جاهای دیدنی سن پترزبورگ

جاهای دیدنی سن پترزبورگ

پتروگراد و لنینگراد از نام‌های دیگر شهر سن پترزبورگ هستند. سن پترزبورگ را دومین کلان شهر روسیه معرفی می‌کنند که البته این شهر در گذشته پایتخت کشور روسیه نیز بوده است. بافت تاریخی سن پترزبورگ به دلایل متعددی تا به امروز به خوبی حفظ شده و اهمیت زیادی به آن داده می‌شود. مردم روسیه این شهر را پیتر نیز عنوان می‌کنند. روسیه، سن پترزبورگ را گنجینه‌ای واقعی می‌نامد که مجموعه‌ای عظیم از جاذبه‌ها و دیدنی‌های مختلف را در خود جای داده است. کاخ‌های شگفت انگیز منصوب به تزار، موزه‌هایی با مهمترین آثار تاریخی، سفر با قایق در رودخانه‌ و کانال‌های باشکوه بخشی از زیبایی‌های مسحور کننده و جاهای دیدنی سن پترزبورگ هستند.

جاهای دیدنی سن پترزبورگ

موزه هرمیتاژ، کاخ زمستانی (The Hermitage ,The Winter Palace)

موزه هرمیتاژ به دلیل بالاترین آمار بازدید، معروفترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ و بزرگترین گنجینه‌ هنر و آثار باستانی جهان معرفی می‌شود. موزه هرمیتاژ یا ارمیتاژ بواسطه کاترین کبیر در سال 1764 ساخته شد و به دلیل داشتن بیش از سه میلیون اثر هنری به عنوان بزرگترین کلکسیون نقاشی جهان به حساب می‌آید. هرمیتاژ دارای چندین بخش مختلف است و مهمترین آن‌ها کاخ زمستانی بوده که بخش لاینفک هر سفری به این شهر است.

موزه هرمیتاژ به خوبی قرن‌ها هنر اروپایی و مجموعه‌ای غنی از آثار باستانی یونانی و رومی را به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان این موزه می‌توانند اتاق‌های دولتی قرن 18 و 19 خانواده امپراتوری روسیه را از نزدیک ببینند.

  • ساعات کاری موزه هرمیتاژ سن پترزبورگ: سه شنبه تا یکشنبه: از ساعت 10:30 صبح تا 6 بعد از ظهر (چهارشنبه و جمعه تا ساعت 9 شب). دوشنبه‌ها بازدید از موزه امکان پذیر نیست.
  • آدرس موزه هرمیتاژ: سن پترزبورگ، میدان کاخ

موزه هرمیتاژ، کاخ زمستانی (The Hermitage ,The Winter Palace)

کاخ پترهوف (Peterhof)

شهر سن پترزبورگ بیشتر به کاخ‌های امپراتوری و پارک‌های اطراف شهر و موزه‌های فاخر و کاخ‌های واقع در مرکز شهر شهرت دارد. بازدیدکنندگان کاخ پترهوف می‌توانند شاهد مجموعه‌ای شگفت انگیز از فواره‌ها در پارک باشند. سازندگان کاخ آن را تا حد زیادی از کاخ ورسای الگوبرداری کرده‌اند تا با ذائقه منحصربفرد پیتر مطابق داشته باشد.کاخ زیر نظر دختر پیتر، امپراتور الیزابت توسعه داده شد تا به کاخ‌های ویسیان روسی شبیه شود. چندین موزه و باغ در  محیط این کاخ قرار گرفته و تمام آنها از جاذبه‌های گردشگری سن پترزبورگ به حساب می‌آیند.

  • ساعت کاری کاخ پترهوف: همه روز از ساعت 10:30 تا 18:00. روزهای دوشنبه بازدید از کاخ ممنوع است.
  • قیمت هر بلیط ورودی کاخ پترهوف: 1500 روبل
  • آدرس کاخ پترهوف: سن پترزبورگ، رازودنایا اولیتسا

کاخ پترهوف

کلیسای جامع سنت ایزاک (St. Isaac's Cathedral & Colonnade)

گنبد طلایی کلیسای جامع سنت آیزاک در مرکز تاریخی سنت پترزبورگ قرار گرفته است که ساخته و هنر معمار فرانسوی آگوست دو مونتفران عنوان می‌شود. کلیسای جامع سنت آیزاک بزرگترین و تماشایی‌ترین ساختمان مذهبی سن پترزبورگ است. تزئینات و بخشی از معماری آن مربوط به سال 1858 بوده که گفته می‌شود تکمیل آن بیش از چهل سال به طول انجامید. معماران با استفاده گرانیت قرمز نماها و ستون‌های به سبک امپراتوری اروپایی ساخته‌اند که بسیار چشمگیر هستند. دیوارهای این بنا از انواع سنگ‌های نیمه قیمتی که از سراسر روسیه آورده شده‌اند پوشیده شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر بازدید از کلیسا، یک بلیط برای بالا رفتن از 300 پله این کلیسا نیز خریداری کنند تا  مناظر بسیار ویژه‌ شهر را از بالای پله‌ها تماشا کنند.

  • ساعات بازدید از کلیسای جامع سنت ایزاک: همه روزه از ساعت 10:30 صبح تا 6 بعد از ظهر
  • هزینه ورودی کلیسای جامع سنت ایزاک: ورودی کلیسای جامع 250 روبل، پله‌های کلوناد 150 روبل
  • آدرس کلیسای جامع سنت ایزاک: سن پترزبورگ، میدان سنت ایزاک

کلیسای جامع سنت ایزاک (St. Isaac's Cathedral & Colonnade)

قلعه پیتر و پائول (The Peter & Paul Fortress)

شهر سن پترزبورگ دارای یک دژ مستحکم به نام قلعه پیتر و پائول بوده که این دژ به دستور پتر کبیر از سال 1703 احداث آن آغاز شد و شواهدی بوده که نشان می‌دهد بنای قلعه تنها طی یک سال ساخته شده است. البته مقاومت قلعه از لحاظ نظامی بسیار ضعیف عنوان شد که به همین منظور سال 1706 بدنه آن با مصالح سنگی بازسازی گردید. قلعه مدتی نیز به عنوان پادگان شهر و همچنین زندان درجه بالا یا سیاسی بوده است. شهر سن پترزبورگ از محل این قلعه شروع می‌شود. قلعه مذکور محل دفن تمامی پادشاهان رومانف و محل آزمایشات مهم در جهت توسعه فناوری‌های موشکی کشور شوروی بوده است که حالا به عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاهای شهر به حساب می‌آید.

  • ساعت بازدید از قلعه پیتر و پائول: جزیره زایاچی: تمام طول هفته از ساعت 6:00 الی 21:00، ورود به قلعه پیتر و پل: تمام طول هفته از ساعت 10:00 تا 20:00، زندان: 10:00 تا 18:00، قلعه ساعت 21:00 تعطیل می‌شود.
  • آدرس قلعه پیتر پائول: سن پترزبورگ، جزیره زایاچی

قلعه پیتر و پائول (The Peter & Paul Fortress)

کلیسای ناجی در خون (Church of Our Saviour on Spilled Blood)

کلیسای ملقب به ناجی در خون در لیست برترین مکان‌های دیدنی شهر سن پترزبورگ قرار دارد. کلیسا دارای معماری مملو از رنگ‌های مختلف بوده که این رنگ‌ها جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است. رستاخیز و کلیسای ناجی خون ریخته شده نیز از اسامی این کلیسا هستند. رستاخیز به عنوان یادبودی از اسکندر دوم که در سال 1881 ترور شده است بنا شد. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای اسکندر دوم رهایی رعیت بود که به بردگی  دهقانان در روسیه، پنج سال پیش از آزادی بردگان در آمریکا رخ داد. کلیسای رستاخیز دارای پنج گنبد پیازی شکل باشکوه است که با جواهر تزئین و پوشیده‌شده است.

  • ساعات بازدید از کلیسای ناجی در خون: پنجشنبه تا سه شنبه ساعت 10:30 صبح تا 6 بعد از ظهر
  • قیمت بلیط کلیسا: برای بزرگسالان 250 روبل، کودکان 50 روبل و افتتاحیه عصر کلیسای جامع فقط در تابستان 400 روبل اعلام شده است.
  • آدرس کلیسای ناجی در خون: سن پترزبورگ، خاکریز کانال گریبایدوف

کلیسای ناجی در خون (Church of Our Saviour on Spilled Blood)

خیابان نوسکی (Nevsky Avenue)

نوسکی یکی دیگر از مکان‌های دیدنی سن پترزبورگ بوده که بازدیدکنندگان معتقدند هیچ مکانی بهتر از خیابان نوسکی نیست. خیابان نوسکی یکی از بزرگترین خیابان‌های جهان به حساب می‌آید که تا صومعه الکساندر نوسکی در شرق ادامه دارد. ساختمانی مربوط به سال 1917 در خیابان نوسکی جای گرفته است. کاخ باروک استروگانوف، کلیسا کازان، مجسمه‌های اسب روی پل آنیچکوف و... همگی در خیابان نوسکی قرار دارند. نوسکی یک خیابان منحصر به فرد جهت  خرید در سن پترزبورگ است. یک جوی رویایی و تاریخی نیز از میان این خیابان می‌گذرد.

خیابان نوسکی (Nevsky Avenue)

اسب سوار برنزی (Bronze Horseman)

مردم روسیه معتقدند مجسمه سوار برنزی از معروف‌ترین بنای تاریخی سن پترزبورگ بوده که این مجسمه برای یادبود پتر کبیر به دستور کاترین کبیر بنا شده است. ملکه کاترین دوم یکی از سرسخت‌ترین حامیان پتر کبیر بوده و برای احترام به او این مجسمه را بنا نهاده‌اند. مجسمه ساخت هنرمند فرانسوی اتین فالکون است. پایه مجسمه از  جنس سنگ رعد و بزرگ‌ترین پایه‌ای بوده که انسان توانسته تا به امروز جابه‌جا کند. کاترین کبیر این مجسمه را به مناسبت صدمین سالگرد سلطنت پیتر کبیر و در 1782 افتتاح کرد.

  • آدرس مجسمه اسب سوار برنزی: سن پترزبورگ، میدان سنا

اسب سوار برنزی (Bronze Horseman)

موزه دولتی روسیه (State Russian Museum)

گالری ترتیاکوف که واقع در شهر مسکو است با داشتن محوطه‌های زیبا و مجموعه باارزش از آثار قرن بیستم، بهترین مجموعه هنر روسیه در کل جهان شناخته می‌شود. موزه دولتی روسیه در سن پترزبورگ مانند گالری ترتیاکوف از بزرگترین موزه‌های هنر و نقاشی ملی مربوط به قرن 19 محسوب می‌شود. موزه روسیه که کاخ باشکوه میخائیلوفسکی را در برگرفته است گنجینه‌ای از آثار بصری روسی که مربوط به اعصار مختلف هستند و همچنین نمادهای قرون وسطایی، نقاشی‌های ترسیم شده در اواخر قرن نوزدهم را شامل می‌شود.

  • ساعت بازدید از موزه: دوشنبه 10:00 صبح تا 8:00 بعد از ظهر، چهارشنبه 10:00 صبح تا 6:00 بعد از ظهر، پنجشنبه ساعت 13:00 تا 21:00، جمعه، شنبه و یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر. موزه سه شنبه ها تعطیل است.
  • هزینه بلیط ورودی موزه: بازدید از تمام مجموعه‌ها 1200 روبل
  • آدرس موزه دولتی روسیه: سن پترزبورگ، خیابان اینژنرنایا

موزه دولتی روسیه (State Russian Museum)

میدان کاخ (Palace Square)

میدان کاخ شهر سن پترزبورگ به عنوان یک فضای عمومی باز  شناخته می‌شود. میدان در مقابل کاخ زمستانی واقع است. ستون الکساندر که در این میدان قرار دارد مربوط به دهه 1830 بوده و از  یک تکه گرانیت قرمز ایجاد شده است. ارتفاع این ستون به 47 متر می‌رسد. اسکندر اول برای تجلیل و گرامیداشت پیروزی خود در برابر ناپلئون دستور ساخت آن را داده است. بسیاری از رویدادهای مهمی که در تاریخ شوروی و روسیه رخ داده در مقابل این میدان بود.

  • ساعت بازدید از میدان کاخ:  24 ساعت شبانه روز
  • قیمت ورودی میدان کاخ: رایگان

میدان کاخ

جزیره واسیلیوسکی (Vasilyevsky Island)

شهر سن پترزبورگ دارای جزیره‌ای کوچک بوده که درست در آن سوی رودخانه و در مقابل مرکز شهر و کاخ زمستانی قرار دارد. جزیره از طریق دو پل و یک خط مترو به باقی شهر سن پترزبورگ متصل است. پارک و موزه‌هایی چون حمل‌ونقل الکتریکی، مردم‌شناسی پیتر کبیر، موزه بورس اوراق بهادار قدیمی شهر و کاخ باروک منشیکوف در این جزیره قرار دارند.

  • ساعت کاری جهت بازدید از جزیره واسیلیوسکی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ورودی جزیره واسیلیوسکی: رایگان

جزیره واسیلیوسکی (Vasilyevsky Island)

رودخانه‌ها و کانال‌ها (Rivers and Canals)

امروزه کانال‌های دیده شده در شهر سن پترزبورگ نقش حائز اهمیتی در ممانعت از ورود سیل به شهر و خسارات داشته‌اند. اگرچه این کانال‌ها امروزه نیز این عملکرد خود را حفظ کرده‌اند اما حالا جهت حمل و نقل و سفرهای دریایی در نوا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم مربوط به کانال‌های سن پترزبورگ تخمین زده شده که بیش از 300 کیلومتر طول دارند. دو مورد از محبوب‌ترین کانال‌های شهر گریبایدوف و کانال زمستان نام دارند. به طور دقیق 21 پل بر روی کانال اول قرارداد.

  • بازدید از این جاذبه رایگان است اما استفاده از قایق‌هایی که در طول کانال هستند هزینه دارد.

جزیره واسیلیوسکی (Vasilyevsky Island)

الیسیف امپریوم (Eliseyev Emporium)

ساختمان Eliseyev Emporium در شعر سن پترزبورگ یک ساختمان ویژه بوده که در سال 1903 افتتاح شد و در زمان خود بسیار مجلل بوده است. پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ، شمعدان‌هایی با جنس کریستال و فلز و طرح‌های دیواری نقاشی شده که با استفاده از دست خالی و بدون تجهیزات و ابزار خاص ایجاد شده‌اند بسیار چشمگیر هستند. ساختمان مذکور امروزه بر روی فروش مواد غذایی تمرکز دارد. معروف‌ترین مغازه واقع در این فروشگاه Eliseevy Merchants است که قدیمی‌ترین شیرینی‌فروشی این کشور به حساب می‌آید.

  • ساعت بازدید از الیسیف امپریوم: 10 صبح تا 11 شب
  • قیمت بلیط مربوطه: رایگان
  • آدرس الیسیف امپریوم: سن پترزبورگ، خیابان نوسکی، مالاوا سادوایا اولیتسا

کاخ کاترین (Catherine Palace)

بازدیدکنندگان و مردم روسیه کاخ کاترین را به عنوان یک بنای مسحور کننده که در 30 کیلومتری جنوب شهر در تاسرسکوئه سلو واقع شده به دنیا معرفی می‌کنند. کاخ تابستانی که دارای شکوهی ستودنی است ابتدا برای کاترین اول توسط پیتر کبیر دستور ساخت آن داده شد. اتمام بنا و عظمت کنونی بنا مدیون دختر پیتر کبیر و کاترین اول است. تمامی بخش‌ها و جزئیات بکار برده شده در  کاخ کاترین خیره کننده هستند. است. بیشتر از 100 کیلوگرم طلا جهت تزیین برای زیباسازی نمای بیرونی کاخ بکار برده شد. کاخ با رنگ‌های آبی و سفید جلوه‌ای منحصربه فرد به خود گرفته است.

  • ساعات بازدید از کاخ کاترین: همه روزه از ساعت 7 صبح باز است. از سپتامبر تا آوریل در ساعت 9 شب، در ژوئیه و آگوست ساعت 22 و در ماه می و ژوئن،ساعت 11 شب ساعت بازدید آن به اتمام می‌رسد.
  • قیمت بلیط کاخ کاترین: هزینه بلیط برای بزرگسالان 700 روبل و ورود کودکان زیر 16 سال به صورت رایگان امکان پذیر است.
  • آدرس کاخ کاترین: سن پترزبورگ، خیابان گاردن

کاخ کاترین

گرند ماکت روسیه (Grand Maket Rossiya)

ماکت ساخته شده از کشور روسیه به عنوان بزرگترین طرح در کل  این کشور پهناور و دومین شهر مینیاتوری در کل جهان عنوان شده است. گرند ماکت روسیه توانسته نمایشی جذاب از زندگی روزمره مردم روسیه را به نمایش بگذارد. مساحت این ماکت 800 متر مربع است که ساخت آن 5 سال به طول انجامید. بازدید از این ماکت به همه بازدیدکنندگان به شدت توصیه می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند با دکمه‌ها و سوئیچ‌هایی که در سراسر طرح قرار گرفته‌اند موجب حرکت اجزای ماکت شوند.

  • ساعت بازدید از گرند ماکت روسیه: 10 صبح تا 8 بعد از ظهر
  • هزینه مربوط به ورود هر شخص برای بازدید از گرند ماکت روسیه: بزرگسالان (از 14 سال) 400 روبل. کودکان از 3 تا 14 سال 200 روبل. تعطیلات آخر هفته و تعطیلات: بزرگسالان (از 14 سال) 450 روبل. کودکان از 3 تا 14 سال 250 روبل.
  • آدرس گرند ماکت روسیه: سن پترزبورگ، خیابان سوتوچنایا

گرند ماکت روسیه

باغ تابستانی (Summer Garden)

یکی دیگر از مکان‌های شگفت انگیز سن پترزبورگ باغ تابستانی نام دارد که یک منطقه بسیار باشکوه است و پتر کبیر در سال 1704 طراحی و دستور ساخت آن داده شد. باغ تابستانی در تقاطع دو رودخانه که به نام فونتانکا و نوا واقع است. باغ در مجاورت کاخ تابستانی قرار دارد. بازسازی‌های اساسی که در اواخر قرن بیستم صورت گرفته پارک را دوباره به مکانی باشکوه اولیه خود بازگردانده است. مجموع مجسمه‌های واقع در این باغ به 79 مجسمه می‌رسد و دارای قدمتی مربوط به قرن هفدهم و هجدهم هستند. مجسمه‌ها به طور منظم در سراسر پارک قرار گرفته‌اند. باغ مملوع از فواره‌، درختان و گل‌های مختلفاست.

  • ساعت بازدید از باغ تابستانی:  در تمام روزهای تابستان از ساعت 10 صبح تا 9 شب. در تمام روزهای زمستان، به جز سه شنبه، 10 صبح تا 7:30 بعد از ظهر
  • قیمت بلیط جهت بازدید از باغ تابستانی: رایگان
  • آدرس باغ تابستانی: سن پترزبورگ، خاکریز لبیاژی کاناوکا

باغ تابستانی

تئاتر ماریینسکی (Mariinsky Theatre)

تئاتر ماریینسکی دارای معماری باشکوهی بوده که چشم هر بیننده‌ای به آن خیره می‌ماند. ماریینسکی شاهد اجراهای افسانه‌ای بوده و نمادی برای طرفداران اپرا و باله به حساب می‌آید. تماشاگرانی که در این تعاتر شاهد دیدن یک اجرا بوده‌اند آن را به اندازه بازدید از موزه هرمیتاژ برای درک زندگی روسی حیاطی می‌دانند. قدمت این بنا به سال 1860 برمی‌گردد، به لطف فضای داخلی مجللش، خود منظره‌ای چشمگیر است. 

  • ساعت بازدید از تئاتر ماریینسکی: 11 صبح تا 7 بعدازظهر.
  • قیمت بلیط تئاتر ماریینسکی: بر اساس برنامه‌های انتخاب شده دارای تفاوت است.
  • آدرس تئاتر ماریینسکی: سن پترزبورگ، میدان تئاتر

تئاتر ماریینسکی

کاخ یوسوپوف (Yusupov Palace)

نام یوسوپوف یا کاخ مویکا برگرفته از ساحل رودخانه‌ای است به همین نام که این کاخ در آن قرار دارد. یوسوپوف نیز بخشی از بهترین مکان‌هایی  شهر سن پترزبورگ عنوان می‌شود که برای بازدید بسیار فوق العاده است. اشراف زادگان در زمان امپراتوری روسیه در این کاخ زندگی می‌کردند. امروزه نیز بازدید کنندگان می‌توانند شاهد سبک زندگی آن‌ها باشند. نمای بیرونی کاخ به طور کلی ساده است اما فضای داخلی‌ آن شگفت‌انگیز عنوان می‌شود. کاخ یوسوپوف در دهه 1770 برای خانواده ثروتمند روسی ساخته و به نام آن‌ها نامگذاری شد.

  • ساعت بازدید از کاخ یوسوپوف: تمام طول هفته از ساعت 10:00 الی 19:30
  • قیمت برای هر بلیط کاخ یوسوپوف: سالن‌های دولتی 700 روبل. نمایشگاه قتل گریگوری راسپوتین: 500 روبل
  • آدرس کاخ زیبای یوسوپوف: سن پترزبورگ، خیابان دکابریستوف

کاخ یوسوپوف

سخن پایانی

چنانچه از عاشقان سفر و شناخت شهرهای جدید هستید، می‌توانید با سفر به سن پترزبورگ به تماشای شب‌‌های سفید روسیه بروید و مطمئن باشید که در این شهر حتی لحظه‌ای را هم هدر نمی‌دهید. خیابان‌های تاریخی این شهر مکان خوبی برای قدم زدن، رودها و کانال‌های آن مکان مناسبی برای قایق سواری و لحظاتی مملوع از آرامش و... هستند. سن پترزبورگ به خوبی می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را غافلگیر ‌کند. معماری و فضای شهری منحصر به فرد سن پترزبورگ تجربه‌ای بی‌بدیل برای مسافرت‌های خانوادگی و دوستانه را رقم می‌زد. رعایت قوانین این کشور توسط مسافران می‌تواند سفری بی دردسر و هیجان انگیز را برای همه رقم بزند.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها