کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل

زمانی که در قلب روسیه قدم می‌زنید می‌توانید با کلیسایی رنگارنگ روبه‌رو شوید که بدون شک شما را به یاد شیرینی‌ها می‌اندازد. این بنای باشکوه که منحصربه‌فردترین بنای موجود در جهان است می‌تواند روحیه شما را تقویت کند. بنای کلیسای جامع سنت باسیل را فردی با نام ایوان د تریبل طراحی و ایجاد کرد. برای ساخت چنین بنایی حدود 7 سال زمان صرف شده و از سال 1555 شروع و تا سال 1561 به پایان رسید. این کلیسای بی‌نظیر و باشکوه توانسته یکی از زیباترین مقاصد گردشگری برای مسافران باشد.

کلیسای جامع سنت باسیل

ویژگی های ظاهری کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل قدمت 462 ساله دارد و به دلیل اینکه در میدان سرخ قرار گرفته در طول این مدت آسیب‌های بسیاری را شاهد بوده است. آتش‌سوزی‌های مختلف، حمله سپاه ناپلون به مسکو و... مواردی هستند که این کلیسا شاهد آن‌ها بوده و در دل خود رمزوراز‌های بسیاری دارد. در زمان بزرگ کردن و وسعت بخشی به شهر که دستور آن را استالین داده بود، قسمت‌هایی از کلیسا تخریب شد تا بدون وقفه و مشکل لشکر استالین بتواند رژه خود را انجام دهد و وارد میدان سرخ شود. با همه این تغییرات و اتفاقات، باز هم می‌توان شاهد زیبایی، بزرگی و عظمت این کلیسا بود. زمانی که از بیرون به بنای کلیسای جامع سنت باسیل نگاه می‌کنید، گنبدهای آن نظر شما را جلب می‌کنند که با رنگ‌های زنده و جذاب بر روی برج‌ها خودنمایی می‌کنند.
گنبدهای موجود هر یک طرح‌های مختلفی دارند و این موضوع می‌تواند به ابتکار و خلاقیت سازنده اشاره کند. بزرگ‌ترین گنبد کلیسا به شکل پیاز نیست و شما می‌توانید گنبدی هرمی طور را ببینید؛ بر روی آن یک گنبد کوچک قرار دارد که رنگی طلایی و به شکل دو پیازی است. چهار گنبد دیگر وجود دارد که هر یک پیازی هستند و رنگ‌های مختلفی نظیر آبی، سبز روشن، سفید و... را به خود اختصاص داده‌اند. باید بدانید که در کنار گنبدهای مذکور، چهار گنبد دیگر نیز وجود دارد که دوتای آن‌ها پیازی و دوتای دیگر مخروطی هستند. 

مجسمه و باغ کلیسا

زمانی که جلو کلیسای سنت باسیل قرار بگیرید مجسمه‌ای نظر شما را به خود جلب می‌کند. این مجسمه در قسمت پله‌های ورودی به باغ کلیسا قرار دارد که مجسمه‌ای نمادین است. این مجسمه به افتخار دو تن از افراد ارزنده در دوران جنگ روسیه و لهستان ایجاد شده است. دیمیتری پوچرسکی (Dmitry Pozharsky) و کوزما مینین (Kuzma Minin) افرادی بودند که به منظور جنگ با لهستان، افراد داوطلب را جمع می‌کردند و به جنگ می‌رفتند.

مجسمه و باغ کلیسا

حقایق جالب درباره کلیسای جامع سنت باسیل

حقایق جالبی درباره کلیسای جامع سنت باسیل وجود دارد که می‌تواند شما را شگفت‌زده سازد. این بنای باعظمت که یکی از میراث‌های جهانی به‌حساب می‌آید در فهرست یونسکو به ثبت رسیده و یکی از 16 بنای منحصربه‌فرد در این سازمان به‌حساب می‌آید. در سال 1990 میدان سرخ و کاخ کرملین نیز در این سازمان به ثبت رسیدند. گفته می‌شود که در دوران استالین، تصمیم بر از بین رفتن کلیسا بود تا رژه روندگان بتوانند به نحو احسنت رژه بروند و حرکت کنند. در همین میان معمار Pyotr Baranovsky نامه‌ای به استالین می‌نویسد و به او می‌گوید، ترجیه بر این است که به جای تخریب بنا، استالین را بکشد. این نامه منجر به 5 سال زندان شد اما همین نامه باعث گردید تا کلیسای جامع سنت باسیل تخریب نشود و از آن پس هیچ تخریبی در کار نبود.

حقایق جالب درباره کلیسای جامع سنت باسیل

بنایی کوچک‌ تر از کلیسای جامع سنت باسیل

در کشور مغولستان و در شهر جالینور، در شمال شرقی این کشور مدل کوچک‌تری از کلیسای جامع سنت باسیل وجود دارد که از آن به عنوان کلیسا استفاده نمی‌شود. نظرات بر این است که این بنا به عنوان موزه کودکان کاربرد دارد که همین موضوع در سال 2015 توسط عکاسی معروف به نام دیوید مونتولئون شفاف‌سازی شد. در عکس، فسیل‌هایی وجود دارد که همگی جعلی هستند و پوسته‌هایی توخالی را تشکیل می‌دهند. با اینکه بنای کوچک‌تری نسبت به کلیسای جامع سنت باسیل در جهان وجود دارد اما هیچ وقت نمی‌تواند جایگاه بنای اصلی را بگیرد و کلیسای جامع همیشه یکتا باقی خواهد ماند.

بنایی کوچک‌ تر از کلیسای جامع سنت باسیل

موزه سنت باسیل

در سال 1929 تصمیم بر آن شد که از کلیسا به عنوان موزه استفاده شود و از همان سال به بعد همین اتفاق رخ داد. کلیسا هر روز باز نیست و شما تنها در برخی روز‌های مذهبی یا مراسم‌های روحانی و عبادی می‌توانید وارد آن شوید و تنها در همین روزها است که این بنا نقش کلیسا را ایفا می‌کند و بقیه روزهای سال به عنوان موزه است و می‌توانید از آثار ارزنده موجود در آن بازدید کنید.

طراحی داخلی کلیسای جامع سنت باسیل

یکی از سوالاتی که ذهن را به خود درگیر کرده این است که داخل کلیسای جامع سنت باسیل چگونه طراحی شده و به چه شکل است؟ بر روی دیوارهای کلیسا پر از نقاشی‌های هنرمندانه و خلاقانه است که با ظرافت بسیار زیادی ایجاد شده‌اند. فضای داخلی کلیسا نسبت به دیگر کلیساهای موجود کوچک‌تر است و به‌گونه‌ای طراحی شده که اگر در قسمت مربوط به گروه کر کلیسا بیاستید، می‌توانید به سادگی تمام گنبدهای کلیسا را ببینید. فضایی رنگارنگ و مجذوب کننده که می‌تواند منحصربه‌فرد بودن خود را به رخ بکشد. همانطور که بیرون کلیسا با دنیایی رنگی روبه‌رو هستید، داخل کلیسا نیز رنگارنگ و نشاط‌آور است.

طراحی داخلی کلیسای جامع سنت باسیل

برنامه زمانی بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع نیز همانند بسیاری از بناها زمان‌بندی به‌خصوصی دارد و باید طبق قوانین وارد کلیسا شوید. در حالت کلی چهارشنبه اول هر ماه شما شاهد تعطیل بودن کلیسا هستید؛ چراکه درب این مجموعه بسته می‌شود تا بتوانند درون آن را تمیز کنند. در ادامه این برنامه زمانی را ارائه می‌دهیم.
•    از ۱ جون تا ۲۴آگوست: از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر، چهارشنبه ها نیز تعطیل است.
•    از ۲۵ آگوست تا ۳ سپتامبر: از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، چهارشنبه ها نیز تعطیل است.
•    از ۴ سپتامبر تا ۵ نوامبر: از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ بعدازظهر، هر روزه باز است.
•    از ۶ نوامبر تا ۳۰ آپریل: از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر، هر روزه باز است.
•    از ۱ می تا ۳۱ می: از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ بعدازظهر، هر روزه باز است.

برنامه زمانی بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل

قوانین بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل

برای بازدید از این بنای ارزنده نیاز است تا قوانینی را رعایت کنید. این قوانین مربوط به داخل کلیسا است و رعایت آن‌ها نیز الزامی و بسیار مهم به‌حساب می‌آید. در کلیسای جامع سنت باسیل امکان دست زدن به هیچ یک از اشیاء موجود در آن و حتی پنجره‌ها را نیز ندارید. عکاسی بلامانع است اما نباید دوربین شما فلش بزند. برخی افراد تمایل دارند تا با سه پایه عکاسی کنند که استفاده از سه پایه نیز ممنوع است. با توجه به طراحی ورودی‌ها و استفاده از پله‌ برای اکثر آن‌ها، افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند نمی‌توانند وارد کلیسا شوند و مادرانی که از کالسکه برای فرزندان خود بهره می‌برند نمی‌توانند با کالسکه وارد شوند. رها کردن کودکان خود در محیط کلیسا کاملا خطرناک است چراکه احتمال گم شدن آن‌ها در راهرو‌ها وجود دارد. به همراه داشتن کیف‌های بزرگ که ابعاد بیشتر از 30*40 دارند یا هر وسیله دیگری ممنوع است و می‌توانید آن‌ها را به صندوق امانات ورودی کلیسا تحویل دهید.

قوانین بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل

بهترین زمان رفتن به کلیسای جامع سنت باسیل

بدون شک بهترین زمان‌ها برای رفتن به مسکو و دیدن جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌خصوص کلیسای جامع سنت باسیل باید در ماه‌های ابتدایی سال اقدام کنید. نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال امکان تردد و بازدید را به شدت محدود می‌کند و هوا به شدت سرد می‌شود. کلیسای جامع نیز ممکن است پوشیده از برف شود و شرایط برای دیدن زیبایی‌های آن وجود نداشته باشد. باید توجه داشته باشید که در ماه ژانویه و زمان کریسمس نیز کلیسا را تزئین می‌کنند و می‌تواند جنبه مثبتی را به شما هدیه دهد.

بهترین زمان رفتن به کلیسای جامع سنت باسیل

جاذبه های دیدنی نزدیک به کلیسای جامع سنت باسیل

با لذت بردن از جاذبه‌های دیدنی کلیسای جامع می‌توانید از دیگر جاذبه‌های دیدنی موجود در شهر نیز لذت ببرید. برخی از دیدنی‌های نزدیک به این کلیسا در ادامه بیان شده است.
•    میدان سرخ مسکو: ۵۰ متر
•    پارک زاردیه: ۳۵۰ متر
•    کاخ کرملین مسکو: ۱.۱ کیلومتر
•    مقبره سرباز گمنام: ۱.۵ کیلومتر
•    پارک گورکی: ۲.۹ کیلومتر

جاذبه های دیدنی نزدیک به کلیسای جامع سنت باسیل

هتل های نزدیک به کلیسای جامع سنت باسیل

برای داشتن اقامتی عالی و بی‌نقص می‌توانید یکی از هتل‌های زیر که در نزدیکی کلیسا هستند را انتخاب کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.
•    هتل بالتشوک کمپینسکی: ۱.۱ کیلومتر
•    هتل ترویکا: ۱.۲ کیلومتر
•    هتل بارین رزیدنس: ۱.۲ کیلومتر
•    هتل پیپل: ۱.۴ کیلومتر
•    هتل ریتز کارلتون: ۳.۷ کیلومتر

هتل های نزدیک به کلیسای جامع سنت باسیل

رستوران های نزدیک به کلیسای جامع سنت باسیل

پس از تماشای این بنای باشکوه و بازدید از جذابیت‌های داخل آن غذایی لذیذ می‌تواند روز ما را کامل کند. رستوران‌های نزدیک به کلیسای جامع به شرح زیر هستند.
•    رستوران زاریادیه گاسترونومیک سنتر: ۲.۱ کیلومتر
•    رستوران بلوگا: ۳.۱ کیلومتر
•    رستوران گرند کافه: ۳.۱ کیلومتر
•    رستوران کوآدروم: ۳.۲ کیلومتر
•    رستوران جیمیز ایتالین: ۳.۲ کیلومتر

رستوران های نزدیک به کلیسای جامع سنت باسیل

سخن پایانی

کلیسای جامع سنت باسیل از آن دست بناهای منحصربه‌فرد و خاص موجود در جهان است که بدون شک همانند آن ایجاد نخواهد شد. بنایی رنگارنگ و مجذوب کننده که می‌تواند روح را جلا دهد و باعث بالا رفتن انرژی شود. قدمت کلیسای جامع بسیار زیاد است و در این دوران داستان‌ها و ماجراهای بسیاری را به خود دیده است. کلیسای جامع چندی است که کاربری موزه دارد اما در برخی روزهای خاص می‌توانید شاهد برگزاری مراسم‌های مذهبی و دینی در آن باشید. هم بیرون بنا و هم داخل آن با ظرافت و ابتکار بسیاری طراحی و ایجاد شده که توانسته باعث حیرت گردشگران و مسافران شود.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها