شهرهای گرجستان

شهرهای گرجستان

کشور گرجستان جزء کشورهای اوراسیایی محسوب می‌شود؛ یعنی از دو بخش اروپا و آسیا تشکیل شده و به همین دلیل از دو جمهوری خودمختار آبخازیا و با جمهوری خودمختار آجارا اداره می‌شود. شهرهای گرجستان از نظر تاریخ و فرهنگ بسیار منحصربه‌فرد هستند، به صورتیکه در دل هرکدام از شهرهای این کشور شما شاهد جاذبه‌های گردشگری، باستانی و تفریحی هستید. بزرگ‌ترین شهرهای این کشور مربوط به تفلیس قلب تپنده گرجستان، باتومی بهترین جایگاه برای تفریح‌های ساحلی، کوتایسی سومین شهر بزرگ و پرجمعیت گرجستان و... می‌شود. دو سوم گرجستان به صورت کوهستانی است به همین دلیل شما همیشه شاهد کوه‌های پوشیده از برف هستید.

شهرهای گرجستان

شهر تفلیس

زیباترین و بزرگ‎ترین شهر تاریخی گرجستان که به پایتخت آن شهرت دارد، مربوط به تفلیس می‌شود. حدود 1.5 میلیون از جمعیت گرجستان در این شهر پرهیاهو زندگی می‌کنند. این شهر زیبا و تاریخی در قرن 5 میلادی ساخته شده که از میان آن رودی به نام کر گذشته و از سه جهت مختلف به کوه‌های بلند و پوشیده شده از برف گرجستان می‌رسد. در زمان‌های قدیم به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی شهر تفلیس، آن را جایگاه پادشاهان می‌دانستند؛ زیرا این شهر به جاده معروف ابریشم و چشم‌های آب گرم بسیار نزدیک بوده است.

توجه داشته باشید پایتخت کشور گرجستان در قسمت آسیایی آن قرار دارد؛ اما از نظر فرهنگ و آداب و رسوم کاملا اروپایی هستند، به همین دلیل حداکثر جمعیت این شهر تاریخی را مذهب مسیحی تشکیل می‌دهد. تفلیس از مکان‌های باستانی فروانی تشکیل شده به همین دلیل این منطقه برای کشانی که به باستان‌شناسی و معمار تاریخی علاقه دارند، شهر تفلیس بهترین مکان تفریحی برای آنها محسوب می‌شود. اکثر جاذبه‌های گردشگری به پایتخت کشور گرجستان نزدیک هستند، به همین دلیل برای بازدید آنها باید حتما از شهر تفلیس عبور کنید.

 یکی دیگر از مزیت‌های این شهر به دلیل معماری جذاب و منحصربه‌فرد ساختمان‌های تاریخی است که هرساله افراد زیادی برای بازدید از این مناطق به این شهر تاریخی سفر می‌کنند. سبک معماری این کشور ترکیبی از معماری‌های قرون وسطی، مدرن و کلاسیک ساخته شده که به همین دلیل بافت شهرهای آسیایی سنتی و بخش‌های اروپایی آن به صورت مدرن است.

شهر تفلیس

شهر باتومی

شهر باتومی یکی از توریستی‌ترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود که با سفر کردن به این شهر هیجان‌انگیز می‌توانید از تمام تفریحات آبی و جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید. با سفر کردن به شهر باتومی می‌توانید از تفریحات ساحلی گرفته تا انواع کافه‌ها و رستوران‌ها اوج لذت را ببرید. باتومی دومین شهر پرجمعیت و بزرگ گرجستان شناخته می‌شود که نقش بسزایی در جذب توریست‌ها دارند به همین دلیل به آن پایتخت توریستی گرجستان می‌گویند. این شهر ساحلی در کنار دریای سیاه و در جنوب غربی گرجستان قرار دارد و از طرف دیگر با رشته‌های کوهای قفقاز دسترسی دارد.

از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهر می‌توان به مجسمه علی و نینو، بلوار قدیمی و تاریخی باتومی، قلعه گونیا، اسکی در اطراف شهر، تله‌کابین، دریاچه نوریگلی، انواع جشنواره‌ها و فیستوال‌ها و... اشاره کرد. یکی از مزیت‌های این شهر توریستی به دلیل داشتن اینترنت پرسرعت در تمام مناطق این شهر است. توجه داشته باشید مردم این شهر به فرهنگ غذا خوردن بسیار اهمیت می‌دهند به همین دلیل با سفر کردن به این شهر می‌توانید از یک شکم‌گردی عالی با طعم‌های متفاوت بیشترین استفاده را بکنید.

اگر شما هم به ورزش و تفریحات آبی علاقه دارید، می‌توانید به سواحل این شهر زیبا مراجعه کنید و از سواحل آرام و تمیز آن برای شنا کردن، غواصی کردن، قایقرانی، آفتاب گرفتن و... اوج لذت را ببرید.

شهر باتومی

شهر کوتائیسی

سومین شهر پرجمعیت گرجستان، مربوط به شهر زیبای تاریخی کوتائیسی است که به عنوان پایتخت ایمرتی شناخته شده و حدوداً 70 کیلومتر مربع وسعت دارد. کوتائیسی از مهم‌ترین و زیباترین شهرهای تاریخی گرجستان محسوب می‌شود که بدلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی که دارد، در زمان‌های قدیم پایتخت پادشاهان بوده است. توجه داشته باشید کوتائیسی قدمت حدود 4 هزار سال دارد به همین دلیل از مکان‌های باستانی و تاریخی بسیاری تشکیل شده است.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر به همدیگر نزدیک هستند و شما با چند ساعت گشت و گذار می‌توانید از آنها دیدن کنید؛ اما اگر قصد بازدید از صومعه گلاتی را دارید باید یک روز جداگانه برای آن اختصاص دهید. از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر کوتائیسی می‌توان به آبنمای کلخیس یا کلشیس، پارک سرسبز و هیجان‌انگیز کوتائیسی، هنرهای خیابانی که برگرفته از تابلوهای رنگارنگ نقاشی هستند، رودخانه خروشان ریونی، کلیسای جامع باگراتی که در تپه اوکیمریونی قرار دارد، بازار رنگارنگ و هیجان‌انگیز کوتائیسی، شهربازی بسیک گاباشویلی، باغ سرسبز گیاه‌شناسی، صومعه گلاتی، صومعه موتسامتا، موزه تاریخی دولت کوتایسی اشاره کرد.

شهر کوتائیسی

شهر روستاوی

شهر روستاوی در قسمت جنوب شرقی پایتخت گرجستان قرار گرفته که فاصله این دو شهر حدود 20 کیلومتر است. روستاوی در استان استپ گاردانی قرار داشته و از مهم‌ترین مناطق اقتصادی کشور گرجستان محسوب می‌شود. قسمت اصلی روستاوی از دو بخش صنعتی و مسکونی تشکیل شده که بخش صنعتی آن در قسمت چپ رودخانه متکواری و قسمت مسکونی در قسمت راست رودخانه قرار گرفته است. آب و هوای این شهر صنعتی گرم و خشکه به همین دلیل تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های به نست سرد دارد.

شهر روستای از نظر اقتصادی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید روستاوی از نظر جمعیت و مساحت، چهارمین شهر بزرگ گرجستان محسوب می‌شود. این شهر پرجمعیت و صنعتی زادگاه شاعر حماسه سرای معروف و نام آشنا گرجی شوتا روستاولی است.

شهر روستاوی

شهر زوگدیدی

شهر تاریخی زوگدیدی در زمین‌های قوم یونانی- رومی کولچیس ساخته شده است که به دلیل فرهنگ و آداب رسوم مردم آن می‌توانیم زوگدیدی را یک شهر اروپایی در دل گرجستان بدانیم، در صورتیکه در قسمت آسیایی کشور گرجستان قرار دارد. سبک ساخت و معماری ساختمان‌های این شهر برگرفته از طرح‌های اروپایی هستند. زوگدیدی در 30 کیلومتری دریای سیاه و مرز آبخازیا قرار دارد. این شهر زیبا و تاریخی جزء پنجمین شهرهای بزرگ کشور گرجستان محسوب می‌شود که جمعیتی حدود 70 هزار نفر دارد.

یکی از تنقاضای زیبای این شهر به دلیل بافت جدید شهر زوگدیدی در منطقه باستانی و تاریخی گرجستان است، به همین دلیل با سفر کردن به این کشور می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی روز دنیا در کنار آثار باستانی و تاریخی این شهر دیدن کنید. شهر زوگدیدی در میان دو شهر تاریخی مینگرلیا و سوانتیا قرار دارد که هرکدام از این شهرها پر از خاطرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به قصر شاهزاده‌های دادیانی، باغ گیاه‌شناسی زوگدیدی، کلیسای تسایشی، دسترسی آسان به شهر تفلیس و... اشاره کرد. توجه داشته باشید این شهر محل سکونت خاندان بزرگ مینگرلیا بوده است.

شهر زوگدیدی

شهر تلاوی

شهر زیبا و تاریخی تلاوی مرکز استان کاختی در شرق گرجستان است که جمعیتی حدود 22 هزار نفر دارد. شاه عباس اول در قرن 17 برای تصرف شهر تلاوی اقدام کرد اما به دلیل گرمی هوا پایتخت در این جنگ شکست خوردند، به همین دلیل دیگر این شهر پایتخت پادشاهان کاختی شد. براساس عتیقه‌های گران قیمت و زیبایی که در این سرزمین کشف شده نشان می‌دهد قدمت این شهر به زمان عتیق باز می‌گردد. تالوی از نظر طبیعت، بناهای تاریخی و معماری منحصربه‌فردی که دارد از مهم‌ترین شهرهای تاریخی گرجستان محسوب می‌شود.

از مزیت سفر کردن به این شهر می‌توان به چهار بنای تاریخی مختلف که از چهار دور مختلف به جای مانده‌اند اشاره کرد. از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر زیبا می‌توان به کلیسای جامع که از قرن 11 به جامانده، جاده گومبوری، صومعه‌های شوماتا با قدمتی طولانی، بزرگ‌ترین درخت کشور گرجستان که 46 متر ارتفاع و 12 متر عرض با 900 سال قدمت، قلعه باتونیس که توسط پادشاه آرچیل در سال 1675 الی 1676 ساخته شد، مقبره هراکلیوس دوم، صومعه ایقالتوا و... اشاره کرد.

شهر تلاوی از طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی برخوردار است که به دلیل زیبایی‌های که دارد بسیار معروف و شناخته شده هستند. با سفر کردن به این شهر تاریخی می‌توانید به قلب تاریخ گرجستان نفوذ کنید.

شهر تلاوی

شهر مستیا

شهر مستیا بخش اصلی و مرکزی استان سوانتی است که در فاصله 456 کیلومتری پایتخت گرجستان قرار دارد. شهر مستیا در ارتفاع 1500 متری سطح دریا قرار دارد به همین دلیل از آب و هوایی معتدلی و خنکی بهرمنده به همین دلیل افراد زیادی برای اقامت خود به این شهر سفر می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های سفر کردن به این شهر می‌توان به انواع رستوران‌ها، مهمان‌خانه، هتل‌های لوکس، کافی‌شاپ و... اشاره کرد، که تمام این مشخصات باعث شده مستیا به عنوان قلب اقامتی گرجستان شناخته شود.

شهر مستیا تا یخچال‌‎های کوهی Ushba فاصله بسیاری کمی دارند به صورتیکه شما می‌توانید با پای پیاده از این مکان‌ها دیدن کنید و با مراجعه کردن به این یخچال‌های کوهی، می‌توانید با اسب‌ها به کوه‌های آلپ سفر کنید. شهر مستیا از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری فروانی برخوردار است که شامل موزه تاریخ و قوم نگاری سوانتی، پیست اسکی، یخچال‌های چالادی، کوه‌های اوشابا، موزه خانه میخائیل خگیانی، سد زیبا و حیرت‌آور Enguri Dam که به عنوان سد هیدروالکتریکی شناخته می‌شود، دریاچه کرولدی و... می‌شوند.

شهر مستیا

شهر اسپان تسمیندا

شهر اسپان تسمیندا برگرفته از نام یک راهب مسیحی ارتدکس بنام استپان بوده که جزء کوچک‌ترین شهرهای گرجستان شناخته می‌شود. این شهر تاریخی در کنار رود ترک قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1740 متره به همین دلیل از آب و هوای خنک و معتدلی برخوردار است. از جاذبه‌های گردشگری و باستانی شهر اسپان تسمیندا شامل کوه کازبگی، پارک ملی کازبگی، آبشار گولتی، کلیسای تثلیث جرجتی، قلعه کازبک، موزه تاریخی اسپان تسمیندا می‌شوند.

این شهر تاریخی به دلیل سبک معماری که دارد بسیار منحصربه‌فرد و دیدنی هستند. فاصله شهر اسپان تسمیندا تا پایتخت کشور گرجستان حدود 157 کیلومتر است. این شهر به دلیل چشم‌نواز زیبایی از طبیعت که دارد به یک مکان توریستی و گرشگری برای افرادی که به طبیعت و کوه‌نوردی علاقه دارند، تبدیل شده، علاوه برآن سرسبزی و طبیعت این شهر به حدی‌ خیره کننده‌اس که همانند یک بوم نقاشی می‌ماند.

شهر اسپان تسمیندا

شهر گوری

گوری یکی دیگر از شهرهای مهم اقتصادی کشور گرجستان محسوب می‌شود که نام آن برگرفته از واژه گورا به معنای تپه، است. گوری یک شهر صنعتی که در بزرگراه اصلی کشور گرجستان قرار دارد؛ این بزرگراه از شرق کشور تا غرب کشور ادامه دارد به همین دلیل از نظر اقتصادی برای کشور گرجستان بسیار حائز اهمیت است. زادگاه رهبر و سیاست‌مدار کونیست شوروی سابق، ژوزف استالین در شهر قرار دارد، علاوه برآن خانه وی را به یک موزه تبدیل کرده‌اند تا گردشگران با مراجعه کردن به آن از زندگی و دوران کودکی ژوزف بازدید کنند.

توجه داشته شهر گوری در میان دو رودخانه متکورای و لیاخوی قرار گرفته و مساحتی حدود 800 هکتار دارد که در فاصله 86 کیلومتری غرب تفلیس قرار دارد. براساس گفته برخی از باستان شناسان شهر گوری توسط دیوید چهارم یا دیوید سازنده تاسیس شد. از آثار باستانی و گردشگری این شهر زیبا و تاریخی می‌توان به قلعه گوری یا گوریس تسیخه، کلیسای مریم باکره، مجسمه‌های انواع شخصیت‌های قهرمان گرجستان، موزه استالین، شهر اوپلیس تسیخه اشاره کرد.

شهر گوری

شهر سیقناقی

شهر سیقانی یکی از شهرهای کوچک قدیمی و تاریخی کشور گرجستان است که در استان کاختی و در شرق گرجستان قرار دارد و به دلیل باغ‌های سرسبز، خانه‌های چوبی و سنتی، تاکستان‌های حیرت‌آور، طیبعت زیبا و منحصربه‌فرد باعث به وجود آمدن یک منظره رویایی و حیرت‌آور شده، به صورتیکه با سفر به این شهر زیبا شاهد یک قاب نقاشی زیبا از طبیعت هستید. شهر سیقانی به حدی جاذبه‌های دیدنی دارد که در بین بومیان شهر و توریست‌ها لقب شهر عشق گرفته؛ زیرا زوج‌های زیادی برای مراسمات ازدواج خود به این شهر رویایی و رمانیتک سفر می‌کنند.

شهر سیقانی مساحت کمی دارد به صورتیکه شما می‌توانید با پای پیاده تمام از تمام زیبایی‌های این شهر در چندین ساعت دیدن کنید. در سال 1762 شاه ارکله دوم شهر سیقانی را به اقامتگاه سلطنتی تبدیل کرد و برای محافظت از شهر دورتا دور آن را با دیوارها و برج‌های بلندی که استحکام بالایی داشتند، پوشش داد. در سال 2005 تا 2008 وزیر فرهنگ و رئیس جمهور گرجستان تصمیم به بازسازی شهر سیقانی گرفتند و تمام زیر ساخت‌های این شهر از جمله خانه‌ها، سنگفرش‌های خیابان، 28 دروازه ورودی شهر و... مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند.

جمعیت این شهر حدود 3000 نفر است به همین دلیل به عنوان کم جمعیت‌ترین شهر توریستی گرجستان شناخته می‌شود. سیقانی در فاصله 60 کیلومتری شهر تلاوی و 100 کیلومتری شهر تفلیس قرار گرفته است.

شهر سیقناقی

سخن پایانی

گرجستان یکی از کشورهای تاریخی جهان محسوب می‌شود که از شهرهای تاریخی و توریستی زیادی تشکیل شده‌ است. از معروف‌ترین شهرهای گرجستان می‌توان به پایتخت سرسبز و پرجمعیت آن تفلیس و شهر پرطرفدار باتومی، کتائویسی و... اشاره کرد که هرکدام از آنها جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری دارند. اکثر مردم کشور گرجستان به زبان قدیمی گرجی صحبت می‌کنند. با سفر کردن به این کشور تاریخی و سرسبز می‌توانید از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف آنها دیدن کنید. گرجستان از دو بخش اروپایی و آسیایی تشکیل شده که قسمت اروپایی آن سبکی مدرن و قسمت آسیایی آن به سبک سنتی ساخته شده است.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها