موزه‌های بمبئی

موزه های بمبئی

بمبئی از آن دست شهرهایی به‌حساب می‌آید که همیشه مرکز فرهنگی و مالی برای کشور هند بوده و توانسته در این زمینه خوش بدرخشد. با توجه به این ویژگی مهم بمبئی می‌توانیم دریابیم که در این شهر فرهنگی تعداد بالایی موزه وجود دارد که می‌تواند حقایق بسیاری را بازگو کند. شهر بمبئی مملو از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری است و کمتر کسی به فکر مراجعه به موزه و حضور در آنها می‌افتد؛ اما باید دانست که موزها می‌توانند بخشی جالب و اعجاب‌انگیز از تاریخ، فرهنگ و هنر مردمان هند را به نمایش بگذارند. موزه‌های بمبئی شامل موزه پرنس ویلز، موزه مانی بهاوان، ویکتوریا، موزه دکتر Bhau Daji Lad و... می‌شود و هر یک با ویژگی‌های خاصی شما را مجذوب و متحیر می‌سازند.

موزه های بمبئی

موزه پرنس ویلز

موزه اصلی شهر بمبئی موزه پرنس ویلز یا چاتراپاجی شیواجی ماهاراج واستو سنگراهالایا (Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya) است. در سال 1904 میلادی پرنسی از بریتانیا راهی کشور هند شد و در آن زمان باید محلی مناسب برای اقامت خود برمی‌گزید. در این میان معماران زبده دور هم جمع شدند و کاخی برای پرنس ویلز طراحی و بنا نهادند. شاید جالب باشد که بدانید برای ساخت این بنا 10 سال زمان صرف شد و توانستند زیباترین سازه را ایجاد کنند. معماری این موزه بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است و شما با سفر به بمبئی می‌توانید این مکان را مقصد خود قرار دهید. پس از گذر زمان و خروج پرنس ویلز از هند، این مکان به موزه‌ای باشکوه بدل شد که در سال 1922 این اتفاق افتاد. موزه پرنس ویلز یکی از با ارزش‌ترین موزه‌های بمبئی و هند است و دلیل این موضوع، وجود آثاری گران‌بها از دوره تاریخی شبه قاره هند به‌حساب می‌آید. 
آثار باشکوهی از دوره مغول‌ها، دوران ماراتاها، تمدن دره هند و... در این موزه وجود دارد که هر بیننده‌ای را متحیر می‌سازد. در موزه پرنس ویلز آثار متعلق به هر دوره تقسیم‌بندی شده‌ است که می‌توانیم به گالری هنر جهانگیر، گالری تاریخ طبیعی، گالری نپال-تبت، گالری اسلحه و زره‌های جنگی، گالری نقاشی‌های اروپایی اشاره کنیم. در سال 2008 شاهد بازسازی موزه بودیم که در آن زمان به آثار بی‌نظیر مجموعه نیز اضافه شد؛ برای مثال مجسمه‌هایی بسیار شکیل در بخش کریشنا قرار داده شد که بسیار ارزنده هستند. بخشی با نام گالری پارچه‌های سنتی وجود دارد که طرح و نقوش بر روی پارچه‌های موجود در مجموعه شما را متحیر می‌سازد.

موزه پرنس ویلز

موزه مانی بهاوان

بدون شک همه ما آوازه و شهرت مهاتما گاندی را شنیده‌ایم. شما با حضور در موزه مانی بهاوان می‌توانید کتابخانه و موزه‌ای را شاهد باشید که به زندگی و کارهای این فرد نام‌آشنا می‌پردازد. گاندی می‌گوید "قدرت از برنده شدن حاصل نمی‌شود. وقتی شما از سختی‌ها عبور می‌کنید و تصمیم بگیرید که تسلیم نشوید، این قدرت است." در موزه مانی بهاوان می‌توانید کتاب‌های گاندی، زندگی‌نامه، عکس‌های مختلفی که تمامی مراحل زندگی او را بازگو می‌کند و مجسمه‌ای از او را ببینید. شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا نام این موزه مانی بهاوان است. در واقع مانی بهاوان دوست گاندی و ستاد سیاسی گاندی در کشور هند بود. 

موزه مانی بهاوان

موزه ویکتوریا

این موزه جذاب و لوکس در جنوب شهر بمبئی قرار دارد و می‌توان گفت که جزو قدیمی‌ترین موزه‌های این شهر است. در سال 1855 میلادی و برای ارائه هنرهای تزئینی و صنایع دستی هند موزه ویکتوریا بنا شد. موزه ویکتوریا بمبئی 22 هکتار وسعت دارد و شما با فضایی پهناور و سرسبز روبه‌رو خواهید شد. برای طراحی و معماری این موزه از سبک هندی استفاده شده و می‌تواند بسیار جذاب باشد و یکی از دلایل معروف‌ شدن این موزه، بنای منحصربه‌فرد آن است. علاوه‌بر آثار ارزنده‌ای که در این مجموعه وجود دارد شما می‌توانید از فضا و محیط اطراف موزه نیز نهایت لذت را ببرید.

موزه ویکتوریا

موزه دکتر Bhau Daji Lad

اگر به دنبال قدیمی‌ترین موزه در شهر بمبئی هستید، موزه دکتر Bhau Daji Lad بهترین گزینه برای شما به‌حساب می‌آید. در این موزه می‌توانید طیف وسعی از عکس‌های قدیمی را شاهد باشید که به طور دقیق و ریزبینانه زندگی مردم هندی را بیان می‌کند. این عکس‌ها و موضوعات آنها متعلق به اواخر قرن 19 میلادی و همچنین اوایل قرن 20 است. این موزه در سال 1855 و دقیقا در زمان استعمار انگلستان بنا شد و توانست به بهترین نحو زندگی و احوالات مردمان آن زمان را بیان کند. شما در موزه دکتر Bhau Daji Lad که یکی از بهترین موزه‌های بمبئی به‌حساب می‌آید می‌توانید نمایشگاهی دائمی از هنر و شکوه معاصر را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.

موزه دکتر Bhau Daji Lad

گالری ملی هنر مدرن

گالری‌ای بی‌نظیر و بی‌همتا که 17 هزار اثر هنری را در خود جای داده است. این گالری جذاب در سال 1954 ساخته شد و مجموعه‌ای از آثار ارزنده در زمینه نقاشی، عکاسی، گرافیک و مجسمه سازی را در خود جای داده است. تمامی آثار موجود در گالری ملی هنر مدرن به سال 1850 و به بعد آن تعلق دارند. در گالری ملی هنر مدرن بمبئی می‌توانید آثار هنرمندان نامداری نظیر راجا روای وارما را مشاهده کنید. در این موزه جذاب می‌توانید سیر پیشرفت و تغییرات دیدگان هنرمندان هند را شاهد باشید. در میان آثار موجود در این مجموعه، آثاری وجود دارد که به مباحث سیاسی نیز پرداخته‌ است و در حقیقت هنر و سیاست هیچگاه نمی‌توانند از هم جدا باشند.

گالری ملی هنر مدرن

سخن پایانی

موزه‌های بمبئی آثار گران‌بهای بسیاری را در خود جای داده‌اند که شما را شگفت‌زده می‌سازند. یکی از زیباترین و خاص‌ترین موزه‌های موجود در این شهر، موزه پرنس ویلز است که با معماری هنرمندانه و اعجاب‌انگیز خود و همچنین آثار با ارزش موجود می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. از دیگر موزه‌هایی که در این شهر پر جنب‌وجوش وجود دارد می‌توانیم به گالری ملی هنر مدرن، موزه دکتر Bhau Daji Lad، موزه مانی بهاوان اشاره کنیم. تمامی آثار موجود در هر یک از این موزه‌ها می‌توانند بازگوی دوره‌ای تاریخی و همچنین دوره‌ای استثنایی باشند.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها