موزه‌های استانبول

موزه های استانبول

سفر به ترکیه و مخصوصا استانبول یکی از پرطرفدارترین سفرهای خارجی در میان ایرانیان است که توانسته به خوبی در میان ما جای باز کند. در همین راستا هموطنان ما به دنبال جاهای دیدنی و گردشگری استانبول هستند تا بتواند سفری خاص را داشته باشند. برخی از افراد چندین بار است که راهی استانبول شده‌اند و می‌خواهند مکانی جدید را کشف کنند. باید بیان داشت که موزه‌های استانبول می‌توانند این حس شما را ارضا کنند و باعث شوند تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید و سفری خاص را تجربه کنید. ترکیه از دیرباز مورد تغییرات بسیاری بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا با آثار ارزنده و فاخر بسیاری روبه‌رو شوید.

موزه های استانبول

موزه پانوراما 1453 استانبول (Panorama 1453 History Museum)

اگر تمایل دارید تا در جنگی تن‌به‌تن قرار بگیرید باید راهی موزه پانوراما 1453 استانبول شوید. در این موزه می‌توانید نقاشی‌هایی را ببینید که آنقدر واقعی و طبیعی صحنه جنگ را به تصویر کشیده‌اند که شما را به دنیایی دیگر می‌برند. در واقع در سال 1453 میلادی، اتفاقی مهم و تاریخ‌ساز در کشور ترکیه رخ داد. ماجرا به سلطان محمد فاتح باز می‌گردد که توانست با نیروهای بیزانسی مقابله کند. پس از مقابله کردن با این گروه توانست قسطنطنیه را تسخیر نماید و تاثیرات بسیاری بر کشور و جغرافیا بگذارد. نقاشی‌های موجود در موزه پانوراما نیز صحنه جنگ را با جزئیات بسیار به تصویر کشیده‌اند و شما را متحیر می‌سازند. در کنار نقاشی‌ها می‌توانید تجهیزات مربوط به جنگ نظیر شمشیر، زره و... را مشاهده کنید. 
آدرس: محله مرکز فندی، پارک فرهنگی توپکاپی

موزه پانوراما 1453 استانبول

موزه رحمی کوچ استانبول (Istanbul Rahmi M. Koc Museum)

اگر به دنبال نمایشگاهی هستید که تنوع آثار آن بالا باشد و در هر زمینه‌ای حرفی برای گفتن ارائه دهد، موزه رحمی کوچ استانبول در انتظار شما است. تنوع نمایشگاه‌های این موزه بسیار بالا طراحی شده و در زمینه‌های بسیار متنوع نظیر ماشین‌های قدیمی، زیردریایی‌ها، حمل‌ونقل، ارتباطات، صنعت، رایانه‌ها و... فعالیت می‌کند. شاید برای شما جالب باشد، در این موزه می‌توانید نمایشگاهی از وسایل آزمایشگاهی را ببینید که برخی از آنها برای دانشمندان بوده‌اند. در موزه رحمی کوچ بیش از 14 هزار اثر خاص وجود دارد که توانسته به زیبایی هرچه تمام‌تر در مساحتی بالغ بر 27 هزار مترمربع، اوقات بسیار خوشی را برای گردشگران ایجاد کند. اگر کودکان را همراه خود به موزه می‌برید بدانید که در موزه رحمی می‌توانید نمایشگاهی از اسباب بازی‌های قدیمی را ببینید که برای آنها می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. 
آدرس: منطقه بی‌اغلو، خیابان هاسکوی، خیابان پیری پاشا

موزه رحمی کوچ استانبول

موزه هنرهای ترکی اسلامی (Museum of Turkish and Islamic Arts)

در سال 1913 در کاخ قدیمی ابراهیم پاشا موزه‌ای خاص و زیبا ایجاد شد. موزه هنرهای ترکی اسلامی یکی از تکرارنشدنی‌ترین موزه‌های ترکیه است که اصلی‌ترین و باشکوه‌ترین آثار مربوط به هنرهای اسلامی ترکیه در آن جمع‌آوری شده‌اند. اگر به گشت‌وگذار در میان بخش‌های فرهنگی و تاریخی علاقه‌ دارید موزه هنرهای اسلامی بهترین گزینه برای شما به‌حساب می‌آید. در این موزه بیش از 40 هزار اثر وجود دارد که برخی از آنها شامل منبت کاری، فرش‌های قدیمی، اشیاء فلزی و... می‌شوند.
آدرس: منطقه سلطان احمد، خیابان آت میدانی، خیابان بین بیر دیرک

موزه هنرهای ترکی اسلامی

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace Museum)

اگر به موزه‌گردی و دیدن آثار تاریخی و باستانی علاقه ندارید باید به کاخ توپکاپی بروید و آن را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. زمانی که به کاخ توپکاپی برسید با بنایی بسیار وسیع و ارزنده روبه‌رو می‌شوید که به غیر از آثار بسیار فاخری که در خود جای داده، خود بنا نیز بسیار با ارزش است. این کاخ در زمان عثمانی محل فرمانروایی پادشاهان بوده و از نظر تاریخی بسیار با اهمیت است. کاخ توپکاپی در سال 1985 در یونسکو به ثبت رسیده و توانسته مکانی بسیار خاص، زیبا و برجسته باشد. در واقع کاخ توپکاپی محل فرمانروایی 25 پادشاه عثمانی بوده و در سال 1478 میلادی ایجاد شده است. 
آدرس: منطقه فاتح، محله کانکورتاران

کاخ توپکاپی

موزه باستان ‌شناسی استانبول (ISTANBUL ARCHAEOLOGICAL MUSEUM)

در موزه باستان شناسی استانبول با سه بخش مجزا مواجه می‌شوید. این موزه در سال 1891 میلادی تاسیس شده و نام بخش‌های آن شامل موزه باستان شناسی که در ساختمان اصلی قرار گرفته، موزه شرق باستان و همچنین موزه هنر اسلامی می‌شوند که تمامی آنها می‌توانند آثار بسیار جذابی را به شما ارائه دهند. در واقع اگر به قسمت موزه باستان شناسی بروید می‌توانید با بیش از 1 میلیون اثر روبه‌رو شوید که این موزه را به یکی از بهترین موزه‌های استانبول تبدیل کرده است. آثار فاخر موجود در این موزه مربوط به مصر، روم باستان، بیزانس و... می‌شوند و تنها به ترکیه محدود نمی‌گردند. شما در ساختمان اصلی این موزه می‌توانید مقبره اسکندر مقدونی را نیز ببینید. موزه باستان شناسی در نزدیکی موزه توپکاپی قرار دارد که می‌توانید به راحتی از هر دو آنها بازدید کنید.
آدرس: جنوب شرقی منطقه فاتح، جنب پارک گولهانه

موزه باستان ‌شناسی استانبول

کاخ موزه دولما باغچه (Dolmabahçe Palace)

اگر به کاخ‌های لوکس و مجلل علاقه دارید، کاخ موزه دولما باغچه را از دست ندهید. در زمان عثمانی، پادشاهان آن دوره در کاخ توپکاپی سلطنت می‌کردند که با روی کار آمدن سلطان مجید یکم، ایشان تصمیم به قصری جدید گرفت. در واقع پادشان برا این نظر بود که کاخی بسیار لوکس و جدید و همانند کاخ‌های اروپایی بنا کند. در کاخ موزه دولما باغچه بیش از 50 هزار وسیله و شی وجود دارد که همگی بسیار قدیمی و باارزش هستند. شاید برای شما جالب باشد که برای ساخت بنای این کاخ ارزنده و فاخر بیش از 13 سال زمان صرف شده است، پس می‌توانید به راحتی ساعت‌ها از دیدن این کاخ لوکس لذت ببرید و از وجود چنین کاخی متحیر شوید. مساحتی که برای کاخ موزه دولما باغچه درنظر گرفته‌اند به 45 هزار مترمربع می‌رسد که فضایی بسیار وسع است و جزو بزرگ‌ترین موزه‌های استانبول به‌حساب می‌آید.
آدرس: جنوب منطقه بشیکتاش، خیابان دولماباغچه

کاخ موزه دولما باغچه

موزه کارییه (Kariye Museum)

زمانی که عثمانی‌ها به استانبول یا همان قسطنطنیه حمله کردند و آن را تصرف نمودند تعداد زیادی از کلیساها به مسجد تبدیل شد که یکی از آنها کلیسای کارییه بود. در مسجد کارییه که امروزه به موزه بدل شده است می‌توانید تلفیقی از معماری اروپایی و اسلامی را ببینید که در کنار هم به تصویر کشیده شده‌اند. یکی از عمده دلایلی که موزه کارییه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، نقاشی‌ها و موزاییک‌کاری‌های آن به‌حساب می‌آید. در سال 2020 تصویب شد که این موزه مورد بازسازی قرار بگیرد و در واقع تا به امروز درب آن بسته بوده و هیچ اطلاعات دقیقی در مورد زمان بازگشایی وجود ندارد.
آدرس: قسمت شمالی منطقه فاتح، خیابان کارییه کامی

موزه کارییه

موزه هنر مدرن استانبول (Istanbul Museum of Modern Art)

موزه‌ای که بازدید از آن خالی از لطف نیست، موزه هنر مدرن استانبول است. در این موزه قرار نیست که با آثار باستانی قدیمی روبه‌رو شوید، بلکه می‌توانید از دیدن کارهای هنری بعد از قرن نیست نهایت لذت را ببرید. مشکلی که وجود دارد این است که این موزه در حال حاضر به دلیل بازسازی تعطیل شده و نمی‌توانید از زیبایی‌های موجود در آن لذت ببرید. در موزه هنر مدرن چندین نمایشگاه مختلف برپا شده که برخی از آنها دائمی هستند. شما در این موزه می‌توانید گالری نقاشی، هنرهای مفهومی و... را ببینید که طرفداران آثار موجود در مجموعه هر روز در حال افزایش هستند.
آدرس: منطقه بی‌اغلو، خیابان مشروطیت

موزه هنر مدرن استانبول

موزه پرا (Pera Museum)

تنوع موزه‌های استانبول به بیش از 80 مورد می‌رسد که حتما باید موزه پرا را در اولویت خود قرار دهید. در موزه پرا می‌توانید با آثار هنری بسیار قدیمی و باارزش روبه‌رو شوید. این موزه آثاری را در خود جای داده است که به قرن‌های 17 تا 20 میلادی می‌رسند. موزه پرا دارای دو بخش دائمی و موقت است که هر نمایشگاه‌های مختلفی در هر قسمت پابرجا شده تا بتواند محیطی خاص را برای شما ایجاد کند. در این موزه جذاب بیش از 17 هزار اثر وجود دارد که به نمایش گذاشته شده‌اند.
آدرس موزه پرا: منطقه بی‌اغلو، خیابان مشروطیت

موزه پرا

موزه‌ مولوی گالاتا (Galat Mevlevihanesi)

قدیمی‌ترین مولوی خانه که در استانبول همچنان پابرجا است، موزه مولوی گالاتا به‌حساب می‌آید. این سماع خانه که در سال 1941 ایجاد شده در مرکز خانقاه قرار دارد. در واقع موزه مولوی قسمتی از یک مجموعه بزرگ است که شامل میدان شریف، چشمه و قبرستان می‌گردد. مولوی گاتالا که تنها باقی‌مانده در استانبول است در سال 1946 به موزه بدل شد و توانسته موقعیتی عالی برای گردشگران باشد. 

موزه‌ مولوی گالاتا

موزه ساکیب سابانچی (Sakip Sabancı Museum)

در حقیقت ساکیب سابانچی خیری ترک بود که به هنر علاقه بسیاری داشت. این خیر نامی موسسات اجتماعی بسیاری را بنا نهاد و توانست تاثیرات بسیاری بگذارد. پس از فوت ایشان تصمیم گرفته شد که موزه‌ای به عنوان یادبود ایجاد کنند. موزه ساکیب سابانچی در میان گردشگران معروف نیست اما می‌تواند محیطی بسیار صمیمی و عالی برای شما باشد. در این موزه می‌توانید نقاشی‌ها، خطاطی‌ها، مجسمه‌ها و.... را ببینید که اکثر آنها متعلق به زمان عثمانی هستند.
آدرس: شرق منطقه امیرگان استانبول، خیابان سکیب سابانچی

موزه ساکیب سابانچی

سخن پایانی

استانبول شهری حائز اهمیت در میان ایرانیان است که توانسته به خوبی با ارائه بهترین امکان و تفریحات جلب توجه کند. در این میان، موزه‌های استانبول نیز نقش بسیار زیادی داشته و در جذب گردشگران تاثیرگذار بوده است. موزه‌هایی نظیر موزه باستان ‌شناسی استانبول (ISTANBUL ARCHAEOLOGICAL MUSEUM)، موزه هنرهای ترکی اسلامی (Museum of Turkish and Islamic Arts)، موزه پانوراما 1453 استانبول (Panorama 1453 History Museum)، موزه رحمی کوچ استانبول (Istanbul Rahmi M. Koc Museum) از بهترین‌های استانبول هستند که شما را به دیدن آثار بسیار باارزشی دعوت می‌نمایند.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها