تندیس کارتلیس ددا

تندیس کارتلیس ددا

مجسمه‌ها و تندیس‌های معروف بسیاری در اقسا نقاط جهان خودنمایی می‌کنند که دنیایی متفاوت دارند. تندیس‌ها می‌توانند ماجراهای بسیاری را بازگو کنند و شما را در جریانی متفاوت قرار دهند. تندیس کارتلیس ددا که در قلب پایتخت گرجستان یعنی تفلیس قرار دارد، می‌تواند شما را به فکر فرو برد. این مجسمه باشکوه توانسته سیل عظیمی از گردشگران را به سمت تفلیس بکشاند و باعث شود تا این شهر خوش آب‌وهوا تنها به سواحل بکر و طبیعت منحصربه‌فرد شناخته نشود. تندیس کارتلیس ددا تنها معرف شهر تفلیس نیست، بلکه این مجسمه ارزنده می‌تواند معرف کشور گرجستان در جهان باشد تا به همگان نشان دهد که چه هنرمندانی در این کشور زندگی می‌کنند و می‌توانند زیباترین آثار را به‌نمایش بگذارند.

تندیس کارتلیس ددا

مجسمه کارتلیس ددا؛ مادر تفلیس

ممکن است هر مکان تاریخی یا دیدنی یا حتی هر اثر هنری یک یا چند اسم داشته باشد. مجسمه کارتلیس تفلیس نیز از آن دست هنرنمایی‌هایی به‌شمار می‌آید که دو اسم را به خود اختصاص داده است. علاوه‌بر تندیس کارتلیس ددا، نام مجسمه مادر نیز بر روی این تندیس گران‌بها گذاشته شده است. مجسمه مادر در سال 1958 میلادی طراحی و ساخته شد که قدمتی طولانی دارد و نشان از هنر، ابتکار و خلاقیت مردم گرجستان است. مجسمه کارتلیس ددا معروف‌ترین مجسمه این کشور به‌حساب می‌آید و می‌تواند شما را در سفر جذاب خود یاری دهد.
در ابتدای امر مجسمه از جنس چوب طراحی شد اما به دلیل محبوبیت بسیاری که پیدا کرد، تصمیم بر این گرفته شد تا لایه‌ای از آلومینیوم بر روی آن قرار بگیرد تا در برابر عوامل خارجی مقاومت بالاتری داشته باشد و بتواند طول عمر بیشتری از خود نشان دهد. شما در هر قسمت از شهر تفلیس که قرار داشته باشید می‌توانید این تندیس بلند قامت را مشاهده کنید؛ چراکه تندیس کارتلیس ددا بر روی تپه‌ای به نام سولولاکی قرار گرفته و توانسته به خوبی خودنمایی کند. همین موضوع است که باعث شده مجسمه مادر به نمادی برای شهر تفلیس و کشور گرجستان تبدیل شود. جالب است بدانید که کشورهای دیگری نظیر ارمنستان نیز مجسمه مشابهی به تندیس مادر ساخته‌اند و همین نام را برای آن برگزیده‌اند.

مجسمه کارتلیس ددا؛ مادر تفلیس

تفسیر مجسمه مادر؛ پذیرایی در برابر جنگ

زمانی که مجسمه مادر را تماشا کنید، در یک دست او کاسه‌ای و در دست دیگر شمشیری می‌بینید که قطعا نظر شما را به خود جلب می‌کند. شاید برای شما این سوال پیش آید که معنی و مفهوم این دو موضوع چیست و چه چیزی را بیان می‌کند؟ باید بگوییم که دلایل بسیاری پشت این طراحی وجود دارد و همین موضوع سبب شده تا تندیس کارتلیس ددا از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. کاسه‌ای که در یکی از دست‌های این مجسمه وجود دارد، بیانگر پذرایی و خوش ‌آمدگویی به مهمانان و مسافران شهر تفلیس است و با توجه به آنکه این مجسمه در نقطه‌ای از شهر قرار دارد که از همه جا خودنمایی می‌کند، می‌تواند به مسافران و گردشگران خوش آمد بگوید.
در دست دیگر مجسمه شمشیری وجود دارد که نشان از قدرت و تذکر به دشمنان شهر تفلیس و کشور گرجستان به‌حساب می‌آید. این شمشیر به افراد سودجو به صراحت بیان می‌کند که نمی‌توانند دست از پا خطا کنند. به همان میزان که تفلیس برای مهمانان خود ارزش قائل است، به همان میزان در برابر دشمنان خود استوار خواهد بود. مجسمه کارتلیس ددا به دلیل قدمت و آوازه شهر تفلیس و به مناسب 1500 ساله شدن شهر ساخته و بر فراز تپه سولولاکی قرار گرفت تا یادبودی گران‌بها باشد. برای ساخت این مجسمه از آلومینیوم استفاده شده و 20 متر ارتفاع دارد. گردشگران بسیاری علاقه‌مند به قرارگیری در زیر مجسمه مادر هستند تا با این تندیس منحصربه‌فرد عکس بگیرند تا یادگاری ارزشمند برای آن‌ها باشد.

تفسیر مجسمه مادر؛ پذیرایی در برابر جنگ

پیشینه تندیس کارتلیس ددا

اگر در میان تمامی جماهیر شوروی سابق به جست‌وجو بپردازید و شهرها و کشورهای این مجموعه را مورد بررسی قرار دهید می‌توانید به یک چیز واحد دست پیدا کنید. در حقیقت در همه این کشورها حداقل یک مجسمه باشکوه و بزرگ وجود دارد که می‌تواند ویژگی‌های ملی و قومی مردمان آن کشور را به‌نمایش بگذارند. برای مثال در پایتخت اوکراین یعنی کیف مجسمه "مام وطن" خودنمایی می‌کند. این مجسمه، مجسمه مادر یا دیگر مجسمه‌های موجود همگی بزرگ، باشکوه، خیره کننده و از آلومینیوم تهیه شده‌اند. درست است که این مجسمه‌ها شباهت‌های بسیاری به هم دارند اما زیبایی‌هایی که در هر یک نهفته شده را نمی‌توان نادیده گرفت. توجه داشته باشید که شاید در دیگر کشورهای جهان بتوانید از این نمونه تندیس‌ها را شاهد باشید اما جزئیات و خاص بودن این مجسمه‌ها بسیار بیشتر است.

پیشینه تندیس کارتلیس ددا

طراح تندیس کارتلیس ددا

دولت گرجستان بر این فکر فرو رفت که به مناسبت 1500 ساله شدن پایتخت خود یعنی شهر تفلیس باید اثری هنری را طراحی و به‌نمایش بگذارند. در این راستا از هنرمندی چیره دست یعنی "الگوجا آماشوکلی" کمک گرفتند و از او خواستند که مجسمه‌ای طراحی کند تا بتواند اثری ارزنده به مناسبت سالگرد 1500 سالگی پایتخت باشد. در همین جهت تندیس کارتلیس طراحی و ساخته شد و توانست به خوبی نمادی برای شهر تفلیس و کشور گرجستان باشد. طراحی و اجرای این تندیس به قدری برای مردم و کشور گرجستان جذاب و منحصربه‌فرد بود که سبب شد الگوجا در سال 1966 برنده جایزه نفیس دولتی شوتا روستاولی شود. در ابتدای امر نام مجسمه را پایتخت انتخاب کرد اما با گذر زمان نام کارتلیس ددا را برای آن برگزید که نامی زیبا و برازنده است.

طراح تندیس کارتلیس ددا

موقعیت قرارگیری تندیس کارتلیس ددا

پس از طراحی و اجرای مجسمه مادر، منطقه‌ای را انتخاب کردند تا بتوان از گوشه‌وکنار شهر این مجسمه شکوهمند را شاهد بود. تپه سولولاکی برای قرارگیری تندیس انتخاب شد که دقیقا مشرف به شهر است و توانسته به خوبی تندیس را به‌نمایش بگذارد. تپه مذکور در کوهپایه‌های اطراف شهر قرار دارد و در زمان بالا رفتن از تپه می‌توانید منظره زیبایی از شهر را شاهد باشید. در بالای تپه می‌توانید ایستگاه تله‌کابینی به نام ناریکالا را ببینید که بهترین و زیباترین لوکیشن را به شما هدیه می‌دهد.

موقعیت قرارگیری تندیس کارتلیس ددا

نکات قابل توجه تندیس کارتلیس ددا

با توجه به اینکه مجسمه مادر بسیار ارزنده و حائز اهمیت است، ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در خود دارد که می‌تواند جالب توجه باشد. دلایل بسیاری سبب شده که این مجسمه از ارزش و اعتبار بسیاری برخوردار باشد و در دل مردم و اهالی شهر و کشور جای خوش کند. در ادامه به مهم‌ترین و حائز اهمیت‌ترین ویژگی‌های تندیس کارتلیس ددا می‌پردازیم.
•    در زمان طراحی مجسمه کارتلیس ددا این ایده به ذهن طراح رسید که بر تن مجسمه، لباس محلی گرجستان باشد. پس از اجرای این تندیس می‌توانید شاهکاری خارق‌العاده را شاهد باشید که لباس ملی گرجستان را بر تن دارد.
•    ژست مجسمه نشان از ایستادگی، اقتدار، مقاومت و توانمندی است که حرف‌های بسیاری برای بدخواهان و دشمنان دارد.
•    چهره و شخصیت مجسمه حکایت‌گر مردم گرجستان است و می‌تواند این مردم و اهالی را به خوبی به‌نمایش بگذارد.
•    برخی افراد با تماشای تندیس کارتلیس ددا به این فکر فرو می‌روند که مردم و اهالی گرجستان سرد و غیر صمیمی هستند؛ در حالی که پس از گذشت زمانی کوتاه می‌توانید شاهد مهمان‌نوازی و محبت مردم گرجی باشید.
•    زمانی که به تماشای تندیس می‌نشینید کمی باید دقت کنید. در واقع خنده روی لب تندیس می‌تواند شما را مجذوب کند. طراح مجسمه به گونه‌ای لبخند را طراحی و اجرا کرده که می‌توانید حس مهربانی و دلسوزی مادرانه را در آن شاهد باشید.
•    یکی از اقداماتی که می‌تواند بسیار خاطره برانگیز باشد، بالا رفتن از تپه سولولاکی است. در این شرایط می‌توانید علاوه‌بر لذت بردن از این مجسمه باشکوه، شهر را نیز زیر پاهای خود احساس می‌کنید و از طبیعت بکر و هوای پاک شهر بهره ببرید.
•    مجسمه مادر از روی شخصی گرجی ساخته شده که باید بدانید هنوز این فرد در قید حیات است و به زندگی خود ادامه می‌دهد.
•    قسمت داخلی مجسمه چوبی است که بر روی آن آلومینیوم ایجاد شده تا بتواند در برابر عوامل خارجی مقاوم‌تر باشد و طول عمر بیشتری از خود نشان دهد.

نکات قابل توجه تندیس کارتلیس ددا

زیبایی های خاص تندیس کارتلیس ددا

منحصربه‌فرد بودن و ابهت تندیس کارتلیس ددا به قدری است که نمی‌توان به سادگی آن را بیان کرد. زمانی که این مجسمه بی‌نظیر را از نزدیک نظاره می‌کنید می‌توانید به خاص بودن آن پی ببرید. عکاسان بسیاری در انتظار حضور پیدا کردن در کنار مجسمه هستند؛ چراکه می‌توانند زیباترین عکس‌ها را به ثبت برسانند. زمانی که در کنار پاهای مجسمه مادر قرار می‌گیرید بهتر است تا عکاسی ماهر را در کنار خود داشته باشید تا بتوانید در آلبوم عکس‌های خود زیباترین‌ها را ثبت نمایید. در کنار جذابیت‌های بی حدومرز مجسمه می‌توانید خوانندگان خیابانی را ببینید که در حال خواندن موسیقی هستند یا با دستان توانمند خود در حال نواختن گوش‌نوازترین نت‌ها برای گردشگران و مسافران هستند. گوش شما در کنار تندیس کارتلیس ددا با اشعار و سروده‌های بومی گرجی آشنا می‌شود و می‌توانید با هماهنگ‌ترین سرودهای جهان روبه‌رو شوید.
بعد از عکاسی و لذت بردن از این مجسمه بلند قامت و مقتدر می‌توانید از تله‌کابین موجود بهره ببرید و در کنار لذت بردن از هوای مطلوب تفلیس، از طبیعت بی حدومرز این شهر نیز استفاده کنید و از بالا، شهر را نظاره‌گر باشید. مرکز باغ گل که در نزدیکی مجسمه قرار دارد، نقطه ابتدا تله‌کابین است و بعد از طی 270 متر و لذت بردن از طبیعت، هوای مطبوع و همچنین مجسمه با اقتدار، در نزدیکی پاهای مجسمه مادر به مقصد خود می‌رسید. یکی از بهترین زمان‌هایی که می‌توانید از مجسمه مادر لذت ببرید، بعد از باران است. سعی کنید در روزهایی به تندیس کارتلیس ددا سر بزنید که زمین خیس شده باشد و هوایی بارانی بر شهر حاکم گردد تا بتوانید از این لوکیشن منحصربه‌فرد لذت ببرید.

زیبایی های خاص تندیس کارتلیس ددا

جاذبه های دیدنی نزدیک تندیس کارتلیس ددا

پس از تماشای هنرنمایی صورت گرفته برای تندیس کارتلیس ددا و همچنین عکاسی‌های خاص و ثبت لحظات، وقت آن می‌رسد تا از دیگر جاذبه‌های دیدنی نزدیک مجسمه لذت برد. یکی از چیزهایی که به شدت پیشنهاد می‌شود و کمتر کسی آن را نادیده می‌گیرد. تپه سولولاکی است که می‌تواند منظره‌ای بسیار بی‌نظیر را تقدیم دیدگان شما کند. کوهنوردی و پر کردن ریه‌ها با اکسیژن صددرصد، تمرینی بسیار عالی به‌شمار می‌آید. در کنار کوهنوردی و بالا بردن ضربان قلب می‌توانید در سمت راست مجسمه، کلیسایی را شاهد باشید که یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کلیساهای کشور گرجستان به‌حساب می‌آید. کلیسای سوتیتسخولی شما را به دیدار اولین رئیس جمهور گرجستان می‌برد تا مقبره او را از نزدیک ببینید. علاوه‌بر رئیس جمهور گرجستان، تعدادی از دانشمندان، نویسندگان و مشاهیر این کشور در کلیسا به خاک سپرده شده‌اند که حضور در این کلیسا خالی از لطف نیست.

جاذبه های دیدنی نزدیک تندیس کارتلیس ددا

سخن پایانی

یکی از نمادهای مهم و حائز اهمیت در کشور گرجستان و شهر تفلیس، تندیس کارتلیس ددا به‌شمار می‌آید. این تندیس مقتدر و با صلابت می‌تواند مهر تاییدی بر جسارت کشور گرجستان باشد. مجسمه مادر از آلومینیوم ساخته شده و در یکی از دستان او جام شراب و در دست دیگر شمشیری مشاهده می‌کنید. مجسمه مادر در قسمتی قرار دارد که شما در هر گوشه از شهر قرار داشته باشید می‌توانید حداقل قسمتی از مجسمه را ببینید. سازه این مجسمه 20 متر طول دارد و در زمان طراحی، لباس ملی گرجستان بر تن مجسمه کرده‌اند تا بتوانند شرایط ملی مردم را به‌نمایش بگذارند. این تندیس به مناسبت سالگرد 1500 سالگی پایتخت گرجستان یعنی تفلیس ساخته شد و توانست جای خود را در قلب مردم شهر باز کند.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها