آنتالیا بهتر است یا استانبول

آنتالیا بهتر است یا استانبول؟ | به کدام یک سفر کنیم؟

آنتالیا بهتر است یا استانبول؛ به کدام‌ یک سفر کنیم؟ این سؤال برای بسیاری از مسافران ترکیه در مرحله انتخاب مقصد پیش می‌آید. اغلب افراد پیش از سفر به ترکیه و بررسی تورهای آنتالیا و تورهای استانبول، به دنبال آن هستند تا بدانند کدام‌ یک از این دو شهر کشور ترکیه برای مسافرت آنها مناسب‌تر خواهد بود. البته پیش از هر اقدامی لازم است خواسته‌ها و تمایلات خود را از سفر دانسته و هدف خود را از این سفر مشخص کنید. برای مثال کدام یک از عوامل دیدن جاذبه‌های تاریخی و هنری، قدم زدن در میان شهر و خرید در استانبول یا آنتالیا برایتان جالب‌تر بوده یا می‌تواند شما را به وجد آورد؟

آنتالیا بهتر است یا استانبول

آنتالیا یا استانبول؟

هر یک از این شهرهای توریستی ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند. برای مثال آنتالیا طبیعت زیباتری نسبت به استانبول دارد، اما استانبول از نظر فضای تاریخی و موزه غنی‌تر است. در مقام مقایسه برتری بین دو مقصد یعنی آنتالیا و استانبول، می‌توان گفت فضای تاریخی، موزه‌ای و شهری استانبول غنی‌تر از آنتالیا است. هتل‌های آنتالیا و امکاناتی که ارائه می‌دهند بسیار متنوع، شیک‌ و لاکچری‌تر هستند. در نتیجه مقایسه این دو شهر از نقطه نظر طبیعت هم بدین شکل بوده که در آنتالیا به‌دلیل سواحل طولانی، تفریحات آبی بیشتری وجود دارد؛ اما در استانبول پارک‌های جنگلی زیبا و متعددی چشم انتظار شما هستند.

آنتالیا یا استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر موقعیت جغرافیایی

استانبول از بزرگ‌ترین شهرهای کشور ترکیه به شمار می‌آید که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است. این شهر واقع در ساحل دریای مرمره و مقابل شاخ طلایی و تنگه بسفر بوده که برای گردشگران ایرانی و غیرایرانی مقصد جذاب و دلربایی محسوب می‌شود. استانبول یکی از شهرهای گردشگری و پرتردد ترکیه برای ایرانیان شناخته شده و همچنین پرجمعیت‌ترین شهر اروپا است. درباره موقعیت مکانی و جغرافیایی آن می‌توان گفت که شهر استانبول در شمال غربی کشور ترکیه بوده و با مرزهای غربی کشور ایران بسیار فاصله دارد.

اگر بخواهیم درباره آنتالیا توضیح مختصری ارائه دهیم، این شهر با سواحل دریای مدیترانه در جنوب غربی ترکیه و خلیج آنتالیا هم‌جوار است. این شهر یک مقصد ساحلی لاکچری، با هتل‌های مجلل و مراکز تفریحی ساحلی فراوان در میان عموم شناخته شده است.. آنتالیا بزرگ‌ترین محل تفریح دریایی بین‌المللی کشور ترکیه در منطقه ریویرای ترکیه است. بسیاری از مسافران ایرانی این شهر را برای داشتن تعطیلات متفاوت، همراه با تفریحات آبی و ساحلی انتخاب می‌کنند. سواحل این منطقه یک نقطه برجسته و دلیل مؤثر در انتخاب مقصد بسیاری از توریست‌ها بین استانبول و آنتالیا است.

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر موقعیت جغرافیایی

آب ‌و ‌هوای آنتالیا در مقایسه با استانبول

معمولا افراد قبل از سفر درباره آب‌وهوای مقصد اطلاع کسب می‌کنند. این ویژگی‌ می‌تواند تا حدودی در تصمیم‌گیری درمورد انتخاب مقصد مؤثر واقع شده و به مسافران مردد راهنمایی چشمگیری نماید. با در نظر داشتن لوکیشن جغرافیایی، آب‌وهوای شهر آنتالیا تاحدودی گرم‌تر از استانبول است. به‌طور معمول دمای هوای آنتالیا در فصول گرم سال، یعنی در ماه جولای (اواسط تیر تا اواسط مرداد) تا 28 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد اما دما در این بازه زمانی در شهر استانبول؛ تا 24 درجه سانتی‌گراد نیز ادامه می‌یابد.

همین امر سبب شده تا بسیاری از افرادی که تمایل به استفاده از هوای گرم و مطبوع در کنار ساحل دارند، از این محیط لذت برده و آبی به تن بزنند. همچنین افرادی که مشتاق تفریحات آبی و ساحلی هستند، مسافرت به آنتالیا برای آنها بهتر است. در حالت کلی آنتالیا آب‌وهوای مدیترانه‌ای داشته و این موضوع بیانگر این است که این منطقه زمستان‌های معتدلی دارد؛ همچنین بدین علت دمای هوا به‌طور میانگین ​​حدود 15 درجه است. بارش باران در فصول سرد سال، یعنی از اواسط اکتبر (اواخر مهر) تا اواسط آوریل (اواخر فروردین) فراوان و گاهی هم سیل‌آسا هستند؛ در نتیجه لازم است آب‌و‌هوای این شهر را برای زمان سفر بررسی کنید تا در این شهر دچار سرما و باران نشوید.

بین ماه‌های ژوئن تا سپتامبر (حدوداً از اواسط خرداد تا اواخر شهریور)، میزان بارندگی این شهر نزدیک به صفر می‌شود؛ در نتیجه سفر به آنتالیا در این تاریخ بهترین انتخاب برای افرادی است که علاقه‌ای به باران ندارند. آب‌و‌هوای استانبول به منطقه مرمره شبیه است. در تابستان مخصوصا بین جولای تا آخر آگوست (اوایل تیر تا اوایل شهریور) گرم و مرطوب است و بارندگی خیلی کم پیش می‌آید. آب‌وهوا در فصول زمستانی، سرد و مرطوب و گاهی با مقداری برف همراه است، ولی سرمای آن به‌اندازه سایر شهرهای کشور ترکیه خیلی شدید نیست.

خوشبختانه فصل‌های بهار و پاییز استانبول معتدل بوده و این فصول بهترین زمان برای مسافرت به این شهر تاریخی توریستی محسوب می‌شود. استانبول به‌عنوان یک منطقه بسیار بزرگ، تنوع آب‌وهوایی قابل توجهی دارد، درواقع می‌توانید چندین نوع آب‌وهوای مختلف را با هم در یک شهر تجربه کنید؛ برای مثال تنگه بسفر و اطراف آن دارای آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای یا تابستان‌های خشک و زمستان‌های معتدل و بارانی است؛ اما درعوض در منطقه شمالی شهر، آب‌و‌هوای دریای سیاه را که بیشتر مواقع بارانی است می‌بینید و درهمین‌حال می‌توانید در غرب استانبول آب‌وهوای منطقه بالکان را تجربه کنید که زمستان‌های سرد و برف بسیار زیادی دارد.

در شرق آن هم آب‌و‌هوای قاره‌ای آناتولی یعنی تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد وجود دارد. بسیار جالب است که در سفر به استانبول می‌توانید چندین آب‌و‌هوای متفاوت را در یک روز تجربه کنید. مثلا در یک منطقه برف باریده و در قسمت دیگری از شهر می‌توانید شاهد تابش خورشید باشید.

آب و هوای آنتالیا در مقایسه با استانبول

مقایسه مکان‌های دیدنی آنتالیا و استانبول

باتوجه به آب‌وهوای کشور ترکیه، طبیعت دلنواز و جاذبه‌های آن، مکان‌های تفریحی مختلفی را برای توریست‌ها ایجاد کرده و این جاذبه‌ها در شهرهای مختلف نیز پراکنده شده‌اند. آنتالیا از آن شهرهایی است که طبیعت دست‌نخورده و خیره‌کننده‌ای دارد و از دلایل اصلی سفر برخی از مسافران، لذت بردن از این طبیعت زیبا است. سواحل آنتالیا، زبانزد عام و خاص هستند و حتی برخی از آن‌ها پرچم آبی از اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند که نشانگر تمیزی و رعایت استاندارد کیفی مناسب است.

همه این ویژگی‌ها با تفریحات آبی متنوع و فراوان باعث شده که منطقه آنتالیا از نظر جاذبه‌های طبیعی، علی‌الخصوص سواحل تمیز و بدون زباله، در جذب گردشگران موفق شود. آنتالیا به اندازه استانبول مکان تاریخی ندارد ولی برخی از مشهورترین این مکان‌های تاریخی شامل موارد زیر است. مثل مسجد یولی مناره، دروازه هادریان، ترمسوس، قلعه رومیان و آسپندوس. البته شهر استانبول از نظر چشم‌انداز و طبیعت، بسیار غنی است، اما تفاوت‌هایی هم در نوع طبیعتش با آنتالیا دارد. در استانبول نیز سواحل گوناگونی هستند، اما برای تفریح کردن مثل سواحل آنتالیا نیستند.

در این سواحل کافه‌ها و رستوران‌های متعددی را خواهید دید و می‌توانید غذاهای ترک و دریایی درآن‌ها سفارش دهید؛ اما نکته‌ قابل توجه در این میان، پارک‌های جنگلی استانبول هستند که افراد را به خود جذب کرده و طبیعت بکر این جنگل‌ها، چشم‌ هر کسی را به خود خیره می‌کند. استانبول علاوه بر طبیعت مکان‌های تاریخی مانند مسجد حاجی صوفیه، مسجد آبی، کاخ دلمه باغچه، مسجد سلیمانیه، بازار مصریان، کاخ موزه توپکاپی و برج گالاتا نیز دارد.

مقایسه مکان های دیدنی آنتالیا و استانبول

هزینه سفر استانبول و آنتالیا

هتل و فاصله‌اش تا مراکز خرید، مرکز شهر و جاذبه‌های دیدنی، اولین عامل تاثیرگذار در هزینه سفر شما است. هر دو شهر استانبول و آنتالیا دارای هتل‌های ۵ ستاره لوکس بسیاری هستند. ولی هتل‌های استانبول در مرکز شهر و نزدیک مکان‌های دیدنی قرار گرفته اند. در نتیجه اگر یک هتل نزدیک به میدان تقسیم و خیابان استقلال رزور کنید، به‌راحتی حتی با پای پیاده هم می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری استانبول بازدید داشته باشید. ولی وضعیت در شهر ساحلی آنتالیا با استانبول فرق دارد.

تقریبا تمامی هتل‌های ۵ ستاره آنتالیا در خارج از شهر واقع شده و فاصله زیادی تا مرکز شهر دارند. بنابراین شما مجبورید با خودرو یا تاکسی به مکان‌های دیدنی این شهر بروید. اگر می‌خواهید در یک جای ارزان در آنتالیا اقامت داشته باشید، می‌توانید در مرکز شهر بمانید. در اینصورت پیاده یا با اتوبوس می‌توانید به مکان‌های دیدنی و مراکز خرید در آنتالیا بروید. درباره هزینه‌های سفر می‌توان گفت که هزینه خورد و خوراک و حمل و نقل در آنتالیا در مقایسه با استانبول ارزان‌تر است. اگر قصد خرید و بازارگردی در ترکیه را دارید، بازارهای سنتی و بازارهای هفتگی با قیمت ارزان در استانبول بیشتر از آنتالیا وجود دارد.

هزینه سفر استانبول و آنتالیا

تنوع غذایی در آنتالیا و استانبول

شما به رستوران‌گردی، طعم‌های جدید و غذاهای خیابانی مقصد علاقه‌مند هستید یا ترجیح می‌دهید هرروز در رستوران هتل غذا میل کنید و نمیخواهید به رستوران‌های شهر سر بزنید؟ اگر جزو دسته اول باشید در شهر استانبول، کافه‌ها، رستوران‌ها و غذاهای خیابانی گوناگون وجود دارد. محال است در خیابان قدم بزنید و با تعداد زیادی رستوران محلی یا بین‌المللی مواجه نشوید. در این شهر پرهیاهو و شلوغ، تنوع غذاها به چشم می‌خورد که به طبع طعم آن‌ها را هم هیچ‌وقت نچشیده اید.

از غذاها و رستوران‌های خیابان استقلال گرفته تا بهترین و لوکس‌ترین رستوران‌های استانبول، همه برای شما در دسترس خواهند بود. و اما در آنتالیا چگونه است؟ این شهر از نظر کافه و رستوران غنی است، ولی نمی‌توان آن را با شهر استانبول در یک سطح در نظر گرفت. البته در شهر آنتالیا و مکان‌های تاریخی آن کاله ایچی، تنوع رستوران‌ها و کافه‌ها بسیار زیاد است؛ در خارج از این منطقه، تعداد و تنوع کم می‌شود. درکل بیشتر مسافران شهر آنتالیا، اکثرا با پکیجی از صبحانه، نهار، میان‌وعده و شام در رستوران‌های هتل تور را خریداری می‌کنند.

این مورد در همه تورها یکسان نبوده و این پکیج به سرویس و خدمات هتل محل اقامت بستگی دارد. این غذاها شامل غذاهای ترکی و بین‌المللی هستند و متناسب با ستاره هتل، تنوع، کمیت و کیفیت آن‌ها متغیر خواهد بود. بنابراین در مقایسه میان استانبول یا آنتالیا برای امتحان غذاها و رستوران‌های جدید، استانبول برنده این میدان مقایسه است. اگر به جستجو برای غذا و تنوع در محل صرف غذا علاقه‌ای ندارید و ترجیح می‌دهید وعده‌های غذا در ساعت مشخصی در هتل محل اقامت سرو شوند، آنتالیا گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

تنوع غذایی در آنتالیا و استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر خرید

اگرچه شهر آنتالیا مخصوص خرید نیست، اما خرید هم می‌تواند در سفر به این شهر انجام شود. این شهر با وجود مراکز خرید مدرن و سنتی رضایت عاشقان خرید را هم فراهم می‌کند. از مارک‌های لاکچری در مراکز خرید آنتالیا گرفته تا سوغاتی و یادگاری‌های محلی در بازارها، هر آنچه را که مد نظر دارید، می‌توانید به‌آسانی بیابید. شاید متوجه شوید در بعضی از مناطق قیمت‌ها کمی بیشتر از شهر استانبول هستند، اما خرید از اوت‌لت‌های مختلف آنتالیا می‌تواند مقداری از هزینه‌های شما را کم کند.

به‌طورکلی با وجود محدودیت‌ها و پراکندگی مراکز خرید در شهر آنتالیا، خرید در این شهر گران‌تر و زمان‌بر می‌شود. اما استانبول شهری بوده که برای عاشقان خرید و گشت‌و‌گذار در بازار بسیار محبوب است. این شهر پایتخت فرهنگی و مد کشور ترکیه بوده و به‌همین دلیل مراکز خرید بسیاری هم در آن ساخته شده است که انواع برندهای داخلی و خارجی را می‌توانید در آن‌ها پیدا کنید. سرتاسر شهر استانبول پر از مغازه‌های پوشاک، زیورآلات و سوغاتی است و در هر محله می‌توانید خرید از میان تنوع خوبی از کالاها و اجناس را با قیمت‌های متفاوت، تجربه کنید.

از نظر قیمت و کیفیت استانبول بهترین شهر ترکیه برای خرید لباس است؛ چون در این شهر قیمت‌ها مناسب‌تر و حراجی‌ها بیشتر هستند و رقابت میان فروشندگان به این تنوع دامن می‌زند. در کنار مراکز خرید استانبول، خیابان استقلال یکی از مشهورترین خیابان‌های خرید بوده که تقریباً تمام توریست‌های این شهر از آن عبور می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های توریستی ترکیه بازارهای سنتی مانند بازار ادویه نیز معروف هستند. در بین بازارهای سنتی، بازار بزرگ استانبول برجسته‌ترین آن‌ها برای خرید محسوب می‌شود.‌

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر خرید

استانبول و آنتالیا از نظر حمل و نقل عمومی

در کشور ترکیه دولموش یا مینی‌بوس به‌عنوان مهم‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی محلی شناخته می‌شود. این اتوبوس‌ها در مسیرهای ثابت در شهرها و بین مناطق در حرکت هستند. در شهر آنتالیا دو خط تراموا مسیرهایی مانند فرودگاه آنتالیا را به مرکز شهر متصل می‌کنند. همچنین اتوبوس‌های عمومی بزرگ‌تری نیز در آنتالیا وجود دارند. پرداخت هزینه حمل‌ونقل عمومی با استفاده از کارت آنتالیا انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که در آنتالیا، هیچ قطار یا خط ریلی وجود نداشته و تاکسی‌های آنتالیا معمولاً در مقایسه با سایر گزینه‌های حمل‌ونقل، کمی گران هستند.

ترانسفرهای فرودگاهی که از قبل رزرو شده باشند، معمولاً ارزان‌تر از تاکسی‌هایی هستند که از فرودگاه به هتل می‌روند. برخی تاکسی‌ها به دلیل سفر اروپایی‌ها به این شهر، کرایه خود را به یورو از مسافران درخواست می‌کنند.

استانبول یک سیستم حمل‌ونقل عمومی کامل و کارآمد دارد که می‌تواند شما را با ارزان‌ترین روش به هر نقطه از شهر برساند. سیستم حمل‌ونقل عمومی استانبول شامل اتوبوس، تراموا، مینی‌بوس، کشتی و فونیکولار است و بسیار جامع و متنوع است.

برای استفاده راحت و بدون دردسر از تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی در این شهر، نیاز به تهیه استانبول کارت دارید که می‌توانید آن را در کیوسک‌های کوچک نزدیک تمام ایستگاه‌های مترو، اسکله‌ها و همچنین ایستگاه‌های اتوبوس بیابید. در رقابت بین دسترسی به حمل‌ونقل آسان و ارزان، استانبول پیروز میدان خواهد بود و شما بسیار راحت می‌توانید بین محله‌های استانبول جابه‌جا شوید.

استانبول و آنتالیا از نظر حمل و نقل عمومی

سخن پایانی

اگر نمی‌دانید که برای سفر استانبول یا آنتالیا را انتخاب کنید؛ باید بدانید که هر دو شهر برای سفر بسیار مناسب بوده و جاذبه‌های خاص به خود را دارند؛ اما انتخاب بین یکی از این دو شهر به سلیقه و نظر شخصی شما بستگی دارد. برای یک سفر هیجان‌انگیز مشاهده بناهای تاریخی دوران عثمانی، تفریحات شبانه و خرید اجناس برند شهر استانبول بهترین مقصد سفر برای شما خواهد بود؛ اما برای افرادی که به دنبال یک سفر آرام و استراحت در سواحل زیبا و تمیز زیر آفتاب درخشان در یک محیط آرام و پیاده‌روی در طبیعتی بکر هستند، آنتالیا بهترین مقصد است.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها