برج خلیفه

برج خلیفه

گاهی در تصورات خود به دور دنیا سفر می‌کنیم و شهرهای بسیاری را به جست‌وجو می‌پردازیم. در میان تخیلات باشکوه خود، می‌توانیم خود را در برجی بسیار بلند ببینیم که ابرها زیر پاهای ما قرار دارند و می‌توانیم شهر را زیر پای خود ببینیم. برجی که قابلیت اسکان نیز دارد و می‌توان اقامتی لوکس در آن داشت. وجود استخر، سونا و جکوزی، رستوران با کیفیت، مراکز خرید مرغوب و... ویژگی‌های آن برج لاکچری است. در زمآن‌های دور شاید این تصورات کمی خنده‌دار بودند اما در حال حاضر می‌توانید بهتر از اینها را نیز ببینید. در برج خلیفه دبی می‌توانید با شاهکاری تکرار نشدنی روبه‌رو شوید. این برج، بلندترین برج جهان است و در شهر دبی امارات متحده عربی بنا شده تا بتواند یکی از مراکز گردشگری بزرگ در جهان باشد.

برج خلیفه

تاریخچه برج خلیفه دبی

در ابتدای امر قرار بود تا نام برج خلیفه، برج دبی باشد؛ اما در زمان افتتاح این پروژه عظیم نام آن تغییر پیدا کرد و به افتخار حاکم ابوظبی و امارات متحده یعنی شیخ خلیفه بن زاید آل مکتوم به برج خلیفه تبدیل شد. در حقیقت در زمان ایجاد این برج مشکلات اقتصادی موجود باعث شد تا روند احداث تا مرز تعطیلی پیش رود؛ اما شیخ خلیفه کمک‌های بسیاری کرد تا این برج ساخته شد و به همین دلیل نام خلیفه بر روی برج نهاده شد. تصمیم بر آن بود تا دبی بتواند بلندترین ساختمان جهان را ایجاد کند که به خوبی از پس این کار برآمد. طراح برج خلیفه آدریان اسمیت از شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز، مریل یا به صورت مخفف (SOM) بود که در شیکاگو قرار دارد. این طراح توانسته سازه‌های معروف بسیاری را در جهان به نام خود ثبت کند که می‌توان به برج جده، برج جین مائو، مرکز گرینلند ووهان و... اشاره کرد.
توسعه ‌دهنده اصلی برج خلیفه برعهده شرکت اعمار بود که یک شرکت املاک و مستغلات محلی به‌حساب می‌آید. شرکت اعمار علاوه‌بر برج خلیفه، آسمان خراش‌های بسیاری را در دبی ایجاد کرده و توسعه دهنده آن‌ها بوده است. در حال حاضر نیز این شرکت بر روی یکی دیگر از بلندترین سازه‌ها فعالیت می‌کند که برج کریک دبی نام دارد. پیمانکار ساخت برج خلیفه سامسونگ کانستراکشن، که یکی از زیرمجموعه‌های سامسونگ به‌شمار می‌آید، بود؛ اما باید بدانید که پیمانکارهای دیگری در احداث این برج غول‌پیکر دست داشتند که می‌تواند به گروه بلژیکی «Besix»، گروه امارتی «Arabtec» و... اشاره کرد.
مدیر پروژه خلیفه «شرکت ساخت‌وساز ترنر» (Turner Construction Company) بود که توانست به خوبی تمامی نکات را اجرایی سازد. یکی از جالب توجه‌ترین موضوعات در خصوص برج خلیفه این است که در مناسبات مهم مثل شب سال نو میلادی، آتش‌بازی‌ها و نمایش‌های لیزری بسیاری برگزار می‌شود که به همین منظور گردشگران بسیاری راهی برج خلیفه می‌شوند و همچنین میلیون‌ها نفر به صورت آنلاین پای صفحه نمایشگرهای خود می‌نشینند و این نمایش جذاب را نظاره می‌کنند. یکی از نکات بسیار ناراحت کننده در خصوص برج خلیفه این است که گفته می‌شود برای احداث این برج از کارگران جنوب آسیا کمک گرفته شده و آن‌ها زندگی اصلا جالبی در دبی نداشتند. کارفرمایان گذرنامه آن‌ها را نزد خود نگاه می‌داشتند و شرایط کاری خطرناکی در انتظار آن‌ها بود و حتی برخی از آن‌ها دچار بیماری‌های مختلف و جراحات بسیار می‌شدند.

تاریخچه برج خلیفه دبی

مراحل ایجاد برج خلیفه دبی

در سال 2004 ساخت بلندترین ساختمان جهان یعنی برج خلیفه کلید خورد و در سال 2005 این سازه شروع به بالا رفتن کرد. در ابتدای امر، ساخت برج خلیفه سرعت بسیاری داشت و در مدت زمان کمتر از یک سال 30 طبقه آن ایجاد شد. در ژانویه 2007 توانست 100 طبقه را دارا باشد که در حقیقت به برجی بسیار خارق‌العاده تبدیل شده بود. برج تایپه با 101 که بلندترین سازه در جهان بود جای خود را به برج خلیفه دارد اما پس از آن نیز کار ساخت‌وساز متوقف نشد و همچنان سازه در حال بالا رفتن بود. در ادامه برج سیرز و برج سی ان نیز جای خود را به برج خلیفه دادند و این برج توانست قدرت و عظمت خود را به رخ همه بکشد. در سال 2008 به دلیل مشکلات اقتصادی، روند ساخت پروژه خلیفه به تعطیلی کشید و اگر این مشکلات نبود در همان سال می‌توانستیم شاهد افتتاح آن باشیم. در نهایت با کنار زدن مشکلات، سال 2010 برج خلیفه تکمیل گردید. برای پروژه خلیفه 1.5 میلیارد دلار خرج شد که از این مبلغ، یک میلیارد برای سازه و نیم میلیارد برای تجهیزات داخلی برج بود.

مراحل ایجاد برج خلیفه دبی

معماری برج خلیفه دبی

طراحی و معماری برج خلیفه به صورت شبدر است تا بتواند زیبایی منحصربه‌فردی را به اجرا بگذارد. اگر از بالا به برج نگاه کنید حرف Y را خواهید دید. در حقیقت این شکل و نقشه، الهام گرفته از گیاهی بیابانی با نام هایمنوکالیس بوده که توانسته چنین طرح خاصی را ایجاد نماید. زمانی که ارتفاع برج افرایش پیدا می‌کند، سطح مقطع آن کم می‌شود و شکل Y سبب شده تا به پایداری برج کمک شایانی برساند. علاوه‌بر برج خلیفه، در سازه‌های دیگری نظیر برج CN، برج جده یا مرکز گرینلند ووهان نیز می‌توانید این طرح و پایداری را شاهد باشید. زمانی از طراحی و پیروی کردن از حرف Y استفاده می‌شود که سازندگان تمایل دارند تا منظره بیرونی به خوبی به‌نمایش گذاشته شود و ساکنان برج از فضای بیرونی نیز لذت ببرند.
زمانی که سازه به شکل Y اجرا می‌شود، علاوه‌بر زیبایی‌شناختی‌ها می‌تواند در کاهش نیروهای باد و... نیز موثر باشد. هر بال این سازه دارای هسته بتی با عملکرد و استحکام بالا است که به واسطه یک هسته 6 ضلعی دیگر بال‌های این سازه تقویت می‌گردند. همین تکنیک و طراحی باعث شده تا برج خلیفه از نظر پیچشی بسیار مستحکم و مقاوم باشد. با توجه به اینکه نمای ظاهری برج به شکل گل است، اما معماری اسلامی در مسجد سامرا نیز تکمیل کننده این سازه به‌حساب می‌آید. در حالت کلی برای این آسمان‌خراش از بهترین مهندسان استفاده شده تا همه چیز در بهترین شرایط صورت گیرد و تمامی تیرها و ستون‌های این سازه بدون ایراد با هم در تراز باشند.

نمای خارجی برج

برای پوشش بیرونی برج از آلومینیوم، شیشه‌های رفلکتیو، پنل‌های مثلثی از جنس فولاد ضد زنگ و... استفاده شده تا نمایی بی‌نظیر را شاهد باشید. برای نمای بیرونی برج از 16 هزار صفحه شیشه استفاده شده که همه این شیشه‌ها با دست نصب شده‌اند. کار نمای بیرونی سازه به دست 300 متخصص چینی بود تا بتوانند خاص‌تری و بهترین نما را اجرایی سازند. نمای بیرونی طوری طراحی و اجرا شده تا بتواند در برابر گرمای شدید شهر دبی از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

نمای خارجی برج

فونداسیون

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی مهندسین در زمان طراحی این مجموعه، خاک سست صحرا بود که اگر فونداسیون به اندازه کافی بزرگ و عمیق درنظر گرفته نمی‌شود، مقاومت خوبی در این نوع خاک از خود نشان نمی‌داد. مهندسان پس از بررسی‌های گسترده متوجه شدند که بافت خاک این بخش از دبی ماسه سنگ، لای سنگ و سنگ گچ است. در نتیجه تصمیم بر این شد که فونداسیون سازه عمقی معادل با 50 متر داشته باشد و از 192 شمع با قطر 1.5 متر استفاده شود تا این سازه و آسمان‌خراش بالا رود. برآورد گردیده که در برج خلیفه 55 هزار تن میلگرد استفاده شده که عددی بسیار زیاد است.

لوله کشی

سیستم لوله‌کشی برج خلیفه بسیار مجهر و باکیفیت اجرا شده تا مشکلی در ادامه فعالیت این برج ایجاد نشود. سیستم لوله‌کشی برج از 100 کیلومتر لوله بهره برده که می‌تواند روزانه 946 هزار لیتر آب را به سمت بالا پمپاژ کند. برای سیستم اطفای حریق از 213 کیلومتر لوله و برای انتقال آب سرد سیستم تهویه مطبوع از 34 کیلومتر لوله استفاده شده است.

تعداد طبقات و ارتفاع برج خلیفه

گفته می‌شود که برج خلیفه تنها 163 طبقه دارد؛ اما باید بدانید که 46 طبقه آن یعنی تا زیر منار مخروطی نیز جزو طبقات محسوب می‌شود و در حالت کلی این برج 209 طبقه را به خود اختصاص داده است. این تعداد طبقات در 828 متر ارتفاع گنجانده شده‌ و بلندترین سازه جهان را ایجاد کرده‌اند. در ابتدای امر ارتفاع دقیق سازه عنوان نشد تا رقبا نتوانند ارتفاع دقیق سازه را بدانند و از آن پیشی بگیرند. در ادامه ساخت شایعاتی بیان شد که ارتفاع سازه 817 متر است؛ اما با پایان یافتن کار اعلام شد که ارتفاع استاندارد سازه 828 متر درنظر گرفته شده است.

تعداد طبقات و ارتفاع برج خلیفه

موقعیت قرارگیری برج خلیفه در دبی

برج خلیفه دبی آنقدر بلند است که شما در هر قسمت از شهر قرار داشته باشید می‌توانید آن را ببینید و راهی به سمت آن پیدا کنید. این برج در شهر دبی و در امارات متحده عربی قرار دارد و در بلوار شیخ محمد بن راشد یک ایجاد شده که دقیقا کنار دبی مال است. برج خلیفه در مرکز شهر قرار گرفته و تعداد زیادی آسمان‌خراش و ساختمان لوکس و چشم‌نواز در این قسمت از شهر قرار دارد. قدم زدن در این منطقه می‌تواند بسیار دل‌انگیز باشد و دیدن ساختمان‌ها و تماشای ماشین‌های لوکس می‌تواند جذاب باشد. دریا 3.3 کیلومتر با برج خلیفه فاصله دارد و در اطراف این برج باشکوه می‌توانید دریاچه‌ها و رودخانه‌های متعدد دست‌ساز را ببینید که برج را احاطه کرده‌اند.
آدرس: امارات متحده عربی، دبی، برج خلیفه

موقعیت قرارگیری برج خلیفه در دبی

قابلیت ها و امکانات دبی

برج خلیفه دبی کاربری‌های مختلفی دارد و شما در این آسمان‌خراش می‌توانید امکانات مختلف بسیاری را شاهد باشید. بخش‌های موجود در این برج شامل بخش‌های اداری، هتل، رستوران، بخش مسکونی، سکوی تماشا و بخش ارتباطات می‌شوند. از طبقه اول تا 39 مختص هتل آرمانی است و شما می‌توانید در این هتل لوکس اقامتی رویایی را تجربه کنید. از طبقه 39 تا 108 به بخش مسکونی برج اختصاص دارد و 900 دستگاه آپارتمان در این قسمت ایجاد شده که گفته می‌شود تنها در عرض 8 ساعت تمامی آپارتمان‌ها فروخته شدند. برج خلیفه یکی از مجهزترین برج‌ها به‌شمار می‌آید که می‌توانید در این برج از خدمات بی‌نظیری بهره ببرید و زندگی جدیدی را تجربه کنید. لابی‌های اختصاصی اسکای در طبقه‌های 43، 76 و 123  قرار دارند که پیشرفته‌ترین امکانات نظیر جکوزی، استخر روباز و سرپوشیده، تناسب اندام و... را ارائه می‌دهد.
از طبقه 108 تا 154 بخش اداری برج را شامل می‌شود که در این بخش به انواع مسائل پرداخته می‌گردد. در این بازه طبقاتی، طبقه‌های 124، 125 و 147 به سکوی تماشا اختصاص دارند و عموم می‌توانند برای گشت‌وگذار و همچنین ثبت عکس به این بخش‌ها مراجعه کنند. در طبقه 122 رستورانی لوکس وجود دارد که می‌توانید انواع غذاهای بین‌المللی مرغوب را در آنجا امتحان کنید. تاسیسات سازه در طبقات 154 تا 163 قرار دارند و می‌توانید در طبقات 43 و 76 استخر‌های برج را شاهد باشید و از این استخرهای مجهز لذت ببرید. طبقات برج خلیفه بسیار زیاد هستند و گفته می‌شود برای 160 طبقه اول این مجموعه 2909 پله قرار داده‌اند. در حالت کلی این برج 163 طبقه نیست؛ چراکه سازه‌ای با 828 متر ارتفاع نمی‌تواند تنها 163 طبقه داشته باشد. در حقیقت 46 طبقه این مجموعه نه برای تاسیسات و نه مسکونی هستند، اما برج خلیفه 209 طبقه را به خود اختصاص داده است.

قابلیت ها و امکانات دبی

رستوران اتمسفر

در میان ابرها و نفس کشیدن در ارتفاعی بسیار، می‌توان رویایی خیالی اما واقعی باشد. در طبقه 122 برج خلیفه می‌توانید به رستوران اتمسفر سر بزنید و در میان ابرهای پربار، غذایی لذیذ را امتحان کنید. بدون شک از ارتفاع 442 متری منظره شهر بسیار دیدنی می‌شود و میل کردن غذاهای مرغوب و خوش‌طعم نیز می‌توانند مهر تاییدی بر این شرایط اعجاب‌انگیز باشند. سرآشپز این رستوران لوکس، جروم لاگارد است که با 20 سال سابقه می‌تواند بهترین و خوش‌طعم‌ترین غذاها را طبخ و در اختیار شما قرار دهد. با قدم گذاشتن بر روی آسانسور سریع برج و رسیدن به میز خود، تجربه‌ای تکرارنشدنی را خواهید داشت که بدون شک در هیچ کجای دیگر نمی‌توانید آن را احساس کنید. رستوران اتمسفر از ساعت 7 صبح تا 2 بامداد در خدمت شما است تا بتواند زیباترین لحظات را برای شما رقم  بزند.

هتل آرمانی

در 15 طبقه از 30 طبقه نخست برج خلیفه می‌توانید هتل آرمانی را ببینید که میزبان مسافران است تا بتواند اقامتی به‌یاد ماندنی را برای آن‌ها ایجاد کند. این هتل لوکس و مجلل 304 اتاق باکیفیت را در خود جای داده و اولین هتلی در جهان به‌شمار می‌آید که توسط جوجیو آرمانی طراحی شده است. در هتل آرمانی می‌توانید زیباترین ترکیب و طراحی را شاهد باشید که آرمانی به خوبی توانسته تمامی رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کند. همه چیز در این هتل در کمان آرامش، زیبایی و شکوه قرار دارد و شرایطی بسیار منحصربه‌فرد را ایجاد نموده تا بتواند با مهمان‌نوازی گرم به سبک ایتالیایی خاطرات پررنگی را در ذهن شما به ثبت برساند. در طبقات 38 و 39 برج می‌توانید سوئیت‌های آرمانی را شاهد باشید که به شما چشم‌انداز دریا، صحرا و شهر را هدیه می‌دهد. یکی از سوئیت‌های جذاب این هتل، سوئیت 390 متری آن است که در طبقه 39 قرار گرفته و امکاناتی بسیار باکیفیت و جذاب را در خدمت شما قرار می‌دهد.

هتل آرمانی

رستوران های هتل آرمانی

در دل هتل آرمانی موجود در برج خلیفه می‌توانید تعدادی رستوران لوکس، جذاب و باکیفیت را شاهد باشید که غذایی بی‌نظیر و شرایطی عالی برای شما فراهم می‌آورند. هر یک از رستوران‌های موجود در مجموعه رستوران‌های هتل آرمانی غذایی مربوط به کشور یا منطقه خاصی را ارائه می‌دهند و می‌توانید از طعم بی‌نظیر غذاهای هندی، ایتالیایی، ژاپنی و... لذت ببرید. رستوران‌های این هتل لاکچری به شرح زیر هستند.

رستوران آرمانی امل

اگر تمایل دارید تا طعم بی‌نظیر غذاهای تند و پر ادویه هندی را بچشید، باید به سراغ رستوران آرمانی امل بروید. در این رستوران مجهز می‌توانید انواع غذاهای گیاهی و غیرگیاهی را به سبک هندی تست کنید و از چشم‌انواز خاص شهر دبی و فواره‌های موجود لذت ببرید.

رستوران آرمانی هاشی

با توجه به آنکه آماده سازی غذاهای ژاپنی کمی سخت و دشوار است، در کمتر جایی به جز خود ژاپن می‌توانید غذاهای این کشور را با طعمی عالی امتحان کنید. در رستوران آرمانی هاشی دقیقا همان طعم و مزه منحصربه‌فرد غذاهای اصلی ژاپنی را تست خواهید کرد و در کمتر جایی می‌توانید چنین تجربه‌ای را داشته باشید. در این رستوران منحصربه‌فرد فضایی دنج و آرامش‌بخش وجود دارد تا تجدید قوا کنید و از موسیقی زنده رستوران لذت ببرید.

رستوران مدیترانه‌ای آرمانی

اگر به غذاهای یونانی، اسپانیایی یا خاومیانه‌ای علاقه دارید یا متمایل هستید تا برای اولین بار آن‌ها را تست کنید، باید خود را در رستوران مدیترانه‌ای آرمانی ببینید. در این رستوران مجهز و منحصربه‌فرد، غذاها با بالاترین کیفیت آماده می‌شوند و می‌توانید هر سه وعده غذایی را با بالاترین کیفیت میل کنید.

رستوران مدیترانه‌ای آرمانی

رستوران ایتالیایی آرمانی

در آشپزخانه رستوران ایتالیایی آمانی تغییرات اساسی رخ داده تا بتوانید طعمی متفاوت را در دهان خود احساس کنید. غذاهای این مجموعه بهترین غذاهای اصیل ایتالیایی را شامل می‌شوند که با کمی تغییر طبخ و آماده می‌گردند. اگر تمایل دارید تا از طعمی متفاوت و بی‌نظیر لذت ببرید، باید به سراغ رستوران ایتالیایی آرمانی بروید.

رستوران آرمانی دلی

برای آنکه از منظره‌ای رویایی لذت ببرید می‌توانید به رستوران آرمانی دلی سر بزنید و از غذاهای خوش‌طعم و مزه اروپایی این رستوران سرشار شوید. رستوران دلی غذاهای متنوعی از سرتاسر اروپا را طبخ می‌کند و در فضایی کلاسیک و سرزنده به شما ارائه می‌دهد.

باشگاه برج خلیفه

برج خلیفه که تجهیزات روز دنیا را در خود جای داده، از باشگاهی مجهز نیز بی‌نصیب نیست و توانسته تجهیزات بسیار باکیفیتی را برای مسافران و گردشگران در این بخش از برج قرار دهد. شما می‌توانید در کنار بالا رفتن ضربان قلب خود و لذت بردن از تعریق و ورزش کردن، از منظره پانورامای پیش‌رو نیز سرشار شوید و صحنه‌ای رویایی را در ذهن خود به ثبت برسانید. در باشگاه برج، پنج سطح مختلف وجود دارد که یکی از آن‌ها به بانوان محترم اختصاص داده شده است. در باشگاه برج می‌توانید قسمت‌های مختلفی نظیر اسپا، استخر و غذاخوری روف‌تاپ و باشگاه بدنسازی را امتحان کنید.

باشگاه برج خلیفه

لانژ برج خلیفه دبی

تماشای دبی از ارتفاع 585 متری بدون شک می‌تواند رویایی خیالی باشد که در شهر دبی، این شهر مدرن و لوکس به حقیقت بدل شده است. لانژ برج خلیفه در طبقات 152، 153 و 154 قرار گرفته و جزو مرتفع‌ترین سالن‌های لانژ نه تنها در دبی بلکه در جهان به‌شمار می‌آید. در این بخش از برج می‌توانید در کنار لذت بردن از دیدنی‌های پیش‌رو از صبحانه، چای و انواع نوشیدنی‌های باکیفیت لذت ببرید و خود را در میان ابرها ببینید. در لانژ برج خلیفه می‌توانید با استفاده از تلسکوپ باکیفیت موجود زوم کنید و از غروب یا طلوع خورشید نهایت لذت را ببرید. تراسی در این بخش از برج وجود دارد که می‌توانید عکس‌هایی زیبا را از خود به ثبت برسانید و از هوای دلپذیر و منظره زیبای پیش‌رو بهره ببرید.

آسانسور

در برج خلیفه می‌توانید 57 آسنسور را شاهد باشید که در کنار این 57 آسانسور، 8 بالابر نیز فعالیت می‌کند. این آسانسورها قابلیت گنجایش 12 تا 14 نفر را دارند و آن‌ها را جابه‌جا می‌نمایند و سرعت آن‌ها 36 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است. در ابتدا تصمیم بر این بود که اولین آسانسور سه طبقه دنیا در برج خلیفه اجرایی شود اما سرانجام آسانسور دو طبقه اجرایی شد. آسانسور خدمات ساختمان و آتش‌نشان موجود در برج ظرفیتی معادل با 5500 کیلوگرم را دارد که بلندترین آسانسور خدماتی جهان به‌شمار می‌آید. با توجه به ارتفاع بسیار زیاد برج خلیفه، از این آسانسور برای تخلیه مسافران در زمان آتش‌سوزی استفاده می‌شود.

سکوی تماشا

یکی دیگر از امکانات و جذابیت‌های برج خلیفه که جزو رکوردهای این برج نیز به‌شمار می‌آید، سکوی تماشای آن است. این آسمان‌خراش، دو سکوی تماشا در دل خود جای داده که یکی از آن‌ها دقیقا در زمان افتتاح برج افتتاح شد و دیگری در سال 2014 افتتاح گردید. سکوی "At The Top" که اولین سکوی تماشای برج است در طبقه 124 قرار دارد و در ارتفاع 452 متری از سطح زمین می‌تواند زیباترین منظره را به دیدگان شما تقدیم کند. سوی دوم با نام "At The Top SKY" نیز در طبقه 148 خودنمایی می‌کند و با ارتفاع 555 متر از سطح زمین، تجربه‌ای هیجان‌انگیز را در اختیار شما قرار می‌دهد. این سکو بلندترین سکوی تماشای جهان به‌شمار می‌آید و هم در بخش فضای روباز و هم سرپوشیده، در صدر جدول قرار دارد.

سکوی تماشا

حقایق خیره کننده درباره برج خلیفه

تقریبا تمامی اعداد و ارقامی که درباره برج خلیفه وجود دارد و مطرح می‌شود خیره کننده و حیرات انگیز است. در ادامه به جذاب‌ترین و عجیب‌ترین موضوعاتی که درباره این آسمان‌خراش وجود دارد می‌پردازیم.
•    برای ساخت و بالا رفتن این آسمان‌خراش به بیش از 12 هزار کارگر نیاز بود تا بتوانند در عرض 22 میلیون ساعت این برج را بسازند.
•    آسانسورهای موجود در برج خلیفه سرعتی بالغ بر 36 کیلومتر بر ساعت دارند.
•    برج خلیفه را می‌توانید از فاصله 96 کیلومتری نیز مشاهده کنید.
•    برای ساخت برج از 330 هزار متر مکعب سیمان و 39 هزار تن فولاد استفاده شده است.
•    آلومینیوم موجود در برج خلیفه وزنی معادل با 5 هواپیمای بوئینگ A380 دارد.
•    برای نمای خارجی برج از 28 هزار و 216 پنل شیشه‌ای استفاده شده است.
•    در برج خلیفه می‌توانید در زمان اوج مصرف برق شاهد مصرف 50 مگاوات باشید.
•    برج خلیفه 3 برابر بلندتر از برج ایفل پاریس است.
•    بعد از آنکه میلگردهای موجود در برج را پشت سر هم قرار دهید می‌توانید شاهد طولی معادل با تهران تا نیویورک باشید.
•    ظرفیت پارکینگ برج خلیفه معادل با 2957 خودرو است.
•    باغ‌هایی که در برج خلیفه ایجاد شده از گیاهانی استفاده شده که با شرایط آب‌وهوایی دبی سازگار هستند.
•    برج خلیفه با ظرفیت حداکثر 35 هزار نفر می‌تواند به اندازه یک شهر کوچک، جمعیت را در خود جای دهد.
•    در برج خلیفه 17 هزار درب استفاده شده که عددی بالا به‌حساب می‌آید.
•    برج خلیفه مرتفع‌ترین پست برق جهان را دارد که در طبقه 155 این برج قرار گرفته است.
•    درب‌های موجود در برج خلیفه مجهز به سیستم ردیابی باد هستند و مشخص می‌نمایند که آیا باز شدن آن‌ها امنیت دارد یا خیر.
•    در برج خلیفه می‌توانید یکی از تکرارنشدنی‌ترین تجربیات را احساس کنید. در این برج می‌توانید در یک روز دو بار غروب آفتاب را مشاهده کنید، یک بار در طبقات پایین و بار دیگر در طبقه 148 این برج.

حقایق خیره کننده درباره برج خلیفه

رکورد های عجیب و جهانی برج خلیفه

رکوردهای برج خلیفه می‌توانند عجیب و متحیر کننده باشند. این آسمان‌خراش خاص رکوردهای جهانی بسیاری را به نام خود به ثبت رسانده است که می‌توان به تعدادی از آن‌ها اشاره داشت.
•    اولین ساختمان بلند و مرتفع جهان با شرایط مسکونی
•    دارای بلندترین سیستم تاسیسات آسنسور جهان
•    وجود بلندترین طبقه مسکونی جهان در ارتفاع 584 متری از زمین
•    دارای بیشترین تعداد طبقات جهان
•    بلندترین سازه جهان با ارتفاع 828 متر
•    دارای بلندترین سکوی تماشای جهان در فضای باز
•    دارای مرتفع‌ترین مسجد، باشگاه شبانه و استخر شنا در جهان
•    دارای مرتفع‌ترین رستوران جهان در طبقات 122 با ارتفاع 442 متر

رکورد های عجیب و جهانی برج خلیفه

زمان مورد نیاز برای حضور در برج خلیفه

برای آنکه بتوانید از قسمت‌های مختلف برج خلیفه دیدن نمایید و به گوشه‌وکنار این برج سر بزنید باید حدود 3 الی 4 ساعت از زمان خود را خالی کنید. این زمان برای هر فرد متفاوت است و برخی افراد تمایل دارند تا از رستوران‌های برج استفاده کنند که در این شرایط زمان بیشتری را طلب می‌کند. برای حضور و لذت بردن از این آسمان‌خراش بهتر است تا در زمان شب پای بر روی برج قرار دهید. در این زمان هم از تعداد افراد حاضر در برج کاسته می‌شود و هم می‌توانید از چشم‌انداز پرزرق و برق شهر لذت ببرید.

زمان مورد نیاز برای حضور در برج خلیفه

هزینه های مربوط به برج خلیفه

زمانی که بخواهید از بخش‌های مختلف این آسمان‌خراش لذت ببرید باید مبالغی را پرداخت کنید. هر بخش مبلغی متفاوت دارد و نیاز است تا بلیط موردنیاز هر قسمت را تهیه کنید. لانژ، رستوران‌ها، سکوی تماشا از جمله قسمت‌های برج هستند که باید برای حضور در آن‌ها بلیط موردنیاز را تهیه کنید.
•    بلیط سکوی تماشا: قیمت بلیط سکوی تماشا با توجه به زمانی که تمایل دارید تا از این قسمت از چشم‌انداز بیرون لذت ببرید متفاوت است. در بازه زمانی 17 تا 19 باید مبلغی معادل با 135 درهم را پرداخت نمایید و اگر تمایل داشته باشید تا هم از منظره روز و هم شب لذت ببرید باید مبلغی معادل با 210 درهم را پرداخت نمایید.
•    بلیط لانژ: برای تهیه بلیط لانژ برج خلیفه و تجربه ریلکس کردن در بلندترین سازه جهان باید مبلغی معادل با 749 درهم را بپردازید.
•    رستوران‌ها: رستوران‌های مجموعه مبالغی متفاوت دارند و به سفارش شما نیز وابسته هستند و نمی‌توان برای این مورد مبلغ مشخصی را بیان کرد.

هزینه های مربوط به برج خلیفه

ساعت کاری برج خلیفه

هر روز هفته می‌توانید به این آسمان‌خراش هیجان‌انگیز سر بزنید و از زیبایی‌ها و امکانات فوق‌العاده این سازه منحصربه‌فرد لذت ببرید. اگر بخواهید سری به سکوهای تماشای برج بزنید باید در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه، بین ساعات 10 تا 22 و در روزهای پنجشنبه تا شنبه بین ساعات 10 تا 24 مراجعه کنید.

ساعت کاری برج خلیفه

مسیر دسترسی به برج خلیفه

برای آنکه بتوانید خود را به برج خلیفه برسانید مسیرها و شرایط دسترسی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. اتوبوس، مترو، اتومبیل شخصی و... مواردی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در شهر دبی معمولا استفاده از مترو بیشترین تقاضا را دارد و دلیل این موضوع، سریع و اقتصادی بودن آن است. اگر بخواهید از مترو بهره ببرید باید سوار خط قرمز شوید و در ایستگاه برج خلیفه از مترو پیاده گردید. پس از رسیدن به ایستگاه مربوطه می‌توانید یا از اتوبوس استفاده کنید و خود را به دبی مال برسانید یا به مدت 15 دقیقه پیاده‌روی کنید.

مسیر دسترسی به برج خلیفه

دیدنی های نزدیک برج خلیفه

با توجه به آنکه برج خلیفه در مرکز شهر دبی قرار دارد، شما می‌توانید در کنار این آسمان‌خراش حیرت‌برانگیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهر دبی نیز لذت ببرید. در ادامه به تعدادی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک برج خلیفه اشاره می‌کنیم.
•    دبی مال
•    آکواریوم دبی
•    فواره دبی
•    برج پارک

دیدنی های نزدیک برج خلیفه

سخن پایانی

تماشای آسمان و دیدن طلوع و غروب آفتاب از بالای آسمان خراش‌ها یکی از جذاب‌ترین مناظر و خاطرات هر انسانی است. برج خلیفه دبی می‌تواند منظره‌ای بسیار شکوه‌مند از دریا، غروب آفتاب و ابرها را به شما تقدیم کند. برج خلیفه در شهر دبی در امارات متحده عربی قرار گرفته و بلندترین سازه در جهان است. این سازه بلند در سال 2010 افتتاح گردید و توانست به یکی از مقاصد بسیار لوکس برای گردشگران و حتی افراد معروف باشد. در اطراف برج دریاچه‌ها و رودخانه‌‌های مصنوعی بسیاری ایجاد شده تا بتوانید با فضایی دل‌انگیز روبه‌رو باشید. این برج تنها 3.3 کیلومتر با دریا فاصله دارد و توانسته خلیج فارس را به دیدگان شما هدیه دهد. امکانات و تجهیزات موجود در برج خلیفه از بهترین‌ها هستند و می‌توانند خاص‌ترین اقامت را برای شما رقم بزنند.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها