پایین آن‌ها همانند پرندگان است در طبقه دوم قرار گرفته و در کنار آن‌ها موجودات ترسناک و شیطان‌گونه‌ای به‌چشم می‌خورد که به آن‌ها یاکشا می‌گویند. دورتادور بنا با یاکشا احاطه شده و یکی از عناصر مهم در طراحی و تزئینات معبد به‌حساب می‌آید. این موجودات عجیب و ترسناک صورت‌های گرد و چشم‌هایی برآمده دارند و دندان‌های تیز آن‌ها از دهانشان بیرون زده است. در تراس طبقه دوم می‌توانید تصاویری از بودا را شاهد باشید که خودنمایی می‌کند.
در تراس و طبقه سوم تندیس‌هایی از میمون‌ها را خواهید دید که نمادی از افسانه راماکیان به‌حساب می‌آیند که به عنوان افسانه ملی تایلند شناخته می‌شوند. پس از امتداد دادن پله‌ها به طبقه آخر یا چهارم می‌رسید که در این بخش تندیس‌هایی به‌چشم می‌خورند. در آیین بودا سه طبقه نخست موجود در معبد وات آرون تماما نمادین هستند؛ یعنی طبقه اول نمادی از ترافیوم که به معنای "تمام قلمروهای وجود" است، طبقه دوم سمبلی از تاواتیمسا  با معنی "جایی که آدمی به تمام خشنودی و لذت‌های معنوی می‌رسد" و طبقه سوم نمادی از دوافوم است که به 6 بهشت و 7 قلمرو شادی معنا می‌شود.

معماری و نماد های باشکوه معبد وات آرون

قسمت های مختلف معبد وات آرون

در کنار برج مرکزی و چهار برج اطراف معبد وات آرون، بخش‌های دیگری نیز وجود دارد که یکی از خاص‌ترین آن‌ها سالن تشریفات به‌شمار می‌آید. این سالن در کنار برج میانی قرار دارد و با سقفی چشم‌نواز و گنبدهای مخروطی خودنمایی می‌کند. سقف سالن تشریفات با آجرهای سبز و نارنجی تزئین شده و سبک طراحی این بخش از معماری آیوتایا پیروی کرده است. به محض ورود به این بخش، تندیس بزرگ بودا و نقاشی‌های دیواری بسیار طبیعی و چشم‌نواز را خواهید دید که فضایی رویایی را ایجاد کرده‌اند. دورتادور سالن نیز تندیس‌های بودا قرار داده شده تا محیطی بی‌نظیر ایجاد شود. در قسمت غربی برج مرکزی ویهان یا معبد قرار گرفته و این قسمت با بهره بردن از معماری مناطق تنبوری و استفاده از دیوارهای خارجی با آجرهای رنگی، محیطی آرامش‌بخش و بی‌نظیر ایجاد شده است. در درون معبد، تندیس بودا که از مس و طلا ساخته شده قرار گرفته که باعث چشم‌نوازتر شدن محیط شده است. معبد کوچکی در وات آرون وجود دارد که می‌توان گفت محبوب‌ترین بخش معبد به‌حساب می‌آید. این معبد از دو ساختمان با یک گذرگاه طاقی تشکیل شده که توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کند. درون این دو ساختمان می‌توانید بوت نوی، مقبره‌ای فلزی و تختی از شاه تکسین را شاهد باشید.

قسمت های مختلف معبد وات آرون

چگونگی دسترسی به معبد وات آرون

با توجه به اینکه معبد وات آرون در ساحل غربی رودخانه چائو قرار دارد، برای حضور پیدا کردن در آن باید از تاکسی‌های موجود در سطح شهر استفاده کنید. یکی از مسیرهای ساده برای رسیدن به وات آرون، خیابان آرون آمارین است که می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های موجود، خود را به معبد برسانید. اگر در قسمت شرقی رودخانه قرار دارید، قایق انتخابی هوشمندانه و عالی به‌حساب می‌آید. استفاده از قایق سریع‌ترین مورد است تا بتوانید خود را به مقصد برسانید. جالب است بدانید که قایق‌ها به صورت مودب مقابل معبد قرار دارند تا گردشگران و اهالی شهر را به مقاصد موردنظر خورد برسانند. برخی افراد تمایل دارند تا با استفاده از اتوبوس خود را به معبد برسانند. در این شرایط می‌توانید از خط‌های 1، 25، 44، 47، 62 و 91 بهره ببرید و به معبد برسید.

چگونگی دسترسی به معبد وات آرون

هزینه و ساعت کاری معبد وات آرون

شهروندان تایلندی می‌توانند به صورت رایگان از معبد وات آرون بهره ببرند و به این معبد منحصربه‌فرد سر بزنند. ساعت کاری معبد برای تمامی افراد از ساعت 8:30 تا 17:30 ظهر است تا بتوانند از تمامی بخش‌های موجود در معبد بهره ببرند و مهر تاییدی بر سفری خاص و منحصربه‌فرد خود زنند. زمانی که باید برای بازدید از معبد اختصاص دهید کاملا انتخابی است و به افراد و شرایط آن‌ها بستگی دارد اما معمولا در عرض یک ساعت می‌توانید از معبد وات آرون دیدن نمایید.

هزینه و ساعت کاری معبد وات آرون

جاذبه های دیدنی نزدیک معبد وات آرون

با توجه به آنکه تماشای این معبد و بازدید از زیبایی‌های خیره کننده آن یک ساعت طول می‌کشد، می‌توانید در کنار معبد از دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری موجود در نزدیکی معبد نیز بهره ببرید و با یک تیر چند نشان را هدف قرار دهید. در ادامه به جاذبه‌های دیدنی نزدیک معبد وات آرون اشاره می‌کنیم که فاصله تقریبی معبد تا هر یک از آن‌ها نیز ذکر شده است.
•    گرند پالاس: 747 متر
•    گروه چاکری (فرا تینانگ چاکری ماها پراسات): 749 متر
•    پاک خالونگ تالات (بازار گل): 904 متر
•    موزه سیام: ۴.۷ کیلومتر
•    معبد وات فو: ۵ کیلومتر
•    موزه ملی بانکوک: ۶.۳ کیلومتر
•    خانه جیم تامپسون: ۷.۸ کیلومتر
•    عمارت ویمانمک: ۸.۵ کیلومتر

جاذبه های دیدنی نزدیک معبد وات آرون

رستوران ها و هتل های نزدیک معبد وات آرون

پس از تماشای این بنای زیبا و منحصربه‌فرد که می‌تواند هوش را از سر شما ببرد، چشیدن طعم غذایی لذیذ آن هم به سبک تایلندی شما را سرشارتر می‌نماید. رستوران‌های تایلندی با استفاده از مواد اولیه مرغوب و بهره بردن از ادویه‌های تند و فراوان، طعمی سحرآمیز را ایجاد و به شما ارائه می‌دهند. رستوران‌هایی که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و خود را به دل آن‌ها بسپارید شامل رستوران تانا (۳ کیلومتر)، رستوران تونکین آنام (۳ کیلومتر)، رستوران آرون (۳ کیلومتر) و رستوران بیتر دیک می‌شوند. برای آنکه بتوانید اقامتی عالی و در عین حال آرامش‌بخش را تجربه کنید می‌بایست از هتل‌های نزدیک معبد بهره ببرید. هتل‌هایی نظیر هتل رویال، هتل اوروم ریور، هتل او بی آرون و هتل گلاتو انتخاب‌هایی هوشمندانه و اقتصادی هستند تا بتوانید سفری رویایی و مهیج را برای خود و خانواده محترم تدارک ببینید.

رستوران ها و هتل های نزدیک معبد وات آرون

سخن پایانی

معابد جزو آن دسته از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی به‌شمار می‌آیند که شما را به دنیایی دیگر وارد می‌کنند. زمانی که به معابد سر می‌زنید می‌توانید رنگ و بویی متفاوت را احساس کنید. در دل شهر بانکوک کشور تایلند، یکی از خاص‌ترین معابد جهان وجود دارد که دلیل این همه تفاوت، نمای بسیار منحصربه‌فرد آن است. در گوشه‌وکنار معبد وات آرون و بر روی نمای بیرونی آن از موزائیک‌ها و سرامیک‌هایی استفاده شده که همگی رنگارنگ و طرح‌دار هستند و توانسته‌اند جذابیت معبد را دوچندان نمایند. معبد وات آرون از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است و برای پیروان آئین بودا یکی از مهم‌ترین معابد به‌شمار می‌آید. معبد سپیده دم در کنار زیبایی‌هایی که در درون خود دارد، به شما تصویری منحصربه‌فرد از رودخانه و شهر را نیز تقدیم می‌کند.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها