بخش آسیایی استانبول

بخش آسیایی استانبول و جاذبه های آن

استانبول شهری بسیار زیبا و در عین حال گردشگر پذیرترین شهر در ترکیه است. استانبول از طریق تنگه بسفر به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم گشته است. در بخش آسیایی این شهر، جاذبه‌های دیدنی بسیاری وجود دارد که می‌تواند سفر را برای شما لذت‌بخش کند. تماشای مجسمه گاو نر، رفتن به بالاترین طبقه برج دختر و تماشای چشم‌اندازی زیبا در بام استانبول از تفریحات و جاذبه‌های آسیایی استانبول است. اگر به بخش آسیایی استانبول سفر کردید، حتما از موزه‌هایی همچون باریش مونچو و یا مرکز فرهنگی گازهانه دیدن کنید. موزه‌ها می‌توانند شما را با فرهنگ مردم استانبول آشنا نمایند. در این میان کاخ عادیله سلطان و کلیسای ایایورگی را فراموش نکنید. 

بخش آسیایی استانبول و جاذبه های آن

جاذبه های دیدنی در بخش آسیایی استانبول

هر دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول جاذبه‌های دیدنی منحصربه‌فردی را در درون خود جای داده‌اند. بخش آسیایی استانبول در شرق این شهر قرار گرفته است. بخش آسیایی این شهر، جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در درون خود جای داده است. از دیدنی‌های این بخش می‌توان به بام استانبول یا تپه چاملیچا، مجسمه گاو نر در محله کادیکوی، چشمه سلطان احمد سوم، کاخ عادیله سلطان، برج دختر یا کیز کولسی، کلیسا ایایورگی، مسجد شاکرین و موزه باریش مانچو اشاره کرد. توضیحات تکمیلی این جاذبه‌ها به شرح زیر است.

جاذبه های دیدنی در بخش آسیایی استانبول

بام استانبول یا تپه چاملیجا

اگر به دنبال تماشای بخش آسیایی استانبول از فراز تپه‌های چاملیجا هستید، حتما به بام استانبول سری بزنید. بام استانبول در ارتفاع 288 متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. در این مکان شاهد تماشای طبیعتی سرسبز و بسیار زیبا خواهید بود. نام تپه چاملیجا از روی درختان کاج (چام) برروی همین تپه برگزیده شده است. در واقع بام استانبول به دو بخش بویوک چاملیجا ( منطقه بزرگ) و کوچوک چاملیجا ( منطقه کوچک) تقسیم‌بندی شده است. از جاذبه‌های گردشگری این مکان می‌توان به برج، رستوران، کتابخانه، کافه، مراکز تفریحی و مسجد چاملیجا اشاره کرد. برج چاملیجا بزرگ‌ترین سازه مخابراتی شهر ترکیه به شمار می‌رود. این برج دارای 53 طبقه به همراه 14  آسانسور است و در طبقه 39 و 40 برج رستورانی برای صرف وعده‌های غذایی با چشم‌اندازی بسیار زیبا وجود دارد.

  • آدرس بام استانبول: استانبول، اسکودار، جاده توریستی چاملیجا، خیابان چاملیجا تپه‌سی، محله کیسیکلی
  • ساعت بازدید: 24 ساعته

مجسمه برنز گاو نر

مجسمه گاو نر در محله کادیکوی استانبول یکی از جاذبه‌های دیدنی بسیار زیبا محسوب می‌شود. مجسمه گاو نر از جنس برنز و در ابعاد واقعی یک گاو نر ساخته شده است. در واقع این مجسمه نماد قدرت بوده و شاخصه محله کادیکور به شمار می‌رود. اگر وارد این محله شوید، در ابتدای خیابان بهاریه و در مرکز یک تقاطع خیابان، مجسمه زیبای گاو نر را مشاهده خواهید کرد. جالب است بدانید که قدمت این مجسمه به 160 سال قبل برمی‌گردد و داستانی باورنکردنی را به همراه دارد.

مجسمه گاو کادیکور در دهه 1860 میلادی، توسط یک هنرمند فرانسوی به نام Isidore Bonheu ساخته شد و به عنوان نماد قدرت و سمبل پیروزی فرانسه علیه آلمان کاربرد داشت. در دهه 1870 میلادی، به دلیل پیروزی آلمان بر فرانسه، این مجسمه به کشور آلمان انتقال یافت. بعد از مدتی مجسمه زیبای گاو نر به عنوان هدیه به انورپاشا واگذار گردید. در آخر پس از گذشت 50 سال، مجسمه به میدان تقسیم در استانبول و بعد از آن به محله کادیکوی آمد. اگر به تماشای مجسمه‌ها علاقه‌مند بودید، حتما سری به محله کادیکوی در آسیای استانبول بزنید. شما علاوه بر تماشای مجسمه گاو نر، می‌توانید به دیگر جاذبه‌های دیدنی در این محله بروید.

  • آدرس مجسمه گاو نر: محله کادیکوی، مرکز تقاطع خیابان
  • ساعت بازدید: همه روزه و در تمامی ساعات

مجسمه برنز گاو نر

برج دختر یا کیز کولسی

برج دختر یا همان کیز کولسی از آثار بی‌نظیر و هنر معماری بسیار زیبا در بخش آسیایی استانبول است. معماری این برج زیبا، هنر دستان فردی عثمانی در زمان حکومت پادشاه عثمان به نام محمود دوم بوده است. در بخش بالای برج دختر، شاهد تماشای منظره و چشم‌انداز بسیار زیبایی از تنگه بسفر خواهید بود. در مورد این برج سنگی، داستان‌های بسیاری گفته شده است. بسیاری از مردمان استانبول بر این باورند که برج دختر، حاصل عشق‌های نافرجام بسیاری بوده است.

برج دختر که با نام برج میدن نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی ساحل اسکودار در شهر بندری استانبول واقع شده است. جالب است بدانید که برج میدن در سال 410 میلادی به عنوان یک محل برای انجام امور مربوط به دیدبانی و تفتیش کشتی‌های تجاری هنگام عبور، بنا شده است. برای دسترسی به برج زیبای دختر، باید از کشتی و یا قایق در اسکله گالاتا استفاده کنید. در برج دختر، رستورانی برای صرف تمامی وعده‌های غذایی وجود دارد، اما بهتر است قبل رفتن به آنجا اقدام به رزرو برای صرف نهار و یا شام نمایید.

  • آدرس برج دختر: بخش آسیایی استانبول، منطقه اسکودار، محله سالاجاک، در میان آب‌های تنگه بسفر
  • ساعت بازدید: روزهای شنبه و یکشنبه از ساعات 10:00 صبح الی 24:00 شب. روزهای دوشنبه الی جمعه از ساعات 9:15 صبح الی 18:45 عصر

کاخ زیبای عادیله سلطان

اگر به دنبال تماشای هنر معماری عثمانی و قدم زدن در قصری زیبا هستید، به کاخ عادیله سلطان سری بزنید. در کاخ عادیله سلطان پادشاهان بسیاری امپراطوری خود را بنا کردند. در اصل این کاخ متعلق به پادشاه عثمانی به نام محمود دوم است. محمود دوم دختری به نام عادله سلطان داشت از این رو نام این قصر باشکوه را عادیله سلطان نهاد. عادله سلطان معمولا برای گذراندن اوقات خوش خود در فصل تابستان، قدم در این قصر باشکوه می‌نهاد و مدت زمانی را در داخل کاخ سپری می‌کرد.

این کاخ مساحتی برابر با 1700 متر مربع دارد و دارای 55 عدد اتاق با معماری‌های متفاوت است. معماری بی‌نظیر کاخ عادیله سلطان هنر دستان فردی به نام سرکیس بالیان است، البته هر پادشاهی که وارد این قصر می‌شد، به زیبایی‌های آن می‌افزود. شما در این قصر چشم‌نواز می‌توانید عکاسی‌های بسیار زیبا را در کنار عزیزان خود به یادگار بگذارید. برای دسترسی به کاخ عادیله سلطان، می‌توانید از تاکسی و یا مترو استفاده کنید.

  • آدرس کاخ عادیله سلطان: استانبول، منطقه کندلی، منطقه اسکدار، خیابان وانیکوی، دامنه تنگه بسفر
  • ساعت بازدید: همه روزه و در تمامی ساعات روزانه و شبانه‌روزی

کاخ زیبای عادلیه سلطان

مسجد شاکرین

به طور کلی در استانبول، مساجد بسیار زیادی وجود دارد که در بین آنها مسجد شاکرین بسیار خاص و زیبا محسوب می‌شود. در ساخت این مسجد از ترکیب عناصر زیبایی‌شناختی معاصر و طراحی سنتی استفاده شده است. جالب است بدانید که این مسجد زیبا بالای 700 سال قدمت دارد. طراحی بخش داخلی مسجد شاکرین، هنر دستان زینب فادیلی اوغلو ( اولین زن معمار در ترکیه ) است. این مسجد مساحتی نزدیک به 10000 متر مربع دارد.

ظرفیت مسجد شاکرین برابر با 500 نمازگذار است. از زیبایی‌های چشم‌گیر این مسجد می‌توان به دو مناره با ارتفاع 35 متری، گنبد صدفی، جلوه‌های نوری مدرن، استخر گنبدی با نماد کیهان و مناره‌های زیبای آن اشاره کرد. برای طراحی محراب مسجد، از رنگ‌های فیروزه‌ای و زرد روشن استفاده شده است که نمی‌توان از تماشای آن دست برداشت.  

  • آدرس مسجد شاکرین: بخش آسیایی استانبول، محله اسکودار، خیابان nuhkuyusu، ورودی شمالی قبرستان ترکیه
  • ساعت بازدید: در تمامی روزهای هفته از ساعات 9:30 صبح الی  21:30 شب

موزه فرهنگی گازهانه

موزه‌گردی می‌تواند یک تفریح عالی برای همه افراد باشد. موزه گازهانه یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی جالب در بخش آسیایی استانبول به شمار می‌رود که آثار بسیار ارزشمندی را در درون خود جای داده است. قدمت این موزه به 130 سال قبل مربوط می‌شود. در زمان‌های گذشته از این موزه به عنوان موتورخانه‌ای برای تهیه سوخت و روشنایی مورد نیاز شهر استانبول مورد استفاده می‌گرفت. حدود یک قرن بود که این موتورخانه سوخت شهر را تامین می‌کرد، اما بعدها به دلیل آسیب‌هایی که به محیط زیست می‌رساند، متوقف شده و به موزه تبدیل گشت.

امروزه این مرکز هنری و فرهنگی دارای بخش‌های مختلفی اعم از موزه کودکان، گالری و کتابخانه، کافه و رستوران، سالن تئاتر و سالن کنسرت است. در بخش موزه آب و هوا در داخل این مرکز فرهنگی، می‌توانید اطلاعات جالبی از مطالب مربوط به آب و هوا به دست آورید. اگر کودکی به همراه خود دارید، حتما از بخش موزه کودکان دیدن کنید. مرکز علوم کودکان دارای 24 واحد است. حدود 10 هزار کتاب در کتابخانه موزه گازهانه جای داده شده است که می‌تواند برای علاقه‌مندان کتاب‌خوانی، محل جالبی باشد تا به مطالعه کردن بپردازند. اگر دوست دارید با فرهنگ و گذشته مردم استانبول آشنا شوید، از موزه گازهانه بازدید کنید.

  • آدرس موزه گازهانه: استانبول، محله کادیکوی، حسن پاشا
  • ساعت بازدید: هر روز و 24 ساعته از بخش کتابخانه موزه. ساعت بازدید از گالری در ساعات 10 صبح الی 18 عصر. سایر بخش‌های موزه از ساعات 10 صبح الی 22 شب

موزه فرنگی گازهانه

کلیسا ایایورگی

کلیسای زیبای ایایورگی در جزیره بیوک آدا قرار گرفته است. در بالاترین نقطه جزیره و در بلندترین تپه بیوک آدا شاهد تماشای کلیسا خواهید بود. تاریخچه کلیسای ایایورگی به سال 1751 میلادی مربوط می‌شود. در زمان‌های گذشته، کلیسا ایایورگی به عنوان یک صومعه شناخته شده بود. نام کلیسا از روی نام شهدای محبوب مسیحیت برگزیده شده است. در داخل کلیسا نقاشی‌های زیبای بسیاری وجود دارد که برای آشنایی با آنها بایستی اطلاعات روی کاتالوگ در بخش ورودی آن بخش را مطالعه نمایید.

کلیسای ایایورگی دارای دو ایوان است. اشیاء مذهبی بسیاری در داخل کلیسا قرار گرفته که هرکدام داستان و افسانه‌ای را به همراه دارد. مردم استانبول بر این باورند افرادی که در تاریخ 23 آوریل الی 23 سپتامبر با پای برهنه و در سکوت کامل راه منتهی به کلیسا را طی نموده و وارد آن شوند، نیمه‌زائر محسوب می‌گردند. جالب است بدانید آن مسیری که به کلیسا ختم شده و نیمه‌زائران با پای برهنه آن راه را طی می‌کنند را مسیر عذاب نام‌گذاری کردند.

  • آدرس کلیسا ایایورگی: استانبول، جزیره بیوک آدا، بالاترین نقطه برروی تپه در جزیره
  • ساعت بازدید: همه روزه بجز روز یکشنبه از ساعات 9:00 صبح الی 12:15 ظهر

چشمه سلطان احمد سوم

چشمه سلطان احمد سوم یک آب‌خوری قدیمی و یکی از بناهای تاریخی بسیار دیدنی در بخش آسیایی استانبول است. قدمت این بنای تاریخی به سال 1729 میلادی باز می‌گردد. در زمان گذشته چشمه سلطان احمد، بنا بر دستور سلطان احمد سوم به منظور خدمت‌رسانی به مردم ساخته شد تا آنها بتوانند از چشمه، آب موردنیاز خود را برای آشامیدن تامین نمایند. سبک معماری این چشمه به شیوه روکوی ترکی بوده و جزئیات زیاد معماری این چشمه بسیار دیدنی است. برای ساخت نمای چشمه از ترکیب چوب، برنز و سنگ استفاده شده که به آن جلوه بسیار زیبایی بخشیده است. برای تزئین چشمه از هنر مقرنس‌کاری استفاده گشته است. طرح کاشی‌ها شامل طراحی اروپایی و کلاسیک و ترکیبی از عناصر گل لاله و برگ آکانتوس است.

  • آدرس چشمه سلطان احمد سوم: استانبول، ورودی کاخ توپکاپی، جنب مسجد سلطان احمد
  • ساعت بازدید: همه روزه و در تمامی ساعات

چشمه سلطان احمد سوم

موزه باریش مانچو

موزه باریش مانچو در واقع یک عمارت و خانه مسکونی موسیقی‌دانی مشهور به نام باریش مانچو بوده است که بعد از مرگ ایشان تبدیل به موزه شد. باریش مانچو فردی مشهور بود که درهنر موسیقی راک فعالیت می‌کرد. در داخل این عمارت باشکوه، شخصیت‌های هنری و موسیقی ترکیه را مشاهده خواهید نمود. باریش مانچو در طی سال‌ها جوایز بسیاری را در زمینه موسیقی دریافت نمود که همه آنها در یک بخش موزه نگهداری می‌شود. این موزه نشانگر مراحل زندگانی باریش مانچو را نشان می‌دهد.

جالب است بدانید که این چهره مشهور، سفیر صلحی برای سازمان ملل بود. باریش مانچو در 55 سالگی بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد، اما همواره یاد او در خاطر مردمان ترکیه و استانبول باقی مانده است. از آثار دیدنی در این موزه می‌توان به آلبوم‌های باریش مانچو، پیانو و مجسمه مومی، انگشترهایی که بر دست می‌کرد و لباس‌های ایشان اشاره کرد. البته بیش از 12 نشان طلا از جوایز ایشان در موزه وجود دارد.

  • آدرس موزه باریش مانچو: استانبول، محله یوسف کمال پاشا، بخش کادیکوی استانبول
  • ساعت بازدید: همه روزهای هفته از ساعات 9:00 صبح الی 17:00 بعد از ظهر

موزه باریش مانچو

سخن پایانی

در بخش آسیایی استانبول تپه‌ چاملیچا قرار دارد که می‌توان در بالاترین نقطه آن، چشم‌انداز زیبایی از کل مناطق استانبول را مشاهده کرد. در این میان، روایت‌ها و داستان‌ها درباره عشق‌های نافرجام در برج دختر و یا کیز کولسی شنیدنی است. موزه باریش مانچو می‌تواند محلی جذاب و جالب برای علاقه‌مندان به موسیقی راک باشد. البته موزه فرهنگی گازهانه هم زیبایی‌های خودش را دارد. در بخش آسیایی استانبول حتما سری به کاخ عادیله سلطان بزنید؛ چراکه قدم زدن در داخل این قصر باشکوه می‌تواند حس خوبی به شما القا نماید. اگر تمایل داشتید، می‌توانید نظر خود را در مورد بخش آسیایی استانبول و مناطق زیبا در آنجا با ما به اشتراک بگذارید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها