کاخ پترهوف

کاخ پترهوف

دلیل اصلی و عمده تمامی سفرها، چشم دوختن به جاذبه‌های دیدنی و تاریخی یک کشور و یک شهر است. هر جاذبه دیدنی و تاریخی می‌تواند بیانگر رخدادها و ماجراهای تلخ و شیرین بسیاری باشد. جنگ‌های صورت گرفته، پیمان‌های صلح یا یادبودهایی برای بازماندگان، مواردی هستند که می‌توانند به یک جاذبه دیدنی بدل شوند. در شهر سنت پترزبورگ روسیه نیز می‌توانید کاخی وسیع و باشکوه را شاهد باشید که می‌تواند بیانگر ماجراهای بسیاری باشد. این کاخ شکوهمند تاریخچه‌ای طولانی دارد و می‌تواند در سفری تاریخی شما را یاری دهد. بنیان‌گذار کاخ پترهوف، پتر کبیر بود که بدون شک نام آن را شنیده‌اید و باعث شد تا بتواند با این کاخ رویایی، مهر تاییدی بر جذابیت شهر سنت پترزبورگ زند.

کاخ پترهوف

گذری بر تاریخ با کاخ پترهوف

کاخ‌هایی که در کشور روسیه بنا شده‌اند، همگی به دست تزارها و امپراتوری‌های این کشور ایجاد شده و توانسته‌اند ردی از خود بر جای بگذارند. کاخ پترهوف نیز از این قاعده مسنثنی نیست و پتر کبیر بنیان‌گذار این کاخ باشکوه است. پتر کبیر یکی از معروف‌ترین تزارهای کشور روسیه به‌شمار می‌آید که 43 سال بر این کشور حکمرانی کرد و از سن 10 سالگی بر حکومت نشست. پتر کبیر دقیقا با شاه سلطان حسین صفوی که در ایران حکمرانی می‌کرد، بر سلطنت نشسته بود. این تزار قدرتمند اقدامات بسیار مهمی را در کشور روسیه انجام داد که باعث قدرت گرفتن این کشور شد. اقداماتی نظیر ایجاد ارتش روسیه، درخواست تسلط پیدا کردن بر آب‌های آزاد و همچنین دریای سیاه، نبرد با عثمانی و... در پرونده این شاه قرار دارد. علاوه‌بر کاخ پترهوف، کاخ‌های دیگری نیز در این امپراتوری بنا شد و توانست بر عظمت سلطنت و همچنین کشور روسیه بیافزاید. در میان تمامی کاخ‌ها و اقامتگاه‌هایی که بنا شده است، کاخ پترهوف باشکوه‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌آید.

گذری بر تاریخ با کاخ پترهوف

آشنایی با کاخ پترهوف؛ قدرت و زیبایی

در میان صدها جاذبه دیدنی، تاریخی و طبیعی موجود در کشور روسیه و شهر سنت پترزبورگ، کاخ پترهوف خوش می‌درخشد. کاخ پترهوف در محوطه‌ای به نام حیاط پتر ایجاد شده و توانسته سیل عظیمی از گردشگران و مسافران را به سمت خود جذب کند. دستور ساخت و ایجاد این کاخ ارزنده را پتر کبیر داد تا بتواند با کاخ پترهوف، یادگاری دیرینه‌ای از خود برجای بگذارد. در کنار کاخ پترهوف می‌توانید دو تا از بهترین مجموعه‌های روسیه را نیز شاهد باشید که دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ و کارخانه ساعت سازی Petrodvorets دقیقا در کنار این کاخ قرار دارند.
به قدری کاخ پترهوف باشکوه و باعظمت است که برخی بر این عقیده هستند که این کاخ با کاخ ورسای فرانسه برابری می‌کند و نام ورساری روسی را بر آن گذاشته‌اند. وجود فواره‌های بزرگ و متعدد، مجسمه‌ها و تندیس‌های چشم‌نواز، صدای آب و وزش نسیم خنک، طبیعت و سرسبزی منظم و اتوکشیده و... مواردی هستند که باعث شده‌اند تا این کاخ زیبایی و جذابیت خاصی را به خود بگیرد.

آشنایی با کاخ پترهوف؛ قدرت و زیبایی

تاریخچه کاخ پترهوف؛ طولانی و مقتدر

در زمان ساخت و طراحی کاخ پترهوف تصمیم بر این گرفته شد که مساحتی بالغ بر 110 هکتار را برای آن انتخاب کنند. این تصمیم در سال 1709 و به دستور پتر کبیر داده شد. دلیل ایجاد و بنای این کاخ با صلابت، پیروزی در برابر کشور سوئد، ادای احترام به عنصر آب و همچنین به نمایش گذاشتن قدرت و اقتدار خود بود. همین موضوع سبب شد تا کاخی با معماری بسیار چشم‌نواز و منحصربه‌فرد ایجاد شود. برای ایجاد و بنای کاخ پترهوف حدود 14 سال زمان صرف شد و پس از ساخته شدن این کاخ، تمامی بزرگان و افراد معروف روسیه دور هم جمع شدند و در جشنی شکوهمند، کاخ پترهوف افتتاح شد. یکی از ناگوارترین اتفاقاتی که برای کاخ پترهوف رخ داده است، جنگ جهانی و خرابی‌های گسترده این جنگ بود که باعث شد کاخ صدمات بسیاری ببیند. پس از پایان یافتن جنگ، دولت روسیه تصمیم گرفت تا این کاخ با ارزش را مرمت نماید. پس از مرمت و بازسازی‌های گسترده، کاخ پترهوف به زیباترین و بهترین شکل ممکن خودنمایی کند.
با توجه به ارزش بسیاری که کاخ پترهوف دارد و همچنین طراحی، دیزاین و شکوه بسیار این کاخ باعث شد تا در سازمان جهانی یونسکو به ثبت برسد. در کنار این موارد، باید به یکی از عجیب‌ترین داستان‌هایی که مربوط به کاخ می‌شود اشاره کنیم. خواهر پتر کبیر یعنی کاترین بر این نظر بود که نباید برادرش به قدرت برسد. در همین راستا برادر خود را به یکی از روستاهای مجاور مسکو تبعید کرد تا خود بر صندلی سلطنت و قدرت بنشیند. پس از گذشت مدت زمانی محدود و در سال 1689، پتر و گوهی از ترازهای روسیه به مسکو حمله نمودند و خواهرش را به زندان انداختند و سال‌ها او در زندان به سر می‌برد. این داستان و ماجرای واقعی یکی از آشناترین ماجراها برای مردم روسیه است.

تاریخچه کاخ پترهوف؛ طولانی و مقتدر

معماری منحصر به فرد کاخ پترهوف

طراحی و معماری کاخ پترهوف به دست فرانپسکو بارتولومیو بود و از سبک باروک شمالی برای کاخ پترهوف بهره برد. برای طراحی ساختمان اصلی مجموعه از سنگ‌های قیمتی، سفال‌های با طراحی‌های ظریف و حساس، تزئیناتی خاص و تکرار نشدنی و... استفاده شده تا کاخی بی‌همتا ایجاد شود. در ورودی کاخ می‌توانید دو برج با برجستگی‌های گرد و پیچیده را ببینید که به سرسره مرکزی متنهی می‌گردد. از طریق این مسیر می‌توانید به اتاق‌های مختلف موجود در کاخ دسترسی پیدا کنید. تمامی سقف‌های موجود، بلند و چشم‌نواز هستند و بر روی دیوارها از تزئینات طلایی استفاده شده و در اتاق‌ها آینه‌های بزرگی وجود دارد که جلوه خاصی به محیط داده‌اند. بر روی دیوارها نقاشی‌های هنرمندانه بسیاری کشیده شده که کاخ را به گالری نقاشی ارزنده‌ و منحصربه‌فردی بدل نموده است.

معماری منحصر به فرد کاخ پترهوف

محوطه کاخ پترهوف؛ فضایی رویایی

زمانی که پای در کاخ پترهوف بگذارید با فضایی رویایی و منحصربه‌فرد روبه‌رو می‌شوید. این کاخ با درخت‌ها و فواره‌های بسیاری تزئین شده و فضایی کاملا دل‌انگیز را ایجاد کرده است. در زمان بازگشت از کاخ پترهوف بدون شک با آرامشی خاص به اقامتگاه خود باز می‌گردید و شب را در کمال شادی سپری می‌کنید. برای ساخت این حیاط اعجاب‌انگیز از تعداد زیادی آبنمای خاص استفاده شده تا فضایی جذاب را ایجاد کنند. علاوه‌بر این، در حیاط باغ می‌توانید آبشاری مصنوعی را شاهد باشید که به اقتدار کاخ افزوده است. دلیل این همه تشکیلات و عظمت، خودنمایی و به رخ کشیدن قدرت روسیه به کشورهای اروپایی است. وسعت این باغ تاثیر گفته از باغ‌های اروپایی به‌حساب می‌آید و با این اقدام توانسته‌اند صلابت خود را به نمایش بگذارند. در ابتدای امر، به گونه‌ای باغ را ساخته‌اند که آبشارها آب خود را به صورت طبیعی تامین کنند و ساخت فواره‌ها در شیب باعث می‌شود تا آب به سمت قسمت‌های موردنظر حرکت کنند. با گذشت زمان و اختراع انواع پمپ، برای تامین آب فواره‌ها و آبشارها، از پمپ استفاده شد.
شب هنگام، درب‌های کاخ بسته می‌شود اما با نورپردازی بسیار خلاقانه‌ای که صورت گرفته می‌توانید از بعد دیگری، کاخ را شاهد باشید و از این همه خلاقیت، ابتکار و قدرت لذت ببرید. یکی از فواره‌های معروف و در عین حال بسیار زیبای کاخ، مجسمه‌ای است که در وسط آبشار قرار دارد و آب را به سمت بالا پرتاب می‌کند. دلیل قرار دادن این مجسمه داخل آب و میان میدان، به‌نمایش گذاشتن قدرت و پیروزی مردم روسیه است. این مجسمه در زمان جنگ جهانی ربوده شد و پس از تلاش‌های بسیار، مجدد آن را پیدا کردند و بعد از مرمت و بازسازی در جای نخست آن گذاشتند.
در میان تمامی آبشارها و فواره‌های موجود در اتحاد جماهیر شوروی، آبشار کاخ پترهوف زیباترین و چشم‌نوازترین آن‌ها است. این آبشار منحصربه‌فرد و اعجاب‌انگیز 17 پله دارد تا آب به صورت پلکانی به سمت پایین هدایت شود؛ همچنین 37 کتیبه، 29 نقش برجسته و بی‌نظیر و بیش از 150 مجسمه و تندیس خاص بزرگ و کوچک در این آبنما قرار گرفته و باعث ایجاد اثری خارق‌العاده شده است. علاوه‌بر تماشای این همه زیبایی می‌توانید از اشیاء و اجسام با ارزش و قدیمی موجود در کاخ پترهوف نیز لذت ببرید. وجود مجسمه‌هایی از طلا، تابلوهای نقاشی خارق‌العاده یا ظروف طلایی، از انواع اشیاء با ارزش موجود در کاخ پترهوف به‌شمار می‌آید.

محوطه کاخ پترهوف؛ فضایی رویایی

دیدنی های جذاب کاخ پترهوف

در این کاخ مهیج و منحصربه‌فرد می‌توانید از بخش‌های مختلفی دیدن کنید که بدون شک روز شما را می‌سازند. در این مجموعه خارق‌العاده قسمت‌هایی نظیر آشپزخانه، کلیسا و حمام خانواده تزار وجود دارد که همگی در مجموعه اصلی هستند. یکی از زیباترین دیدنی‌های موجود در کاخ پترهوف، فواره موجود است که شما می‌توانید زیباترین فواره جهان را در این کاخ نظاره‌گرد باشید. ترکیب فواره‌ها، درختان و سرسبزی موجود و همچنین وجود قصری با صلابت سبب شده تا ترکیبی چشم‌نواز ایجاد گردد.
ساختمان‌های مختلفی در کاخ پترهوف قرار دارند که یکی از دیگر چشم‌نواز و منحصربه‌فردتر هستند. در میان چندین ساختمان موجود، می‌توان به مونلپلیرز اشاره کرد که محل زندگی پتر کبیر بوده و می‌توانید طراحی خیره کننده‌ای را در این بخش شاهد باشید. این ساختمان در شرق کاخ قرار دارد و پتر کبیر در آن زمان علاقه بسیاری به استراحت و ماندن در این بنا را داشت. متاسفانه قسمتی از این سازه در جنگ جهانی دوم از بین رفت و تنها پانل‌های نقاشی شده به سبک چینی را می‌توانید در بخش‌های باقی مانده ببینید. در نزدیکی ساختمان پتر اتاق خواهرش وجود دارد و خودنمایی می‌کند که داستانی پرماجرا دارد.
یکی دیگر از بناهای موجود در کاخ پترهوف که شما را سرمست می‌کند، ارمیتاژ به‌حساب می‌آید. ارمیتاژ در غرب کاخ قرار گرفته که ساختمانی بسیار بزرگ و مجلل را به خود اختصاص می‌دهد. این ساختمان دو طبقه، برای مراسمات مهم مذهبی انتخاب شده و در زمان‌های مختلفی می‌توانید شاهد برگزاری مراسم‌های مذهبی باشید. یکی دیگر از بناهای قدیمی موجود در کاخ پترهوف را می‌توان کاخ مارلی نامید که چهار حوض بزرگ در اطراف آن قرار دارد. کاترین، خواهر پتر کبیر دستور داده بود تا در حوض‌های موجود پرورش ماهی راه‌اندازی شود و همین اتفاق نیز افتاد. در میان کاخ‌های موجود در این مجموعه، مارلی کوچک‌ترین کاخ موجود به‌حساب می‌آید.

دیدنی های جذاب کاخ پترهوف

مسیر دسترسی به کاخ پترهوف

اگر بخواهید خود را به پترهوف، این کاخ مجلل و چشم‌نواز برسانید می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید. هم راه‌آهن و هم قایق وجود دارد تا بتوانید خود را به کاخ برسانید. بدون شک مسیر آبی و استفاده از قایق تجربه‌ای خاص برای شما خواهد بود و خاطرات جذابی را در ذهن شما به ثبت می‌رساند. ایستگاه قایق‌ها در نزدیکی کاخ زمستانی قرار گرفته و می‌توانید از آنجا خود را به باغ پایینی کاخ پترهوف برسانید.

مسیر دسترسی به کاخ پترهوف

جاذبه های دیدنی نزدیک کاخ پترهوف

پس از بازدید از کاخ پترهوف می‌توانید جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. جاذبه‌های دیدنی و گردشگری که شما را سرشار می‌کنند و با چیزهای جدیدی آشنا می‌سازند. دیدنی‌هایی که در نزدیکی کاخ هستند و می‌توان از آن‌ها بهره برد شامل موارد زیر می‌شوند.
•    قلعه پیتر و پاول
•    موزه قایق های بادبانی امپریال
•    موزه کاخ تاریخی مونپلایزر
•    پارک کلونیستسکی
•    پارک الکساندریا
•    بلوک گرمابه
•    موزه خانوادگی بینویس (Benois)

جاذبه های دیدنی نزدیک کاخ پترهوف

هزینه و ساعت بازدید از کاخ پترهوف

برای بازدید از کاخ پترهوف، مجموعه‌ای باشکوه و ارزنده می‌توانید در بازه زمانی 10 الی 19 به آنجا مراجعه کنید. اگر بخواهید از تمامی بخش‌ها و قسمت‌های موجود در کاخ بهره ببرید باید 3 الی 4 ساعت از زمان خود را خالی کنید تا بتوانید از شگفتی‌ها و زیبایی‌های چشم‌نواز مجموعه دیدن کنید. برای بازدید از بخش‌های مختلف کاخ باید بلیط‌های جداگانه داشته باشید که می‌توانید به صورت الکتریکی آن‌ها را دریافت کنید. گاهی برخی افراد تمایل دارند تا فقط فضای بیرونی را نظاره کنند، در این شرایط می‌توانید تنها بلیط ورودی را دریافت کنید و از فواره‌های مجلل و آب روان و صدای آرامش‌بخش موجود لذت ببرید و خاطره‌سازی کنید.

هزینه و ساعت بازدید از کاخ پترهوف

هتل ها و رستوران های نزدیک کاخ پترهوف

پس از گشت‌وگذار در دل کاخ پترهوف، میل کردن غذایی لذیذ و مرغوب که بتواند مزه‌ای فراموش نشدنی را برای ما ایجاد کند بهترین انتخاب است. رستوران‌های باکیفیت بسیاری در نزدیکی کاخ وجود دارند که بهترین‌ها را طبخ و آماده سرو می‌نمایند. رستوران‌هایی نظیر رستوران کلادوایا، الکس هاوس، لینا، ترول، آرتیشاک و آشپزخانه پارک ساید مواردی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. برای اقامت گزیدن در نزدیکی کاخ نیز اقامتگاه‌ها و هتل‌های مجلل و لوکس بسیاری وجود دارند تا بتوانند اقامتی آرامش‌بخش و عالی را برای شما رقم بزنند. هتل‌هایی نظیر هتل نادژدا، هتل گراند پترهوف، الکساندریا پترهوف، سام سون و... انتخاب‌هایی هوشمندانه به‌حساب می‌آیند.

هتل ها و رستوران های نزدیک کاخ پترهوف

سخن پایانی

کاخ پترهوف در شهر سنت پترزبورگ کشور روسیه به قدری چشم‌نواز و منحصربه‌فرد است که توانسته به یکی از جاذبه‌های دیدنی بسیار خاص تبدیل شود. این کاخ اعجاب‌انگیز به دستور پتر کبیر ایجاد شد و دلیل اصلی آن، به رخ کشیدن قدرت و صلابت کشور روسیه به کل جهان بود. این کاخ به قدری بی‌نظیر و با شکوه است که کاخ ورسای روسی نام دارد. در کاخ پترهوف روسیه می‌توانید آبشارها، فواره‌ها، تندیس‌ها و مجسمه‌های بسیاری را شاهد باشید که باعث بالا رفتن جذابیت و خاص‌تر شدن کاخ شده‌اند. این کاخ در جنگ جهانی دوم آسیب‌های بسیاری را به خود دید اما پس از پایان یافتن جنگ، دولت روسیه به خوبی از پس مرمت و بازسازی کاخ پترهوف برآمد. علاوه‌بر وجود زیبایی‌های موجود، می‌توانید از اشیاء و ظروف قدیمی موجود در کاخ نیز دیدن کنید و با تاریخچه کشور روسیه آشنا شوید.

 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها