حقایق جالب درباره دبی

حقایق جالب درباره دبی

لذت هر سفری، به ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها است. دبی یکی از آن جمله شهرهایی است که تا دلتان بخواهد عجایب شگفت‌انگیز و خیره‌کننده دارد. جالب است بدانید بلندترین برج جهان، بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین مرکز خرید دنیا، همه از آن دبی است. این شهر طی 15 سال آنچنان توسعه یافته است که به عنوان یکی از پربازدیدترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری شناخته شده است. دبی که در گذشته بیابانی بی آب بیش نبود، امروزه نه تنها مقصد گردشگری افراد، بلکه از اولین اولویت‌های مهاجرت به حساب می‌آید. به هنگام سفر و گردش آشنایی و شناخت دیدنی‌ها و جاذبه‌های آن شهر در کنار هیجان و شور و اشتیاقش، باعث می‌شود اطلاعات و دانش ما بیشتر شود.

حقایقی جالب درباره دبی

برج العرب

 اکثر افراد دبی را با نماد این برج می‌شناسند. در طراحی داخلی این برج به میزانی ورق طلا استفاده شده است که طبق گفته‌ها می‌توان با آن 47 هزار تابلو لئوناردو داوینچی را تحت پوشش داد. مقدار طلای به کار رفته در این برج، با عیار 24، 1790 مترمربع است که از میزان طلای ذخیره بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است.

برج العرب

مهاجران خارجی و جمعیت 85 درصدی آنها

یکی از اولویت‌های هر مهاجری شهر دبی است. جالب است بدانید تنها 15 درصد از جمعیت شهر دبی، بومیان آنجا هستند به عبارتی حدود 7 برابر جمعیت بومیان دبی را مهاجران تشکیل می‌دهند. 85 درصد جمعیت باقی‌مانده را مهاجران که اغلب اهل کشورهای بنگلادش، پاکستان و هند هستند و نیمی از آنها کارگران ساخت و ساز هستند، تشکیل می‌دهند.

هتل‌های دبی، هر روز بیشتر از دیروز

یکی از حقایق جالب درمورد دبی، هتل‌های این شهر است که روز به روز به تعدا آنهار افزوده می‌شود. مسؤلان و مهندسان قصد دارند این شهر توریستی را از ابعاد مختلف گسترش دهند. یکی از این اهداف توسعه هتل‌های دبی است. در طی یک سال از تعداد 64000 اتاق برای گردشگران و مسافران به 100700 اتاق در دبی رسیده است و این تغییر در حالی است که همچنان روز به روز به این تعداد اضافه می‌شود.

هتل های دبی، هر روز بیشتر از دیروز

اسکی در دبی

شاید عجیب‌ترین بخش دبی، اسکی آن باشد. دبی تا چندین سال اخیر بیابانی و بسیار خشک بود؛ اما با وجود طراحی‌ها و تدابیری که مسؤلان این شهر اندیشیدند، علی رغم وجود تمام محدودیت‌های جغرافیایی، توانسته اند اسکی سرپوشیده ای با مساحت 22500ساخته و در آن روزانه حدود 6000 تن برف جا دهند.

از مالیات خبری نیست

تعجب نکنید! درست خوانده‌اید! در دبی خبری از مالیات گرفتن از شهروندان نیست. قانونی در دبی تحت عنوان مالیات گرفتن از شهروندان برای انجام امور مختلف دولت وجود نداشته و شهروندان این شهر می‌توانند بدون پرداخت میزانی مالیات، روز به روز به درآمد خود اضافه کنند. در این شهر درصد مالیات تقریبا صفر است و مهاجران و بومیان، با پس انداز پول خود می‌توانند به اهداف خود دست پیداکنند بدون آنکه مقداری مجبور به پرداخت مالیات باشند.

از مالیات خبری نیست

دبی، پرجمعیت‌ترین شهر امارات

شهر دبی واقع در جنوب شرق خلیج فارس، پرجمعیت‌ترین شهر امارات متحده عربی با جمعیت 3 میلیون نفری است که دیگر شهرهای این کشور، از شهر دبی جمعیت کمتری را به خود اختصاص داده است.

ماه رمضان در دبی

اگر قصد سفر به دبی در ماه رمضان را دارید یا اگر از مهاجرین تازه وارد و جدید این شهر هستید، باید به قوانین این شهر احترام بگذارید. از آنجایی که شهر دبی واقع در امارات متحدة عربی کشوری مسلمان و عرب است، در ماه رمضان خوردن و آشامیدن در فضای عمومی ممنوع است. این قانون به این معنا است که خوردن، آشامیدن و حتی سیگار کشیدن در فضای عمومی در مقابل مسلمانان و روزه داران دیگر ممنوع است و متخلف جریمه می‌شود. در کنار همة این قوانین مسؤلان این شهر دوست ندارند به مهاجران تازه وارد یا گردشگران و مسافران سخت بگذرد و با تدبیری جذاب و درست فضایی خاص برای افراد تعبیه شده است که در صورت نیاز به خوردن یا آشامیدن در فضای عمومی، از این فضا استفاده کنند.

ماه رمضان در دبی

جزیرة نخل دبی

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین شاهکارهای معماری جهان در دبی قرار دارد. قسمت عجیب و حیرت‌انگیز ماجرا در این بوده که این جزیره ساخته دست مهندسان اماراتی است و به صورت طبیعی در این شهر قرار ندارد. برای ساخت این جزیره مقداری خاک و سنگ از خلیج فارس برداشت شده و طبق گفته‌های معتبر، تنها 94 میلیون مربع شن برای ساخت این جزیره مصنوعی استفاده شده است.

جزیره نخل دبی

ماشین پلیس، لوکس و باورنکردنی

اگر برای سفر به این شهر برنامه ریزی کرده‌اید، به ماشین‌های لوکس و شیک پلیس دبی توجه کنید. اگر تجربة بازدید از این شهر را پیش تر داشته‌اید، حتما به ماشین‌های پلیس دبی توجه کرده‌اید. ماشین‌های لوکس و گران قیمت مانند فراری، لامبورگینی آوانتادور و استون مارتین از جمله خودروهایی است که در دستگاه امنیتی استفاده می‌شود.

شترسواری در دبی

از محبوب‌ترین مسابقات این شهر، شترسواری است. از نقاط مثبت این مسابقه امکان شرکت کودکان به علت وزن بالا و اندازه بزرگ شترها وجود دارد اما به علت ریسک و خطر بالایی که این کار به همراه دارد، مسؤلین مربوطه از انجام این کار و عواقب احتمالی آن خودداری می‌کنند. جالب است بدانید به علت فقر و مشکلات مالی و هزینة‌های هنگفت زندگی در جای جای این جهان برای اقشار مختلف، در زمانی کودکان را برای انجام مسابقات شترسواری استخدام می‌کردند و در ازای پرداخت هزینه‌های ناچیزی، آنها را مجبور به انجام این کار می‌کردند.

در واقع به علت خطرهای زیادی که این ورزش برای کودکان به همراه داشت، دولت امارات تصمیم گرفت به جای کودکان، از ربات‌های شبیه‌ساز استفاده شود که البته هزینة استفاده از ربات‌ها بر روی شترها، از 300 الی 10 هزار دلار متغیر است.

شترسواری در دبی

شهری بدون آدرس پستی

عجیب ولی واقعی! در دبی آدرس پستی و مرکز پست معنی ندارد. در دبی برای آسمان خراش‌ها، آدرس گذاری و کد پستی قرار داده نشده است؛ اما یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین سیستم‌های بروز دنیا را برای این کار قرار داده اند. به این صورت که در پاکت‌های نامه و بسته‌های ارسالی، بخشی قرار داشت که از طریق ان مسیر بسته ترسیم می‌شد و علامت گذاری‌های لازم انجام می‌شد و مسیر صحیح و سالامت به دست صاحبانش می‌رسید.

برای عکاسی، اجازه بگیرید

دبی با وجود شگفت‌انگیزترین حقایق و امکانات خود، دارای قوانینی است که پیش‌تر درباره ماه رمضان در امارات صحبت کردیم. اگر به این شهر سفر کردید و قصد عکاسی از مکان‌ها و ساختمان‌های دولتی، فرودگاه، تأسیسات نظامی و.... را دارید، حتما از مسؤلین مربوطه اجازه بگیرید. در غیر این صورت ممکن است به عنوان مجرم شناخته شوید و خود را به خاطر عکاسی، در دردسر بیندازید!

برای عکاسی اجازه بگیرید

مشروبات الکلی در دبی

از دیگر قوانین مهم دبی ممنوعیت نوشیدن مشروبات الکلی در مکان‌ها و موقعیت‌هایی خاص مانند هنگام رانندگی نوشیدن آن یا مست بودن به علت نوشیدن ممنوع است و پیگرد قانونی خواهد داشت. نکتة جالب دیگر این است که خرید مشروبات الکی برای مصارف شخصی تنها با داشتن مجوز و اجازه امکان پذیر است. برای تهیة این محوز نیز باید از مؤسسات مربوطه خریداری کنید.

مشروبات الکلی در دبی

مرکز تجارت مروارید

طبق یافته‌های تاریخی، در قرن 19 و 20 تاریخی، دبی به عنوان مرکز اصلی تجارت و صید مروارید شناخته شده است. پیشرفت و رونق حاصل از فروش و تجارت مروارید، اوضاع اقتصادی خیلی از اعراب را تغییر داد اما این رونق و شکوفایی چندان دوام نیاورد و به علل متعدد مانند وقوع جنگ جهانی اول و ابداع روش پرورش مصنوعی مروارید، از رونق افتاد.

مرکز تجارت مروارید

وجود حیوانات وحشی

اگر از دبی دیدن کرده‌اید یا ساکن این شهر هستید، دیدن حیوانات وحشی مانند یوزپلنگ و گربه‌های وحشی در این شهر منظرة چندان عجیبی نیست. این مسئله نه تنها باعث طرد افراد و دوری از این شهر نیست بلکه باعث شده است تا گردشگران زیادی به دبی جذب شوند.

مردان، بیشتر از زنان

آمار و ارقام نشان داده است تفاوت چشمگیری بین میزان زنان و مردان در دبی است به طوری که از جمعیت بالغ بر 3 میلیون نفر، حدود 70 درصد جمعیت را مردان و تنها 30 درصد دیگر را زنان تشکیل داده اند. در واقع این جمعیت تناسب 7 به 3 دارد. تناسب سنی افراد دبی نیز شگفت‌انگیز و جای تحلیل دارد. در این شهر حدود 60 درصد افراد، 25 الی 44 ساله هستند و تنها 15 درصد از افراد ساکن شهر دبی، بالای 45 سال سن دارند.

مردان بیشتر از زنان

ماه رمضان در برج خلیفه

از جالب‌ترین نکات و عجایبی که می‌توانید شنیده باشید اختلاف زمان در افطار هنگام ماه رمضان در طبقات مختلف برج خلیفه است. این برج که بلندترین و مرتفع‌ترین برج‌های جهان است، به علت ارتفاع بالا برای ساکنان طبقات 80 و بالاتر به علت اختلاف ارتفاع، برای افطار کردن باید صبور بوده و 2 الی 5 دقیقه منتظر بمانند.

ATM و شمش طلا

تا به حال به خروج شش طلا از دستگاه‌های خود پرداز فکر کرده‌اید؟ در دبی دستگاه‌های خودپردازی وجود دارد که شمش طلا توزیع می‌کنند. به علت علاقة بسیار زیاد افراد به آن کم کم حداقل هفته‌ای 2 بار باید شارژ شود.

ATM و شمش طلا

اولین حاکم این کشور

پس از ساخته شدن این کشور نخستین حاکم دبی شیخ زائد بن سلطان آل نهیان به عنوان نخستین حاکم کشور امارات به پادشاهی رسید. مشهود است این کشور با حاکمیت شیخ زائد بن سلطان و شیخ رشید بن سعید آل مکتوم به نهایت ثروت و قدرت خود رسید.

حقایقی دیگر

از جملة ویژگی‌ها و نکات جالب دیگری که دانستن آن به اطلاعات و دانش عمومی شما اضافه می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واحد پول دبی، درهم است که هم اکنون هر درم، 300000ريال است.
  • زبان رسمی این شهر، عربی است در حالی که افراد، به ویژه در رستوران‌ها، هتل و.... انگلیسی نیز صحبت می‌کنند.
  • برج خلیفه، به عنوان بلندترین ساختمان جهان، 2700 فوت ارتفاع دارد.
  • اولین آسمان خراش جهان برای اولین بار در دبی احداث شد. بعد از آن در دیگر کشورها و حتی خود دبی نیز آسمان خراش‌های متعددی احداث شد.
  • طولانی‌ترن شکبة ریلی خودکار در سال 2009 در شهر دبی احداث گردید.
  • و شاید از تعجب برانگیزترین قسمت‌های این شهر، ثبت 130 رکورد جهانی در گینس است.

حقایقی دیگر

دبی، بر فراز آسمان‌ها

شاید در نگاه اول تعجب کنید که آیا همچین ویژگی ممکن است یا نه! بله امکان دارد! مهندسان و طراحان اماراتی، با تعبیه دستگاه‌ها و تجهیزات خود در آسمان‌ها توانسته اند انواع رستوران، کافی شاپ و.... را در ارتفاعات بالا قرار دهند؛ به طوری که تمام شهر زیر پای افراد قرار می‌گیرد.

دبی، بر فراز آسمان ها

سخن پایانی

شهر دبی واقع در جنوب شرقی خلیج فارس در امارات متحدة عربی، دارای عجایب فراوانی است. از  حقایق جالب درباره دبی می‌توان به برج العرب و ورق‌های طلا به کار رفته در طراحی داخلی آن، مسابقات شتر سواری و استفاده از ربات‌های شبیه‌ساز به جای کودکان فقیر به علت خطر بالا، بازار تجارت مروارید، رستوران و کافی شاپ‌هایی در ارتفاع و... اشاره کرد. همچنین شهر دبی در بحث قوانین و مقررات بسیار با دقت و ریزبین است؛ به طوری که در ماه رمضان امکان آشامیدن و خوردن در فضای عمومی، جز در ماکن‌های مشخص شده وجود ندارد. عکس برداری از اماکن نظامی، دولتی و... بدون اجازه از مسؤلین مربوطه، پیگرد قانونی دارد.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها