سریلانکا

مالدیو بهتر است یا سریلانکا

سفرهای خارجی بهانه‌ای برای دوری از روزمرگی هستند. کشورهای آسیایی به دلیل مجاورت با میهن ما گزینه‌ی مناسبی برای گذراندن وقت محسوب می‌شوند. در این میان کشورهای جزیره‌ای نظیر مالدیو و سریلانکا به دلیل دارا بودن سواحل طبیعی و دست نخورده، هتل‌های ساحلی، مراکز تاریخی، تفریحات آبي و همچنین آب‌های زلال مرجانی در میان گردشگران بسیار محبوب هستند. از سویی مالدیو و جزایر آن چشم نوازی کرده و از طرفی دیگر سریلانکا با داشتن جاذبه‌های تاریخی خودنمایی می‌کند. البته هر دوی این کشورها ساحلی و دارای آب و هوای استوایی و مرطوب هستند.

مالدیو بهتر است یا سریلانکا

معرفی کشور مالدیو

مالدیو نام کوچکترین کشور جهان بوده که در اقیانوس زیبای هند قرار گرفته است. نام مالدیو با سواحل شنی مرواریدی و آب‌های مرجانی پیوند خورده است. این کشور دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. قطعاً با دیدن تصاویر مالدیو اولین چیزی که به چشم می‌خورد، فاصله‌ی بسیار کم هتل‌ها تا سواحل بوده که همین موضوع باعث شده در این کشور هتل‌های ساحلی بسیار زیبایی بنا شوند. یک مطلب خوشحال کننده برای گردشگران این است ک سفر به مالدیو نیاز به ویزا نداشته و شما با تهیه ویزای فرودگاهی می‌توانید به قلب سواحل زیبای اقیانوس هند ملحق شوید. البته برای ورود به مالدیو داشتن پاسپورت معتبر، استطاعت مالی و داشتن هزینه سفر و یک قطعه عکس ضروری است.

معرفی کشور مالدیو

معرفی کشور سریلانکا

سریلانکا نام کشوری در اقیانوس هند که به وسیله‌ی خلیج بنگال از کشور هند جدا شده است. این کشور به گوشواره‌ی اقیانوس هند معروف بوده که این موضوع به دلیل ظاهر قطره مانند آن در نقشه است. پایتخت سریلانکا شهر کلمبو در میان عموم شناخته شده که این منطقه دارای تالاب‌ها، رودخانه‌ها، خلیج‌های کوچک و جنگل‌های زیبای حرا است. سواحل این کشور به سواحل تپه ماهوری شهرت دارند. بقایای اجساد پیدا شده در سریلانکا حاکی از قدمت بسیار بالای این جزیره بوده که حدود ۳۴ هزار سال تخمین زده شده است. مردم این کشور آداب و رسومی شبیه کشور هندوستان داشته و به کاشت برنج، قهوه و ادویه می‌پردازند. سریلانکایی‌ها نیز مانند هندی‌ها از ادویه به مقدار زیادی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید برای وارد شدن به کشور سریلانکا داشتن ویزا الزامی بوده و دریافت آن نیز به صورت الکترونیکی است.

معرفی کشور سریلانکا

مقایسه مالدیو و سریلانکا

مالدیو و سریلانکا دو کشور کوچک، نزدیک به هم و گردشگر پذیر هستند. شاید انتخاب سفر به این دو کشور انتخاب مشکلی باشد اما با کمی مطالعه در مورد جاذبه‌های دیدنی و تفریحات آن‌ها می‌توانیم به راحتی تصمیم گیریم که مراجعه به کدامیک برای ما جذاب‌تر خواهد بود.

آب و هوای مالدیو و سریلانکا

طبیعتا همجواری با اقیانوس هند آب و هوای این دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و باعث معتدل و مرطوب شدن آن می‌شود. البته در اکثر فصل‌های سال بارش باران‌های موسمی به چشم می‌خورد. مورد بسیار جالبی که در مورد آب و هوای این دو کشور وجود دارد، تعادل دمایی در فصل‌های مختلف سال است‌. در این کشورها شاهد آب و هوای خیلی گرم یا خیلی سرد نخواهید بود؛ اما در تابستان رطوبت هوا بالا است. برای سفر به مالدیو و سریلانکا بهتر است فصول نوامبر تا اوریل (معادل ابان تا اردیبهشت تقویم شمسی) را انتخاب کنید.

موقعیت جغرافیایی مالدیو و سریلانکا

این دو کشور هر دو جزیره ای و در غرب اقیانوس هند واقع هستند. ارتفاع از سطح دریای مالدیو کمتر از ۱ و نیم متر است گه به نوبه‌ی خود منحصر به فرد است. این درحالی است که ارتفاع از سطح دریا در سریلانکا در بعضی نقاط به ۲۵۲۴ متر نیز می‌رسد. جالب است بدانید در کشور سریلانکا شواهدی از وجود نفت و گاز نیز وجود دارد که در دست استخراج قرار گرفته‌اند.

مقایسه مالدیو و سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری مالدیو

مطمعنا اصلی‌تربن جاذبه‌ی گردشگری مالدیو جزایر نیلگون و سواحل شنی سفید آن است؛ اما وجود این سواحل باعث رونق تفریحات آبي دیگر نیز شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

جزیره المیتا

در شرق کشور مالدیو جزیره‌ای با سواحل منحصر به فرد به نام المیتا قرار دارد. جالب است بدانید این مکان یکی از پرطرفدارترین سواحل مالدیو برای گذراندن تعطیلات تابستانی است. در واقع به لطف وجود این سواحل نیلگون تفریحات آبي نظیر قایفرانی، مراکز ماساژ و اسپا، هتل‌های ساحلی مجلل و همچنین آلاچیق‌هایی برای حمام آفتاب وجود دارد. به دلیل وجود شن‌های ساحلی نرم در این مکان تفریحاتی مانند والیبال و تنیس ساحلی نیز بسیار پر رونق است.

ساحل نالاگورایدو

هرچند ‌که اکثر سواحل مالدیو زیبا و رویای هستند اما نالاگورایدو یکی از زلال‌ترین و آبي ترین سواحل مالدیو محسوب می‌شود. ساحل ناگورایدو دارای شن‌هایی روشن بوده که همین امر باعث رویایی شدن این مکان شده است. گل‌هایی استوایی با زیبایی خیره کننده‌ای در این منطقه می رویند که یکی از مشخصه‌های این منطقه محسوب می‌شوند. پر طرفدار بودن این مکان باعث احداث هتل‌های بسیار لوکس با ویوی سواحل سفید شده است تا خیال گردشگران برای اسکان در این منطقه راحت شود.

ساحل نالاگورایدو

موزه ملی

این موزه‌ی بزرگ همانطور که از نامش پیداست به شرح و نمایش وقایع تاریخی کشور مالدیو می‌پردازد. موزه ملی مالدیو در پارک سلطنتی این کشور واقع است. در این پارک بنای سلطنتی بسیار بزرگ قرن هفدهم قرار دارد که موز‌ه ملی یکی از ساختمان‌های این بنا است. اگر کنجکاو هستید و تمایل دارید سرگذشت جزایر زیبای مالدیو و تشکیل ان‌ها را بدانید، بد نیست در سفر به مالدیو به این موزه سری بزنید و از نزدیک با این رخداد‌ها آشنا شوید.

اوتیمو گاندو وارو

این مکان نام یکی دیگر از جزایر جذاب کشور مالدیو است. یک کاخ چوبی بسیار زیبا نیز در این جزیره وجود دارد که به زیبایی‌های این جزیره اضافه می‌کند. این کاخ که برای اهالی این کشور یادآور رشادت‌های محمد تاکوروفانو بسیار مورد احترام است. اوتیمو گاندو وارو زادگاه محمد تاکوروفانو است. محمد تاکوروفانو کسی بود که به تعقیب متجاوزان پرتقالی پرداخت و مالدیو را از خطر هجوم ان‌ها حفظ کرد.

مسجد جمعه

در پایتخت مالدیو یعنی شهر ماله شاهد یکی از آثار بزرگ ثبت شده در یونسکو به نام مسجد جمعه خواهید بود. این مکان به ساختمان‌ مرجانی آن معروف است و در دیوارهای آن نوشته‌هایی به زبان عربی به چشم می‌خورد.

مسجد جمعه

تفریحات مالدیو

قطعاً این کشور برای همه‌ی سلیقه‌ها تفریحاتی مناسب را خواهد داشت. برای افرادی که هیجان را دوست دارند یا تمایل به آرامش و لذت بردن از سواحل نیلگون آن هستند، مکان‌هایی بکر وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

دیدنی‌های آبی

طبیعت گرمسیری مالدیو با نخلستان‌ها، درختان پالم و بامبو بسیار چشم نواز است. در کنار این‌ها وجود آبي دریا زیبایی‌های این مکان را دوچندان می‌کند. هرچند که در این مکان جزایر شلوغ و پر از ازدحام وجود دارد ولی برخی از سواحل آن نیز هرچند ناشناخته ولی بسیار بکر و زیبا هستند. تماشای آبي نیلگون دریا و راه رفتن روی سواحل نرم برای بسیاری از افراد بسیار لذت بخش است.

لذت هیجان با جت اسکی

برخورد دار بودن از نعمت دریاهای عمیق و خروشان باعث شده تفریحاتی مانند جت اسکی در اقیانوس هند بسیار پر رونق شوند. اگر عاشق هیجان هستید، با کرایه کردن جت اسکی سوار بر امواج شوید و لذت هیجان واقعی را در مالدیو تجربه کنید. اگر برای بار اول می‌خواهید این ورزش را تجربه کنید، بهتر است همراه با مربی این کار را انجام دهید. فراموش نکنید داشتن تعادل در جت اسکی حرف اول را می‌زند؛ در نتیجه بهتر است قبل از هر چیز کمی تمرین کنید. پوشیدن جلیقه‌ی نجات نیز در ایمنی شما بسیار تاثیر گذار است.

لذت هیجان با جت اسکی

راه رفتن زیر آب!

مطمعنا یکی از جذاب‌ترین تفریحات آبي پیاده روی زیر آب باشد. این کار آموزش خاصی را نمی طلبد. شما فقط مخزنی از اکسیژن را مانند یک کلاه روی سر خود قرار می‌دهید و سپس وارد آب می‌شوید. برای ایمنی شما طنابی به شما آویزان خواهد شد. این تفریح را می‌توانید همراه با دوست، همسر و یا فرزندانتان انجام دهید و ماهی‌ها، لاک‌پشت ها و صخره‌های مرجانی مالدیو را از نزدیک نظاره گر باشید. علاوه بر جذابیت این تفریح، راه رفتن زیر آب باعث گردش خون بهتر و اکسیژن رسانی خوب به ماهیچه‌ها شده و احساس سر زندگی را به افراد هدیه می‌دهد.

قایق‌های موزی

از تجربه‌های هیجان انگیز آبي مالدیو سوار شدن در قایق‌های بنانا است. این قایق‌های موتوری سرعت بسیار بالایی دارند و هنگام سوار شدن در آن‌ها باید مراقب باشید و به خوبی خود را مهار کنید تا از پرت شدن در آب ممانعت کنید. این تفریح در کنار دوستان و به صورت گروهی بسیار لذتبخش است.

شنا و غواصی

هرچند که تماشای قاب‌هایی ک از زیر اقیانوس گرفته شده معرف زیبایی‌های این مکان است ولی لذت تماشای حضوری مرجان‌ها، صخره‌ها، ماهی‌ها و لاک پشت‌هایی که به دنبال غذا می‌گردند از نزدیک چیز دیگری است! اگر در شنا و غواصی سررشته دارید، می‌توانید با گرفتن لباس‌های غواصی و شنا دل به دریا بزنید و از دیدن دنیای زیر آب مالدیو شگفت زده شوید.

شنا و غواصی

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا

سریلانکا نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای سواحل زیبا و مسحور کننده‌ای است. علاوه بر برخورد دار بودن از نعمت سواحل این کشور دارای آثار تاریخی و مراکز خرید بسیار زیبایی بوده که سفر به این کشور را جذاب تر می‌کند.

پارک ملی یالا

این مکان جای بسیار مناسبی برای عاشقان حیوانات و پرندگان است. پارک ملی یالا دارای حیوانات بسیار متعددی نظیر فیل، انواع پرندگان، پلنگ و بسیاری از جانوران بومی است. این پارک از ۵ بلوک تشکیل شده که هر کدام مختص به حیوانات خاصی است.

قلعه گال

این قلعه به دلیل استثمار هلندی‌ها به قلعه هلندی‌ها نیز معروف است. این بنای سفید رنگ از سه جهت با اقیانوس هند همجوار بوده و توریست‌های زیادی را در این مکان می‌توانید بیابید. به دلیل شلوغ بودن این منطقه قیمت اجناس نیز بسیار بالا بوده و اینجا مکان مناسبی برای خرید کردن محسوب نمی‌شود.

قلعه گال

معبد دندان

این مکان بسیار زیبا در شهر کندی سریلانکا واقع است. وجه تسمیه این مکان به دلیل دندان بودا است که در این مکان قرار دارد و هر روز به وسیله‌ی راهبان با آب و گل‌های خوشبو شست و شو می‌شود. جالب است بدانید در این مکان مراسم‌های مذهبی ویژه‌ای برگزار می‌شود. برج هشت ضلعی این مکان ساختمان اصلی آن را تشکیل می‌دهد که با مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و تابلوهایی از بودا مزین شده است.

قلعه صخره‌ای سیگیریا

در فهرست آثار ملی ثبت شده در یونسکو نام قلعه صخره‌ای سیگیریا به چشم می‌خورد. این قلعه در منطقه‌ای بسیار سرسبز در شهر کندی واقع است. سیگیریا به معنی کوه شیر است و این به دلیل دروازه‌ی شیر مانند این قلعه است. قلعه صخره‌ای سیگیریا حدود ۲۰۰ متر بلندی دارد. خوشبختانه دور تا دور این قلعه مجهز به پله‌هایی است که رسیدن به بالای این قلعه را ممکن می‌کند. هرچند که بالا رفتن از این صخره‌ها ممکن است کمی سخت باشد اما چیزی که در بالای قلعه تماشا می‌کنید بسیار مسحور کننده است!

قلعه صخره ای سیگیریا

تفریحات سریلانکا

فرقی نمی‌کند که عاشق تفریحات پر هیجان باشید یا آرام! سریلانکا مکانی است که برای همه‌ی افراد تفریحی را در چنته‌ی خود خواهد داشت. کافیست به این کشور سفر کنید و از نزدیک با این حقیقت روبرو شوید.

مکان‌های تاریخی

همانطور که در این مقاله اشاره شد سریلانکا برای طرفداران مطالعه‌ی پیشینیان و تاریخ مکان مناسبی است‌. جاذبه‌های تاریخی این کشور یادآور رخدادهایی هستند که اطلاع داشتن از آنها بسیار جالب است.

قطارهای آهسته ران

جالب است بدانید یکی از مشخصه‌های سریلانکا همان قطارهای بلند سریلانکایی است. این قطار از زیباترین مزارع و مراتع سرسبز چای می‌گذرد. مسیر حرکت قطار بلند از شهر کندی به سمت شهر الا است که حدود ۵ ساعت به طول می‌انجامد. اما این مسیر برخلاف مسیرهای دیگر طوری نیست که شما منتظر رسیدن به مقصد باشید. مراتعی که بر سر راه این قطار قرار گرفته اند آنقدر مسحور کننده هستند که متوجه گذر زمان نخواهید شد.

جالب است بدانید بلیط این قطار بسیار ارزان بوده و شما با پرداخت ۳ دلار می‌توانید پا به این مسیر پر پیچ و خم رویایی بگذارید. می‌توانید از در و پنجره‌های این قطار به سمت بیرون نگاهی بیندازید و قاب عکس‌های زیبایی را به یادگار بگذارید. در این مسیر تونل‌های بلندی و درختان پر شاخه و برگی وجود دارد که لازم است هنگام عکاسی و تماشای بیرون نسیت به آن‌ها آگاه باشید. خوشبختانه به دلیل سرعت کم این قطارها احتمال آسیب به مسافران بسیار پایین است.

قطار های آهسته ران

تفریحات آبي

هرچند ‌که مالدیو به نسبت سریلانکا از نظر داشتن جاذبه‌های آبي بسیار غنی تر است ولی در سریلانکا نیز می‌توان رد پای جزایر و سواحل مرجانی را دید. در سریلانکا هم می‌توان از مناظر آبي لذت برد، موج سواری کرد، سوار بر جت اسکی شد و همچنین از آب و هوای مدیترانه‌ای مشعوف شد.

تفریحات آبی

سخن پایانی

مالدیو و سریلانکا دو کشور کوچک و ساحلی هستند که سواحل نیلگون بسیار زیبایی دارند. در این میان تنوع جزایر و سواحل در مالدیو بیشتر از سریلانکا است. هرچند که سریلانکا نیز از نعمت سواحل شنی و آب‌های مرجانی نیز به نوع خود غنی است. سریلانکا از نظر برخوردار بودن از جاذبه‌های تاریخی از مالدیو غنی‌تر بوده و این موضوع برای طرفداران تاریخ اهمیت دارد. انتخاب کدام کشور برای سفر به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد که طرفدار چه تفریحات و چه مکان‌هایی باشید

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها