حقایق جالب درباره کشور هند

حقایق جالب درباره کشور هند

درباره کشور هندوستان حقایق جالب و جذابی وجود دارد که حتماً باید پیش از سفر با آن‌ها آشنا شوید. پس از فهمیدن این حقایق به طور کلی دیدگاه شما را نسبت به این کشور تغییر خواهد داد. کمتر کسی از ترور اولین زن نخست‌وزیر هند تا وجود معبد موش‌ها در آن خبر دارد. دوست دارید اولین کسی باشید که ناشناخته‌ترین حقایق جالب درباره کشور هند را می‌دانید؟ حقایق عجیب این کشور هر خواننده‌ای را به خود جذب خواهند کرد.

حقایق جالب درباره کشور هند

ناآشناترین حقایق هندوستان

کشور هند جزو یکی از پر گردشگرترین کشورهای دنیا بوده که هرساله تعداد زیادی توریست را در خود جای داده است. این کشور به جاذبه‌های گردشگری مختلف، غذاهای پر از ادویه تند، لباس‌های رنگارنگ و جشن‌های مختلف معروف است. با این حال باز هم حقایق ناآشنا و جالبی درباره کشور هند وجود دارد که بسیاری از آن‌ها ناشناخته باقی مانده‌اند. چند نمونه از حقایق جالب درباره تاریخ و مردمان کشور هندوستان عبارتند از:

  • ترور کردن اولین نخست وزیر زن در هند

کشور هند اولین کشوری بود که در آن تنها نخست وزیر زن ترور شد. ایندیرا گاندی تنها نخست وزیر زن هند بود. این زن، دختر جواهر لعل نهرو و همین‌طور همسر فیروز گاندی است؛ اما او برخلاف شباهت نام خانوادگی با ماهتما گاندی رهبر کشور هند، هیچ ارتباط فامیلی ندارد. ایندیرا گاندی از سال 1966 تا 1977 نخست وزیر هند بود. او در سال 1980 هم مجدد به عنوان نخست وزیر این کشور برگزیده شد و در آخر هم 4 سال بعد یعنی در سال 1984 به دست یک گروه ناشناس ترور شد.

  • نمادی مهم از کشور هند، ساری مادر ترزا

یکی از جالب‌ترین حقایق هندوستان لباس‌های ساری آن‌هاست. افراد بسیار کمی از تاریخچه این لباس‌های زیبای هندی اطلاع دارند. این لباس‌ها از ساری هندی که به دست مادر ترزا به تن می‌شده، الگو گرفته شده است.

  • پر رنگ و لعاب‌ترین عروسی‌ها

مراسم‌های عروسی در کشور هندوستان حسابی پر رنگ و لعاب برگزار می‌شود. این مراسم با توجه به رسم و رسومات و فرهنگ عروس و داماد، از 3 روز تا حتی یک هفته هم طول می‌کشد. عروسی‌های هند در چند قسمت مختلف با چند نوع آداب و رسوم متفاوت برگزار می‌شود.

  • ثروتمندترین مردمان

یکی از حقایق جالب و دور از انتظار درباره مردمان کشور هند، ثروتمند بودن آن‌ها است. شاید در ظاهر این گونه به نظر بیاید که هندی‌ها مردمانی فقیر هستند، اما در اصل بیشتر از 6000 نفر هندی میلیاردر هستند. هند سومین کشور میلیونرها بوده که این گزینه یکی از موارد غیرقابل باور درباره هندی‌ها است.

  • مهم‌ترین دین هندوستان، هندو

دین اکثریت مردم هندوستان هندو است. در این کشور 72 ملت وجود دارد که دین رایج در بین آن‌ها هندو است. البته در هندوستان دین‌های جین، اسلام، مسیحی و... هم وجود دارند. براساس آخرین آمار به دست آمده 80% مردم هند دین هندو و 15% هم مسلمان هستند.

مهم ترین دین هندوستان، هندو

  • متنوعترین کشور از لحاظ زبان

در بیشتر کشورها دو زبان یا یک زبان به عنوان، زبان رسمی شناخته می‌شود؛ اما در هندوستان بیشتر از 23 زبان ملی و رسمی قرار دارد. البته اکثریت مردم هند به زبان هندی صحبت می‌کنند.

  • فرهنگ غنی و قدیمی

تاریخ اصیل و کهن کشور هندوها هم یکی دیگر از گزینه‌های جالب آن است. بسیاری از مواردی که امروزه در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد، از گذشته‌های دور آن است. برای مثال لباس ساری که در تمام دنیا طرفداران خود را دارد از 3000 سال پیش در هند جای داشته است.

  • اولین خاستگاه شطرنج در دنیا

درباره اینکه هند اولین محل به‌وجود آمدن ورزش شطرنج بوده، اختلاف نظرات زیادی وجود دارد. با این حال بیشتر تاریخدانان معتقدند در 1500 سال قبل و با الگو گرفتن از بازی جنگی قرن هفتم با نام چاتورانگا، ورزش شطرنج شکل گرفت.

  • اولین محل ایجاد بازی جذاب مار و پله

حتماً جالب است که بدانید اولین بار در هندوستان بازی مار و پله ابداع شد. این بازی اولین بار برای سرگرم کردن بچه‌ها روی کار آمد. با گذشت زمان مار و پله به عنوان محبوب‌ترین بازی در میان بزرگسالان و به‌خصوص افراد میانسال شناخته شد.

  • افزایش نرخ تحصیل و سواد در کوتاهترین زمان

براساس آخرین آمارهای کسب شده 75% از جمعیت بزرگسال کشور هند باسواد هستند. این آمار کاملاً به میزان سواد در کشورهای پیشرفته نزدیک بوده و حتی طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، انتظار می‌رود این آمار در چند سال آینده بالاتر هم برود.

ناآشنا ترین حقایق

اقتصاد هند و حقایق جالب آن

درباره اقتصاد کشور هندوستان هم حقایق جالبی وجود دارد که با دانستن آن‌ها حتما شوکه خواهید شد:

  • سومین قدرت اقتصاد دنیا

کشور هند سومین قدرت اقتصاد در دنیا است. قدرت خرید مردم هند به نسبت استانداردهای زندگی خوب بوده و با در نظر داشتن بهره وری اقتصادی، این کشور توانسته جایگاه سوم اقتصادهای قدرتمند را برای خود کند.

  • ارز بسته در هندوستان

محدودیت ارز در هندوستان بسیار سفت و سخت است. در کشورهای دیگر ورود و خروج ارز راحت بوده اما در هند درباره ورود یا خروج ارز، قوانین بسیار سختی وجود دارد. تمامی گردشگران باید در زمان ورود به فرودگاه پول خود را تبدیل به روپیه کنند.

  • بزرگ‌ترین صنعت فیلم سازی دنیا

سینمای هند در کل دنیا محبوب بوده و کلی فیلم سینمایی جذاب و خاص دارد. بالیوود بعد از هالیوود بزرگ‌ترین صنعت فیلم سازی در تمام جهان بوده و در طی سال 1500 تا 2000 فیلم منتشر می‌کند.

  • دارا بودن بهترین خط ریلی دنیا

در تمام جهان هندوستان بزرگترین خطر راه آهن را دارد. خطوط ریلی هندوستان 1.4 میلیون کارمند داشته و روزانه 23 میلیون نفر را در صدها هزار مایل جابه‌جا می‌کند.

  • بزرگ‌ترین بازار روزنامه دنیا در هند

امروزه بیشتر کشورهای دنیا جای روزنامه و مجلات را به تلفن‌های همراه داده‌اند؛ اما در هند چاپ و مطالعه مجله و روزنامه بسیار با اهمیت است. در هند صد هزار نشریه وجود داشته و 13 میلیون نفر از جمعیت این کشورها پایه ثابت خواندن آن‌ها هستند. هند به لحاظ بازار مطالعه و روزنامه در جایگاه دوم دنیا قرار دارد.

  • مهم‌ترین کشور مورد نظر سرمایه گذاران

سرمایه گذاران کلان توجه زیادی به سرمایه گذاری در هندوستان دارند. 67% از برون سپاری سرمایه گذاری‌های جهان در هندوستان صورت می‌گیرد. برای مثال فقط ارزش صنعت فناوری اطلاعتی در کشور هند 150 میلیارد دلار است.

  • اولین کاشف الماس دنیا

حتماً جالب است که بدانید هندوستان اولین کشوری بود که معادن الماس را در جهان کشف کرد. از 4 قرن پیش از میلاد مسیح، هند به عنوان تأمین کننده مهم الماس در دنیا بود. معروف‌ترین الماس‌ها در رودخانه کریشنا استخراج می‌شدند. تا زمانی که در قرن 18 هم معادن الماس در برزیل و آفریقا کشف شدند، هند در استخراج این سنگ قیمتی بدون رقیب بود.

  • قدیمی‌ترین دانشگاه در هندوستان

کمتر کسی می‌داند که قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا در هندوستان قرار گرفته است. دانشگاه بین‌المللی نالاندا که هنوز هم فعالیت می‌کند، یکی از دانشگاه‌های قدیمی در جهان بوده که هر ساله دانشجویان بسیاری را در دو مقطع کارشناسی و ارشد در تمامی رشته‌ها پذیرش می‌کند.

اقتصاد هند و حقایق جالب آن

حقایقی جالب در رابطه با آشپزی هندوها

شاید تا به حال طعم غذاهای هندی را نچشیده باشید اما حتماً تعریف طعم خوش آن‌ها را شنیده‌اید. غذاهای هندی به داشتن ادویه زیاد و مزه‌های تند در دنیا معروف هستند. غذاهای هندوستان درست همانند پوشش مردمان آن پر از رنگ و لعاب هستند. غذاهای این کشور به قدری پرطرفدار هستند که در اروپا و کارائیب هم از آن‌ها استفاده می‌شود. چند نمونه از حقایق جالب درباره غذاهای هندی به شرح زیر هستند:

  • قدیمی‌ترین کشور در آشپزی

کشور هند به لحاظ آشپزی تاریخچه غنی و پرباری دارد. خیلی از غذاهای هندی از صدها سال قبل در این کشور طبخ می‌شوند. در دوره‌های مختلف تاریخی غذاهای خوشمزه‌ای به منوی پربار غذاهای هندی اضافه شده و در دنیا طرفدار دارد.

  • خاص‌ترین نوع حمل غذا در دنیا

سیستم حمل غذا در کشور هند بسیار جالب است. یکی از سیستم‌های حمل غذا در این کشور داباوالا بوده که در شهر بمبئ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، ناهار را با دوچرخه یا قطار از منزل به محل کار می‌رسانند. با این روش روزانه بیشتر از 200 هزار سرویس جابه‌جا می‌شود. غذای گرم را در جعبه‌های مخصوص از طرف خانواده برای کارگران، کارمندان و دانشجویان ارسال می‌کنند. سپس بعدازظهر هم جعبه‌های خالی را به خانه پس می‌آورند. در سال 2013 فیلمی به نام lunchbox با موضوع حمل غذا با سیستم داباوالا ساخته شد.

  • اولین صادر کننده چای

هند یکی از کشورهای بزرگ در کشت چای است. براساس مستندات موجود کشت چای در این کشور مربوط به 750 سال قبل از میلاد مسیح بوده و حتی گفته شده ایده ابتدایی کاشت چایی در بریتانیا کبیر پس از دیدن مزارع هند گرفته شده است.

  • ممنوع بودن مصرف الکل در برخی مناطق

در فرهنگ و مذهب هندی‌ها مصرف الکل ممنوعیتی نداشته اما با این حال در 5 ایالت این کشور مصرف الکب ممنوع است. در ایالت‌های دیگر هم سن استفاده از الکل از 18 تا 30 متغییر بوده؛ همچنین در تعطیلات مذهبی مصرف الکل در سطح کشور ممنوع خواهد بود.

  • غذاهای مشهور هندی در اروپا

هند غذاهای متنوع و محبوب زیادی در سطح دنیا دارد. یکی از غذاهای محبوب هندی که در انگلستان بسیار دیده می‌شود تیکا ماسالا است.

  • بزرگ‌ترین بازار ادویه جهان در هند

معمولاً همه مردم دنیا آوازه شهرت ادویه‌های هندی را شنیده‌اند. هند یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ادویه دنیا را تحت انحصار داشته و بخش بزرگی از ادویه‌های دنیا را تأمین می‌کند.

حقایقی جالب در رابطه با آشپزی هندوها

حیات وحش جالب هند

حیات وحش هند یکی از حقایق جالب درباره هند است که کمتر کسی راجب آن اطلاعات دارد:

  • مرطوب‌ترین منطقه دنیا در هند

مرطوب‌ترین منطقه قابل سکونت در کشور هند قرار گرفته است. در ایالت مگالایا ابرهای زیادی قرار دارند که میزان بارندگی را به 12000 میلی‌متر در سال رسانده‌اند. بارندگی در این ایالت هرروز اتفاق می‌افتد و به همین دلیل گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی در آن وجود دارند.

  • زیستگاه اصلی ببر بنگال و سفید

هندوستان تنها محل زندگی ببرهای بنگال و ببرهای سفید است. این دو گونه جانواری به عنوان دو حیوان ملی در هند به شمار می‌روند. این دو ببر در استان راجستان و پارک ملی باندیپور زندگی می‌کنند.

  • گاو حیوانی مقدس در هند

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به همبرگر علاقه زیادی دارید، در سفر به هند از این علاقه صرف نظر کنید. گاوها در هند مقدس‌ترین حیوان هستند و قوانین بسیاری در جهت مراقبت از آن‌ها وجود دارد. به حدی علاقه و احترام به گاو در هند زیاد است که این حیوانات آزادانه در خیابان‌ها راه می‌روند.

  • معبد موش‌ها در هند

یکی از جالب‌ترین موضوعات درباره هند، داشتن معبد موش‌ها در آن است. در استان راجستان معبدی با عنوان معبد موش‌ها قرار دارد. تعداد موش‌های این معبد بسیار زیاد هستند و به همین دلیل هم نام آن را معبد موش‌ها گذاشته‌اند.

حیات وحش جالب هند

سخن پایانی

در کشور هندوستان حقایق جالب و خاصی از جمله غذاهای معروف هندی و بازار بزرگ ادویه هندی در جهان گرفته تا وجود معبد موش‌ها و ثروت زیاد نهفته که کمتر کسی از آن‌ها مطلع است. جمعیت یک میلیارد و چهارصد هزار نفری این کشور همگی گوشه‌ای از شگفتی‌ها و حقایق جالب درباره آن هستند. در سفر به هند با اطلاع از این شگفتی‌ها بهتر می‌توانید در سطح کشور هندوستان به تفریح و گردش بپردازید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها