قلعه سرخ آگرا

قلعه سرخ آگرا

در کشور هندوستان قلعه‌ای خاص و منحصربه‌فرد وجود دارد که توانسته به خوبی مهر تاییدی بر شکوه و عظمت این کشور در میان دیگر کشورها باشد. رنگ بی‌نظیر این قلعه به سرخی می‌گراید و توانسته خاص بودن آن را دوچندان کند. قلعه سرخ آگرا یا آگره توانسته شهرت بسیاری کسب کند و به اندازه تاج محل معروفیت دارد. طراحی قدرتمند و باصلابت و همچنین وجود قلعه در طراحی آن سبب شده که با بنایی بی‌نظیر روبه‌رو باشید. طرفداران این قلعه بسیار زیاد هستند و شما نیز در سفر خود به هندوستان، از بازدید آن غافل نشوید. 

قلعه سرخ آگرا

آشنایی با شهر آگرا

در کشور هندوستان و در ایالت اورتار پرادش شهری با نام آگرا (انگلیسی: Agra، هندی: आगरा) وجود دارد که سومین شهر بزرگ این کشور به‌حساب می‌آید. شهر آگرا در کنار رودخانه یامونا ایجاد شده و برای رسیدن به دهلی، پایتخت کشور هندوستان تنها 2 ساعت و نیم زمان نیاز است. برای اولین بار نام آگرا در کتاب حماسی ماهابهاراتا آمده است و معنای آن را پردیس یا بهشت می‌گویند. شاید برای شما این سوال پیش آید که چرا این نام برای این شهر انتخاب شده است؟ در قرن‌های16 یا 17 میلادی می‌توانستید با شهری بی‌همتا روبه‌رو باشید. این شهر به‌راستی تمثالی از بهشت و زیبایی بوده است. با توجه به زیبایی‌هایی که در این شهر بوده، در زمان حکمرانی افرادی نظیر اکبر، شاه جهان، جهانگیر آگرا اهمیت بسیاری داشته است.
شهر آگرا توسط سکندر لودهی در سده 16 میلادی کشف شد که بعد از آن، بابر که موسس سلسله امپراتوری مغولی هند بود، در این شهر باشکوه اقامت برگزید. بابر پس از اقامت خود شروع به ایجاد و ساخت باغ‌هایی چهار گوش کرد که همگی به سبک باغ‌های ایرانی بودند. اکبر در این شهر تصمیم به ساخت قلعه‌ای گرفت که در حال حاضر قلعه آگرا همچنان پابرجا است. در ادامه، جهانگیر نیز با باغ‌ها و کاخ‌های باشکوهی این قلعه را تزئین و طراحی نمود که توانست به یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌ها تبدیل شود. 

آشنایی با شهر آگرا

آشنایی با قلعه سرخ آگرا

یکی از نام‌آشناترین بناهای موجود در هندوستان، قلعه سرخ آگرا است که آن را با نام کاخ آگرا نیز می‌شناسند. این کاخ باشکوه در نزدیکی تاج محل قرار گرفته و شما می‌توانید به راحتی از هر دو این مکآن‌ها دیدن نمایید. بیان می‌شود که کاخ آگرا در قرن 16 ایجاد شده است و با شیوه طراحی منحصربه‌فرد، معروفیت بسیاری پیدا کرده است. به دلیل استفاده از سنگ ماسه‌های سرخ در زمان ساخت، این بنا از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. یکی از عجیب‌ترین موارد در طراحی و ساخت کاخ آگرا، دیوارهای آن است که ارتفاع آن‌ها به 2.5 کیلومتر می‌رسد. موقعیت قرارگیری این کاخ دقیقا در جایی است که کاخ‌ها و بناهای لوکس دیگری نیز وجود دارد اما زیبایی و اعجاب‌انگیز بودن کاخ آگرا چیز دیگری است.
قلعه سرخ آگرا توانست به دلیل جذابیت‌هایی که دارد در سال 1983 میلادی در یونسکو به ثبت برسد. اگر بخواهید از این قلعه خود را به تاج محل برسانید باید 5.2 کیلومتر را طی کنید تا به موقعیت موردنظر برسید. قلعه آگرا در طول تاریخ، حضور شاهان بسیاری را در خود احساس کرده و پادشاهان بسیاری این قلعه هنرمندانه را برای زندگی خود انتخاب ‌کرده‌اند و برخی از شاهان این کاخ را برای تابستان خود انتخاب می‌کردند.
شاهی به نام شاه جهان بر هند حکم‌رانی می‌کرد که بنا بر دلایلی او را زندانی کردند. در این قلعه مسجدی به نام مینا وجود دارد که شاه جهان در آن زندانی بوده و گفته می‌شود این مسجد به قدری کوچک است که به کوچک‌ترین مسجد جهان شهرت دارد. در دل قلعه سرخ آگرا سنگ مرمر و تخت تابستانی باشکوهی را خواهید دید که شاه بر روی آن می‌نشست و زنان خود را تماشا می‌کرد. همین داستان‌ها هستند که ثابت می‌کنند این قلعه نظاره‌گر زندگی بسیاری از پادشاهان بوده است. یکی از زیباترین چشم‌اندازهایی که می‌توانید پس از حضور خود در این قلعه شاهد باشید، دیدن تاج محل از پنجره‌ای است که در این قلعه وجود دارد. در واقع اگر به پشت پنجره بایستید می‌توانید تاج محل را شاهد باشید.

آشنایی با قلعه سرخ آگرا

سبک معماری قلعه سرخ آگرا

زمانی که به بنای قلعه سرخ آگرا بنگرید می‌توانید به سبک مورد علاقه اکبر شاه گورکانی پی ببرید. در بنای این قلعه نشانه‌هایی از سبک مورد علاقه این شاه وجود دارد که یکی از بارز‌ترین آن‌ها، وجود ماسه و سنگ سرخ است که باعث شده کل بنای قلعه از سنگ‌های سرخ ایجاد شود. در طراحی قلعه سرخ از دروازه‌هایی بهره برده شده که دورتادور قلعه را فرا گرفته‌اند و با قلعه سرخ موجود در دهلی تفاوت‌های بسیاری دارد. یکی از بی‌نظیرترین چیزهایی که می‌توان در این کاخ شاهد بود، الهام گرفتن از معماری ایرانی در طراحی داخلی و دیزاین قلعه است. وجود خطوط اسلیمی و اژدها، فیل و پرندگان هندی بر روی دیوارها، شکوه و عظمت قلعه را افزایش داده است.
در قلعه سرخ آگرا قصرهای باشکوهی ایجاد شده که آن‌ها هم سرخ هستند و گاهی از رنگ سفید در دیزاین و طراحی آن‌ها استفاده شده است. اگر به طبقات پایین قلعه بروید می‌توانید سنگ‌های مرمر را ببینید که از دو رنگ سفید و قرمز تشکیل شده‌اند و بر منحصربه‌فرد بودن محیط افزوده‌اند.  قلعه سرخ آگرا در کنار رود یامونا ایجاد شده و ترکیبی محصور کننده و اغواگر را ایجاد نموده است. در زمان ساخت این قلعه، خندق یا چاله‌هایی ایجاد شده که دورتادور قلعه را فرا گرفته‌اند و به رود یامونا می‌رسند. 

سبک معماری قلعه سرخ آگرا

دروازه های قلعه آگرا

قلعه آگرا در حالت کلی 4 دروازه با نام‌های دهلی، لاهور، فیل و دروازه اکبر دارد. دو دروازه دهلی و لاهور در زمان سلطان اکبر به منظور بالا بردن امنیت ایجاد شده‌اند و قلعه‌های رسمی این بنا هستند؛ به همین دلیل اهمیت بسیاری دارند. یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود شما به شکوه و منحصربه‌فرد بودن دروازه دهلی پی ببرید این است که برای تزئین این دروازه از طلا استفاده شده و طرح و نقش‌های باشکوهی بر روی آن ایجاد شده است. دروازه فیل از دروازه‌های غیر قابل نفوذ این قلعه است و هیچ دشمنی نمی‌تواند به راحتی از این قلعه عبور کند. دروازه فیل، دروازه داخلی قلعه آگرا است که دو مجسمه بزرگ فیل آن را احاطه کرده‌اند. در زمان‌های قدیم دو سرباز در کنار فیل‌ها بودند و از قلعه مراقبت می‌کردند.
 قلعه آگرا یکی از با اهمیت‌ترین قلعه‌ها بود و از نظر نظامی بسیار حساسیت داشت؛ در همین راستا و برای بالا بردن ایمنی دورتادور قلعه را خندق ایجاد کرده‌اند تا هیچ مشکلی در ادامه ایجاد نگردد و حملات دشمنان دفع شود. میان دروازه داخلی و خارجی پلی ایجاد شده که متحرک است و برای عبور و رفت‌وآمد، تنها باید از روی پل گذر کرد. در حال حاضر تنها دروازه‌ای که برای عبور گردشگران باز است، دروازه لاهو به‌حساب می‌آید. زمانی که راهی این دروازه شوید، با مسیر مارپیچی مواجه می‌شوید. دلیل ایجاد این مارپیچ، گمراه کردن دشمنان و ایجاد سردرگمی برای آن‌ها است. 

دروازه های قلعه آگرا

جاذبه های دیدنی و هتل های نزدیک به قلعه آگرا

برای آنکه بتوانید با یک تیر چند نشان بزنید می‌توانید در کنار بازدید از قلعه باشکوه آگرا، از دیگر جاذبه‌های موجود در نزدیکی این مجموعه دیدن نمایید. آرامگاه اعتمادالدوله، تاج محل، بازار سادار (آگرا)، باغ مهتاب، کاخ جهانگیری، باغ انگوری و... در نزدیکی قلعه هستند که می‌توانند دست‌دردست هم دهند و روزی متفاوت برای شما ایجاد سازند. برای آنکه بتوانید اقامتی عالی و آرامش‌بخش داشته باشید نیز می‌توانید هتل‌هایی نظیر هتل کلارکز شیراز، هتل عمار، مانسینگ پالاس، هتل رادیسون آگرا، هتل سواراجیا پالاس، هتل دابل تری بای هیلتون آگرا و هتل گیت وی را انتخاب کنید.

جاذبه های دیدنی و هتل های نزدیک به قلعه آگرا

سخن پایانی

هندوستان با تنوع زیبایی و جاذبه‌های دیدنی و تاریخی می‌تواند باعث متحیر ساختن گردشگران شود. قلعه سرخ آگرا یکی از باشکوه‌ترین مکان‌های موجود در قلب هند است که در نزدیکی تاج محل قرار دارد. این بنا به قدری با عظمت است که می‌تواند با تاج محل و زیبایی‌های آن برابری کند. این قلعه در طول تاریخ، حضور پاشاهان بسیاری را در خود احساس کرده و زندگی بسیاری از آنها را شاهد بود است. در کنار قلعه سرخ رود یامونا قرار دارد که در کنار هم قاب منحصربه‌فردی را ایجاد کرده‌اند.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها