مسجد جامع آگرا

مسجد جامع آگرا

در میان انبوهی از زیبایی و جذابیت در شهر آگرا، مسجدی با معماری بسیار خیره کننده خودنمایی می‌کند که می‌تواند قلب‌ها را مسحور نماید. مسجد جامع آگرا یا مسجد جمعه از آن دست بناهایی است که علاوه‌بر داشتن معماری و تزئینات بسیار خاص، مکانی بسیار مهم برای مردمان محلی به‌حساب می‌آید. زمانی که در کوچه پس کوچه‌های آگرا قدم بر می‌دارید و دل خود را به بازارهای محلی می‌سپارید، می‌توانید بنای با اقتدار مسجد جامع را در آن میان مشاهده کنید. این شاهکار هنری در قرن هفتم میلادی ایجاد شده و شاه جهان به دلیل افتخار و ارزشی که برای فرزند خود قائل بود، مسجد جامع آگرا را بنا کرد. این بنای با ارزش در سال 1648 میلادی ساخته شده و مردم روزهای جمعه برای برپایی نماز جماعت به این مسجد باشکوه می‌روند و دلیل نامگذاری مسجد نیز همین موضوع است.

مسجد جامع آگرا

معرفی مسجد جامع آگرا؛ بنایی ارزنده

در قلب تپنده شهر آگرا و در کشور هندوستان می‌توانید بنایی را مشاهده کنید که از نظر زیبایی، وسعت و فاخر بودن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. این بنای ارزنده به افتخار دختر شاه جهان بنا شده تا بتواند یادآور این بانوی محترم باشد. دستور ساخت مسجد جامع آگرا را شاه جهان در سال 1647 داد و می‌توانید دقیقا روبه‌روی قلعه آگرا آن را شاهد باشید. این بخش از شهر، تکاپو و جنب‌وجوش بسیاری دارد و شما به سادگی می‌توانید در میان بازارهای محلی موجود از بنای بسیار هنرمندانه مسجد جامع نیز لذت ببرید. حیاط مسجد جامع بسیار بزرگ است و شرایطی فراهم آمده تا بتوانید از این فضا بهره ببرید و در صورت لزوم استراحت کنید. 
کار ساخت و ساز مسجد جامع در سال 1648 به‌پایان رسید و تصمیم بر آن گرفته شد تا نام جامع بر روی مسجد گذاشته شود. دلیل این نام، جمع شدن مردم در روز جمعه و برپایی نماز است. مسجد جامع آگرا بیش از 4 قرن سن دارد و به همین دلیل موضوع برخی از بخش‌های آن مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. زمانی به قسمت‌های مختلف مسجد بروید با هیچ موقعیت خراب یا آسیب‌دیده روبه‌رو نمی‌شود. دولت هند درصدد آن بوده تا مسجد تکمیل، آماده و بی عیب‌ونقص باشد تا مردم و گردشگران بتوانند از مسجد بهره ببرند.

معرفی مسجد جامع آگرا؛ بنایی ارزنده

معماری مسجد جامع آگرا

در کنار مهم و خاص بودن مسجد جامع آگرا برای مردم و گردشگران، معماری این مسجد توانسته هوش را از سر ببرد و معماری خیره‌کننده‌ای را به‌نمایش بگذارد. همین طراحی و ساخت بنا باعث شده تا شهر جلوه خاصی به خود بگیرد و به شهری لوکس بدل شود. در ابتدای امر، استفاده از متریالی از شن ماسه‌ای قرمز و سنگ مرمر بر منحصربه‌فرد بودن مسجد جامع آگرا افزوده و بهره بردن از تزئینات و کنده‌کاری‌هایی هنرمندانه نیز بی‌تاثیر نیست. قسمت داخلی بنا شامل ستون‌ها و طاق‌هایی می‌شود که بسیار پرزرق و برق و چشم‌نواز هستند و با کنده‌کاری‌های مختلف باعث بالا رفتن جذابیت مسجد شده‌اند. 

معماری مسجد جامع آگرا

قسمت های مختلف مسجد جامع آگرا

قسمت‌های مختلفی در دل مسجد جامع آگرا وجود دارد که باعث ایجاد فضایی امن و مطمئن شده است. اولین چیزی که نظر همه را به خود جلب می‌کند، دروازه‌های مسجد به‌حساب می‌آید. برای آنکه بتوانید وارد مسجد شوید باید از 5 دروازه موجود، یکی را برگزینید و وارد حیاط شوید. دروازه‌ها به راه‌پله منتهی می‌شوند که شما را به داخل مسجد می‌برند. درب اصلی مسجد جامع در بخش شرقی بنا قرار گرفته و ورودی آن به واسطه کنده‌کاری‌های بسیار زیبا و شکیل تزئین شده و باعث ایجاد فضایی خاص و منحصربه‌فرد گردیده است. قسمت دیگر دروازه‌ها به حیاطی بزرگ منتهی می‌گردد که ظرفیت این حیاط را بالغ بر 10 هزار نفر تخمین زده‌اند. در قسمت میانی حیاط حوضی وجود دارد که توانسته بر جذابیت حیاط و همچنین بنا بیافزاید. مردم در زمان برگزاری نماز از آب حوض بهره می‌برند و در صورت تمایل وضوی خود را می‌گیرند. 
در بخش غربی حیاط مسجد فضایی وجود دارد که هیچ گردشگری تماشای آن را از دست نمی‌دهد و پس از حضور در مسجد جامع آگرا، به سمت بخش غربی می‌روند. در این قسمت از مسجد نمازخانه‌ای وجود دارد که سه گنبد بسیار منحصربه‌فرد بر روی سقف آن ایجاد شده است. این سه گنبد با ظرافتی بسیار خاص و هنری بی‌همتا تزئین شده که توانسته نظر همگان را به خود جلب کند. این گنبدها به شکل نیلوفر آبی و طرح‌های مرمری جناقی سفید در آمده‌اند و توانسته‌اند هنر هنرمندان را به‌نمایش بگذارند و بازتاب توانمندی مردمان آن زمان باشند. 
در ابتدایی‌ترین قسمت مسجد و داخل آن، محرابی وجود دارد که خودنمایی می‌کند و می‌توانید یک منبر را نیز در آنجا شاهد باشید. محراب برای قرارگیری پیش‌نماز و خواندن نماز طراحی شده که دقیقا همانند دیگر مساجد است. گذرگاه‌های موجود در مسجد همگی طاق‌دار هستند تا بتوانید به دور از نور خورشید یا برف و باران از زیبایی مسجد جامع آگرا لذت ببرید. این فضا باعث شده تا در روزهای گرم تابستان خنکای مطلوبی ایجاد شود و سبب می‌شود تا بتوانید در این محیط به استراحت بپردازید.

قسمت های مختلف مسجد جامع آگرا

اهمیت مسجد جامع آگرا

یکی از بناهای مهم و تاثیرگذار در کشور هند و شهر آگرا، مسجد جامع این شهر به‌شمار می‌آید که برای مردم هند و اهالی شهر بسیار با ارزش و مهم است. مسجد جامع آگرا اولین مسجد بنا شده در این شهر به‌شمار می‌آید و روزهای جمعه مملو از جمعیت می‌شود تا بتوانند نمازی پرشور را برپا کنند. به همین دلیل این مسجد برای مردم و اهالی بسیار قابل احترام است و برای ورود به مسجد با خلوص نیت وارد می‌شوند. تردد در مسجد جامع بسیار زیاد است و مردم همه روزه به مسجد سر می‌زنند و در کنار آن از خرید خود نیز بهره می‌برند. دلیل دیگر اهمیت مسجد جامع آگرا، تاثیر آن بر توریستی شدن شهر به‌حساب می‌آید. در واقع این بنای ارزنده با معماری منحصربه‌فرد خود و کنده‌کاری‌ها و سنگ‌های مرمری که در طراحی آن به‌کار رفته، باعث شده تا سیل عظیمی از گردشگران، شهر آگرا را مقصد خود قرار دهند و یک الی چند روز در این شهر پر جنب‌وجوش حضور داشته باشند.

اهمیت مسجد جامع آگرا

موقعیت قرارگیری مسجد جامع آگرا

در دل یکی از بخش‌های سرزنده و پرتکاپو شهر آگرا، مسجد جامع آگرا قرار گرفته که بازارهای محلی بسیاری دور و اطراف آن قرار دارند و اهالی شهر به خرید و گشت‌وگذار در این بخش مشغول هستند. در نزدیکی مسجد آگرا، ایستگاه قطار قلعه قرار دارد که برای دسترسی ساده به مسجد می‌توانید از این شرایط بهره ببرید. دقیقا با صرف کردن 15 دقیقه می‌توانید خود را به ایستگاه کانتینمنت برسانید و بین مسجد جامع و دیگر بخش‌های شهر تردد نمایید. با توجه به آنکه دور و اطراف مسجد مملو از مغازه و دستفروشان است، می‌توانید انواع ادویه‌جات، پارچه‌های رنگارنگ یا زیورآلات را شاهد باشید. یکی از چیزهایی که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند، وجود استحکاماتی قدیمی در نزدیکی مسجد است. ایجاد این بناها به زمان اکبرشاه مغول بازمی‌گردد که از دهه 1500 میلادی باقی مانده‌اند. در زمان بازدید از مسجد جامع آگرا، تماشای این استحکامات را فراموش نکنید و آن را در برنامه خود قرار دهید.

موقعیت قرارگیری مسجد جامع آگرا

ساعت بازگشایی مسجد جامع آگرا

برای آنکه بتوانید از طراحی و هنرنمایی باشکوه مسجد آگرا لذت ببرید باید در زمان مناسبی راهی مسجد شوید؛ چراکه مسجد همیشه باز نیست و ساعات به‌خصوصی باز است. با توجه به آنکه مسجد جامع آگرا فضایی مذهبی به‌حساب می‌آید در ساعات نزدیک به اذان باز است تا مردم بتوانند اعمال و احکام روزانه خود را به جا بیاورند. در حالت کلی و برای آنکه فضایی امن برای استراحت نیز وجود داشته باشد، مسجد از 5 صبح تا 9 شب باز است و می‌توانید در این بازه زمانی به مسجد جامع بروید و زیبایی‌های این بنای مسحور کننده را مشاهده کنید.

ساعت بازگشایی مسجد جامع آگرا

قوانین مسجد جامع آگرا

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در زمان بازدید و حضور در مسجد جامع به آن توجه داشته باشید، نوع پوشش شما است. با توجه به مذهبی بودن این بنا و همچنین پاک و مقدس بودن مسجد، حضور شما باید در شرایط مناسب اتفاق افتد و در زمان حضور، لباس بر تن شما، پوشیده و همچنین پاکیزه باشد. توجه کنید که اگر لباس شما مناسب نباشد نمی‌توانید وارد مسجد شوید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که ورود به مسجد آگرا بدون پرداخت هزینه صورت می‌گیرد و به صورت کاملا رایگان می‌توانید وارد مسجد شوید و از خارق‌العاده‌ترین بنای شهر آگرا لذت ببرید. به یاد داشته باشید که برای ورود به مسجد باید کفش‌های خود را از پا در آورید و سپس وارد این بنا شوید.

قوانین مسجد جامع آگرا

جاذبه های دیدنی نزدیک مسجد جامع آگرا

زمانی که به شهر باشکوه آگرا سفر کنید می‌توانید از دیگر جاذبه‌های دیدنی نزدیک مسجد جامع لذت ببرید و سفر خود را مهیج‌تر و خاص‌تر ادامه دهید. جاذبه‌های دیدنی بسیار مهمی در نزدیکی مسجد جامع آگرا قرار دارند که از ارزش بسیاری برخوردار هستند و می‌توانید به اقتدار شهر آگرا و کشور هندوستان پی ببرید. در ادامه به مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و تاریخی که در نزدیکی مسجد جامع شهر آگرا قرار دارند می‌پردازیم.
•    قصر جهانگیر در فاصله 1.4 کیلومتری
•    مسجد Moti در فاصله 1.2 کیلومتری
•    دروازه دهلی در فاصله 0.7 کیلومتری
•    قلعه آگرا در فاصله 0.65 کیلومتری
•    بازار Kinari Bazar در همجواری مسجد

جاذبه های دیدنی نزدیک مسجد جامع آگرا

سخن پایانی

برای آنکه یک شهر بتواند معروف شود و خیل عظیمی از گردشگران راهی آن شهر شوند نیاز است تا جاذبه‌های تاریخی باارزشی در آن وجود داشته باشد. در شهر آگرا کشور هند نیز می‌توانید یکی از ارزنده‌ترین بناها را شاهد باشید که خودنمایی می‌کند. مسجد جامع آگرا با صلابت و اقتدار در قلب شهر قرار دارد و توانسته مهر تاییدی بر جذاب‌تر شدن شهر باشد. مسجد جامع آگرا در قرن هفتم میلادی ایجاد شده و برای ایجاد این بنای باارزش از شن قرمز و مرمر اصل استفاده شده است. این مسجد در نزدیکی قلعه سرخ قرار دارد که می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از زیبایی‌های دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر لذت ببرید. مسجد جامع از ساعت 5 صبح تا 9 شب باز است و می‌توانید در این بازه زمانی به مسجد روید و از کنده‌کاری‌ها و هنرنمایی دستان توانمند مردمان قدیم بهره ببرید.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها