موزه‌های سریلانکا

موزه های سریلانکا

شما زمانی که در موزه‌های سریلانکا قدم می‌زنید و آثار باارزش و قدیمی را مشاهده می‌کنید، با بخش اعظمی از تاریخ سریلانکا آشنا می‌شوید. موزه‌های سریلانکا اطلاعات بسیاری را به واسطه اشیاء و وسایلی که در خود حفظ کرده‌اند به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. وجود دست نوشته، مصنوعات قوم نگاری، هواپیماهای قدیمی، اسناد تاریخی، ماسک‌ها، آثار هنری و... انواع مختلفی از آثار موجود در هر یک از موزه‌های این کشور هستند. در برخی، همه این آثار وجود دارند و در برخی دیگر می‌توانید تنها تعدادی از آنها را شاهد باشید که به صورت تخصصی بر موضوعی نظیر اسناد تاریخی یا... تمرکز دارند. 

موزه های ملی سریلانکا

بهترین موزه‌ های سریلانکا

کشور سریلانکا چند سالی می‌شود که مورد توجه قرار گرفته و توریستان بسیاری این کشور را مقصد خود قرار می‌دهند. در این کشور ده‌ها ویرانه باستانی، موزه و آثار باارزش، سواحل رنگارنگ، طبیعت بکر، آب‌وهوای دلپذیر و... وجود دارد که همین مسائل باعث جلب توجه این کشور شده است. بدون شک همه این عوامل نشئت گرفته از تاریخی غنی و پر بار است ک توانسته شهر و کشوری پربار و باکیفیت ایجاد کند. قدمت کشور سریلانکا به بیش از 2500 سال باز می‌گردد و همین موضوع باعث شده تا دست این کشور برای ارائه آثار باارزش و قدیمی باز باشد و بتواند حرفی برای گفتن ارائه دهد. تنوع موزه‌های موجود در این کشور بالا است و می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

بهترین موزه های سریلانکا

موزه ملی کلمبو سریلانکا

موزه ملی کلمبو یا موزه ملی سریلانکا، بزرگ‌ترین موزه‌ موجود در این کشور و شهر است. این موزه به واسطه دولت مرکزی اداره و نگهداری می‌گردد و توانسته به بهترین نحو این اقدام را عملی سازند. زمانی که بخواهید وارد موزه ملی کلمبو شوید با یک مجسمه سنگی بودا مواجه می‌شوید که بزرگ و عظیم است. قدمت این مجسمه بودا به قرن نهم برمی‌گردد که نشان از قدیمی بودن آن دارد. موزه ملی سریلانکا در سال 1877 تاسیس شد که نشانه‌هایی از تاریخ استعمار هلند، پرتغال و بریتانیا در این موزه به‌چشم می‌خورد. اگر بخواهید با موسس این موزه باشکوه آشنا شوید باید بدانید که فرمانداری بریتانیایی به نام ویلیام هنری گریگوری برنامه تاسیس چنین موزه‌ای را چید. 
موزه ملی کلمبو دو طبقه مجزا از هم دارد که شامل سه بخش اصلی می‌شود. سه بخش موجود در موزه شامل علوم طبیعی، گالری فرهنگی و فروشگاه هدیه می‌گردد. در موزه ملی سریلانکا شما می‌توانید آثار متفاوت و خلاقانه بسیاری را شاهد باشید. در گالری‌های موزه هنر می‌توانید آثاری کنده‌کاری شده، تفنگ، صنایع دستی باستانی، شمشیر و... را شاهد باشید. همه این آثار یادگاری‌های ارزشمندی از دوران استعمار هستند که به خوبی نگهداری و در معرض دید قرار داده شده‌اند. در این موزه می‌توانید تعدادی نقاشی را ببینید که کپی هستند؛ در واقع از نقاشی‌های انگلیسی قرن نوزدهم کپی گرفته شده و در موزه ملی می‌توانید با آنها روبه‌رو شوید.

موزه ملی کلمبو

موزه هلندی کلمبو

اگر به تاریخ استعماری هلند در کشور سریلانکا علاقه دارید، می‌توانید راهی موزه هلندی کلمبو شوید. در این موزه دو طبقه وجود دارد که می‌توانید به وضوح تاریخ حکومت استعماری هلند را ببینید. موزه هلندی یک ساختمان بزرگ است که برای طراحی و ساخت آن از معماری هلندی استفاده شده است. در زمان‌های قدیم و در زمان حکومت بریتانیا، در این لوکیشن فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شد که می‌توان به بیمارستان نظامی، ایستگاه پلیس، اداره پست، کالج و... اشاره داشت. در واقع از سال 1977 به بعد این مکان به طور رسمی به موزه تبدیل شد. شما در موزه هلندی می‌توانید بیش از 3 هزار اثر هنری نظیر مبلمان، سلاح، سکه، سرامیک و... را ببینید که شما را به شدت سرگرم می‌کنند.

موزه هلندی کلمبو

موزه ملی دریانوردی

موزه ملی دریانوردی داستانی پرپیچ‌وخم دارد. در واقع این موزه باارزش در سال 1962 تاسیس شد اما در سال 2004 به دلیل سونامی که اتفاق افتاد، این موزه به طور کامل از بین رفت و ویران گردید. موزه ملی دریانوردی در ابتدا در قلعه گال قرار داشت و دو طبقه برای آن درنظر گرفته بودند. در سال 2010 بازسازی موزه ملی دریانوردی آغاز شد و پس از گذشت مدتی، آن را بازگشایی کردند. در موزه ملی دریانوردی همانطور که از نام آن مشخص است می‌توانید آثار تاریخی و ارزنده دریانوردی سریلانکا را شاهد باشید. در واقع اشیاء زیر آب، مرجان‌ها و صدف‌ها یا ماکت‌هایی از کشتی‌های این کشور، نقشه‌ها، کفش‌های ملوانی و... در این موزه وجود دارند که شما را متحیر می‌سازند.

موزه ملی دریانوردی

موزه ملی راه آهن

با شنیدن اسم موزه ملی راه آهن می‌توانید به این موضوع پی ببرید که چه وسایل و آثاری در انتظار شما هستند. در این موزه اعجاب‌انگیز می‌توانید مجموعه‌ای جامع از ماشین‌آلات، واگن‌ها، لوکوموتیوهای قدیمی و وسایلی که به مربوط به قطار هستند را شاهد باشید. موزه ملی راه آهن در سال 2014 و به منظور گرامی‌داشت 150 سال خدمت و فعالیت راه آهن سریلانکا تاسیس شد. این موزه زیر نظر راه آهن قرار دارد و در کادوگاناوا ایجاد شده است. 

موزه ملی راه آهن

موزه ماسک، آمبالانگودا

در سفر خود به سریلانکا حتما به موزه ماسک سر بزنید؛ چراکه در این موزه چیزهای جدید و عجیبی را خواهید دید. آمبالانگودا یکی از شهرهای سریلانکا به‌حساب می‌آید که به ماسک‌ها و رقص ماسک‌ها شهرت پیدا کرده است. برای پایداری و باقی ماندن آثار باارزش خود و حفظ سنت ماسک‌ها، موزه ماسک تاسیس شده تا بتوانند به خوبی این میراث خود را به نمایش بگذارند. آثار هنری موجود در این موزه به دلیل خلاقیت، ابتکار و طرح و الگوی خاص و پیچیده‌ای که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و گردشگران این آثار را تحسین می‌کنند. قدمت برخی از ماسک‌های موجود در این موزه به بیش از 20 تا 30 سال می‌رسد. در کنار تماشا و لذت بردن از 120 ماسک هوشمندانه و خلاقانه، می‌توانید از کتابخانه‌ای کوچک در این مجموعه بهره ببرید. 

موزه ماسک

موزه نیروی هوایی سریلانکا

هوانوردی یکی از موضوعاتی است که همه ما به آن علاقه داریم و در بچه تمایل داشتیم تا فضانورد شویم. در موزه نیروی هوایی سریلانکا نیز می‌توانید با تاریخ پربار نیروی هوایی سریانکا آشنا شوید و تمامی مبارزات و پیروزی‌های این کشور را تماشا کنید. در موزه نیروهوایی 5 آشیانه مختلف وجود دارد که هر یک به موضوعاتی پرداخته‌اند. یکی از آنها مجموعه‌ای از هواپیماهای قدیمی را به نمایش گذاشته و در دیگر آشیانه‌ها می‌توانید سلاح‌ها، گالری تصاویر، یونیفورم‌ها و... را شاهد باشید. علاوه‌بر موارد مذکور، می‌توانید یک مینی سینما را نیز در این مجموعه شاهد باشید که فیلم‌های مربوط به نیروهای مسلح و پروازها را ارائه می‌دهد.

موزه نیرو هوایی

موزه سری دالادا

زمانی که به معبد دالادا مالیگاوا مراجعه کردید و آنجا را مورد بررسی قرار دادید، می‌توانید به موزه موجود در طبقه بالا آن بروید. موزه سری دالادا در طبقه بالا معبد قرار دارد و دو طبقه را اشغال کرده است. در این موزه می‌توانید هدایای خاصی را مشاهده کنید که در هیچ موزه دیگری وجود ندارند. در واقع در موزه سری دالادا مجموعه‌ای از هدایای رهبران و رؤسای جمهوری که به "دندان مقدس بودا" پیشکش کرده‌اند را می‌توانید شاهد باشید. البته شما نیز می‌توانید هدایایی به پیشگاه بودا تقدیم کنید. در این موزه علاوه‌بر هدایا، تندیس‌ها و نقاشی‌های مختلفی وجود دارند که همگی با موضوعات بودا هستند.

موزه سری دالادا

موزه سونامی

در سال 2004 سونامی اقیانوس هند جان صدها نفر را گرفت و مناطق مسکونی و تجاری بسیاری را نابود کرد. در این میان، موزه‌ای تاسیس شد تا مردم آموزش ببینند و با شرایط سونامی و تغییرات زمین شناسی آشنا شوند و همچنین یادبودی برای عزیزان داشته باشند. در این موزه می‌توانید به پاسخ سوال‌هایی نظیر، چگونه می‌توان سونامی را پیش‌بینی کرد؟ در زمان ایجاد سونامی باید چه اقداماتی را انجام داد؟ و... پی ببرید.

موزه سونامی

موزه ملی تاریخ طبیعی کلمبو

در بین بهترین و جذاب‌ترین موزه‌های سریلانکا می‌توان به موزه ملی تاریخ طبیعی کلمبو نیز اشاره کرد. موزه ملی تاریخ طبیعی در سال 1986 و در 23 سپتامبر تاسیس شد. در این موزه می‌توانید مجموعه‌ای از میرات طبیعی این شهر و کشور را شاهد باشید که به نمایش گذاشته شده‌اند. در موزه ملی تاریخ طبیعی بیش از 5 هزار گونه مختلف از حیوانات وجود دارد که می‌توان به پستانداران، پرندگان، حشرات، ماهی‌ها، حشرات و... همچنین فسیل‌های بومی و انواع گیاهان و... اشاره داشت. افرادی که به زمین ‌شناسی و طبیعت و حیوانات علاقه‌مند هستند، این موزه می‌تواند بهشتی برای آنها باشد. 

موزه ملی تاریخ طبیعی

موزه ملی راتناپورا

بنای موزه ملی راتناپورا در ابتدا به شهروندی سریلانکایی تعلق داشت که در ادامه به موزه‌ای ارزنده بدل شد. در این موزه می‌توانید آثار و مجموعه‌ای از وسایل باستانی، مصنوعات انسان‌ شناسی، زمین شناسی و... را شاهد باشید که گفته می‌شود شمشیری در این مجموعه وجود دارد که برای الپولا بوده است. البته این تمام ماجرا نیست و می‌توانید تسلیحاتی مربوط به جنگ جهانی اول، جواهرات، مصنوعات قدیمی محلی و... را رویت کنید. در بیرون موزه ملی راتناپورا فضای سبز بسیار دل‌انگیزی وجود دارد که می‌توانید از مجسمه‌های حیوانات آنجا بازدید کنید و از هوای مطبوع لذت ببرید.

موزه ملی راتناپورا

موزه کوگالا فولک

اگر به کتاب و نویسندگان علاقه داشته باشید بدون شک نام نویسنده محبوب سریلانکایی یعنی مارتین ویکراماسینگه را شنیده‌اید. این نویسنده تحسین شده در سال 1890 به دنیا آمد و در سال 1976 دار فانی را وداع گفت. ویکراماسینگه در کوگالا بزرگ شد و محل سکونت او به موزه‌ای برازنده تبدیل گردید. در این موزه جذاب می‌توانید آثار بسیاری را شاهد باشید که علاوه‌بر آثار این نویسنده نام‌آشنا، نگاهی کلی به فرهنگ عامیانه مردم جزیره دارد. موزه کوگالا یکی از پربازدیدترین موزه‌های سریلانکا به‌حساب می‌آید و فضای بیرونی آن بسیار سرسبز و شادی‌آور است. در بخشی که مربوط به زندگی عامیانه مردم است می‌توانید ابزارهای کشاورزی، تجهیزات پزشکی، عروسک، گاری‌های سنتی و... را شاهد باشید.

موزه کوگالا فولک

موزه چای سیلان

ایرانیان بدون شک عاشق چای هستند و از نوشیدن آن نهایت لذت را می‌برند؛ حال می‌توانید در سریلانکا موزه‌ای را پیدا کنید که در همین راستا فعالیت می‌کند. در واقع در موزه چای سیلان می‌توانید نمایشگاه‌های بسیاری را شاهد باشید که به نحوه تهیه چای، تجهیزات قدیمی مورد استفاده برای فراوری چای و... می‌پردازند. این موزه یکی از پربازدیدترین موزه‌های سریلانکا به‌حساب می‌آید که در محل سابق کارخانه چای هانتانه قرار دارد. این موزه در سال 1925 تاسیس گردید و در 3 کیلومتری جنوب کندی قرار دارد. شما پس از بازدید از این موزه هیجان‌انگیز، با یک فنجان چای رایگان پذیرایی می‌شوید و خستگی خود را به‌در می‌برید.

موزه پای سیلان

سخن پایانی

کشور سریلانکا با تاریخ و اعتبار بسیاری که دارد توانسته به بهترین نحو آثار ارزنده خود را به نمایش بگذارد. تنوع موزه‌های سریلانکا بالا است و شما می‌توانید به هر سلیقه‌ای، یک با چندتای آنها را برگزینید و راهی موزه‌ها شوید. از موزه ملی تاریخ طبیعی کلمبو گرته تا موزه ماسک، همگی می‌توانند به شما جذاب‌ترین و زیبا‌ترین آثار را ارائه دهند و شما را شگفت‌زده نمایند. موزه‌های این کشور شامل موزه ملی دریانوردی، موزه ملی کلمبو سریلانکا و... می‌شود. در سفر به کشور سریلانکا موزه‌های این کشور را از دست ندهید و خود را با آثار ارزشمند این کشور آشنا کنید.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها