باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی

گرجستان دلایل بسیاری برای گردشگران دارد تا آن‌ها را مجاب به حضور و به‌نمایش گذاشتن زیبایی‌های خود کند. یکی از با ارزش‌ترین جاذبه‌های دیدنی موجود در گرجستان، باغ گیاه‌شناسی باتومی است. این موقعیت سرسبز و شادی‌آور می‌تواند روزی خاص را برای شما تدارک ببیند. معمولا گردشگران بسیاری راهی باغ گیاه‌شناسی می‌شوند و از تنوع گیاهان، گل‌ها و درختان موجود در این مجموعه لذت می‌برند. در کنار آثار تاریخی بسیار باشکوهی که در گرجستان و شهر باتومی قرار گرفته، تماشای گیاهان و لذت بردن از هوای مطلوب می‌تواند امری مهیج و متفاوت باشد.

باغ گیاه شناسی باتومی

معرفی باغ گیاه شناسی

در قلب بهشت گرجستان یعنی شهر باتومی، باغی به منظور به‌نمایش گذاشتن انواع گیاهان و درختان ایجاد شده که باغ گیاه‌شناسی باتومی نام دارد. این باغ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باعث شده تا گردشگران حضور در باغ را در لیست فعالیت‌های خود قرار دهند. دلیل این موضوع نیز، وجود گیاهانی است که قدمت صد ساله دارند و همین موضوع اثبات کننده خاص و متفاوت بودن باغ گیاه‌شناسی باتومی است. باغ گیاه‌شناسی تنها 9 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و با مساحتی بالغ بر 108 هکتار خودنمایی می‌کند. باغ‌ گیاه‌شناسی در خط ساحلی بین رودخانه پاکویستسکالی و دماغه سبز قرار گرفته و توانسته ترکیبی بسیار زیبا را در کنار ساحل ایجاد کند. ارتفاع باغ به دلیل گسترده بودن، از 0 متر تا 220 متر را شامل می‌شود.

معرفی باغ گیاه شناسی

تاریخچه ایجاد باغ گیاه شناسی باتومی

شهر باتومی از آن دست شهرهایی به‌شمار می‌آید که آب‌وهوایی بسیار عالی دارد و به دلیل وجود خاک حاصلخیز، گیاهان بسیاری را در خود رشد می‌دهد. در همین راستا جغرافی‌دان و گیاه‌شناسی روسی با نام کراسنوف بر این فکر فرو رفت که مجموعه‌ای بزرگ در باتومی ایجاد کند و انواع گیاهان و گل‌ها را در آن رشد و پرورش دهد. موقعیتی که برای ایجاد باغ انتخاب شد، نزدیک ساحل بود. کراسنوف در سال 1914 جان خود را از دست داد و در میان باغ نیز دفن شده است. از سال 1925 به بعد، تصمیم بر آن گرفته شد که در باغ گیاه‌شناسی به پرورش و مطالعه در مورد گیاهان نیمه گرمسیری قفقاز پرداخته شود.

تاریخچه ایجاد باغ گیاه شناسی باتومی

انواع گونه های درختی در باغ گیاه شناسی باتومی

در این باغ 108 هکتاری می‌توانید بیش از 2 هزار گونه مختلف از درختان را شاهد باشید. از این تعداد گونه تنها 104 مورد از آن‌ها مربوط به منطقه قفقاز می‌شود و باقی گونه‌های موجود مربوط به اقسا نقاط جهان هستند که با تلاش و همت بسیار جمع‌آوری شده‌اند و به باتومی انتقال پیدا کرده‌اند. وجود درخت‌هایی نظیر ساکورای ژاپونی، ماگنولیا، نخل‌های از کشورهای خاورمیانه، سرو، نخل‌های جزایر قناری و... باعث شده‌اند تا با باغی بسیار منحصربه‌فرد روبه‌رو باشید. با حضور پیدا کردن در قلب باغ گیاه‌شناسی باتومی می‌توانید با یک تیز چند نشان بزنید؛ در حقیقت هم می‌توانید از زیبایی‌های باتومی لذت ببرید و هم می‌توانید در میان طبیعت و درختان سر به فلک کشیده دنیا قدم بردارید. 
در زمان انتخاب درختان و گیاهان، آزمایش‌های بسیاری صورت گرفت تا بتوانند آن‌ها را انتخاب کنند که با شرایط آب‌وهوایی این شهر در سازگاری قرار داشته و بتوانند رشد نمایند و با مشکل روبه‌رو نشوند. تنوع گل‌های موجود در این مجموعه مسحور کننده است و می‌توانید گل‌هایی از آفریقای جنوبی، مدیترانه، نیوزلند، آمریکای جنوبی و... را شاهد باشید. گونه‌های گیاهی موجود در باغ گیاه‌شناسی به بیش از 5 هزار مورد می‌رسد که نشان از تنوع و جامع بودن باغ است.

انواع گونه های درختی در باغ گیاه شناسی باتومی

فعالیت های حائز اهمیت باغ گیاه شناسی باتومی

در کنار به‌نمایش گذاشتن گونه‌های مختلف گیاهی می‌توان شاهد فعالیت گسترده این مجموعه در زمینه کشاورزی بود. باغ گیاه‌شناسی باتومی با بیش از 140 کشور، دانشگاه و موسسه علمی در ارتباط است تا بتواند گام‌های مهمی را بردارد. باغ گیاه‌شناسی از سال 1998 عضو حافظت از باغ‌های گیاه‌شناسی شد و فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه نگهداری و مراقبت از گیاهان انجام داد.

فعالیت های حائز اهمیت باغ گیاه شناسی باتومی

پارک های باغ گیاه شناسی

در این مجموعه وسیع و پهناور سه پارک بزرگ خودنمایی می‌کند که می‌توانند هر یک از آن‌ها موقعیتی عالی برای دورهمی خانوادگی و گردشی بی‌نقص باشند. پارک ساحلی، پایینی و بالایی، سه پارکی هستند که در باغ گیاه‌شناسی قرار گرفته‌اند که از هم نیز مجزا هستند. مکان‌های تفریحی مختلفی در هر یک از این پارک‌ها قرار دارد و می‌توانید از چشم‌اندازهای زیبای هر یک لذت ببرید. در این مجموعه می‌توانید کلکسیونی از گیاهان در حال انقراض را شاهد باشید که به خوبی در حال مراقبت هستند و به طور صحیح رشد می‌کنند. زمانی که بخواهید وارد پارک‌های مجموعه شوید، نقشه راهنمایی وجود دارد که با دریافت کردن آن‌ها به سادگی به بخش‌های موردنظر خود می‌رسید.

پارک های باغ گیاه شناسی

قسمت های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی

علاوه‌بر پارک‌های معرفی شده برای باغ گیاه‌شناسی، قسمت‌های دیگری نیز در این مجموعه وجود دارند. غرفه گرمسیری، باغ سنگ‌ها، باغ لیلی، باغ کودکان، باغ شکوفه‌ها، موزه بونسای، باغ شکسپیر، باغ ارکیده و آبزیان، گردشگاه گیلاس، مرز شرقی، غرفه کویر، باغ گیاهان دارویی، تصاویر تاریخی، تپه نرگس، خانه گل استکانی، باغ خانوادگی و مجموعه تحقیقاتی باغ، از قسمت‌های موجود در مجموعه به‌شمار می‌آیند. با توجه به گستره بودن باغ گیاه‌شناسی، اگر بخواهید در یک روز از تمامی قسمت‌ها بازدید کنید بدون شک وقت کم می‌آورید. در این شرایط باید چندین بار به باغ مراجعه کنید تا همه بخش‌های مجموعه را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه به تعدادی از بخش‌های موجود در باغ که طرفداران بسیاری دارند می‌پردازیم.

باغ شکسپیر

تنها بخش فرهنگی و ادبی موجود در باغ گیاه‌شناسی باتومی، باغ شکسپیر به‌شمار می‌آید. در واقع این نمایش‌نامه نویس معروف و مشهور توانسته نام خود را بر روی این بخش باغ بگذارد. دلیل این موضوع نیز ایده‌ای بود که اجرایی گردید و استقبال بسیاری نیز از آن شد. در این بخش از باغ می‌توانید درختانی را ببینید که نام مشاهیر بر روی آن‌ها گذاشته شده است؛ همچنین مختصری از زندگی‌نامه آن شخص نیز در کنار درخت وجود دارد تا گردشگران بتوانند آن را مطالعه نمایند. باغ شکسپیر از اهمیت بالایی برخوردار است و جشنواره‌های مختلفی در این قسمت از باغ برگزار می‌شود.

باغ کودکان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای کودکان، باغ کودکان به‌شمار می‌آید که معمولا افرادی که به همراه خود کودک یا نوجوان دارند این بخش را از دست نمی‌دهند. در این بخش، کودکان می‌توانند به صورت تجربی انواع گل و گیاه را بکارند و راهنمایان و مربیانی که در این بخش حضور دارند می‌توانند با زبان کودکانه خواص گل‌ و گیاهان موجود را برای کودکان بازگو کنند. علاوه‌بر این، در طول سال تحصیلی نیز مراکز مختلف، کودکان را به این بخش می‌آورند تا آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود. ماجراجویی و تجربه‌ای که کودکان در این بخش خواهند داشت می‌تواند بسیار دل‌انگیز باشد.

موزه بونسای

اگر به درختچه‌های بونسای علاقه دارید، موزه بونسای را از دست ندهید. درختچه بونسای در آسیای شرقی، مخصوصا کشور ژاپن رشد می‌کند. تنوع گیاهان بونسای شگفت‌انگیز است و روند رشد آن‌ها سبب می‌شود تا بتوانید از تماشای آن همه زیبایی لذت ببرید. در موزه بونسای می‌توانید در مورد همه گیاهان موجود در مجموعه اطلاعات دقیقی کسب کنید.

باغ شکوفه ها

باغ شکوفه‌ها تنها در بازه‌های مشخصی پر از شکوفه می‌شود. در واقع در فصل بهار و پاییز و در ماه‌های مهر و اردیبهشت تمامی شکوفه‌های موجود باز می‌شوند و فضایی بسیار دل‌انگیز ایجاد می‌گردد. وجود گل‌هایی نظیر گل سرخ، ارکیده، لیلی، رزهای بالارونده و... باعث می‌شوند تا بتوانید در این مجموعه عکس‌هایی خاص و منحصربه‌فرد به ثبت برسانید. بدون آنکه اغراقی صورت بگیرد می‌توان بیان داشت که باغ شکوفه‌ها جذاب‌ترین قسمت‌ باغ گیاه‌شناسی باتومی است.

باغ شکوفه ها

امکانات باغ گیاه شناسی باتومی

در کنار تنوع بی‌نظیر گل‌ها و گیاهان موجود در باغ گیاه‌شناسی، امکانات و بخش‌های دیگری وجود دارد تا بتوانید از آن‌ها نیز بهره ببرید. وجود کتابخانه، رستوران‌های مرغوب و باکیفیت، فروشگاه و... مواردی هستند که در باغ وجود دارند و به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کنند. در طبقه دوم بخش اداری باغ می‌توانید به کتابخانه بی‌بی‌جی مراجعه کنید و انواع کتاب‌های گیاه‌شناسی را در آنجا مشاهده نمایید. برخی افراد به خرید وسایل مورد نیاز برای کشاورزی و کاشت گل علاقه دارند. در فروشگاه موجود در باغ می‌توانید انواع بذر گیاهان و گل‌ها، وسایل باغبانی و گیاهان مختلف را خریداری کنید و در مورد روند رشد هر یک اطلاعات دقیق کسب نمایید. رستوران موجود در مجموعه که با نام منگولیا زرد شناخه می‌شود انواع غذاهای لذیذ گرجستانی را طبخ و آماده می‌نماید.

امکانات باغ گیاه شناسی باتومی

نکات مهم در زمان بازدید از باغ گیاه شناسی

در زمان بازدید از باغ گیاه‌شناسی باتومی باید به نکات مختلفی توجه کنید تا بتوانید از این مجموعه باشکوه بهره ببرید. در ادامه به تعدادی از نکات مهم و حائز اهمیت که می‌توانند در زمان بازدید به شما یاری دهند می‌پردازیم.

•    در باغ مکان‌هایی برای کمپ و استراحت وجود دارد. در این شرایط نمی‌توانید در هر قسمت از باغ به استراحت بپردازید و نیاز است تا به جایگاه‌های مخصوص و از پیش تعیین شده بروید.
•    پوشیدن کفش مناسب یکی از الزامات است تا بتوانید از تمامی قسمت‌های دلخواه خود بهره ببرید.
•    تجربه باغ کودکان برای کودکان بسیار دل‌انگیز است و در زمان سفر خود حتما آن‌ها را به این بخش ببرید.
•    با توجه به وسیع بودن باغ، کمک گرفتن از راهنما می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و سبب شود تا بتوانید در مورد تمامی گیاهان اطلاعات دقیق کسب کنید و تنها به بخش‌های مورد علاقه خود سر بزنید.
•    در صورتی که از راهنما کمک نمی‌گیرید می‌توانید از تابلوهای موجود در باغ گیاه‌شناسی بهره ببرید.
•    یکی از بهترین قابلیت‌ها در باغ گیاه‌شناسی، وجود ماشین‌های برقی برای سالمندان است؛ پس اگر افراد سالمند را به همراه دارید می‌توانید به سادگی و بدون دغدغه آن‌ها را همراه خود به مجموعه ببرید.
ی    عدم دست زدن به گل و گیاهان موجود در مجموعه از واجبات است و اگر به این نکته توجه نکنید مشمول جریمه می‌شوید.
•    پس از آنکه بلیط و ورودی مجموعه را دریافت کردید نمی‌توانید به هیچ عنوان آن را بازگردانید.
•    این مجموعه دارای پارکینگ است و در صورت مراجعه با اتومبیل شخصی می‌توانید ماشین را در پارکینگ قرار دهید.

نکات مهم در زمان بازدید از باغ گیاه شناسی

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی باتومی

در حالت کلی اگر بخواهید از کل مجموعه دیدن کنید، بهترین زمان مراجعه به باغ گیاه‌شناسی فصول بهار و تابستان است. در این فصول آب‌وهوای شهر بسیار دل‌انگیز و مطبوع خواهد بود و می‌توانید در این هوای عالی به بازدید و لذت بردن از جاذبه‌های دیدنی بپردازید. اگر در فصل بهار نیز به این مجموعه مراجعه کنید می‌توانید از شگفتی‌های باغ شکوفه‌ها نیز نهایت لذت را ببرید.

بلیط باغ گیاه شناسی و ساعات بازدید

برای آنکه بتوانید از باغ گیاه‌شناسی باتومی لذت ببرید و از بخش‌های مختلف آن بازدید نمایید باید برای هر نفر 15 لاری گرجستان بپردازید. اگر کودک زیر 7 سال به همراه دارید، می‌توانید به صورت رایگان او را به باغ ببرید. بدون شک باغ گیاه‌شناسی گرجستان بهشتی بر روی زمین است که توانسته همه گردشگران را مجذوب خود کند. بازه فعالیت باغ گیاه‌شناسی از ساعت 9 صبح تا 8 شب است.

بلیط باغ گیاه شناسی و ساعات بازدید

مسیر رسیدن به باغ گیاه شناسی

اگر بخواهید خود را از هر قسمت از شهر به باغ گیاه‌شناسی باتومی برسانید، وسایل نقلیه بهترین انتخاب هستند. تاکسی و اتوبوس‌های 31 و 40 می‌توانند در زمانی کوتاه شما را به مقصد خود برسانند. هزینه قابل پرداخت برای این وسایل نقلیه نیز بسیار مناسب و اقتصادی است و می‌توانید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید و بدون دغدغه به باغ گیاه‌شناسی بروید.

مسیر رسیدن به باغ گیاه شناسی

آدرس، شماره تلفن و وبسایت باغ گیاه شناسی باتومی

برای کسب اطلاعات دقیق و پیدا کردن جواب برای پرسش‌های خود می‌توانید با باغ گیاه‌شناسی باتومی در تماس باشید. در ادامه اطلاعات دقیق این مجموعه ذکر شده است تا بتوانید به ابهامات موجود در ذهن خود پایان دهید.
آدرس دقیق: گرجستان، باتومی، Mtsvane Kontskhi (Green Cape).
شماره تلفن: +995 422 270033/246233.
وبسایت: www.bbg.ge

هتل های نزدیک باغ گیاه شناسی باتومی

با توجه به آنکه باغ گیاه‌شناسی باتومی وسعت بسیاری دارد و تنها در یک روز نمی‌توانید تمامی قسمت‌های آن را مورد بررسی قرار دهید می‌توانید در یکی از هتل‌های نزدیک مجموعه اقامت برگزینید تا به سادگی خود را به باغ برسانید. هتل‌های نزدیک باغ شامل الکس گست هاوس، هتل هولوس، سی استار، هتل جرجیا پالاس و... می‌شوند. تمامی هتل‌های مذکور از کیفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانید با امکانات متنوع و عالی که به شما ارائه می‌دهند، سفری بی‌نظیر را تجربه نمایید.

هتل های نزدیک باغ گیاه شناسی باتومی

سخن پایانی

یکی از باغ‌های گیاه‌شناسی خاصی که در گرجستان و شاید در جهان وجود دارد، باغ گیاه‌شناسی باتومی است که توانسته خوش بدرخشد. در این مجموعه 108 هکتاری می‌توانید بیش از 5 هزار گونه مختلف گیاهی را ببینید که برخی از آن‌ها در حال انقراض هستند. این گیاهان و درختان از اقسا نقاط جهان جمع‌آوری شده‌اند و به باتومی انتقال پیدا کرده‌اند. سه پارک مختلف در باغ گیاه‌شناسی وجود دارد که هر یک از آن‌ها جذابیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند و می‌توانید گردشی عالی در کنار خانواده و کودکان داشته باشید. این باغ فعالیت‌های بسیار موثری در زمینه کشاورزی انجام می‌دهد تا بتواند گام‌های مهمی در زمینه انقراض گیاهان و درختان بردارد.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها