سوخوتای تایلند

شهر سوخوتای تایلند

یکی از کشور‌هایی که هنگام سفر کردن مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، کشور تایلند واقع در جنوب شرق آسیا بوده که از جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دیدنی دنیا را درون خود جای داده است. جاذبه‌های گردشگری تایلند، صرفاً به پایتخت آن، یعنی بانکوک محدود نبوده و در جای جای این کشور می‌توان جاذبه‌های فوق‌العاده پیدا کرد. یکی از این جاذبه‌ها، شهر سوخوتای، واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری بانکوک تایلند است. این شهر به عنوان اولین پایتخت تمدن سیام، در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

شهر سوخوتای تایلند

تاریخچة شهر تاریخی سوخوتای تایلند

سوخوتای به معنای طلوع شادی، به پارک تاریخی سوخوتای نیز مشهور است. شهر سوخوتای تایلند با مساحت 70 کیلومتر مربع، قدیمی‌ترین میراث ثبت شده از تمدن سیام در لیست میراث جهانی سازمان یونسکو است. این شهر که در حدود 400 کیلومتری پایتخت تایلند یعنی شهر بانکوک قرار دارد، در قدیم از باشکوه‌ترین شهرها و مناطق دیدنی کشور تایلند محسوب می‌شد. معابد باشکوه و تاریخی، کاخ‌های مجلل و خانه‌های قدیمی این شهر، نشان از قدمت آن دارد.

این جاذبه‌های گردشگری باعث شده است تا متخصصان و کارشناسان، سوخوتای را مهد هنر و معماری تایلند معرفی کنند. این شهر که در گذشته مهد تمدن سیام بوده و به مناطق جذاب خود مشهور است، امروزه بناها و اماکن تاریخی و مشهور آن به یادگار مانده و به صورت روستایی کوچک، قابل بازدید است. با این وجود دیدنی ها و جاذبه‌های گردشگری به جا مانده از آن باعث شده است تا به این نام (سوخوتای) مشهور شود. به علت وسعت بالای این پارک تاریخی و جهت سهولت در بازدید از جاذبه‌های این شهر امکان اجارة دوچرخه، برای گردشگران آزاد بوده و بازدیدکنندگان می‌توانند از جای جای این منطقه و جاذبه‌های آن دیدن با دوچرخه کنند.

تاریخچه شهر تاریخی سوخوتای تایلند

دیدنی‌ها؛ سفر در تاریخ

همانطور که از اسم این شهر پیدا است و با توجه به تعاریف و توضیحاتی که پیش‌تر ارائه شد، این پارک تاریخی مملو از بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و تمدنی است که بازدید از آنها ساعت‌ها شما را درگیر می‌کند. پارک تاریخی سوخوتای بیش از دویست معبد و خانة قدیمی را در خود جای داده است. در قلب این پارک تاریخی قصر پادشاهی و قلمرو پادشاه با عنوان وات ماهاتات قرار دارد. از شگفتی‌هایی که هنگام بازدید و قدم زدن در این پارک تاریخی مشاهده خواهید کرد، تفاوت معماری آثار و بناهای مختلف است.

در این محوطه بیش از چند نوع معماری مختلف در طراحی و ساخت بناها دیده می‌شود. جالب است بدانید بزرگ‌ترین مجسمه بودا با ارتفاع حدود 11 متر در شهر سوخوتای تایلند قرار دارد. این مجسمه حدود قرن 14 میلادی ساخته و در این محوطة تاریخی تعبیه شده است.

وات ماهاتات

از مهم‌ترین و مشهورترین مناطق دیدنی شهر سوخوتای تایلند، وات ماهاتات است که به عنوان قلب پارک سوخوتای شناخته می‌شود. وات ماهاتات از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین معابد نه تنها در سوخوتای بلکه در تایلند است که از بودا به یادگار مانده است. از مهم‌ترین علل شهرت وات ماهاتات، قرار داشتن مجسمه 11 متری بودا در آن است. این معبد زیبا و تاریخی به معنی "معبد بزرگ یادگار"، پس از شکست سلسلة آیوتایا در جنگ، به آتش کشیده شد و تا به امروز به طور کامل بازسازی نشده و خرابی‌ها و ویرانی‌های آن هنوز هم قابل مشاهده است.

این معبد به دستور ایندر ادیتیا، در سال 1292 الی 1347 به عنوان اصلی‌ترین معبد شهر سوخوتای تاسیس شد. از دیگر نکات مهم و جالب این معبد مجسمة عظیم بودا به همراه حدود 170 مجسمه کوچک به عنوان شاگردان بودا، که همگی دست در دست هم، داده اند، ظرافت و دقت معماران و هنرمندان را می‌رساند.

وات ماهاتات

امکانات پارک تاریخی سوخوتای

معدود مکانی پیدا می‌شود که از امکانات توریستی و لازم و ضروری برای گردشگران، برخوردار نباشد. شهر سوخوتای تایلند با انواع امکانات رفاهی و تفریحی میزبان علاقه‌مندان و گردشگران گرامی است. انواع هتل، رستوران محلی، مراکز خرید سنتی وسایر امکانات رفاهی و تفریحی، در مجموعة سوخوتای برای گردشگران عزیز تعبیه شده است.

هتل‌ها

از مهم‌ترین امکاناتی که هر جاذبة گردشگری باید دارا باشد؛ محل اقامت کوتاه مدت یا هتل است. شهر سوخوتای انواع هتل‌ها با کیفیت عالی، خدمات متنوع و اشکال گوناگون را درخود جای داده است. گرچه نمی‌توان انتظار هتل‌های مجلل و پنج ستاره را از این پارک تاریخی داشته باشیم، اما اقامتگاه‌هایی متنوع و البته اقتصادی و کم هزینه در این محوطه تعبیه شده است تا گردشگران به راحتی بتوانند به استراحت بپردازند.

  • سوخوتای گاردن
  • مهمان‌خانة تای تای
  • سری ویلای سوخوتای
  • خانة آبی سوخوتای
  • مهمان‌خانة فورستو سوخوتای

مراکز خرید و فروشگاه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، امکانات موجود در پارک تاریخی سوخوتای، مانند همة جاذبه‌های دیدنی جهان بسیار مجلل و با شکوه نیست، اما دست کمی هم از آنها ندارد. از دیگر امکاناتی که در این شهر می‌توانیم بیابیم مراکز خریدی است که انواع سوغات مخصوص سوخوتای اعم از:

  • اجناس سفالی
  • طلا و جواهرات
  • انواع صنایع دستی
  • انواع خوراک، مانند نودل تند سوخوتای
  • انواع ظروف فلزی

را می‌توان در این شهر یافت.

مراکز خرید و فروشگاه

سوخوتای و خوراک معروف

شهر سوخوتای همانند دیگر شهرها تایلند، انواع خوراک تند در رستوران‌های خود سرو می‌کند. از معروف‌ترین غذاهایی که بین تایلندی‌ها و حتی گردشگران و بازدیدکنندگان پرطرفدار است، نودل بسیار تند آن است که برای مزه‌دار کردن آن از ادویه‌های خاص و طرز تهیة خاص استفاده می‌کنند. این مزة بی‌نظیر و مثال زدنی نودل سوخوتای، افراد زیادی را تنها برای سرو یک کاسه نودل روانة شهر سوخوتای تایلند می‌کند. هنگام بازدید از سوخوتای، امتحان کردن این نودل دلپذیر و خوشمزه را فراموش نکنید!

سوخوتای و خوراک معروف

دسترسی به سوخوتای تایلند

بدیهی است که دسترسی به مکان‌های گردشگری، برای بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی با توجه به مسافت و فاصله با مبدا آنها، اغلب با هواپیما امکان‌پذیر است. اما از چالش‌ها و دغدغه‌های مسیر و دسترسی، اغلب برای بومیان تایلند اتفاق می‌افتد. اگر ساکن بانکوک، پایتخت تایلند باشید، برای سفر به شهر سوخوتای، تنها 6 ساعت فاصله دارید. این فاصله و زمانی که صرف رفت و آمد می‌شود، با اتوبوس، قطار، تاکسی و البته خودرو شخصی امکان‌پذیر است.

از مهم‌ترین نقاط قووت این شهر، تورهای گردشگری آن است که برگزار می‌شود و جابجایی را برای گردشگران به شدت آسان کرده است. می‌توانید با توجه به بودجه، زمان مورد نظر و.... تور مناسب و مورد علاقه خود را انتخاب کرده و بار سفر ببندید!

دسترسی به سوخوتای تایلند

آدرس پارک تاریخی سوخوتای

پارک تاریخی سوخوتای واقع در کشور تایلند، 430 کیلومتری شمال شهر بانکوک است.

شما می‌توانید از هر جهت و هر مسیری که از طریق برنامه‌های مختلف و نقشه‌ها به شما پیشنهاد می‌شود، به سوخوتای آمده و از جاذبه‌های آن دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید از شهر سوخوتای

امکان استفاده از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران و بازدیدکنندگان در هر زمانی از سال میسر بوده و می‌تواند برای شما خاطره‌انگیز باشد. همواره با توجه به نکاتی اعم از آب‌و‌هوا، رطوبت، شرایط محیطی و...... بازدید از آن در مواقع خاصی از سال توصیه می‌شود. به طور کلی پیشنهاد کارشناسان و افراد خبره، به شما گردشگران عزیز جهت بازدید از شهر تاریخی سوخوتای، ماه نوامبر تا فوریه، یا به عبارتی از آبان ماه تا پایان اسفند ماه است.

بهترین زمان بازدید از شهر سوخوتای

قوانین شهر سوخوتای

این جاذبة گردشگری، با توجه به امکانات مخصوص خود از جمله معبد معروف وات ماهاتات، قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد. اگر قصد بازدید از معبد این شهر یا حتی معابد دیگر موجود در تایلند را دارید، در پوشش خود دقت کنید. بر تن داشتن شلوارک، دامن و یا شلوارهای کوتاه قد در معابد شهر سوخوتای تایلند، ممنوع است و اگر با این نوع پوشش به قصد بازدید از معابد آنجا بروید، اجازة ورود به شما داده نخواهد شد. به علت وسعت بالای این محوطه، امکان استفاده از دوچرخه جهت طی کردن آسان‌تر این مسافت مجاز و استفاده از آنها برای عموم آزاد است. جز دوچرخه امکان ورود هرگونه وسایل نقلیة دیگر اعم از ماشین، ممنوع است.

قوانین شهر سوخوتای

توصیه‌ها

از مهم‌ترین تجهیزاتی که به هنگام گردش و سفر، باید به آن توجه شود، همراه داشتن آّب، تنقلات و غذا کافی و البته مناسب است. قبل از هرچیز به این نکته توجه داشته باشید که مکانی که قصد بازدید از آن را دارید، در همراه داشتن تنقلات و.... محدودیت دارد یا خیر. وجود محدودیت‌هایی در این زمینه می‌تواند کمی شرایط را سخت بکند. پس قبل از هراقدام و هزینه‌ای، نسبت به قوانین و محدودیت‌های مجموعه، اطمینان حاصل کنید. وسعت بالای این محوطه و مکان‌های دیدنی زیادی که دارد، پیاده روی بالایی را به همراه دارد که باید برای آن مجهز باشید.

کفش مناسب پیاده روی، لباس مناسب با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه و استفاده از کرم ضدآفتاب به هنگام تابستان، از نکات مهمی است که اگر توجه لازم به آن نکنید، ضرر می‌کنید. استفاده از وسایل نقلیه مانند دوچرخه، نیاز به پوشش راحت، خنک و مناسب دارد.

توصیه ها

ساعت کاری

پارک تاریخی سوخوتای همانند دیگر جاذبه‌های دیدنی در سراسر دنیا، ساعت کاری مخصوص به خود را دارد؛  چراکه ورود به اماکن تاریخی و دیدنی نیاز به تهیة بلیط و پرداخت ورودی دارد. سوخوتای تایلند نیز از اماکن دیدنی جهانی است که نیازمند به همراه داشتن بلیط و پرداخت هزینه‌ای اندک برای ورودی است. پارک تاریخی سوخوتای همه روزه از ساعت 6 صبح، آماده فروش بلیط و استقبال از شما گردشگران گرامی است.

هزینه‌ها

اگر گردشگر خارجی هستید و قصد سفر به تایلند را دارید، بی‌شک برای حمل‌ونقل به سوخوتای، ملزم به پرداخت بلیط هواپیما هستید. اگر از بومیان تایلند هستید و در شهر هایی مانند بانکوک، پایتخت تایلند ساکن هستید، بسته به انتخاب وسیلة نقلیة خود، اعم از بلیط اتوبوس، قطار یا هزینة تاکسی، هزینة حمل‌ونقل متفاوتی خواهید داشت. هزینة حمل‌ونقل به سوخوتای با توجه به مسافت شما، شرایط و علایق مختلف، می‌تواند متفاوت و متغیر باشد و همواره هزینة ثابتی برای آن وجود ندارد.

در کنار هزینة حمل‌ونقل به سوخوتای، جهت استفاده از این پارک تاریخی همانطور که در بالا ذکر شد، مستلزم پرداخت ورودی هستید. اگر قصد بازدید از دیدنی‌های مرکزی سوخوتای را دارید، 200 بات و اگر می‌خواهید از جاذبه‌های غربی و یا شمالی سوخوتای دیدن کنید، کافی است تنها 100 بات پرداخت کنید. البته شایان ذکر است هزینه‌های ذکر شده متغیر بوده و با توجه به شرایط، تعداد افراد و.... می‌تواند متفاوت باشد.

هزینه ها

سخن پایانی

شهر تاریخی سوخوتای واقع در تایلند شمال شرق آسیا، از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین اماکن گردشگری جهان است که سالیانه بسیاری از گردشگران را به بهانه‌های مختلف به خود جذب می‌کند. این محوطه تاریخی که با عنوان پارک تاریخی سوخوتای نیز شناخته می‌شود، با مساحت حدود ۷۰ کیلومترمربع در فاصلة ۴۰۰ کیلومتری بانکوک، پایتخت تایلند قرار دارد. مهم‌ترین و معروف‌ترین معبد بودا، در این شهر قرار دارد. مجسمه بودا با راتفاع ۱۱ متر واقع در معبد وات ماهاتات است. معابد کاخ‌ها و خانه‌های قدیمی عمدة مکان‌های تاریخی و جذاب این محوطه را تشکیل می‌دهند که هر یک قوانین و مقررات مخصوص خود را دارند.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها