موزه های آنتالیا

موزه های آنتالیا

شهر آنتالیا ترکیه را تنها به سواحل بی‌کران، تفریحات مهیج و جاذبه‌های گردشگری می‌شناسند؛ این در حالی است که موزه‌های آنتالیا یکی از اعجاب‌انگیزترین بخش‌های تفریحی و گردشگری این شهر است. در واقع این موزه‌ها در میان گردشگران ایرانی مورد توجه قرار نمی‌گیرند یا کمتر به آنها توجه می‌شود. موزه‌های آنتالیا توانسته‌اند به خوبی اعتبار این شهر را بیشتر کنند و مهر تاییدی بر جذابیت‌ها و حائز اهمیت بودن این شهر در جهان باشند. تنوع موزه‌ها در این شهر توریستی بالا است و شما با هر نوع سلیقه‌ای می‌توانید راهی این موزه‌ها شوید.

موزه های آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا (Antalya Müzesi)

موزه باستان شناسی آنتالیا در سال 1922 توانست همانند گنجی درخشان خودنمایی کند. در واقع کشور ترکیه در دوران‌های مختلف تحت نفوذ حکم‌رانان مختلفی نظیر رومی‌ها، عثمانی‌ها و... بود. همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید آثار قدیمی و گران‌بهای بسیاری را شاهد باشید. وسعت این موزه 7 هزار متر مربع درنظر گرفته شده که شما می‌توانید به وجود تنوع بالایی از آثار ارزشمند پی ببرید. جالب است بدانید که اگر بخواهید کل مجموعه را مورد بررسی قرار دهید چیزی حدود 4 الی 5 ساعت زمان لازم دارید. 14 تالار وسیع و زیبا در این مجموعه خودنمایی می‌کنند که 13 تای آنها در فضای بسته و یکی از آنها در فضای باز است. هر یک از تالارها مختص دوره خاصی است که آثار مربوط به آن زمان را جمع‌آوری کرده‌اند و در معرض دیدگان نهاده‌اند.
تالارهای موزه باستان شناسی آنتالیا شامل تالار تاریخ طبیعی (Natural History Hall)، تالار مصنوعات کلیسا (Hall of church artifacts)، تالار آثار دوره ترکی-اسلامی (Turkish – Islamic Period Works)، تالار مجسمه‌های امپریالیستی (Hall of Imperial Statues)، بخش کودکان (Children’s section)، تالار موزاییک (The Mosaic Hall)، تالار تاریخچه اولیه (Proto-History Hall)، تالار سکه‌ها (Hall of Coins)، تالار اشیا کوچک (Hall of Small Objects)، تالار مجسمه‌سازی (Statuary Hall) و... می‌شود.

موزه باستان شناسی آنتالیا (Antalya Müzesi)

موزه سونا اینان کیراچ کاله‌ایچی

اگر علاقه‌ای خاص دارید تا بتوانید با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آنتالیا آشنا شوید، موزه سونا اینان کیراچ کاله ایچی بهترین لوکیشن برای شما به‌حساب می‌آید. این موزه در قلب شهر قرار دارد و توانسته به خوبی زندگی مردمان قدیمی آنتالیا را ارائه دهد. در واقع موزه سونا اینان کیراچ کاله‌ایچی جزو موزه‌های مردم شناسی آنتالیا به‌حساب می‌آید که شما می‌توانید تمامی باورها و اعتقادات مردمان قدیم را مورد بررسی قرار دهید و از آنها آگاه شوید. زمان تاسیس و ایجاد این موزه در آنتالیا به سال 1996 میلادی باز می‌گردد که بنایی زیبا با معماری خاصی دارد. در زمان طراحی موزه، دو ساختمان جدا از هم را در نظر گرفتند که یکی از آنها میان باغی بزرگ و وسیع است که در گوشه‌ای از آن می‌توانید آثار مربوط به دوران عثمانی را مشاهده کنید.
ساختمان دیگر موزه، فضایی سنتی دارد و شبیه به خانه‌ای سنتی است که گویا از عمارت تکلی اوغلو الهام گرفته شده است. در این ساختمان شما می‌توانید اشیاء و تجهیزات مربوط به دوران کالیچی را مشاهده کنید. برخی از گردشگران به رویدادهای فرهنگی و هنری علاقه بسیاری دارند. در این شرایط موزه سونا اینان کیراچ کاله ایچی یکی از موزه‌های آنتالیا به‌حساب می‌آید که می‌تواند بهترین مکان برای این رویدادها باشد و شما می‌توانید در این مکان نهایت لذت را ببرید. 

موزه سونا اینان کیراچ کاله‌ایچی

موزه آتاتورک (Ataturk House and Müzesi)

اگر به تاریخ معاصر علاقه‌مند هستید، موزه آتاتورک می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد. دلیل نام‌گذاری این موزه این است که قبلا خانه و سکونت‌گاه آتاتورک، رهبر ترکیه بوده که به این دلیل نام آتاتورک بر روی این موزه گذاشته شد. در زمانی که رهبر ترکیه به شهر آنتالیا رفت، در طبقه دوم و بر روی بالکن این خانه ایستاد و با مرم سخن گفت. سخنان ایشان برای مردم بسیار مهم بود و از آن زمان، مردم به این خانه بسیار علاقه‌مند هستند. در ابتدای امر این موزه یک مرکز آموزشی دخترانه بود که پس از گذشت زمان و در سال 1986 تغییر کاربری دارد و به موزه بدل شد. در این موزه می‌توانید وسایل شخصی آتاترک را مشاهده کنید؛ وسایلی نظیر تمبرهای او، وسایل شخصی و... قابل رویت است که شما از نزدیک می‌توانید به مشاهده از آنها بپردازید. 

موزه آتاتورک

موزه سرزمین شنی (Sandland)

موزه‌ای باورنکردنی در ساحل لارا برپا شده است که شما را شگفت‌زده می‌کند. در این مجموعه شما می‌توانید مجسمه‌های شنی مختلفی را مشاهده کنید که در موزه ساند لند یا موزه سرزمین شنی قرار گرفته‌اند. این موزه در فضای باز قرار دارد و شما با حضور در این مجموعه می‌توانید اطلاعات مفیدی از مدت زمان ساخت مجسمه‌ها، سازندگان و... کسب نمایید. شما می‌توانید با آثار و مجسمه‌های بسیار زیبای موجود در موزه سرزمین شنی عکس بگیرید. تماشای موزه و آثار شنی و همچنین دیدن ساحل و دریای آبی می‌تواند ترکیبی تکرارنشدنی و جذاب برای هر گردشگری باشد.

موزه سرزمین شنی

موزه اسباب بازی آنتالیا (Antalya Toy Museum)

موزه اسباب بازی یکی از موزه‌های آنتالیا محسوب می‌شود که شما را به زمان کودکی خود می‌برد و کودکی را برای شما تداعی می‌نماید. این موزه در سال 2011 تاسیس شد و یکی از موزه‌های جدید و خلاقانه در آنتالیا به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید که در موزه اسباب بازی بیش از 3 هزار عروسک وجود دارد که به شما اسباب بازی‌های مربوط به چندین نسل را ارائه می‌دهد. در موزه اسباب بازی شما انواع بازی‌های قدیمی رومیزی، انواع عرسک‌های قدیمی و جدید را مشاهده خواهید کرد. بدون شک این موزه می‌تواند یکی از لوکیشن‌های عالی برای سرگرم کردن کودکان و حتی بزرگسالان باشد. عروسک‌های موجود تنها به کشور ترکیه تعلق ندارد و شما می‌توانید عروسک‌های کشورهای مختلفی نظیر آلمان، روسیه، آمریکا و... را نیز در آنجا مشاهده کنید. 

موزه اسباب بازی آنتالیا

موزه مینی سیتی (Mini City)

موزه مینی سیتی، موزه‌ای متفاوت در شهر آنتالیا به‌حساب می‌آید که در این موزه شما با آثار قدیمی سروکار ندارید و می‌توانید ساختمان‌های موجود در جهان را در ابعاد بسیار کوچک مشاهده کنید. در این موزه شهری کوچک وجود دارد که تعداد بالایی بنا و ساختمان در آن ایجاد شده است. شما زمانی که در این موزه قرار بگیرید می‌توانید آثار برجسته و بناهای معروف موجود در جهان را شاهد باشید که اطلاعات مفیدی نیز در مورد هر یک به چهار زبان یعنی انگلیسی، ترکی، عربی و آلمانی ارائه می‌شود.

موزه مینی سیتی

موزه عکاسی آنتالیا (Antalya Photography Museum)

در موزه عکاسی آنتالیا می‌توانید در سفر زمان خود تنوع بالایی از عکس‌ها و دوربین‌ها را مشاهده کنید. قدیمی‌ترین دوربین‌های ترکیه در ویترین‌های این مجموعه قرار دارند که شما می‌توانید از نزدیک آنها را ببینید. باید توجه داشت که در این مجموعه تنوع بالایی از عکس‌ها در ژانر‌های مختلف وجود دارد که بدون شک شما را شگفت‌زده می‌کنند. می‌توان گفت که در قلب شهر آنتالیا نمایشگاه عکاسی بزرگی برپا شده که از عکس‌های سیاه و سفید و قدیمی گرفته تا عکس‌های تاریخی اما جدید و دیجیتالی در آنجا وجود دارد. علاوه‌بر مجموعه آثار موجود در موزه عکاسی آنتالیا، کارگاه‌های عکاسی به صورت هفتگی نیز در موزه عکاسی آنتالیا برگزار می‌شود که می‌توانید از آنها بازدید کنید و آگاهی و دانش خود را در این زمینه بالا ببرید.

موزه عکاسی آنتالیا

موزه بیولوژی دنیز (Deniz Biyolojisi Müzesi)

موزه بیولوژی دنیز، موزه‌ای اعجاب‌انگیز و زیبا که شما را به اعماق دریای مدیترانه و اقیانوس می‌کشاند. در این مجموعه بی‌نظیر که در سال 2014 تاسیس شد و اولین موزه زیست شناسی دریایی در کشور ترکیه است می‌توانید بیش از 500 گونه از جانوران دریایی را مشاهده کنید. این گونه‌های دریایی به مدت 15 سال جمع‌آوری شده‌اند و سپس به موزه بیولوژی دنیز انتقال یافتند؛ اما باید بدانیم که دلیل ایجاد چنین موزه‌ای در دل شهر آنتالیا چیست؟ اصلی‌ترین دلیل ایجاد موزه بیولوژی دنیز، آشنایی مردم با طبیعت و همچنین تنوع موجود میان موجودات دریایی است. در واقع زمانی که شما در این موزه قرار می‌گیرید می‌توانید 150 آبزی و 19 گونه خرچنگ را مشاهده نمایید که در حال انقراض هستند. این موزه جزو موزه‌های با ارزش و حائز اهمیت، هم میان موزه‌های آنتالیا و ترکیه و هم موزه‌های جهان است که دلیل این موضوع، وجود موجودات در حال انقراض و با ارزش به‌حساب می‌آید.

موزه بیولوژی دنیز

سخن پایانی

در میان موزه‌های آنتالیا می‌توانید به زیبا‌ترین و جذاب‌ترین آثار برسید که بسیار با ارزش و گران‌بها هستند. تنوع موزه‌های موجود در این شهر بسیار بالا است و شما علاوه‌بر خود می‌توانید کودکان را نیز سرگرم کنید. موزه‌های مختلفی نظیر موزه بیولوژی دنیز (Deniz Biyolojisi Müzesi)، موزه عکاسی آنتالیا (Antalya Photography Museum)، موزه مینی سیتی (Mini City)، موزه باستان شناسی آنتالیا (Antalya Müzesi) و... وجود دارند که هر یک از آنها می‌توانند ساعت‌ها شما را درگیر کنند و ارزشمندترین آثار را به شما ارائه دهند. موزه‌ها فرصتی هستند که شما را به سفر در زمان ببرند و آگاهی شما را افزایش دهند.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها