شهرهای ترکیه

7 شهر توریستی ترکیه در سال 1402

کشور ترکیه یک شبه جزیره طویل و پل ارتباطی بین دو قاره اروپا و آسیا است. ترکیه از سه طرف توسط دریای سیاه، دریای مدیترانه و دریای اژه احاطه شده است. استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه، در دریای بسفر بنا شده است. نیمی از این شهر در اروپا و نیم دیگر در آسیا قرار گرفته است. از نظر مقیاس کشور ترکیه از ایالت تگزاس آمریکا بزرگتر است. مردم ترکیه از اقوام قدیمی مختلفی هستند که طی هزاران سال در این سرزمین زندگی می‌کردند. اکثر جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند و کودکانی که می‌خواهند به دبیرستان بروند باید به شهرهای ترکیه نقل مکان کنند. مردم عمدتاً اهل سنت هستند و یک پنجم مردم این کشور کرد هستند.

7 شهر توریستی ترکیه در سال 1402

معرفی شهرهای جمهوری ترکیه

کشور ترکیه دارای 81 استان و 581 شهرستان است. از شهرهای مهم ترکیه می‌توان آنکارا، استانبول، ازمیر، آنتالیا، قونیه، وان، ترابزون و... را نام برد. ترکیه امروزه از نظر گردشگری بسیار پیشرفته بوده و عمده مسافرت‌ها از کشور ایران به مقصد ترکیه جنبه توریستی دارد.

استانبول

استانبول را می‌توان تلفیقی از شهر قدیمی و مدرن و همچنین ترکیبی از فرهنگ اسلامی و مدیترانه‌ای در فضایی فریبنده دانست. استانبول علاوه‌بر اینکه بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شهر ترکیه است، بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی و مالی ترکیه نیز محسوب می‌شود. شهر استانبول قاره آسیا و اروپا را از منظر فرهنگی و جغرافیایی به یکدیگر متصل می‌کند. موقعیت جغرافیایی و همچنین تاریخ غنی باعث شده گردشگران این شهر جادویی پر از تضادها را تجربه کنند و به پنجمین مقصد پرطرفدار گردشگری در جهان تبدیل شود.

این شهر ترکیبی از مکان‌ها و بناهای تاریخی مانند قنات‌های رومی، کلیساهای بیزانسی، برج‌های ونیزی، کاخ‌های عثمانی از دوره‌های بیزانس، عثمانی و ترکیه است. تنگه بسفر شما را عمیقاً به این شهر علاقه‌مند می‌کند. جمعیت استانبول طبق سرشماری سال 2109 حدود 15,519,267 نفر اعلام شد. فرهنگ، هنر و تاریخ از جمله نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی و... در این شهر بسیار به چشم می‌خورد. همچنین این شهر میزبان برگزاری دوسالانه‌های بین المللی، رویدادهای بین قاره‌ای، جشنواره‌های بین‌المللی فیلم، موسیقی و تئاتر، و بیش از 80 موزه و بسیاری از گالری‌های هنری را برگزار است.

با طعم بی‌نظیر غذاهای ترکی با غذاهای تند و تیز آناتولی و اژه‌ای که تازه با روغن زیتون پخته شده‌اند، فاصله چندانی ندارید. استانبول طیف گسترده ای از غذاهای ترکی را در انواع رستوران‌های خوب و لوکس استانبول ارائه می‌دهد. تنوع محصولات سنتی و مدرن موجود در بازارهای تاریخی و مراکز خرید مدرن، این شهر را به یک مرکز جذاب برای عاشقان خرید تبدیل کرده است. بازار بزرگ به نام کاپالیکارسی با بیش از 4000 مغازه و حجره در استانبول از بزرگ‌ترین بازارهای تاریخی جهان است. بازار ادویه مصر هم بسیار پر رفت و آمد است. در آنجا از مغازه‌های مختلف ادویه‌جات، میوه‌های خشک، جواهرات، پارچه فروشی و... دیدن کنید.

استانبول

ازمیر 

ازمیر با جمعیت 4,367,251 سومین شهر پرجمعیت ترکیه است؛ شهری مدرن پر از تاریخ و خاطره. اگر خود را در ترکیه یافتید، قطعا ازمیر باید در لیست شما باشد. شما به راحتی می‌توانید دو روز را به لذت بردن از این شهر زنده بگذرانید و البته می‌توانید بازدید خود را از آنجا با مقاصد دیگری مانند کاپادوکیه ترکیب کنید! ازمیر ارزش دیدن داشته و شاید در سفر بعدی به ترکیه باز هم به این شهر برگردید.

یکی از مکان‌های مورد علاقه توریست‌ها در ازمیر آسانسور است. اگر حدود 20 دقیقه در کنار دریا پیاده‌روی کنید، می‌توانید آن را ببینید. این آسانسور در سال 1907 ساخته شده است تا حرکت افراد بین بالای صخره و کنار دریا را آسان‌تر کند. در یک روز آفتابی منظره فوق‌العاده دارد. در بالای آسانسور یک کافه رستوران قرار دارد که می‌توانید در آن از یک فنجان قهوه لذت ببرید. علاوه‌بر چشم‌انداز عالی این مکان، قیمت‌ها نیز بسیار مناسب است. بنابراین، فقط وقت بگذارید و لذت ببرید!

ازمیر

میدان کوناک و برج ساعت

کوناک مرکز ازمیر محسوب می‌شود. برج ساعت نماد ازمیر است! به‌طور خلاصه این ساعت به‌عنوان هدیه به سلطان عبدالحمید ساخته شده و بیش از 120 سال قدمت دارد. در کنار برج ساعت، مساجد تاریخی و البته کوچه‌های بسیاری با کافه‌ها، رستوران‌ها و بارها را نیز خواهید دید. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید به کبوترهایی که در سراسر میدان هستند غذا بدهید! البته فراموش نکنید که عکس بگیرید و از شلوغی مرکز شهر لذت ببرید.

آلسانجاک

این محله یکی از زیباترین مناطق ازمیر است. در آنجا رستوران و شیرینی فروشی‌های زیادی برای رفع گرسنگی خود خواهید یافت. همچنین محله‌ای عالی برای پیاده روی در کنار دریا است. هنوز هم می‌توانید خانه‌های سنتی یونانی (خانه‌های تراس‌دار، دو طبقه) را ببینید که قبل از سال 1922 اشغال شده‌اند. جاده آسفالت‌شده بسیار زیبا و ایده‌آل برای عکاسی دارد. در این محله موزه آتاتورک را نیز خواهید دید.

آنکارا

آنکارا پایتخت ترکیه با جمعیت 5.5 میلیون نفر پس از استانبول دومین شهر بزرگ این کشور است. ارتفاع متوسط آن 850 متر (2800 فوت) است. قبلاً آنگورا نام داشت. هیتی‌ها 1200 سال قبل از میلاد نام آنکواش را به آن دادند، غلاطیان و رومی‌ها آن را آنسیرا نامیدند و در دوره‌های کلاسیک، هلنیستی و بیزانسی به انکیرا معروف بود. آنکارا همچنین مرکز استان آنکارا است.

آنکارا در مرکز آناتولی واقع شده و یک شهر تجاری و صنعتی مهم است. این شهر مرکز دولت ترکیه شناخته شده و تمامی سفارتخانه‌های خارجی را در خود جای داده است. این یک چهارراه مهم تجاری است که از نظر استراتژیک در مرکز بزرگراه‌ها و شبکه‌های راه‌آهن ترکیه قرار داشته و به‌عنوان مرکز بازاریابی برای مناطق کشاورزی اطراف عمل می‌کند. شهرت این شهر به خاطر بز آنگورای مو بلند و پشم باارزش (موهیر)، نژاد منحصر به فرد گربه (گربه آنگورا)، خرگوش سفید و پشم ارزشمند آنها (پشم آنگورا)، گلابی، عسل و انگور مسقطی منطقه بود.

آنکارا بر روی تپه ای شیب‌دار و صخره‌ای واقع شده است که 150 متر بالاتر از دشت در ساحل چپ انگوری سو، شاخه ای از رودخانه ساکاریا (Sangarius) قرار دارد. آنکارا یکی از خشک‌ترین مکان‌های ترکیه است و با پوشش گیاهی استپی بی‌حاصل، با انواع هیتی، فریژی احاطه شده است. دارای آب و هوای قاره‌ای خشن و خشک با زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های گرم و خشک است. بیشتر در فصول بهار و پاییز بارندگی دارد.

تپه‌ای که مشرف به شهر است توسط خرابه‌های قلعه قدیمی تاج‌گذاری شده است که به زیبایی منظره می‌افزاید، اما تنها چند بنای تاریخی اطراف ارگ قدیمی تا به امروز باقی مانده است. بااین حال بقایای بسیاری از معماری هلنیستی، رومی و بیزانسی به خوبی حفظ شده است که قابل‌توجه‌ترین آنها معبد آگوستوس و روم (20 قبل از میلاد) است که به عنوان Monumentum Ancyranum نیز شناخته می‌شود.

آنکارا

آنتالیا

آنتالیا یکی از آن مکان‌هایی است که به نظر همه چیز دارد. مکانی مناسب برای خانواده در خط ساحلی مدیترانه ترکیه، هزاران سال تاریخ را در قالب یک شهر قدیمی شگفت‌انگیز، خرابه‌های تاریخی نزدیک و منظره‌ای خیره‌کننده به نمایش می‌گذارد. حتماً از آبشار دودن و کوه تاهتالی برای مسیرهای پیاده‌روی عالی و مناظر خیره‌کننده‌شان دیدن کنید. جمعیت این شهر براساس سرشماری سال 2019 2,511,700 نفر برآورد شده است.

اگر ساختمان‌های قدیمی و حومه شهر مورد علاقه شما نیستند، شاید شن‌های طلایی ساحل لارا و زندگی شبانه پر جنب و جوش اطراف آن بیشتر مورد پسند شما باشد. همچنین می‌توانید به مراکز خرید و بازارها از کالاهای طراحی شده تا سوغاتی و تنقلات خیابانی بروید. آنتالیا با آب و هوای دوست‌داشتنی و احساسی دوستانه هرکسی را به استراحت در ساحل سوق می‌دهد.

سواحل کلئوپاتراس، کاپوتاس، لارا و کنیالتی که بهترین مناطق شنی ترکیه فهرست شده اند. شرایط ایده‌آل شنا، تخت‌های آفتابگیر و چترهای اجاره‌ای، ورزش‌های آبی، و رستوران‌های مجاور که غذا و نوشیدنی سرو می‌کنند، بستر مناسبی را برای یک روز عالی فراهم می‌کنند. البته زیبایی خیره کننده آنها تفاوت را ایجاد می‌کند. کاپوتاس در حومه اغلب در مجلات مسافرتی بین‌المللی برای تبلیغ منطقه منتشر می‌شود، در حالی که ساحل لارا در مرکز شهر آنتالیا محل برگزاری جشنواره سالانه شن و ماسه است.

سالانه هزاران خارجی در ترکیه ملک می‌خرند. برخی استانبول را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، اما آنتالیا همواره به عنوان بهترین مقصد برای تعطیلات رتبه‌بندی می‌شود. این امر با توجه به فضای توریستی آن منطقی است. مسافران در تعطیلات از آپارتمان یا ویلا خود و از امکانات توریستی مانند بارها و رستوران‌ها لذت می‌برند. مکان‌های پرطرفدار شامل مرکز شهر آنتالیا، کالکان برای خانه‌های لوکس و بلک برای املاک گلف است؛ اما مناطق آلانیا شاهد افزایش چشمگیر خریداران ترکیه‌ای و خارجی است.

آنتالیا

شهر قدیمی کالیچی

بزرگ‌ترین جاذبه توریستی Kaleici، که شهر قدیمی نیز شناخته می‌شود، جایی است که شهر آنتالیا هزاران سال پیش آغاز شد. ورودی که با طاق سنگی دروازه هادریان مشخص شده است، در سال 130 پس از میلاد ساخته شده است. در خیابان‌های سنگفرش‌شده قدیمی، لذت بیشتری در انتظار شماست. گذرگاه‌های باریکی که در ردیف خانه‌های قدیمی عثمانی قرار گرفته‌اند، فروشگاه‌های سوغات، هتل‌های بوتیک و رستوران‌های کوچک دارند. محیط شهر قدیمی در کنار مساجد باستانی و برج ساعت برجسته غیرقابل‌انکار نوستالژیک است. پس از کاوش به منطقه بندر بروید و برای یک ناهار مقوی در یک رستوران کنار دریا مستقر شوید.

شهر قدیمی کالیچی

قونیه

قونیه یک کلان شهر بزرگ با جمعیت بیش از 2,232,374 نفر در مرکز ترکیه است و از نظر اقتصادی و صنعتی توسعه یافته است. همچنین زمانی پایتخت سلطنت سلجوقیان روم بوده و در زمان رومیان Iconium نامیده می‌شد. شهرت آن برای گردشگران بیشتر به خاطر دراویش چرخان است که توسط فیلسوف و شاعر برجسته جلال الدین محمد رومی مولانا تأسیس شد. گردشگری در قونیه بخش بزرگی از اقتصاد نیست، اما بسیاری این شهر را پایتخت فرهنگی ترکیه می‌دانند؛ زیرا این شهر در طول تاریخ، از اولین تمدن در 3000 سال قبل از میلاد، نقش بسزایی داشته است.

سفر هوایی سریع‌ترین راه برای رسیدن به قونیه است. از ایران می‌توانید با ترکیش ایرلاین تا استانبول سفر کنید و سپس با پرواز داخلی تا قونیه بروید. پرواز فقط حدود 1 ساعت است و خیلی هم گران نیست. فرودگاه بین المللی قونیه حدود 15 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد اما تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی شما را به شهر می‌رسانند. هنگامی که در ترکیه هستید، می‌توانید از طریق راه‌آهن سریع‌السیر خود از آنکارا و استانبول نیز به قونیه برسید.

این یک روش حمل‌ونقل راحت است و بسته به جایی که از آن سفر می‌کنید 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد. ایستگاه راه‌آهن قونیه در مرکز اصلی شهر قرار دارد. قونیه به عنوان شهری پرهیاهو، نقاط دیدنی آن در مرکز شهر قرار دارند و در فاصله چند قدمی یکدیگر قرار دارند. موزه‌های زیادی در قونیه وجود دارد که می‌توانند شما را مجذوب فرهنگ و تاریخ خود کنند. از موزه مولانا، که به شما بینشی از فرهنگ معروف دراویش سماع‌کننده می‌دهد تا مدرسه کاراتای، که کاشی‌های زیبای سلجوقی را به نمایش می‌گذارد.

موزه باستان‌شناسی قونیه دارای تعدادی تابوت و آثار باستانی مسحور‌کننده از حفاری در Çatalhöyük است. از موزه‌های دیگری قونیه، موزه ساهیپ آتا، موزه جنگ استقلال و موزه قوم نگاری قونیه است. چند مرکز خرید در قونیه وجود دارد، از جمله مرکز خرید Kent Plaza و Novada Outlet Konya. اگر می‌خواهید یک روش مدرن خرید از جمله برندهای بین المللی و داخلی را تجربه کنید، این مکان‌ها عالی هستند. از بازار سنتی که در نزدیکی موزه مولانا برای تهیه سوغات مذهبی و محلی دیدن کنید.

یکی دیگر کاپالی کارسی است که در نزدیکی شهرداری کاراتای یافت می‌شود و در فاصله چند قدمی موزه مولانا قرار دارد. قونیه در فرش، قالیچه و گلیم تخصص دارد که در همه جای شهر می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. بهترین زمان سفر از نظر آب‌وهوا به این شهر و زیارت مقبره مولانا از نیمه اردیبهشت تا اوایل تیرماه است.

قونیه

وان

وان که به خاطر موقعیت دیدنی‌اش در کنار بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه شناخته می‌شود، یکی از جواهرات مخفی خیره‌کننده در شرق ترکیه است. درست در کنار ساحل دریاچه نمک سودا و آبی رنگی، درست در کنار جاده باستانی ابریشم، وان، بر خلاف هر مکان دیگری در ترکیه، تجربه منحصر به فرد شگفت انگیز را به ارمغان می‌آورد. جمعیت وان 1,136,757 نفر است و این منطقه از لحاظ تاریخی مهم است، زیرا قبل از اینکه توسط بیزانس، سلجوقیان و عثمانی‌ها فتح شده و به عنوان پایتخت پادشاهی اورارتو و ارمنی بوده است. بنابراین مطمئناً معماری باستانی بسیار جالبی را در اطراف وان ترکیه پیدا خواهید کرد.

جزیره آکدامار پر بازدیدترین نقطه در وان ترکیه است. این جزیره دومین جزیره بزرگ از 4 جزیره در دریاچه وان است. در این جزیره کلیسای جامع صلیب مقدس ارمنی متعلق به قرن دهم را خواهید دید. بقایای پادشاهی بزرگ ارمنی که از سال 1116 تا 1895 بر این منطقه حکومت می‌کرد. این جزیره توسط آب نمک آبی و سودا دریاچه وان احاطه شده است و پس‌زمینه‌ای خیره‌کننده از کوه مقدس آرارات در پشت آن قرار دارد. این احتمالاً یکی از دیدنی‌ترین کلیساهایی است که در شرق ترکیه و یکی از دلایل اصلی بازدید از وان است.

در داخل خانه گربه وان، می‌توانید مدتی را صرف کرده و با این گربه‌های باشکوه با چشمان 2 رنگ بازی کنید. وان یک شهر مرزی با ایران بوده و یکی از مقاصد ایرانیان برای خرید و سفر زمینی است.

وان

ترابزون

ترابزون در خط ساحلی شمال شرقی ترکیه و نزدیک به مرز کشور گرجستان است. ترابزون پایگاه خوبی برای گشت‌وگذار است. نزدیک به شهر ریزه بوده و به پایتخت چای کشور معروف است. برخی از مردم ترابزون خود را لاز معرفی می‌کنند که یک قوم برجسته در این منطقه است. در طول تاریخ موقعیت استراتژیک آن در سواحل دریای سیاه، آن را به یک بندر تجاری معروف، به ویژه در جاده ابریشم قدیمی تبدیل کرده است.

ترابزون را اغلب شهر سلاطین می‌نامند؛ زیرا این شهر زادگاه سلطان معروف عثمانی، سلیمان باشکوه بوده است. در داخل ترکیه تیم فوتبال آن به طور گسترده‌ای به رسمیت شناخته شده است، اما همچنین به دلیل فندق‌هایش ادعای شهرت دارد. بنابراین هر سال هزاران تن فندق به سراسر جهان صادر می‌کنند. به‌طور طبیعی ترابزون از آنجایی که به خط ساحلی نزدیک است، صنعت ماهیگیری پررونقی داشته و این به غذاهای منطقه‌ای می‌درخشد که بسیاری از آنها شامل هامسی (آنچوی) هستند.

ترابزون

سخن پایانی

ترکیه یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در جهان بوده و دارای شهرهای زیبایی است. استانبول پایتخت ترکیه، با ترکیبی از فرهنگ‌های شرقی و غربی، بازارهای بزرگ و برج‌های معروف خود، یک شهر فراوان از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است. آنتالیا به عنوان یکی از مقصدهای معروف ساحلی شناخته می‌شود و دارای سواحل زیبا و آب‌های آبی و شفاف است. کاپادوکیا با مناظر سنگی منحصربه‌فرد خود و باغ‌های گردویی شهرت دارد. بدروم، مارماریس و آلاچاتی نیز به عنوان شهرهای ساحلی دیگری شناخته می‌شوند که امکانات تفریحی فراوانی برای توریست‌ها دارند.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها