دانستنی های جالب درباره مالدیو

دانستنی های جالب درباره مالدیو

مالدیو یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس هند بوده که همواره مورد توجه غواصان و علاقه‌مندان به دنیای زیرآبی بوده است. این کشور به دلیل تنوع خیلی بالای زیست‌محیطی دریاهای اقیانوس هند، موقعیت جغرافیایی خاص خود و ارتفاع نسبت به سطح دریا که تقریبا صفر است، به عنوان یک مورد گردشگری جالب شناخته می‌شود. اگر آماده سفر به این جزیره زیبا و بکر خدادادی هستید، با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم که چرا تمامی افراد مالدیو را به عنوان یکی از مکان‌های محبوب و خاص گردشگری جهان می‌شناسند.

دانستی های جالب درباره مالدیو

مالدیو کجاست؟

کشور مالدیو با نام اصلی جمهوری مالدیو، یک مقصد سفر فوق‌العاده در جنوب اقیانوس هند است. این کشور آسیایی از یک مجموعه‌ی جزایر کوچکتر تشکیل شده و مساحت خشکی‌های آن تنها ۲۹۸ کیلومتر مربع است. در اینجا برای شما چند اطلاعات اولیه را برای سفر به مالدیو معرفی می‌کنیم که ممکن است برایتان جالب باشد:

  1. مالدیو یک کشور اسلامی است و بیش از ۹۸ درصد از مردم آن مسلمان هستند.
  2. زبان محلی مالدیو به نام دیوهی ((Dhivehi شناخته می‌شود.
  3. واحد پول رسمی کشور روفیا(MVR) است.
  4. پایتخت مالدیو، جزیره ماله است.
  5. مالدیو در جنوب غربی هند واقع شده است.

مالدیو کجاست

حقایق دانستنی و خارق العاده مالدیو

مالدیو به عنوان یک کشور با هزار و صد جزیره، جزیره‌ای آسیایی با طبیعتی استثنایی در میان گرمسیری‌ترین و زیباترین جزایر جهان مشهور است. این کشور به زمرد سبز اقیانوس هند شهرت دارد و حتی اگر سفر به این مقصد را در دستور کار نداشته باشید، آشنایی با حقایق و دانستنی‌های جالب از این بهشت جزیره‌ای در اقیانوس هند، تجربه‌ی مثال‌زدنی خواهد بود.

  • مالدیو، یک معجزه طبیعی با بیش از هزار و صد جزیره است.
  • این کشور به عنوان یک جایگاه گردشگری بی‌نظیر و بهشتی در قلب اقیانوس هند شناخته می‌شود.
  • تحت تأثیر اقلیم گرمسیری، مالدیو برخلاف سایر مقاصد، طی سال اقلیمی معتدل و هیجان انگیز دارد.
  • آب‌های اطراف جزایر مالدیو، یکی از بهترین مکان‌های جهان برای انواع تفریح غواصی و شنا محسوب می‌شوند.
  • بیشتر جزایر مالدیو خدماتی لاکچری و ویلای‌های بومی روی آب دارند که تجربه‌ی اقامت در آنها را بی شک فراموش نخواهید کرد.
  • مناظر طبیعی جذابی همچون سواحل سفید و آب‌های کریستالی از دیگر جذابیت‌های این کشور است.

حقایق دانستی و خارق العاده مالدیو

در مورد تاریخ و جغرافیای مالدیو

۱. نام باستانی مالدیو به نام پسر پادشاه، «دیوا ماری» بوده که این نام جزایر این کشور را مکانهایی متمایز و رمزآمیز جلوه می‌دهد.

2. مجمع‌الجزایر مالدیو نتیجه‌ای از فعالیت کوه‌های آتشفشانی حدود ۶۰ میلیون سال پیش است. این رشته‌ی جزایر به طور طبیعی در میان اقیانوس هند به وجود آمده و این کشور را تبدیل به یک کشور خارق العاده کرده است.

3. مالدیو به عنوان یک کشور متشکل از ۱۱۹۰ جزیره شناخته می‌شود. از این تعداد، ۱۸۷ جزیره مسکونی هستند، ۲۶ جزیره به طور کامل از مرجان تشکیل شده‌اند و ۱۰۶ جزیره به‌طور ویژه به عنوان مکان‌های تفریحی و ریزورت‌ها به کار می‌روند. بسیاری از جزایر مالدیو خالی از سکنه و به عنوان جایگاه‌های ناشناخته ومرموز شناخته شده اند.

4. مالدیـو به عنوان مسطح‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود و متوسط ارتفاع جزیره‌های این کشور از سطح اقیانوس هند حدود ۱.۵ متر است.

5. مالدیـو به عنوان کوچکترین کشور آسیا و همچنین کوچک‌ترین کشور مسلمان در جهان معرفی شده است.

6. این کشور دارای هیچ رودخانه‌ای یا دریاچه‌ای نیست، که یکی از ویژگی‌های خاص آن است.

7. مالدیـو یکی از 1۱ کشور در جهان است که دمای هوا هرگز به زیر صفر نمی‌رسد.

9. شرایط آب‌و‌هوایی و تغییرات محیط زیستی به‌طور مداوم شکل جزایر مالدیـو را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این موضوع ممکن است در هر سفر مجدد به مالدیـو، شما را شگفت‌زده کند؛ زیرا جزایر ممکن است شکل و ظاهر جدیدی به خود بگیرند.

10. بیش از ۹۰ درصد مساحت مالدیـو توسط آب‌های اقیانوس هند پوشانده شده و تنها ۷۰ کیلومتر مربع از آن به زمین کشاورزی و ۱۰ کیلومتر مربع به جنگل اختصاص دارد.

11. جزیره فئوا مولاکو بزرگترین و حاصل‌خیزترین زمین کشاورزی در مالدیـو است.

12. بلندترین نقطه مالدیـو در جزیره ویلینگیلی واقع شده و فاصله آن از سطح دریا حدود ۲.۷ متر است.

13. جزیره هانیمادهو به عنوان خنک‌ترین جزیره مالدیـو شناخته می‌شود، و متوسط دمای این جزیره در حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. دمای خنک‌ترین زمینه این جزیره به ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

در مورد تاریخ و جغرافیای مالدیو

فرهنگ مالدیو

  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی تنها در ریزورت‌ها، کلاب‌ها و سواحل خصوصی مجاز است. با این وجود، خرید و فروش مشروبات الکلی در تمام مناطق مالدیو مجاز بوده و شما به راحتی می‌توانید آبجو یا سایر نوشیدنی‌های الکلی را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید.
  • درخت نارگیل نماد ملی کشور مالدیو است. این میوه خوشمزه به عنوان نماد فرهنگی این کشور تلقی می‌شود. جالب است بدانید که در مالدیو، آمار مرگ و میر ناشی از اصابت نارگیل به سر، بیشتر از آمار مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی یا حوادث دیگر است.
  • تاریخ زندگی در مالدیو به بیش از ۳ هزار سال پیش بازمی‌گردد. افرادی از اقوام هندی، بودایی و سریلانکایی در طول تاریخ به این جزایر رویایی سفر کرده و در آنجا زندگی کرده‌اند. به همین دلیل، فرهنگ مالدیو از ترکیبی از تمام این سنت‌ها و باورهای عربی، هندی و آسیایی شکل گرفته است.
  • در مالدیو تصویر مایو، لباس زیر و بیکینی در مکان‌های عمومی ممنوع است و تردد با این لباس‌ها ممکن نیست. احترام به مقدسات فرهنگی و مذهبی محلی در این کشور بسیار مهم است.
  • پیش از اختراع سکه و پول در مالدیو، مردم این کشور از صدف‌های دریایی به عنوان واحد معاملاتی استفاده می‌کردند؛ اما تمام صدف‌های دریایی با ارزش نبودند، بلکه صدف‌های خاص، ویژه و اصیل با ارزش بالا برای معاملات انتخاب می‌شدند. بین این صدف‌ها صدف‌های ببری، سپیدمهره‌ها و حلزون‌هایی با طرح‌های چشم‌گیر جایگاه ویژه‌ای داشتند. پس از معرفی واحد رسمی پول مالدیو، صدف‌های ببری به عنوان نماد اصلی معاملات و دادوستد در این کشور تبدیل شدند. امروزه می‌توانید این صدف‌های ببری را روی سکه‌های کوچک روفیه مالدیو ببینید.

فرهنگ مالدیو

محیط زیست مالدیو

  1. مالدیو در معرض ناپدید شدن است. با توجه به تغییرات شرایط آب‌و‌هوایی، گرم شدن کره‌زمین، افزایش سطح آب‌های اقیانوسی و ذوب یخ‌های قطبی، تخمین زده می‌شود که این کشور زیبا تا ۱۰۰ سال آینده به طور کامل غرق در آب شود. پس اگر تمایل به سفر به این بهشت رویایی دارید، بهتر است به سرعت آن را تجربه کنید تا از ناپدید شدن آن در آینده جلوگیری کنید.
  2. مالدیو اولین کشوری بود که جلسه کابینه وزیران زیرآب را در جهان برگزار کرد. وزیران و رئیس‌جمهور مالدیو در اعتراض به تأثیرات تغییرات آب‌و‌هوایی و محیط زیستی بر جزایر مالدیو، در سال ۲۰۰۹ با لباس‌های غواصی و کپسول‌های اکسیژن به زیرآب‌های اقیانوس هند رفتند.
  3.  مالدیو خانه بزرگ‌ترین ماهی جهان، کوسه‌نهنگ‌ها، است. این موجودات که در معرض انقراض قرار دارند، به دلیل جغرافیای ویژه مالدیو و صخره‌های مرجانی آن، این کشور را به عنوان پناهگاه خود انتخاب کرده‌اند.
  4. تغییرات شدید محیط زیستی و گرم شدن کره زمین باعث شده که مالدیو در رتبه سوم کشورهای معرض ناپدید شدن قرار گیرد.
  5. سونامی ویران‌گر سال ۲۰۰۴ باعث از بین رفتن کامل ۱۴ جزیره و ۲۱ ریزورت جزیره‌ای در مالدیو و مرگ صدها نفر شد.
  6. در سال ۲۰۱۱، یونسکو ۷۵ جزیره مالدیو را به عنوان ذخیره‌گاه محیط زیست دریایی جهان تحت حفاظت خود قرار داد و آن‌ها را به ثبت رساند. این برنامه حفاظت و حمایت از بیش از ۲۵۰ گونه مرجان دریایی و موجودات دیگر را در بر می‌گیرد.
  7. به علت اینکه جزیره‌های مالدیو مرجانی هستند، سواحل آن دارای شن‌ها و ماسه‌های بسیار ویژه‌ای هستند. این ماسه‌ها نرم، سفید و بی‌نظیر هستند و مانند هیچ جای دیگری در جهان نیستند. طوطی‌ماهی‌های مالدیو عامل اصلی ایجاد این شن و ماسه‌های خاص هستند. یک طوطی‌ماهی به تنهایی سالانه حدود یک تن ماسه تولید می‌کند.

محیط زیست مالدیو

مردم مالدیو

  • پرچم مالدیو دارای المان‌هایی با معانی خاص بوده که هلال ماه در وسط پرچم نمایانگر دین اسلامی کشور است. قسمت سبز نمایانگر درختان نارگیل و پس‌زمینه قرمز نمایانگر خون انقلابیان این کشور است.
  • مردم مالدیو در سال ۱۹۶۵ به انقلابی دست زدند و استقلال از بریتانیا که آن زمان هند را نیز تحت سلطه خود داشت، را اعلام کردند.
  • در سال ۱۹۹۷ دین اسلام به‌صورت رسمی به عنوان دین اعلامی این کشور تأیید شد. تمامی شهروندان مالدیو باید مسلمان باشند، اما سایر افراد محدودیتی از نظر پوشش یا موارد دیگر ندارند.
  • از آنجایی که مالدیو یک کشور مسلمان است، روزهای تعطیل این کشور پنجشنبه و جمعه هستند. بنابراین، لازم است این نکته را در نظر داشته باشید.
  • مالدیو یک کشور با سطح بسیار بالایی از سواد است. بیش از ۹۸ درصد مردم این کشور دارای تحصیلات و باسواد هستند. حقیقتاً این سطح بالای سواد باورنکردنی است. اگر تصمیم به سفر به مالدیو دارید، ممکن است با مردم باسواد و دانش‌آموز این کشور آشنا شوید.

مردم مالدیو

دانستنی های حاشیه ای مالدیو

  • مالدیو یکی از مقاصد گردشگری امن ترین در جهان به خصوص برای خانم ها محسوب می‌شود. در مورد پوشش زنان در این کشور باید بگوییم که به جز شهروندان مسلمان، اشخاص دیگر ملزم به پوشش حجاب نیستند، با این وجود توجه کنید که شما نمی‌توانید با مایو یا بیکینی در مکان های عمومی شهر حرکت کنید.
  • اولین رستوران زیردریایی جهان در مالدیو ساخته شده است. برای اولین بار در جزیره رنگالی مالدیو، یک رستوران بسیار زیبا و باشکوه تأسیس شده که در جایگاه خود نمونه ای بینظیر است.
  • مردم محلی مالدیو در گذشته برای ساخت خانه‌های خود از مرجان دریایی استفاده می‌کردند. اگر به دیوارهای خانه‌های سنتی مالدیو نگاه کنید، هنوز هم ممکن است تعدادی از صدف‌ها و گوش‌ماهی‌های خشک شده را بین آنها ببینید. با این حال به دلیل تأثیرات زیست‌محیطی آسیب‌رسان به مرجان‌ها، این عملیات توسط یونسکو ممنوع شده است.
  • مالدیو به عنوان یکی از محبوب‌ترین مکان‌های مسافرتی برای زوج‌ها و بهترین مکان برای سپری کردن ماه عسل در جهان شناخته می‌شود. جالب است بدانید که مردم محلی این کشور بالاترین نرخ طلاق در جهان را دارند.
  • گران‌ترین سوئیت زیردریایی جهان در جزیره رنگالی مالدیو قرار دارد. هزینه یک شب اقامت در سوئیت بی‌نظیر و لوکس موراکا تقریباً ۵۰ هزار دلار آمریکا است. این سوئیت، شبیه به یک آکواریوم است و به شما اجازه می‌دهد نمایی ۳۶۰ درجه از زیردریایی را تجربه کنید. سوئیت موراکا در عمق ۵ متری زیر آب ساخته شده است.
  • هزینه اجاره یک خانه در ماله پایتخت مالدیو، تقریباً برابر هزینه اجاره یک آپارتمان در لس آنجلس است. متوسط اجاره ماهانه یک آپارتمان در ماله تقریباً ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار آمریکا است. این قیمت بالا به دلیل محدودیت مساحت خشکی‌های مالدیو است.
  • مالدیو تنها کشوری است که زمین گلف شناور بر روی اقیانوس دارد. به علاوه، ۳ جزیره مالدیو توسط تونل‌های زیردریایی به هم وصل شده‌اند و یکی از بهترین مجموعه‌های تفریحی جهان را تشکیل می‌دهند.
  • چاشنی غذای محبوب در مالدیو یک سس غلیظ به نام پرادویه است که با ماهی تن تهیه می‌شود. جالب است بدانید که حتی در شعبه‌های برگرکینگ مالدیو به جای سس کچاپ، این چاشنی که به نام ریهاکورو در بین عموم شناخته شده سرو می‌شود.

دانستنی های حاشیه ای مالدیو

اقتصاد مالدیو

مالدیو در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا وابستگی خود به گردشگری را کاهش دهد و به توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی بپردازد. صنایع مثل ماهیگیری و کشاورزی نقش مهمی در تنوع اقتصادی ایفا کرده و به کشور امکان صادرات محصولات مختلف از جمله نارگیل، سیب زمینی و میوه به سایر بازارها را می‌دهند. همچنین تجربه‌های گذشته مثل سونامی سال ۲۰۰۴ نشان داده که مالدیو در مواجهه با ریسک‌های مختلف نیاز به تنوع در منابع درآمدی دارد تا از وابستگی شدید به گردشگری جلوگیری کند. این تنوع در منابع درآمدی می‌تواند اقتصاد کشور را مستحکم‌تر کند و مردم را در مواجهه با نوعی تغییرات و حوادث ناگوار مالی تقویت کند.

اقتصاد مالدیو

درختان 30متری در مالدیو

میتوان گفت که درختان نارگیل در مالدیو ارزش فرهنگی و اقتصادی بسیار بالایی دارند. سن آنها بیش از یک قرن بوده که همین امر نشان‌دهنده استقامت و مقاومت این درختان در شرایط محیطی و اقلیمی مخصوص منطقه مالدیو است. علاوه بر این استفاده از چوب درختان نارگیل در صنایع مختلف نشان از تنوع استفاده‌های ممکن از این منبع طبیعی را دارد.

درختان 30 متری در مالدیو

رز صورتی

گل بومی یا همان رز صورتی نیز از اهمیت بسیاری در زمینه فرهنگ و صنعت‌های تجاری مالدیو برخوردار است. این گل که نماد زیبایی بوده و به صورت رزهای صورتی طبیعی در مناطق مالدیو پیدا می‌شود، به عنوان نماینده‌ای از فرهنگ و طبیعت مالدیو محسوب می‌شود و در زمینه‌های مختلف همچون هنر، دکوراسیون و صنایع دستی به کار می‌رود. این نوع تنوع در منابع طبیعی و فرهنگی نشان از ثروت‌های مختلف مالدیو برای جهان داشته که می‌تواند در توسعه و تنوع اقتصادی این کشور نقش مهمی ایفا کند.

رز صورتی

سخن پایانی

مالدیو کشوری زیبا و شگفت انگیز است که تاریخ و طبیعت آ« دست به دست هم داده‌اند تا این مکان را به مکانی سحر آمیز تبدیل کنند. از داستان‌های اسطوره‌ای این کشور زیبا گرفته تا جزایر مرجانی دلنشین آن، همگی نشانی از تاریخ عمیق و فرهنگ متنوع دارند که شما با سفر به این کشور زیبا و بینظیر می‌توانید شاهد این فرهنگ و تاریخ شگفت انگیزآن از نزدیک باشید. اینجا همان جایی است که زیبایی طبیعت و فرهنگ غنی آن زبانزد جهانیان است!

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها