سفر به روسیه در زمستان

سفر به روسیه در زمستان

روسیه به عنوان کشوری سرد سیر و دارای زمستان‌های بسیار سرد شناخته می‌شود. با این حال افراد زیادی در زمستان به این کشور سفر می‌کنند؛ زیرا در فصل زمستان می‌توانند زیبایی بی‌حد و اندازه‌ای از روسیه را مشاهده کنند. مکان‌های بسیاری در این کشور وجود دارند که فقط در زمستان زیبا هستند و دیدن آن‌ها تجربه‌ای خاص و به یاد ماندنی را برایتان رقم می‌زند. اگرچه سفر به روسیه در زمستان شگفت‌انگیز است، اما باید از قبل آمادگی لازم برای سرما را داشته باشید.

سفر به روسیه در زمستان

آب و هوای روسیه در زمستان

روسیه از لحاظ شرایط آب و هوایی در فصل زمستان بسیار سرد شناخته شده است. زمستان‌های این کشور به حدی سرد و سخت است که این موضوع باعث شد تا سردی زمستان در جنگ روسیه نیز تأثیرگذار باشد. روسیه در سال ۱۸۱۲ توانست ناپلئون فرانسه و در سال ۱۹۴۱ هیتلر را در فصل زمستان شکسته دهد. اگرچه در شهر مسکو در زمستان درجه هوا به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد اما دمای هوا متغیر است. شرایط آب و هوایی در این شهر هر روز یکسان نیست و ممکن است برخی از روز‌ها هوا کمی بهتر شود.

شهر سن پترزبورگ در مقایسه با شهر مسکو آب و هوای گرمتر دارد و همچنین سردترین آب و هوا در سیبری و شمال روسیه است. دمای هوا در این مناطق به منفی ۵۰ و ۶۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد که هوا بسیار سرد می‌شود. تا به امروز در شهر ورخویانسک که روسیه کمترین دمای هوا ثبت شده است که آن هم برای سال ۱۹۸۲ بوده و دمای هوا به منفی ۶۷. ۸ درجه سانتیگراد رسیده است.

آب و هوای روسیه در زمستان

آیا فصل زمستان زمان مناسبی برای سفر به روسیه است؟

اگر فردی زمستان را برای سفر به روسیه انتخاب می‌کند، باید با چالش‌هایی که این فصل ممکن است پیش بیاید کنار آید؛ اما مزایای بسیاری نیز سفر به این کشور در زمستان دارد. خلوتی مراکز تفریحی و ارزان بودن بلیط پرواز و هتل‌ها از مزایای سفر در زمستان به روسیه است. شهر‌های بزرگ روسیه همانند مسکو و سن پترزبورگ برنامه‌های هیجان‌انگیزی در این فصل برای به نمایش گذاشتن دارند. به طور کلی اگر فردی هستید که با سرمای هوا مشکلی ندارید، پس سفر در زمستان به روسیه برایتان لذت بخش خواهد بود.

آیا فصل زمستان زمان مناسبی برای سفر به روسیه است

شهر‌های روسیه در فصل زمستان

روسیه کشوری پهناور بوده که به همین دلیل تمام قسمت‌های آن آب و هوای یکسانی ندارند. در قسمت جنوب روسیه فصل زمستان تفاوت بسیاری با قسمت‌های دیگر دارد. همچنین کشور روسیه دارای شهر‌های بسیاری بوده که هر کدام از آن‌ها دمایشان متفاوت است؛ اما این نکته را باید در نظر گرفت که در فصل زمستان زیبایی‌های روسیه نیز بسیار زیاد است و در شهر‌های مختلف این کشور مکان‌های دیدنی بسیاری وجود دارد.

مسکو

در شهر مسکو نمی‌توان گفت که در فصل زمستان روز‌های یکسانی وجود دارد؛ چراکه دمای هوا دائماً در حال تغییر است. برای مثال در شب سال نو میلادی دمای هوا امسال تقریباً ۵ درجه سانتیگراد رسیده بود اما به طور کلی در ماه ژانویه دمای هوا منفی ۱۰ درجه بوده است. یکی از سردترین سال‌هایی که مسکو به خود دیده، سال ۱۹۴۰ بوده که دمای هوا به منفی ۴۲ درجه پایین آمده بود.  البته این موضوع به این معنا نیست که در زمستان مسکو گردشگر ندارد بلکه افراد بسیاری برای جشنواره‌های کریسمس و سال نو و همچنین اسکی بر روی یخ به این شهر سفر می‌کنند. در فصل زمستان دیدن غار‌های یخی را فراموش نکرده و تماشای رودخانه‌های یخ‌زده را نیز از دست ندهید.

مسکو

سن پترزبورگ

از لحاظ آب و هوایی شهر سن پترزبورگ شباهت بسیاری به مسکو دارد اما از نظر جاذبه‌های طبیعی این شهر نمایشی کاملاً متفاوت را از پایتخت روسیه به نمایش خواهد گذاشت. معمولاً این شهر را به نام ونیز شمال معرفی می‌کنند. در سن پترزبورگ شاهد یک منظره سفید پوش شده به همراه رودخانه‌های یخ‌زده خواهید بود. دمای هوا در فصل زمستان در این شهر به منفی ۱۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

در صورتی که سن پترزبورگ را به عنوان مقصد گردشگری خود برای تعطیلات انتخاب می‌کنید، شانس زیادی برای دیدن مکان‌های دیدنی مختلف خواهید داشت؛ اما به همراه داشتن لباس‌های گرم امری ضروری محسوب می‌شود. یکی از مناطق دیدنی زیبای سن پترزبورگ جزیره کوچک یلاگین است. این جزیره در رودخانه نوا قرار گرفته که دارای یک منظره بسیار محصور‌کننده در فصل زمستان خواهد بود. در این جزیره امکان اسکیت بر روی یخ وجود دارد؛ چرا که تمام سطح دریاچه یخ‌زده است.

کراسنویارسک

در بین تمامی شهر‌های سردسیر و شهر‌های سیبری این شهر به عنوان گرمترین شهر محسوب می‌شود. مهم‌ترین سؤالی که درباره دمای هوای کراسنویارسک مطرح می‌شود میانگین دمای آن در فصل زمستان است که به منفی ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. البته در زمستان‌های طولانی و سرد این شهر در بعضی از اوقات شاهد دمای هوا تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد خواهید بود.

در این دمای هوا امکان گشت و‌گذار و بازدید از مکان‌های مختلف این شهر وجود نداشته یا بسیار سخت است. این دمای هوا معمولاً در ساعات نیمه شب به وجود می‌آید و در طول ساعات روز به ندرت چنین دمایی را می‌توانید در شهر کراسنویارسک تجربه کنید. این سرمای هوا موجب به وجود آمدن مناظر و تصاویر بسیار زیبایی می‌شود. به عنوان مثال دریاچه یخ‌زده بای کال یکی از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی این شهر است که عمق ۱۶۴۲ دارد.

کرتسنویارسک

مناطق مرکزی روسیه

در این مناطق دمای هوا به شدت کاهش پیدا می‌کند. از شهر‌های معروف مناطق مرکزی روسیه می‌توان به ایوانوفو، ولادمیر و تور اشاره کرد. به طور تقریبی و به صورت میانگین دمای هوا در این مناطق منفی ۲۸ درجه است که اگر بخواهید به استان کوستروما سفر کنید باید انتظار تجربه دمایی تا منفی ۳۰ درجه را نیز داشته باشید. با توجه به این دمای هوا مردم شهر‌های مناطق مرکزی روسیه خود را برای جشن‌های سال نو و انواع فستیوال‌های زمستانی آماده می‌کنند. بسیاری از گردشگران و مسافران در طول فصل زمستان علاقه زیادی برای سفر به مناطق مرکزی را ندارند؛ به همین دلیل این مناطق رونق زیادی در این فصل نداشته و افراد زیادی برای بازدید به آنجا سفر نمی‌کنند.

کازان

یکی از بهترین و محبوب‌ترین شهر‌ها برای سفر به روسیه در زمستان کازان نام دارد. این شهر در حدود ۱. ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و در حال حاضر به عنوان پایتخت جمهوری تاتارستان به شمار می‌آید. به دلیل قرارگیری کازان در مجاورت و کرانه رودخانه وولگا جذابیت بسیار زیادی دارد. زمستان در این شهر در مقایسه با شهر‌هایی مانند مسکو و سن پترزبورگ بسیار سخت‌تر است و میانگین دمای آن به منفی ۱۴ درجه سانتیگراد خواهد رسید. در این شهر شب‌های سردی در انتظار مسافران و گردشگران در طول زمستان خواهد بود.

کازان

رشته کوه اورال

در رشته کوه اورال میانگین دما به منفی ۳۴ درجه سانتیگراد می‌رسد؛ به همین دلیل نمی‌توانید انتظار فعالیت‌های زیادی را در این منطقه در زمستان داشته باشید. با رسیدن فصل زمستان بسیاری از پیست‌های اسکی در این رشته کوه فعال می‌شوند و بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی برای استفاده از تفریحات به این رشته کوه سفر می‌کنند. یکی از مهمترین شهر‌هایی که در رشته کوه اورال واقع شده، شهر اکاترینبورگ بوده که از پیست‌های اسکی و اقامتگاه‌های زمستانی زیادی برخوردار است. به دلیل امکانات مناسبی که در این شهر در نظر گرفته شده است برنامه‌های تفریحی متفاوتی در آن برگزار می‌شود. برای مثال پارک فیری تیل و سورتمه‌های برفی به انواع کنسرت‌های موسیقی بزرگ از جمله امکانات موجود در این شهر هستند.

رشته کوه اورال

جشنواره و فستیوال‌های زمستانی در روسیه

شما با نگاهی به تقویم زمستانی روسیه می‌توانید فستیوال‌ها و جشنواره‌هایی را که در این فصل برگزار می‌شوند پیدا کنید. جشنواره‌هایی در زمستان وجود دارند که گردشگران در فصل‌های دیگر نمی‌توانند فرصت شرکت در آن‌ها را داشته باشند. همین موضوع باعث شده تا سفر در فصل زمستان برای برخی از افراد خوشایند باشد. یکی از بزرگترین رویداد‌های زمستان که در شهر مسکو برگزار می‌شود به نام فستیوال زمستانی روسیه است.

از اواسط دسامبر این فستیوال شروع شده و تا یک ماه ادامه دارد. این رویداد پرشور و هیجانی در قسمت‌های مختلف مسکو مانند میدان انقلاب و پارک ایزمایلو برگزار می‌شود. برنامه‌های تفریحی و هیجان‌انگیز دیگری نیز در طول این جشنواره وجود دارد که شامل: اجرای رقص سنتی، بازدید از نمایشگاه‌های سنتی، نمایش مجسمه‌های یخی و اسکیت بر روی یخ هستند.

یکی دیگر از بزرگترین جشن‌های زمستان روسیه، جشن سال نو است. این جشن در سرتاسر نقاط مختلف کشور روسیه برگزار می‌شود اما یکی از جشن‌هایی که هر سال هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند، کرملین نام دارد. این جشن نیز در مسکو برگزار می‌شود و تا زمان شروع سال جدید افراد در کنار هم جمع می‌شوند و سرگرم آتش بازی هستند. از مهیج‌ترین برنامه‌های کرملین همین آتش بازی است. برخی از افراد نیز به میدان سرخ مسکو ‌می‌روند تا نور آتش بازی را از آنجا تماشا کنند.

از دیگر جشن‌های معروف روسیه می‌توان جشن کریسمس را نام برد که جز جشن زمستانی محسوب می‌شود. این جشن هر ساله در تاریخ ۷ ژانویه( ۱۷ دی) بر پا می‌شود که نام آن کریسمس ارتودوکسی روسی است. یک هفته بین روز سال نو میلادی و روز کریسمس وجود دارد که مردمان روسیه آن را به عنوان هفته استراحت نامگذاری کرده‌اند. بنابراین افراد روس در این هفته با یکدیگر وقت می‌گذرانند و غذا‌های محلی و سنتی خود را درست می‌کنند. در این زمان گردشگران می‌توانند به دیگر تفریحاتی که در روسیه وجود دارد بروند و از آن‌ها نهایت لذت را داشته باشند.

از دیگر جشن‌های زمستان معروف روسیه می‌توان جشن ماسلنیتسا را نام برد. این جشن نوعی جشن وداع و خداحافظی با فصل زمستان و جشنواره‌های زمستانی است. در این روز افراد با یکدیگر جمع می‌شوند و مسابقه و سرگرمی‌های بسیاری را انجام می‌دهند. از معروف‌ترین مکان‌های این جشن در آنجا برگزار می‌شود می‌توان به میدان سرخ مسکو اشاره کرد.

جشنواره و فستیوال های زمستانی در روسیه

تفریحات زمستانی روسیه

در زمان سفر به روسیه در فصل زمستان تفریحات بسیار هیجان‌انگیزی وجود دارد که جذابیت سفر را برایتان چند برابر می‌کند. یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات در زمستان‌های سرد روسیه اسکیت روی یخ است. از بهترین مکان‌ها برای تجربه این بازی جذاب و مهیج می‌توان پارک گورکی مسکو را معرفی کرد که به عنوان بهترین پیست اسکیت روی یخ شناخته می‌شود. یکی دیگر از تفریحات زمستانی سپری کردن ساعاتی در حمام‌های سنتی که در روسیه قرار گرفته‌اند؛ است. از بهترین این حمام‌ها می‌توان به بانیا اشاره کرد.

در کشور روسیه بارش برف بسیار شدید است و اکثر مردمان این کشور هنگام بارش برف آدم برفی‌های زیبایی درست می‌کنند. شما نیز می‌توانید در جشنواره‌های درست کردن آدم برفی که در مکان‌های مشخص برگزار می‌شود شرکت کنید. از نکات جالب مردمان روسیه این بوده که در فصل زمستان از هر موقعیتی که برایشان پیش می‌آید استفاده می‌کنند و تفریحات جالبی را انجام می‌دهند.

از دیگر تفریحات رایگان روسیه می‌توان به رژه آدم برفی اشاره کرد که در این رژه مردمان با یکدیگر برف‌های داخل پیاده‌رو‌ها را جمع می‌کنند و ارتشی از آدم‌های برفی را درست می‌کنند. در این تفریح بامزه در نهایت می‌توانید تعداد بسیار زیادی آدم برفی را در کنار یکدیگر مشاهده کنید. پس از گذراندن ساعاتی در برف اگر سردتان شود می‌توانید به تماشای موزه‌هایی که در سرتاسر شهر دیده می‌شوند بروید و آثار هنری و تاریخی زیبایی را مشاهده نمایید.

کافه‌های بسیار زیادی در قسمت‌های مختلف شهر نیز قرار دارند که چشم انداز‌های بسیار زیبایی داشته و در آن مکان‌ها می‌توانید خود و همسفر‌هایتان را به یک فنجان قهوه دعوت کنید. یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات در روسیه در فصل زمستان دیدن شفق قطبی است که برای تماشای آن باید به شهر مورمانسک سفر کنید.

این شهر در قسمت شمالی دایره قطب شمال قرار گرفته و به عنوان بزرگترین شهر در قطب شمال شناخته می‌شود. از دیگر مناطق تفریحی معروف روسیه در زمستان می‌توان به کاخ پترهوف، کرملین، میدان سرخ اشاره کرد. اگر جزء آن دسته از ورزشکارانی هستید که اسکی می‌کنید بهترین زمان سفر برایتان به روسیه فصل زمستان است.

تفریحات زمستانی روسیه

نکاتی که در هنگام سفر به روسیه در زمستان باید دانست

  • در فصل زمستان روسیه شب‌های بلندتری دارد و روز‌های آن کوتاه است. قسمت اروپای روسیه از ساعت ۴ بعد از ظهر هوا تاریک می‌شود و کوتاه‌ترین روز روسیه در زمستان ۲۲ دسامبر است.
  • در فصل زمستان تعداد مسافران برای سفر به این کشور کمتر است و از شلوغی در شهر خبری نیست. شما به راحتی در این فصل می‌توانید از موزه‌های سن پترزبورگ و مسکو دیدن کنید.
  • هزینه‌های سفر در زمستان ارزان‌تر از فصل‌های دیگر است و به همین دلیل پول کمتری خرج می‌کنید و هتل‌های بسیار خوبی با قیمت ارزان امکان رزرو در این فصل دارند.
  • برای سفر خود لباس‌های مناسبی انتخاب کنید تا سرما به طور شدید به بدنتان نفوذ نکند.

نکاتی که در هنگام سفر به روسیه در زمستان باید دانست

لباس مناسب برای سفر به روسیه در زمستان

قبل از رفتن به سفر باید در ابتدا چمدان خود را آماده کرد و طبق شرایط آب و هوای منطقه مورد نظر لباس‌های خود را در چمدان گذاشت. اگر فصل زمستان را برای سفر به روسیه انتخاب کردید گرم‌ترین لباس‌هایتان را در چمدان قرار دهید. از اصلی‌ترین وسایل می‌توان به شال‌های بافتنی، جوراب‌های بافتنی و ضخیم، کاپشن‌های بسیار گرم، کلاه و دستکش‌های پشمی اشاره کرد. در هنگام جمع کردن وسایل خود بوت بلند و ضد آب را فراموش نکنید زیرا با کتونی و کفش‌های معمولی نمی‌توانید در شهر قدم بزنید. در سفر به روسیه در زمستان در ابتدا گرم نگه داشتن بدنتان مهم است و در درجه دوم خوشتیپی اهمیت دارد.

لباس مناسب برای سفر به روسیه در زمستان

سخن پایانی

سفر به روسیه در زمستان در کنار جذابیت‌هایی که دارد کمی سخت نیز می‌تواند باشد. مزایای بسیار زیادی در سفر به این کشور در فصل زمستان وجود دارد که یکی از آن‌ها مقرون به صرفه بودن سفر است. به دلیل کاهش دما در فصل زمستان در این کشور تقاضا برای سفر کاهش پیدا می‌کند؛ اما روسیه در این فصل نیز جذابیت‌های بسیار منحصر به فردی را دارد. این جاذبه‌های طبیعی باعث به وجود آمدن یک چشم انداز زیبا و به یاد ماندنی خواهد شد که به موجب آن تجربه‌ای کاملاً متفاوت از یک سفر در فصل زمستان را خواهید داشت.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها