قلعه سیگیریا

قلعه سیگیریا

سودای قدم زدن در میان جنگل‌های سریلانکا یا نوازش نسیم برخاسته از دریا و لمس کردن شن‌های سواحل این کشور، در سر همه گردشگران است. طبیعت بی‌نظیر سریلانکا که با عظمت و صلابت ایجاد شده‌اند و می‌توانند یکی از هیجان‌انگیزترین سفرها را ایجاد کنند. یکی از باشکوه‌ترین جاذبه‌های دیدنی و طبیعی موجود در سریلانکا، قلعه سیگیریا است. قلعه سیگیریا یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های سنگی به‌حساب می‌آید که در میان جنگل ایجاد شده و توانسته با اقتدار خود، نمایشی هیجان‌انگیز را برپا کند. در لغت، سیگیریا به معنی شیر است و بدون شک نامی برازنده برای این قلعه به‌حساب می‌آید.

قلعه سیگیریا

معرفی قلعه سیگیریا

در دل جنگل‌های سریلانکا قلعه‌ای ایجاد شده است که توانسته جاذبه‌ای طبیعی و دیدنی برای گردشگران و مسافران باشد. این قلعه یکی از آثار باستانی موجود در سریلانکا است که تخته سنگی به ارتفاع 200 متر را تشکیل می‌دهد. اگر به دور و اطراف قلعه توجه کنید می‌توانید نقاشی‌هایی را مشاهده کنید که بر روی دیواره ایجاد شده‌اند و خرابه‌هایی از کاخ باستانی و قلعه در آنجا دیده می‌شود. دروازه ایجاد شده در قلعه به شکل شیر است که می‌تواند از قلعه مراقبت کند. بالا رفتن از این قلعه کاری دشوار و سخت است اما تجربه این امر می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. زمانی که به بالای این قلعه برسید می‌توانید یکی از خاص‌ترین و منحصربه‌فردترین مناظر را شاهد باشید.

معرفی قلعه سیگیریا

تاریخچه قلعه سیگیریا

زمانی که قلعه سیگیریا را ببینید با یک اثر هنری و شاهکاری در معماری روبه‌رو می‌شوید. قدمت قلعه به 1600 سال پیش باز می‌گردد که در دوران حکومت پادشاهی کاسیاپا ایجاد شده است. کسی که دستور ساخت این قلعه باشکوه را داده، پادشاه کاشایاپا بوده که برای ساخت قلعه سیگیریا از سال 477 تا 495 میلادی زمان صرف شده است. پادشاه کاشایاپا پسر داتوسنا بوده و در ابتدای امر تمایل داشتند تا دژ نظامی ایجاد کنند که در ادامه تغییر پیدا کرد. با گذر زمان و مرگ شاه، کاخ به حالت متروکه در آمد و از آن به عنوان صومعه استفاده کردند. تا قرن 14 میلادی این کاخ کاربری صومعه داشت و از این پس هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیز و نمی‌توان گفت که در مدت 300 سال چه کاربری از قلعه سیگیریا می‌شد. باستان‌شناسان بر این باور هستند که قلعه سیگیریا پایتخت پادشاه کاسیاپا بوده و به دلیل دید 360 درجه‌ای که داشته می‌توانستند به خوبی از حملات آگاهی پیدا کنند. با گذشت زمان یک مجتمع بزرگ در بالای آن ایجاد شد تا به عنوان کاخ و قلعه از آن بهره ببرند. برای رسیدن به این قسمت نیاز است تا 1200 پله را بالا روید.

تاریخچه قلعه سیگیریا

قسمت های مختلف قلعه سیگیریا

در حقیقت اگر بخواهیم سیگیریا را توصیف کنیم باید به تخته سنگ‌های روی هم قرار داده شده اشاره کنیم که توانسته‌اند عظمت و بزرگی را به نمایش بگذارند. دلیل نام‌گذاری این قلعه به دلیل وجود صخره‌ای به شکل شیر است که توانسته جذابیتی خاص را ایجاد کند. این شیر به صورت خزیده است که بر روی پنجه‌های خود قرار گرفته که در حال حاضر سر شیر بنا بر عوامل انسانی یا طبیعی از بین رفته اما پنجه‌های آن همانند قبل به صورت کاملا استوار قرار دارد. در قسمت چپ قلعه باغی سرسبز و باطراوت را شاهد خواهید بود که برای استراحت پادشاهان و اشراف طراحی و ایجاد شده بود. وجود چندین مخزن برای تامین آب سبب شده تا بتوان آب موردنیاز را تامین کرد.
در فضای باغ غارها، تخته سنگ‌ها و کانال‌های آبی وجود دارند که شما می‌توانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. پس از باغ و لذت بردن از آن محیط می‌توانید به پلکان برسید که شما را به بالای قلعه می‌برد. یکی از جالب‌ترین قسمت‌های موجود در قلعه سیگیریا، دیوار آینه به‌حساب می‌آید. این قسمت بر روی دیواری ایجاد شده؛ در حقیقت به گونه‌ای دیوار را صیقل داده‌اند تا شاه بتواند خود را در آن ببیند. یکی از جالب توجه‌ترین بخش‌های موجود در این قلعه، وجود استخری است که در بالای قله و دقیقا کنار قلعه ایجاد شده است. در بالاترین قسمت تالار اصلی می‌توانید تخت پادشاهی کاشایاپا را شاهد باشید که به زیبایی هرچه تمام‌تر و با اقتدار ایجاد شده است.
این تمام ماجرا نیست و در اطراف قلعه باغ‌هایی با صلابت و باشکوه ایجاد شده که توانسته‌اند به قلعه سیگریا جلوه و زیبایی خاصی ببخشند. باغ‌های موجود سه بخش مختلف را تشکیل می‌دهند که شامل باغ آبی، باغ غارها و باغ‌های تراسی می‌شوند. این باغ‌ها به قدری زیبا هستند که همیشه موجب حیرت و شگفتی مراجعه کنندگان می‌گردند. راه‌هایی ایجاد شده تا بتوانید به سادگی و با طی کردن مسیری نسبتا سخت، خود را به بالای قلعه برسانید. 

قسمت های مختلف قلعه سیگیریا

معماری قلعه سیگریا

معماری قلعه به دو بخش مختلف ختم می‌شود. قلعه سیگیریا از دشتی که در آن قرار دارد حدودا 200 متر بالاتر است. دو بخش مربوطه شامل قسمت غربی و قسمت شرقی می‌شود. در قسمت غربی که حدود 90 هکتار است و بخش شرقی 40 هکتار را پوشش می‌دهد. در بخش غربی این قلعه یک پارک بلند و سه بارو و دو خندق ایجاد شده که توانسته‌اند خاص و منحصربه‌فرد بودن قلعه را به‌نمایش بگذارند. در بخش شرقی نیز می‌توانید باغ‌های تخته سنگی را شاهد باشید که با ظرافت و هوشمندی آنها را ایجاد کرده‌اند.

معماری قلعه سیگریا

نمایشی بی‌ نظیر در قلعه سیگیریا

یکی از جالب توجه‌ترین چیزهایی که در قلعه سیگریا وجود دارد و باعث تحیر افراد می‌شود، نقاشی‌های موجود در آنجا است. این هنر ایجاد شده نمایان‌گر زیبایی و ابتکار زنان به‌حساب می‌آید که به تصویر کشیده شده است. در حقیقت بسیاری از افراد بر این باور هستند که نقاشی‌های موجود از زیبایی و شکوه بانوانی الهام گرفته شده‌ که در این کاخ زندگی می‌کرده‌اند. یکی از ویژگی‌هایی که در میان نقاشی‌های موجود مشترک است، وجود خالکوبی‌هایی به‌حساب می‌آید که بسیار ظریف و هنرمندانه بر روی گردن زنان ایجاد شده که به صورت سه دایره است. نمادهای موجود بر روی گردن بانوان نشان می‌دهد که آنان از نمایندگان پادشاه بوده‌اند و عظمت و اقتدار شاه را به‌نمایش گذاشته‌اند. 

نمایشی بی‌ نظیر در قلعه سیگیریا

بهترین زمان برای رفتن به قلعه سیگیریا

شما از ساعت 5:30 صبح تا 8:30 بعدازظهر می‌توانید راهی قلعه سیگیریا شوید. دلیل این زمان‌بندی به این خاطر است که گردشگران بتوانند هم طلوع و هم غروب خورشید را از بالای قلعه نظاره کنند. قلعه سیگیریا در قسمت خشک سریلانکا قرار دارد و در بیشتر روزهای سال هوای این منطقه گرم و خشک است. بهتر زمان برای رفتن به قلعه و صعود، بعدازظهر به‌حساب می‌آید تا هوا معتدل و خنک‌تر باشد. 

بهترین زمان برای رفتن به قلعه سیگیریا

راه های دسترسی به قلعه سیگیریا

یکی از دغدغه‌های افراد برای رسیدن به منطقه‌ای بکر و زیبا، راه‌های دسترسی و نحوه رسیدن به آن جاذبه دیدنی است. خوشبختانه قلعه سیگیریا از آن دست جاذبه‌های دیدنی به‌حساب می‌آید که نحوه دسترسی ساده‌ای دارد. برای رفتن به قلعه کافی‌ است تا از دامبولا سوار بر اتوبوس شوید و پس از طی مسیری به قلعه برسید. تاکسی نیز یکی دیگر از وسایل نقلیه است که می‌توانید خود را با استفاده از آن به قلعه برسانید؛ اما باید توجه داشته باشید که تاکسی کرایه بالاتری از اتوبوس دارد.

راه های دسترسی به قلعه سیگیریا

رستوران های نزدیک قلعه سیگیریا

پس از گشت‌وگذار در دل قلعه سیگریا و لذت بردن از طبیعت بکر و همچنین سوزاندن انرژی لازم است تا غذایی لذیذ و جانانه صرف کنید. رستوران‌های مختلفی در نزدیکی قلعه وجود دارند که می‌توانند شما را به غذایی مرغوب دعوت نمایند. از بهترین رستوران‌های موجود در نزدیکی قلعه سیگریا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.
•    کافه رستوران نیو سیگیری: ۸۵۰ متر
•    رستوران کنولی: ۱.۵ کیلومتر
•    رستوران مالیشا: ۲.۵ کیلومتر
•    رستوران نیروانا: ۱.۴ کیلومتر
•    رستوران آشپزخانه: ۱.۵ کیلومتر
•    رستوران رانیتو: ۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به قلعه سیگیریا

برای داشتن سفری رویایی و اعجاب‌انگیز نیاز است تا شرایط به طور کامل فراهم باشد. یکی از اصلی‌ترین نیازات، وجود هتلی باکیفیت و استاندارد است تا بتوانیم علاوه‌بر استراحت کردن، به جاذبه‌های دیدنی نیز دسترسی داشته باشیم. هتل‌هایی که به قلعه سیگیریا نزدیک هستند و می‌توانید یکی از آنها را برگزینید به شرح زیر هستند.
•    هتل رویال راک: ۲.۳ کیلومتر
•    هتل نیلا اکو: ۵ کیلومتر
•    هتل تایلاندا سیگیری: ۲.۵ کیلومتر
•    هتل باغ گل: ۳.۶ کیلومتر
•    هتل ویلایی رو مانسالا بوتیک: ۴.۵ کیلومتر
•    هتل سیگیریا کینگز: ۴.۲ کیلومتر

هتل های نزدیک به قلعه سیگیریا

سخن پایانی

در بهشت بر روی زمین یعنی سریلانکا می‌توانید جالب توجه‌ترین جاذبه‌های دیدنی را شاهد باشید. طبیعت بکر این کشور از منحصربه‌فردترین‌ها است و می‌تواند شما را با دنیایی جدید روبه‌رو سازد. قلعه سیگیریا که ساخته دست انسان است و معماری هوشمندانه و بی‌نظیری دارد، می‌تواند روزی متفاوت را برای شما ایجاد کند. قدمت این قلعه به 1600 سال پیش باز می‌گردد و بخش‌های مختلفی دارد. دیواری در این بخش از سریلانکا وجود دارد که به خوبی آن را صیقل داده‌اند تا شاه بتواند چهره خود را تماشا کند. وجود 1200 پله در این قلعه شما را بالای آن می‌رساند و می‌توانید از بالای قلعه، چشم‌اندازی رویایی را شاهد باشید. 
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها