فرهنگ و آداب و رسوم مردم تایلند

فرهنگ و آداب و رسوم مردم تایلند

همان‌طور که می‌دانید آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم هر کشور پیش از آن که به آنجا سفر کنید، بسیار ضروری و حائز اهمیت خواهد بود. زیرا بسیاری از موارد و قوانینی وجود دارد که اگرچه از نظر برخی از مردم شاید عادی باشد، اما در کشوری که قصد دارید به آن سفر کنید توهین تلقی می‌شود. در خصوص کشور تایلند نیز این امر صادق است و مردم این کشور دارای عقاید و آداب و رسوم خاصی هستند که می‌بایست مسافران و گردشگران به آن‌ها احترام بگذارند تا در سفر با مشکلی مواجه نشوند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم تایلند

فرهنگ مردم تایلند

از آنجایی که افراد بسیاری از کشورهای چین، هند، کامبوج و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا در تایلند زندگی می‌کنند، بنابراین بدیهی و واضح است که فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور تلفیقی از این کشورها باشد. اگر تاکنون به تایلند سفر کرده باشید حتما دیده‌اید که مردم این کشور بسیار گشاده‌رو و خندان هستند و اغلب با مهمانان خود با اشتیاق صحبت کرده و از آن‌ها به گرمی استقبال می‌کنند. همچنین لازم است بدانید که مردم تایلند احترام بسیار زیادی برای نیاکان و بزرگان خود قائل هستند.

ناگفته نماند که مردم این کشور اهمیت بسیار زیادی به پادشاه خود می‌دهند و در تایلند پادشاه دارای بالاترین جایگاه در بین مردم است. به‌طوری‌که روی وسایلی چون اسکناس و کتاب‌های این کشور عکس‌هایی حک شده از پادشاه به چشم می‌خورد. یکی از رسم‌های عجیب و جالبی که در کشور تایلند وجود دارد، این است که برخی از مردم در مناطق روستایی و سنتی با روح‌ها صحبت می‌کنند و اگر این افراد قصد داشته باشند خانه‌های خود را در شب ترک کنند، خانه را به روح‌ها می‌سپارند و همچنین هنگامی که به خانه بازمی‌گردند از روحی که از خانه محافظت‌کرده تشکر می‌کنند‌.  البته این یکی از رسوماتی است که تنها در روستاها انجام می‌شود و در شهرهای بزرگ همچون بانکوک احتمال این که با این سنت برخورد کنید، بسیار کم خواهد بود.

فرهنگ مردم تایلند

زبان مردم تایلند

زبان مردم کشور تایلند، تایلندی بوده که الفبای مخصوص به خود را دارد و گفته می‌شود این زبان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های زنده شرق آسیا به حساب می‌آید. همچنین جالب است بدانید که گویش‌های قومی و منطقه‌ای زیادی در قسمت‌های مختلف این کشور وجود دارد. شاید تصور کنید از آنجایی که در مدارس این کشور زبان انگلیسی تدریس می‌شود، بتوانید با مردم این کشور به زبان انگلیسی صحبت کنید، اما متاسفانه این افراد تسلط چندانی به این زبان نداشته و شاید معدود افرادی باشند که بتوانید با آن‌ها به زبان انگلیسی ارتباط بگیرید.

خوشبختانه در اکثر رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و هتل‌های این کشور افرادی وجود دارند که به زبان انگلیسی تسلط دارند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی در خصوص هر چه می‌خواهید با آن‌ها به زبان انگلیسی صحبت کنید. جالب است بدانید از آنجایی که گردشگران بسیار زیادی سالانه به این کشور سفر می‌کنند، برای سهولت کار آن‌ها اسامی خیابان‌ها و کوچه‌ها به دو صورت تایلندی و انگلیسی نوشته شده‌اند. نکته جالبی که در خصوص پادشاهان این کشور وجود دارد این است که پادشاهان کشور تایلند به زبان منحصربه‌فردی صحبت می‌کنند که تنها مختص خودشان بوده و افراد عادی آن را متوجه نمی‌شوند.

زبان مردم تایلند

مذهب مردم تایلند

 دین رسمی اغلب مردم در کشور تایلند آیین بودا بوده و در تمامی قسمت‌های این کشور می‌توانید افرادی را پیدا کنید که معتقد به این مذهب هستند. معتقدان به آیین بودا هر روزه به منظور عبادت و نذری دادن به سوی معابد خود روانه می‌شوند. توجه داشته باشید که افراد مذهبی و رتبه‌های مذهبی چون راهبان معابد دارای احترام ویژه‌ای نزد مردم این کشور هستند‌. همچنین لازم است بدانید که در تایلند افراد عمومی از تماس فیزیکی با راهبان اجتناب می‌کنند و معتقدند افراد عادی نباید راهبان را در آغوش بگیرند یا آن‌ها را لمس کنند؛ چراکه در نظر آن‌ها این کار بسیار ناشایست است.

نکته جالبی که در خصوص دین مردم کشور تایلند وجود دارد، این است که به مکان‌ها و معابد مخروبه احترام بسیار زیادی می‌گذارند و این مناطق ارزش والایی برای آن‌ها دارد. از این رو اغلب در نزدیکی معابد آن‌ها خواهید دید که آرامش و سکوت بسیار زیادی برقرار است. از جمله مهم‌ترین آداب و رسوم دینی مردم تایلند می‌توان به این مورد اشاره کرد که باید در مکان‌های مذهبی و در مقابل مجسمه‌های بودا پوشش و رفتار مناسبی داشته باشند.

مذهب مردم تایلند

جشن های تایلند

جشن‌ها عضوی جدانشدنی از آداب و رسوم مردم کشور تایلند هستند که در زمان‌ها و مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند. جالب است بدانید اغلب جشن‌هایی که در کشور تایلند برگزار می‌شوند هم برای مردم بومی و هم برای گردشگرانی که از سراسر دنیا به این کشور سفر کرده‌اند، بسیار جذاب و دیدنی هستند. همچنین این امکان وجود دارد که زمان سفر شما به کشور تایلند، مصادف با تاریخ برگزاری برخی از معروف‌ترین جشن‌ها در این کشور باشد که در این صورت شما قادر خواهید بود از هیجان و شور حاکم در این جشن‌ها نهایت لذت را ببرید. از جمله جشن‌های مختلفی که در کشور تایلند برگزار می‌شوند می‌توان به جشن آب، جشن گل، جشن لوی کراتونگ، نمایشگاه میوه و کبوتر اشاره کرد.

جشن آب در تایلند

یکی از جالب‌ترین و زیباترین جشن‌ها و مراسماتی که در کشور تایلند هر ساله برگزار می‌شود، جشن آب بوده که طرفداران بسیار نیز زیادی دارد. از آنجایی که در فرهنگ مردم کشور تایلند، آب بسیار خوش یمن است، بنابراین در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ آوریل مردم این کشور جشن آب را برگزار می‌کنند و از شرکت کردن در این جشن نهایت لذت را می‌برند.

جشن لوی کراتونگ در تایلند

 یکی دیگر از پربازدیدترین و معروف‌ترین جشن‌هایی که در کشور تایلند برگزار می‌شود، جشن لویی کراتونگ بوده که بسیاری از افراد علاقه زیادی به این جشن دارند. در این جشن جالب مردم قایق‌های کوچکی که با مشعل و گل تزیین کرده‌اند را به درون آب می‌اندازند و این کار آن‌ها جلوه بسیار زیبایی را به شهرهای کشور تایلند می‌بخشد.

جشن کبوتر در تایلند

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به آشنایی با آداب و رسوم مردم کشور تایلند دارند، یکی از بهترین موقعیت‌ها برای شما شرکت در جشن‌ها و فستیوال‌هایی است که در این کشور برگزار می‌شود. به جرئت می‌توان گفت که یکی از جالب‌ترین جشن‌های کشور تایلند جشن کبوتر است که در آن بیش از ۱۴۰۰ شرکت‌کننده به رقابت با یک‌دیگر خواهند پرداخت و بسیاری از گردشگران و مسافران به تماشای آن می‌نشینند.

جشن گل در تایلند

اگر فردی هستید که دیدن گل و گیاه شما را به وجد می‌آورد، پیشنهاد می‌شود هفته اول فوریه را برای سفر به کشور تایلند انتخاب کنید، زیرا در این زمان جشن بسیار زیبایی تحت عنوان جشن گل برگزار می‌شود که در آن تایلندی‌ها انواع مختلفی از گل‌ها و گیاهان را در شمال این کشور می‌کارند‌.

جشن های تایلند

جایگاه خانواده در آداب و رسوم مردم تایلند

یکی از مهمترین نکاتی که لازم است در فرهنگ و آداب و رسوم هر کشور به آن توجه نمایید، جایگاه خانواده در میان مردم آنجا است. همان‌طور که می‌دانید تایلند از آن دسته کشورهای بسیار آزاد به حساب می‌آید اما با این حال خانواده در این کشور ارزش‌ بسیار والایی دارد و اعضای آن بسیار به یک‌دیگر نزدیک هستند‌. جالب است بدانید که اغلب در خانواده‌های تایلندی، علاوه‌بر والدین و فرزندان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز با آن‌ها زندگی می‌کنند.

ناگفته نماند مسئولیت مراقبت از کودکان و انجام کارهای خانه در کشور تایلند برعهده زنان بوده و کودکان در خانواده‌های تایلندی بسیار مورد توجه دیگر اعضای خانواده قرار می‌گیرند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به‌طورکلی مادران در فرهنگ تایلند بسیار مسئولیت‌پذیر هستند و خود از نوزادانشان مراقبت می‌کنند. جالب است بدانید که آموزش برای کودکان تا سن ۱۲ سالگی در کشور تایلند رایگان بوده و آن‌ها می‌توانند تا رسیدن به این سن بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به تحصیل بپردازند. در خصوص مراسم‌های عروسی و ازدواج در کشور تایلند نیز باید بیان کنیم که به‌طور معمول تایلندی‌ها عجیب‌ترین سنت‌ها و آداب و رسوم را در خصوص ازدواج دارند.

برای مثال در پروسه مراسم عروسی تایلندی‌ها، لازم است عروس به رودخانه‌ای جاری برود و به خود آب بزند تا پاک و زلال شود. از آنجایی که آب برای مردم تایلند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مظهر پاکی و طراوت است، بنابراین انجام این مراسم در عروسی اهمیت بسیار زیادی دارد و آن‌ها این کار را نمادی از وفاداری عروس نسبت به همسر خود می‌دانند.

جایگاه خانواده در آداب و رسوم مردم تایلند

شیوه احوالپرسی در آداب و رسوم مردم تایلند

به‌طورکلی سلام و احوالپرسی در کشور تایلند شباهت بسیاری به کشورهای دیگر دارد. اما یکی از رایج‌ترین رسوماتی که در خصوص سلام و احوالپرسی در تایلند وجود دارد، این است که افراد دستان خود را به‌هم چسبانده، سر خود را اندکی خم کرده و دست‌ها را کمی جلوتر از سر قرار می‌‌دهند. نام این سلام و احوالپرسی « wai» بوده و تنها افراد عادی این کار انجام می‌دهند. از آنجایی که راهبان و افراد خانواده سلطنتی از این نوع سلام و احوالپرسی معاف هستند، بنابراین در تایلند هیچگاه نخواهید دید که آن‌ها این احوالپرسی را انجام دهند.

هنر در تایلند

کشور تایلند از جمله کشورهایی به حساب می‌آید که مردم آن علاقه بسیار زیادی به هنر و هنرمندان دارند. به همین سبب در این کشور سازمان‌های بسیار زیادی به حمایت از هنرمندان پرداخته‌اند. در بسیاری از کالج‌های کشور تایلند، هنرهایی چون موسیقی، رقص و نمایش آموزش داده می‌شوند‌. همچنین در کشور تایلند یک تئاتر ملی وجود دارد که برای بسیاری از افراد محبوب بوده و به آن علاقه‌مند هستند. جالب است بدانید که در سال‌های اخیر هنر نویسندگی در کشور تایلند پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده و بسیاری از نویسندگان این کشور شروع به نوشتن رمان‌های مدرن در زمینه‌های مختلف کرده‌اند.

هنر در تایلند

نحوه هدیه دادن در آداب و رسوم مردم تایلند

هدیه دادن جزئی از آداب و رسوم مردم کشور تایلند است که توجهی ویژه به آن می‌شود. در این کشور مردم در مناسبت‌های مختلف به یک‌دیگر هدیه می‌دهند و در صورتی که شما قصد داشته باشید بدون مناسبت به آن‌ها هدیه دهید یا با هدیه‌ای به خانه آن‌ها بروید بسیار خوشحال شده و از شما استقبال گرمی خواهند کرد. از جمله هدایای رایجی که در این کشور وجود دارند می‌توان به گل، شکلات و میوه‌ها اشاره کرد. این هدیه‌ها جزء جذاب‌ترین هدیه‌ها برای مردم تایلند به حساب می‌آیند، اما نکته‌ای که در خصوص هدیه دادن باید مد نظر داشته باشید، این است که در تایلند گل‌هایی مثل جعفری و میخک و رنگ‌هایی چون سیاه، آبی و سبز برای مراسم تدفین مورد استفاده قرار می‌گیرند و نباید از آن‌ها برای هدیه دادن به افراد استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود اگر قصد هدیه دادن به مردم کشور تایلند را دارید از رنگ‌های زرد و طلایی که جزء رنگ‌های سلطنتی تایلند محسوب می‌شوند، استفاده کنید. شاید جالب باشد بدانید که برخلاف کشورهای دیگر، مردم تایلند معتقد هستند که نباید کادوهایی که دریافت می‌کنند را نزد دیگران باز کنند. همچنین در کشور تایلند مانند ایران مرسوم است که مهمانان در مراسم عروسی پول هدیه دهند.

نحوه هدیه دادن در آداب و رسوم مردم تایلند

بایدها و نبایدهای آداب و رسوم مردم تایلند

به‌طورکلی بایدها و نبایدهایی در خصوص آداب و رسوم مردم کشور تایلند وجود دارد که بهتر است پیش از سفر به این کشور در خصوص آن‌ها اطلاعات کافی را کسب نمایید. برخی از این قوانین به شرح زیر هستند:

  • از آنجایی که مردم در کشور تایلند سر را مقدس‌ترین و پا را پست‌ترین و بی‌ارزش‌ترین عضو بدن می‌شمارند، لازم است توجه داشته باشید که اگر به سرتان دست بزنید در این کشور توهین تلقی می‌شود‌. همچنین کارهایی از جمله اشاره به پا یا استفاده از پاهایتان برای بسته نشدن در، بی‌احترامی‌ و توهین‌ به دیگر افراد است. فراموش نکنید که در تایلند هیچگاه نباید با انگشتان پای خود به سمت مجسمه بودا نشانه بروید، زیرا این کار نشانه‌ فحش و ناسزا به مجسمه بودا در این کشور است.
  • لازم است توجه داشته باشید که در کشور تایلند قادر نخواهید بود برای صدا کردن گارسون، تاکسی گرفتن و غیره از انگشتان دست استفاده کنید؛ چون در این کشور اشاره کردن با انگشتان دست یا سوت زدن به منظور صدا کردن کسی بدین معنا بوده که او همانند یک سگ بی‌ارزش است و بنابراین توهین تلقی می‌شود.
  • اگر در کشور تایلند قصد ورود به خانه‌ها، معابد یا برخی از فروشگاه‌ها را دارید، می‌بایست حتما بدون کفش وارد شوید، زیرا ورود با کفش به این مکان‌ها نشانه‌ بی‌ احترامی است.
  • از آنجایی که خاندان سلطنتی و پادشاهان تایلند برای مردم بسیار محبوب هستند، بنابراین پیشنهاد می‌شود در سفر خود به تایلند هرگز به این خاندان توهین نکنید.
  • اگر علاقه‌مند به گرفتن عکس با مجسمه‌های گوناگون بودا هستید، بایستی توجه داشته باشید که برای خارج کردن تصاویر بودا از کشور تایلند حتما مجوز دریافت کنید؛ چراکه بدون مجوز قادر به خارج کردن عکس‌های خود با بودا از این کشور نخواهید بود.
  • به منظور احترام به آیین و دین تایلندی‌ها لازم است برای ورود به معابد این کشور پوشش مناسبی داشته باشید. از این رو پیشنهاد می‌شود خانم‌ها لباس سفید به همراه شلوار یا دامن‌های بلند هنگام ورود به معابد بپوشند.

بایدها و نبایدهای آداب و رسوم مردم تایلند

سخن پایانی

اگر تاکنون به تایلند سفر نکرده‌اید و اکنون برای گذراندن اوقات‌فراغت خود قصد سفر به آنجا را دارید، لازم است بدانید که آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور کمک بسیاری به شما در جهت رفتار درست با مردم و سپری کردن روزهایی خاطره‌انگیز در تایلند خواهد کرد. از آنجایی که مردم این کشور اعتقادات فرهنگی خاصی دارند، بنابراین در صورت عدم آشنایی قبلی، احتمال این که به اعتقادات و آداب و رسوم آن‌ها بی‌ احترامی کنید بسیار زیاد است.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها